Organizacje_pozarzadowe_Zarzadzanie_kreowanie_wizerunku_i_wspolpraca_z_mediami_w_III_sektorze_orgpoz.pdf

(796 KB) Pobierz
ID DO:
Spis treści
Organizacje pozarządowe.
Zarządzanie, kreowanie
wizerunku i współpraca
z mediami w III sektorze
KATALOG KSI EK:
Katalog online
Bestsellery
Nowe książki
Zapowiedzi
ISBN: 978-83-246-3572-6
Format: 140 × 208, stron: 160
CENNIK I INFORMACJE:
o nowościach
Zamów cennik
• Trzeci sektor w polskich realiach
• Pozyskiwanie środków
• Poszukiwanie najlepszych ludzi
• Marketing organizacji
• PR wewnętrzny i zewnętrzny
• Rola rzecznika prasowego
• Konferencje prasowe od A do Z
• Współpraca z mediami
Organizacja zarządzania organizacją
Organizacje pozarządowe są i nie są jak irmy. W przeciwieństwie do sektora rynkowego trzeci
sektor działa nie dla zysku, lecz pro publico bono, czyli dla dobra wspólnego. Skupieni na realizacji
statutowych celów organizacji jej członkowie i zarządzający zapominają czasem o tym, że także
w ich działalności pojawiają się analogie do funkcjonowania irm. Stowarzyszenia, fundacje
czy związki są w pewnym sensie przedsiębiorstwami: zatrudniają pracowników, pozyskują
środki publiczne oraz prywatne, dysponują często ogromnymi zasobami inansowymi, posiadają
w swoich szeregach wielu profesjonalistów-praktyków, aktywnie uczestniczą w życiu społeczno-
gospodarczym, wspierają te dziedziny, które wymagają bardzo wąskiej specjalizacji. I tak jak
irmy spotykają się z konkurencją… innych organizacji pozarządowych.
Właśnie dlatego powstała ta książka. Napisana z punktu widzenia praktyków na co dzień
mających do czynienia z organizacjami pozarządowymi, jest zbiorem podstawowych
zasad zarządzania organizacją, jej inansami, pracownikami, wolontariuszami. Wskazuje,
jak pozyskiwać środki oraz kreować wizerunek, współpracować z mediami i bez niepotrzebnych
komplikacji stawać się partnerem rozpoznawalnym oraz wiarygodnym. Autorzy kierują swoją
publikację zarówno do praktyków działalności w trzecim sektorze (będzie to dla nich podręczne
kompendium wiedzy), jak i osób, które stawiają pierwsze kroki na drodze pomocy innym.
CZYTELNIA:
Fragmenty książek
online
Do koszyka
Do przechowalni
Nowo
Promocja
Onepress.pl Helion SA
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 32 230 98 63
redakcja: redakcjawww@onepress.pl
informacje: o księgarni onepress.pl
1110063777.001.png
1110063777.002.png
Spis treci
Wstp
5
Rozdzia 1. Organizacje pozarzdowe w Polsce
7
Rozdzia 2. Zarzdzanie organizacj pozarzdow
29
Finanse
31
Aplikowanie o rodki zewntrzne
45
Sponsoring
63
Czonkowie organizacji — tworzenie zespou i kierowanie nim
69
Wolontariat w organizacji pozarzdowej
73
Rozdzia 3. Wizerunek organizacji pozarzdowej
81
Co to jest wizerunek organizacji pozarzdowej?
81
Kto nas ocenia?
83
PR wewntrzny
84
PR zewntrzny
85
Nazwa, logo, kolory, slogan
88
Wizytówki, papier firmowy i teczki
90
Ulotki, plakaty, foldery, banery
91
Stoisko promocyjne
92
Elektroniczne narzdzia promocji stowarzyszenia
93
4
Organizacje pozarzdowe
Rozdzia 4. Wspópraca organizacji pozarzdowych z mediami
97
Trzeci sektor a media
97
Czy media wspomagaj organizacje pozarzdowe?
100
róda informacji w pracy dziennikarza
103
Wspópraca korzystna dla obu stron
104
Kto odpowiada za kontakt z mediami?
105
Rzecznik prasowy w stowarzyszeniu
106
Konferencja prasowa — w blasku reflektorów
118
Jak napisa informacj prasow?
139
Co to jest patronat medialny i dlaczego warto
o niego zabiega?
149
PR w sytuacjach kryzysowych
152
Zakoczenie
157
Bibliografia
159
Rozdzia 2.
Zarzdzanie organizacj pozarzdow
Organizacje pozarzdowe, jako podmioty o do specyficznej konstruk-
cji, s zdecydowanie trudniejsze w zarzdzaniu ni jednostki publiczne
czy firmy. Oczywicie nie mona generalizowa, zdarzaj si bowiem
organizacje, które posiadaj biura, zatrudnionych pracowników, koor-
dynatorów i zarzd w peni przygotowany do profesjonalnego kierowa-
nia organizacj jako caoci. Na taki luksus mog sobie pozwoli jednak
tylko najwiksze organizacje, o zasobnych budetach. Wikszo nie
posiada rodków na to, aby zatrudnia profesjonalnych menederów.
To niestety jest bolczka III sektora. Warto zatem przyjrze si niektó-
rym praktycznym kwestiom zwizanym z codziennym kierowaniem
organizacj pozarzdow bez posiadania ogromnej wiedzy i sztabu spe-
cjalistów w tym zakresie.
Naley zacz od zdefiniowania pojcia „zarzdzanie” i elementów,
które w przypadku organizacji pozarzdowej bd skada si na ten
proces. Definicj zarzdzania poda m.in. Ricky W. Griffin, który okre-
li je jako „zestaw dziaa (obejmujcy planowanie i podejmowanie
decyzji, organizowanie, przewodzenie, tj. kierowanie ludmi i kontro-
lowanie) skierowanych na zasoby organizacji (ludzkie, finansowe, rze-
czowe i informacyjne) i wykonywanych z zamiarem osignicia celów
organizacji w sposób sprawny i skuteczny” 1 . Powyszy cytat to sedno
1 Ricky W. Griffin, Podstawy zarzdzania organizacjami , Wydawnictwo
Naukowe PWN, Warszawa 1998, s. 38.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin