1
GUSTAW TRADE- imitacja , naśladownictwo ludzie naśladują się nawzajem jako ważny element socjalizacji.
1903 rok. W. Mc DUGALL INTRODUCTION TO SOCJAL PSYCHOLOGY
E. ROSS SOCJAL PSYCHOLOGY
Socjologiczny wariant psychologii społecznej bada zjawiska i procesy psychiczne występujące w życiu społecznym.
STANISŁAW MIKA
Psychologia społeczna bada procesy psychiczne i zachowanie się ludzi znajdujących się a w sytuacjach społecznych, tzn. tam gdzie występują inni ludzie.
Sytuacje społeczne bezpośrednie
1. C. i M. SHERIF:
1. inni jako jednostki- indywidua
2. członkowie małej grupy społecznej
3. inni jako członkowie zbiorowości – tłumu
4. członkowie instytucji lub organizacji społecznej
5. członkowie społeczeństwa globalnego- Polacy
Sytuacje społeczne pośrednie ;
kontakt poprzez materialne i niematerialne wytwory ludzkiej działalności kultura
- materialne- dzieła sztuki, architektura, przedmioty użytkowe
- niematerialne- język, religia, prawo, obyczaje
Obserwacyjna
:służy opisowi natury zjawiska
- Systematyczna- obserwatorem jest badacz który przystępuje do odpowiedzi na pytanie odnoszące się do określonego zjawiska społecznego obserwując je i kodując zgodnie z wcześniej przygotowanym zbiorem kryteriów.
- Uczestnicząca – systematyczna -obserwator wchodzi w interakcje z obserwowanymi ludźmi , ale stara się nie wpływać na sytuację.
Analiza archiwalna
: forma obserwacji systematycznej w której badacz obserwuje zachowanie społeczne prze badanie dokumentów archiwalnych ( dzienniki, monografie, prasa itp. ) bada zmianą postaw wobec kwestii.
Sondaż ankietowy
:Technika zadawania pytań w kontakcie bezpośrednim , lub wysyłanie ankiet do domów respondentów.
Metoda korelacyjna
: służy przewidywaniu czy na podstawie zmiennej X możemy przewidzieć zmienną Y.
Pomiarom podlegają dwie zmienne i szacuje się relacje między nimi, w jakim stopniu można przewidzieć wartość jednej na podstawie drugiej.
Korelacja pozytywna :
Jeśli wzrasta X to wzrasta Y max +1
Korelacja ujemna :
Jeśli wzrasta X to maleje Y min –1
Brak korelacji
oznacza brak związku X z Y
Metoda korelacyjna nie oznacza związku przyczynowo- skutkowego.
Warunki niezbędne :
Reprezentacyjność próby dla populacji
Losowy dobór- każdy ma taką samą szansę pojawienia się w próbie.
Eksperyment
: Metodą tą bada się przyczynowość – czy zmienna X jest przyczyną zmiennej Y.
Rodzaje eksperymentu:
Naturalny: obiekt wie że jest badany
Laboratoryjny : duża precyzja pomiaru obiekt może wchodzić w rolę dobrej osoby badanej. Tworzą się artefakty badawcze ( sztuczne) ,
Badacz musi zwracać uwagę na dwa rodzaje trafność :
Ustalanie trafności wewnętrznej i zewnętrznej w eksperymencie
Trafność wewnętrzną eksperymentu- tylko zmienna niezależna wpływa na zmienną zależną ( ścisła kontrola wszystkich zmiennych)
Trafność zewnętrzna eksperymentu- to stopień w jakim wyniki badania mogą być generalizowane na inne sytuacje oraz innych ludzi ( sytuacje społeczne nie eksperymentalne) .
Realizm sytuacyjny – maksymalne podobieństwo sytuacji eksperymentalnej do sytuacji realnych życia społecznego.
Realizm psychologiczny - stopień podobieństwa psychologicznego eksperymentu do sytuacji społecznych, tzn. czy eksperyment kontroluje procesy psychologiczne podobne do tych z życia codziennego.
Losowy dobór próby
Powtarzalność eksperymentu wobec innych osób i sytuacji
W 1920 roku Florian ZNANIECKI i THOMAS uznali że pojęcie postawa jest naturalną kategorią pojęciową w psychologii społecznej.
Postawą człowieka wobec pewnego przedmiotu jest ogół względnie trwałych dyspozycji do oceniania tego przedmiotu i emocjonalnego nań reagowania oraz ewentualnie towarzyszącym tym emocjonalno oceniającym dyspozycjom względnie trwałych przekonań o naturze i własnościach tego przedmiotu i względnie trwałych dyspozycji do zachowania się wobec tego przedmiotu.
Obiekty postaw:
1. rzeczy
2. ludzie
3. kasy przedmiotów
4. zdarzenia, sytuacje
5. obiekty co do istnienia których nie jesteśmy pewni
1. asocjacje afektywne- oceniająco- emocjonalny rozwinięty na szczątkowej wiedzy i braku programu zachowania się .
2. Postawy poznawcze- wiedza o obiekcie , słabo rozwinięty program zachowań.
3. Postawy behawioralne – emocjonalno- oceniające, rozwinięty program działania.
4. Postawy pełne- występują w nich wszystkie trzy komponenty tzn. emocjonalno oceniający, wiedza o obiekcie i rozwinięty program działania .
1. Brak wiedzy o obiekcie .
2. Treść przedmiotowa- co jest obiektem postaw
3. Zakres postawy
4. Złożoność postawy
5. Stopień rozwinięcia komponentów
6. Zawartość – zgodność wiedzy z komponentami pod względem znaku i siły.
7. Stopień powiązania postaw, obiekty postaw : Ja , inne osoby, znaczące , wartości.
8. Trwałość postawy
9. Stopień internalizacji ( uwewnętrznienia) , głębokość przyswojenia postawy.
Postawa nie równa się zachowaniu. Można wskazać dwie grupy czynników między postawą a zachowaniem.
Czynniki osobowościowe:
1. Postawa wobec innych obiektów.
2. inne motywy.
3. umiejętności werbalne- brak możliwości opisania swojej postawy.
4. Umiejętności społeczne- wiedza o zachowaniu w danej sytuacji społecznej.
Czynniki sytuacyjne:
1. Presja ważnych osób.
2. Rola społeczna.
3. Istnienie alternatywnych zachowań.
4. Zmiana w poziomie ogólności przedmiotu postawy.
5. Przewidywana konsekwencja zachowania zgodnego z postawą.
6. Nieprzewidziane zdarzenia.
Możliwości zmiany postaw.
C.HORLAND- YALE UNIWERSITY
ODBIORCA
KANAŁ
NADAWCA
KOMUNIKAT
2. Stopień podobieństwa postaw miedzy nadawca a odbiorcą.
3. ogólna atrakcyjność osoby.
4. Ocena intencji nadawcy ale również cel komunikatu.
Ulegamy komunikatom które mogą nam pomóc .
Komunikat – rodzaj , sposób doboru treści.
1. czy kończy się wnioskiem.
2. kolejność argumentacji- efekt świeżości..
3. jedno lub dwustronny przekaz.
4. poziom wykształcenia odbiorcy.
5. znak pierwotnej postawy odbiorcy
6. efekt uodpornienia- zmiana postaw wobec sytuacji uodparnia na pozostałe kontrargumenty .
7. stopień rozbieżności w stosunku do postawy odbiorcy.
Bardzo duża wiarygodność nadawcy
Zmienność postaw
rozbieżność
1. wykształcenie odbiorcy
2. stopień zaangażowania
3. znaczenie płci
4. ogólna podatność na perswazje( np. w związku z niską samooceną)
5. aktywny lub bierny odbiór treści przekazu ( aktywny tzn. skłaniający do zmiany postawy)
Strategia zmiany postawy:
Centralna- argumenty zawarte w przekazie.
Peryferyczna- długość i czytelność przekazu, osoba nadawcy.
Jako zachowanie pro społeczne uważa się każde działanie powodujące korzyści innej osobie
...
aow-1966