Personal_branding_2_0_Cztery_kroki_do_zbudowania_osobistej_marki_perbra.pdf

(1544 KB) Pobierz
1110011104.001.png
Tytuł oryginału: Me 2.0: 4 Steps to Building Your Future
Tłumaczenie: Maksymilian Gutowski
Projekt okładki: Urszula Buczkowska
ISBN: 978-83-246-3502-3
Copyright © 2010 by Dan Schawbel
Published by arrangement with Kaplan Publishing, a division of Kaplan, Inc.
Polish edition copyright © 2012 by Helion S.A.
All rights reserved.
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted
in any form or by any means, electronic or mechanical, including photocopying,
recording or by any information storage retrieval system, without permission
from the Publisher.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości
lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione.
Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie
książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie
praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi
bądź towarowymi ich właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte
w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej
odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne
naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION
nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe
z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Materiały graficzne na okładce zostały wykorzystane za zgodą Shutterstock Images LLC.
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://onepress.pl/user/opinie/perbra
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail: onepress@onepress.pl
WWW: http://onepress.pl (księgarnia internetowa, katalog książek)
Printed in Poland.
Kup książkę
Oceń książkę
1110011104.002.png
Spis treci
Przedmowa ...................................................................................................................7
Wprowadzenie ..............................................................................................................9
CZ I NARODZINY OSOBISTEJ MARKI .................................... 13
Rozdzia 1.
Marka, czyli TY! ..........................................................................15
Rozdzia 2.
Pokolenie Y idzie do pracy .........................................................39
Rozdzia 3.
Dowódca — czyli Ty ...................................................................45
Rozdzia 4.
Aspekty tworzenia osobistej marki ............................................55
CZ II CZTERY ETAPY DOWODZENIA KARIER ..................... 101
Rozdzia 5.
Etap 1. — Odkryj swoj mark ................................................103
Rozdzia 6.
Etap 2. — Stwórz swoj mark .................................................137
Rozdzia 7.
Etap 3. — Zaprezentuj swoj mark ........................................171
Rozdzia 8.
Etap 4. — Utrzymaj swoj mark ............................................189
CZ III TERAZ TY DOWODZISZ ............................................. 205
Rozdzia 9.
Branding osobisty dla poszukujcych pracy ...........................207
Rozdzia 10.
Podbój rynku pracy ...................................................................217
Rozdzia 11.
Rezultaty, które odmieni Twoje ycie ...................................229
Podzikowania ..........................................................................................................243
Sowniczek brandingu osobistego ..........................................................................245
Bibliografia ...............................................................................................................253
O autorze ...................................................................................................................259
Rozdzia 2.
Pokolenie Y idzie do pracy
D
o pokolenia Y (urodzone mniej wicej w latach 1982 – 2001) w Stanach
Zjednoczonych naley ponad 75 milionów zapalonych i energicz-
nych modych ludzi, a ja sam mog z dum powiedzie, e jestem wród
nich (Banjo, 2008). Jestemy grup spoeczn, która kroczy w awangardzie
rewolucji w miejscu pracy, zbrojn w nowe technologie i nowe nastawienie.
Teraz, gdy pokolenie powojennego wyu demograficznego (tzw. baby-
-boomers ) odchodzi na emerytur, a pracownicy z pokolenia X wspinaj si
na wysze stanowiska, pracodawcy musz rekrutowa i zatrzymywa przy
sobie ludzi z naszej grupy wiekowej.
W nadchodzcych latach pokolenie Y bdzie integraln czci wia-
towej siy roboczej, dysponujc zarówno wadz decyzyjn, jak i majc
wpyw na proces rekrutacyjny. Jak donosi Bureau of Labor Statistics,
w roku 2020 przedstawiciele pokolenia Y bd stanowi poow ludnoci
w wieku produkcyjnym. Wielu moich rówieników zajmuje ju stanowiska
kierownicze wyszego i niszego szczebla, w maych i w duych przedsi-
biorstwach. Niektórzy z nich s przeoonymi starszych od siebie. Ten trend
zosta uchwycony w badaniach przeprowadzonych przez CareerBuilder.com
w roku 2010. Wynika z nich, e 43% pracowników w wieku od 35 lat wcz-
nie podlega komu modszemu od siebie (CareerBuilder.com, 2010b).
Zmiany w tym kierunku bd si pogbia i trzeba si z tym pogodzi.
Bdziesz pracowa z ludmi w moim wieku, a pójdzie Ci to sprawniej, jeli
nauczysz si, jak z nami wspópracowa i rozmawia.
39
– Personal branding 2.0 –
Cechy pracowników z pokolenia Y
Oto kilka ogólnych cech pracowników z pokolenia Y, których si czasami
nie dostrzega, ale o których warto wspomnie:
Jestemy peni energii i nie chce nam si czeka za dugo na mo-
liwoci rozwoju zawodowego.
Cenimy swój czas i chcemy go spdza sensownie, przez co nie
zawsze cieszy nas zatrudnienie na stanowisku szeregowego pra-
cownika.
Kwestionujemy status quo, gdy wychowywalimy si w warunkach
rónorodnoci punktów widzenia i moliwoci.
Wiemy, e moemy wybiera sporód wielu cieek kariery, wic
usiujemy wybra t, w której najlepiej moemy si realizowa ze
swoimi pasjami.
Z chci przyswajamy nowe technologie (od SMS-ów, przez komu-
nikatory internetowe, po cokolwiek, co jeszcze si pojawi), które
wykorzystujemy jako gówny rodek komunikacji i wspópracy.
yjemy wielozadaniowoci: patrzcie tylko, jak prowadzimy wane
rozmowy biznesowe, jednoczenie uprawiajc nasz ulubiony sport!
Wiemy, e rezultaty s waniejsze od powierzchownoci . Wolimy przy-
chodzi do pracy w dinsach i koszulkach ni w garniturach.
Pokolenie Y postrzega si jako pokolenie »naley mi si«.
Uznaje si ich za kiepskich pracowników, poniewa nie s rzetelni
i w peni lojalni wobec swoich pracodawców. Pokolenie Y musi si
nauczy promowa swoje umiejtnoci oraz cechy osobowoci .
— Robin Ryan, pisarka, nauczycielka rozwoju osobistego,
prelegentka
Pokolenie Y domaga si zmian w pracy
Gdy pokolenie Y wkroczy ju na dobre na rynek pracy i przejmie wadz,
rodowisko pracy zmieni si nie do poznania. Nowe biuro bdzie wirtu-
alne. Ludzie z caego wiata bd w nim pracowa zdalnie, urzdzajc
40
1110011104.003.png 1110011104.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin