sciaga z miedzynarodowego.doc

(224 KB) Pobierz
Prawo międzynarodowe publiczne – prof. Tadeusz Wasilewski (wykład)

Knz – 6.06.1945 r. Zawiera normy prawne mdzn. porządku prawnego, a także wyznacza ramy dla postępowania państw w stosunkach mdzn. Ramy te są wyznaczane przez 2 pierwsze artykułu KNZ.

ZNACZENIE KNZ – jest to najważniejszy traktat: Art. 103 KNZ – w razie kolizji – prymat postanowień Karty, •  Obowiązek rej umn w sekretariacie ONZ, •  Ustanawia obowiązki na rzecz państw trzecich – art. 2§6 – przykład pactu In detrimentum tertii         • Formułuje zasady dział ONZ, (ius cogens), • Prawo stosowania sankcji w przypadku, gdy dochodzi do naruszenia, zagrożenia pokoju na świecie.

 

CELE ONZ –  Art. 1 KNZ; wyrażają wartości o charakterze instrumentalnym w stosunku do zasad ujętych w artykule

1) utrzymanie pokoju i bezpieczeństwa mdzn. poprzez stosowanie skutecznych środków zbiorowych, tłumienie aktów agresji, łagodzenie sporów mogących prowadzić do zakłócenia porządku

2) rozwijanie przyjaznych stosunków między państwami opartych na zasadzie równouprawnienia i samostanowienia narodów

3) doprowadzenie do współdziałania mdzn, działanie na rzecz popierania i ochrony praw człowieka

4) ONZ – forum do uzgadniania działań mdzn. służących do realizacji wspólnych celów.

 

ZASADY KNZ  art. 2 KNZ

1) Z.suwerennej równości – 2 elementy: suwerenność i równość;

2) Z.wykonywania w dobrej wierze zobowiązań wynikających z KNZ (zasada bona fides) – postępowanie zgodnie z literą i duchem tego traktatu

3) Z.obowiązku załatwiania sporów mdzn. środkami pokojowymi rozdz VI KNA

4) Z.zakazu groźby lub użycia siły w stosunkach mdzn. przeciwko integralności terytorialnej lub niepodległości (zasada nieagresji) rozdz VII dop uz siły: • zastosowanie sankcji przez RB •Art. 51 KNZ – potwierdza prawo każdego państwa do obrony indywidualnej czy zbiorowej, gdy dokonano aktu agresji zanim RB zastosuje konieczne środki. Członkowie, którzy zastosowali pewne środki w wykonaniu swego prawa do samoobrony mają obowiązek natychmiastowego zawiadomienia RB. Środki nie naruszają prawa i obowiązku RB do podejmowania akcji, jakie uważa za stosowne dla utrzymania lub przywrócenia mdzn. pokoju i bezpieczeństwa.

5) Zasada obowiązku udzielania pomocy ONZ w akcjach podjętych przez nią zgodnie z KNZ – jest tu z jednej strony obowiązek udzielenia pomocy ONZ, a z drugiej – obowiązek nieudzielenia pomocy państwu, przeciw któremu ONZ zastosowała środki prewencji.

6)
Organizacja zapewni, aby państwa, które nie są jej członkami, postępowały zgodnie z niniejszymi zasadami w stopniu koniecznym do utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa. (mnm a państwa III  ‘pacta tertis nec nocent nec posunt, pacta  In faworem Pertti, pacta In odium Pertti zgoda na piśmie

7) Zasada nieinterwencji ONZ w sprawy, które należą do kompetencji wewnętrznej któregokolwiek państwa oraz brak możliwości nakazu przekazania tych kompetencji ONZ.

DEKLARACJA PRAWA MN – rezolucji GA/2625/XXV/1970 z dnia 24.10.1970 r. Zasady prawa międzynarodowego skodyfikowano w:

Hierarchia zasad – wszystkie zasady zawarte w deklaracji są ze sobą wzajemnie powiązane i każda zasada winna być interpretowana w duchu pozostałych, w odniesieniu do innych. Są to podstawowe zasady prawa mdzn., normy właściwe dla całego systemu prawa mdzn

1) Zasada zakazu użycia siły i groźby jej użycia przeciwko integralności terytorialnej i niepodległości politycznej ->4 KNZ

2) Zasada regulowania sporów środkami pokojowymi ->  3KNZ

3) Zasada obowiązku nieingerencji w sprawy należące do wewnętrznej jurysdykcji państwa -> 7KNZ

4) Zasada obowiązku współdziałania między państwami zgodnie z KNZ -> 5KNZ

5) Zasada równouprawnienia i samostanowienia narodów -> brak

6) Zasada suwerennej równości państw -> 1KNZ

7) Zasada wykonywania zobowiązań w dobrej wierze zgodnie z KNZ – zasada bona fides. ->2 KNZ

 

 

AKT KOŃCOWY KBWE 1.08.1975 r. – zawiera głównie normy polityczne. Jest to deklaracja zasad rządzących stosunkami w obrębie KBWE (10 zasad):

1. Zasada suwerennej równości i poszanowania praw wynikających z suwerenności. Prawa               -każde państwo korzysta z pełni swoich praw wynikających z suwerenności- prawo do swobodnego wyboru wg uznania i rozwijania swojego systemu politycznego, społecznego, gospodarczego, kulturalnego prawo do poszanowania jego integralności terytorialnej i niepodległości politycznej, Względem zasady 1 z Deklaracji zawiera dodatkowe prawa, np. prawo do modyfikowania granic w drodze pokojowej, prawo należenia do organizacji mdzn., prawo bycia stroną umów mdzn., prawo do neutralności.   obowiązkiobowiązek szanowania podmiotowości drugiego państwa wykonywania zobowiązań mdzn. i współżycia państw.

2. Zasada zakazu użycia groźby lub siły -> brak w KNZ

3. Zasada nienaruszalności granic

4. Zasada poszanowania integralności terytorialnej państw -> brak w KNZ

5. Zasada pokojowego załatwiania sporów mdzn. (przyjmuje stypulację art. 33§1 KNZ)

6. Zasada nieingerencji w sprawy wewnętrzne – obejmuje zakaz ingerowania bezpośredniego czy pośredniego w wewnętrzne czy zewnętrzne sprawy państwa, a także zakaz groźby użycia siły lub użycia siły

7. Zasada poszanowania praw człowieka i podstawowych wolności, włączając w to wolność sumienia, myśli - >brak w KNZ

8. Zasada równouprawnienia, samostanowienia

9. Zasada współpracy między państwami

10.    Zasada wykonywania w dobrej wierze zobowiązań wynikających z KNZ.

 

Deklalog jest interpretacja i zastosowanie powszechnych zasad PMN z art. 2 KNZ  i Deklaracji zas PMN  dot przyjaznych stosunków i współdziałania ( rez  GA/2625 ) przystosowanych do warunków europejskich i współpracy z U.S.A. Jest to wiążąca interpretacja cd zasad które są również zaw w KNZ, poz normy traktowane jaki n.polityczne. D należ widzieć jako zas

- ujęcie nieco inaczej 1 zasady

- ujęcie w sposób odrębny 3 istotnych zasad koniecznych do stosowania w stosunkach mdzn. – zasada 3, 4, 7.

 

 

MTS

 

MTS  -  jeden z głównych organów ONZ art. 7 KNZ , art. 92 KNZ główny organ sądowy ONZ. Zasady działania są określone KNZ (rozdział XIV), Statutem MTS, Regulaminem z 1946

 

KOMPETENCJE JURYSDYKCYJNE MTS: Kompetencja ta jest b.szeroka gdyż MTS może rozpatrywać wszystkie spory, które str poddały jego kognicji oraz wyraźnie wymienione w KNZ i innych umowach. Kompetencja jurysdykcyjna MTS jest fakultatywna, po przyjęciu klauzuli sądowej, bądź fakultatywnej art 36 pkt 2 MTS staje się sądem o komp obligatoryjnej.

Jurysdykcja Trybunału jest fakultatywna; aby MTS był właściwy do rozstrzygania sporu, wymagany jest odpowiedni akt woli.

SPOS WYRAŻENIA ZGODY:

a) Ad hoc – w stosunku do konkretnego, pojedynczego sporu po jego zaistnieniu, czyli ex post;

b) Post hoc – przez drugą stronę sporu po wniesieniu przez pierwszą memoriału pozwu do Trybunału;

c)  Ante hoc – z góry, w odniesieniu do wszystkich, bądź pewnej kategorii sporów prawnych. Wiąże się z dwoma sytuacjami: •art. 36.2 S.MTS, •Przyjęcie klauzul sądowych zawartych umn

 

FORMY UDZIELENIA ZGODY

1. Poprzez zawarcie umn z klauzulą sądową. Jurysdykcja WTEDY może być jurysdykcją:

o  Obligatoryjną – wystarczy wniosek jednej strony sporu, np. Konwencja w Sprawie Zapobiegania i Karania Zbrodni Ludobójstwa – art. 9, Konwencja o Obywatelstwie Kobiet Zamężnych

o  Nieobligatoryjną – wszystkie strony sporu musze się zgodzić, np. Traktat w Sprawie Antarktyki

o  Jednoznacznie nie można określić – należy domniemywać obligatoryjności.

2. dokonanie zapisu na sąd (osiągnięcie kompromisu czy zawarcie umowy kompromisowej),umowa powinna zawierać określenie stron sporu, przedmiotu sporu)

3. Przystąpienie czy przyjęcie klauzuli fakultatywnej – art. 36.2; może być złożona: •bezwarunkowo, • pod warunkiem wzajemności, •na pewien okres, •wobec określonych państw/spraw. OŚWIADCZENIE SKLADA SIĘ S.GEN (1/3 PAŃSTW ONZ). DEKLARACJA SKŁ SIĘ Z: • preambuła, •ogólna formuła przywołująca gen zobowiązania z art. 36.2 •ewentualne zastrzeżenia, •postanowienia formalne

4. Forum prorogatum – z rzymskiego prawa prywatnego. Polega na pozwaniu państwa – strony  sporu przed Trybunał. Postacie:Przyjęcie jednostronnego wezwania do stawienia się przed MTS, •Stawienie się przed MTS tylko po to, aby pokazać, że Trybunał nie ma kompetencji

 

RATIONE PERSONAE

art. 34§1 „Tylko państwa mogą być stronami przed Trybunałem

art. 35 precyzuje: państwa – strony Statutu mogą być stornami przed Trybunałem:państwa członkowskie ONZ, które ipso facto są stronami Statutu MTS, •państwa nieczłonkowskie ONZ na warunkach, które każdorazowo ustali ZO na zalecenie RB (art. 92 KNZ), •państwa, które mogą być dopuszczone jako strony postępowania spornego na zalecenia i na warunkach ustalonych przez RB (art. 35§2 ), •W pewnych sytuacjach międzyrządowe organizacje mdzn. mogą udzielać informacji, czy to z własnej inicjatywy, czy to na prośbę Trybunału.

 

RATIONE MATERIAE

Kompetencja ta jest b.szeroka gdyż MTS może rozpatrywać wszystkie spory, które str poddały jego kognicji oraz wyraźnie wymienione w KNZ i innych umowach. Kompetencja jurysdykcyjna MTS jest fakultatywna, po przyjęciu klauzuli sądowej, bądź fakultatywnej art 36 pkt 2 MTS staje się sądem o komp obligatoryjnej

1.wszelkie (sprawy) przedłożone przez państwa. Z tym wiąże się zgoda dana Trybunałowi ad hoc do konkretnego sporu po jego zaistnieniu, czyli ex post,

2. wszelkie materie specjalne przewidziane w KNZ (art. 36 KNZ – RB ma prawo wydawania zaleceń, by spór prawny był dany do rozstrzygnięcia MTS)

3. wszelkie materie specjalne przewidziane w traktatach bądź konwencjach międzynarodowych (przypadek klauzuli sądowej )

specjalne materie- spory prawne, których przedmiotem jest interpretacja lub stosowanie postanowień danej umowy międzynarodowej art. 36.2

§   interpretacji umów międzynarodowych  • każdej kwestii prawa międzynarodowegozaistnienia faktu, który w razie potwierdzenia przez MTS, stanowi pogwałcenie zobowiązań mdzn. rodzaj i wysokość odszkodowania należnego za zerwanie zobowiązań międzynarodowych

 

Klauzula fak m...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin