Sandomierz - Kościół św. Jakuba.pdf

(3234 KB) Pobierz
Podominikański Kościół i klasztor św
Podominikański Kościół i klasztor św. Jakuba Apostoła w Sandomierzu
Kościół pod wezwaniem św. Jakuba i należący do niego klasztor oo. dominikanów
w Sandomierzu należą do najcenniejszych i najbardziej znanych zabytków architektury
późnoromańskiej w Polsce. Jest to jedno z najlepiej zachowanych wczesnych założeń architektury
dominikańskiej na terenie naszego kraju. Położony jest na południowo-wschodnim stoku Wzgórza
Staromiejskiego zwanego również, od Patrona, Świętojakubskim.
Został on wzniesiony na miejscu przeddominikańskiego kościoła parafialnego pw. Św. Jakuba.
Obecny kościół jest realizacją w pełni dominikańską.
Historia polskich dominikanów sięga czasów założyciela zgromadzenia. Został założony
w Langwedocji przez św. Dominika Guzmana w 1215 r. Należał do grupy zakonów mendykanckich,
(zwanych także żebraczymi) których najważniejszym postulatem było życie w całkowitym ubóstwie.
Reguła dominikańska, nakazywała całkowity zakaz posiadania własności. Dominikanie żyli
z żebractwa a nie, jak do tej pory, z pracy na roli. Pierwsze budowle dominikanów początkowo
powstawały extra muros, czyli poza murami, następnie w bezpośrednim sąsiedztwie bram miejskich
wewnątrz murów miast. Zachowując nakaz ubóstwa i surowości architektura dominikanów
posługiwała się niezwykle uproszczonymi formami. Miały to być niewielkie kościoły
jednoprzestrzenne, niesklepione, bez zbędnych dekoracji.
Około 1226 r. do Sandomierza przybyli dominikanie i prawdopodobnie ze względu na
niewielkie rozmiary lub zły stan pierwszy kościół św. Jakuba, został przez nich rozebrany
i przystąpiono do wznoszenia nowej świątyni na kamiennych fundamentach starej. Badania
archeologów potwierdziły, że sam kościół wznoszono co najmniej w dwóch etapach między 1226 r.,
a trzecią ćwiercią XIII w. Cały zespół został wzniesiony na planie prostokąta. Północną część stanowi
kościół, a pozostałe trzy były to skrzydła klasztoru. Dominikanie do budowy kościoła użyli niezwykle
nowoczesnego jak na tamte czasy materiału – a mianowicie cegłę. Na początku XIII w. budownictwo
z jej wykorzystaniem było stosowane sporadycznie i właśnie dominikanie przyczynili się do
rozprzestrzenienia architektury ceglanej na terenie Polski dzielnicowej. Za użyciem cegły, przemawia,
także sama reguła zakonu, skupiona na prostocie, surowości i skromności form.
Sam kościół został zbudowany jako orientowana (czyli skierowana na wschód, w stronę
Jerozolimy - z powodu ukształtowania terenu jest to południowy wschód), obszerna trójnawowa
bazylika filarowa o płaskim drewnianym stropie, pozbawiona transeptu i narteksu. Najbardziej
charakterystycznym elementem kościoła, jest wydłużone, trójprzęsłowe i zamknięte prostą ścianą
1
prezbiterium . Wydłużony chór konwentualny, oddzielający społeczność klasztorną od wiernych,
rozwiązanie typowe dla kościołów mendykanckich północnej Europy i przyjęte głównie w krajach
niemieckojęzycznych. Do wykonania posadzki w prezbiterium i nawie głównej użyto ceramicznych
płytek glazurowanych, natomiast posadzka w nawach bocznych była ceglana. Pięcioprzęsłowa nawa
główna otwiera się do naw bocznych ostrołukowymi arkadami wspartymi na filarach o kwadratowym
przekroju. Ze względu na klimat przykryto ją płaskim drewnianym stropem. Wyróżniającym się
elementem wnętrza jest to, że południowy rząd arkad międzynawowych jest wyższy od północnego
o 1m.
W drugiej ćw. XIII w. w ścianie północnej osadzono ogromny, z dala widoczny, dwudzielny
portal, arcydzieło sztuki ceramicznej. Wykonano go z formowanej i wcześniej glazurowanej cegły.
Około połowy XIII stulecia, wzniesiono południowe skrzydło klasztorne.
W 3 ćw. XIII w. przy narożniku północno-zachodnim nawy została dobudowana wczesno-gotycka
dzwonnica. Jej lokalizacja jest typowa dla włoskiej campanile. Wznosząc dzwonnicę, sandomierscy
dominikanie dostosowali się do przepisu, aby nie była ona wysoką wieżą, wysokością dorównuje
zaledwie korpusowi nawy głównej. W XIV w. powstało zachodnie, ostatnie, skrzydło klasztoru.
Jednakże jeszcze w początkach XVII w. skrzydła południowe i wschodnie nie były ze sobą
połączone. W XVIII w. zespół klasztorny stopniowo popadał w ruinę.
Pożar, który wybuchł w 1905 roku, strawił ołtarz główny i część prezbiterium, dał jednak impuls
do rozpoczęcia poważnych prac konserwatorskich. Celem prac prowadzonych przez Jarosława
Wojciechowskiego w latach 1907-9, było przywrócenie kościołowi XIII-wiecznego wyglądu.
Doprowadziło to niestety do zniszczenia części nawarstwień kulturowych, ale także zniszczenia
oryginalnego lica ścian, zniszczono także część pierwotnej posadzki ceglanej. Przywrócono romańskie
okna, oczyszczono portal z farby olejnej i usunięto z niego oryginalne ceramiczne szkliwo. Czwarta
podpora (licząc od prezbiterium) w południowej nawie, ujawniła podczas prac konserwatorskich
zatopioną w jej fundamencie, kamienną płytę z rytem miecza, pochodzącą jeszcze
z przeddominikańskiej świątyni.
Podominikański kościół św. Jakuba w Sandomierzu j est doskonałym przykładem kształtowania
się stylu dominikańskiego w architekturze.
2
3
298998791.003.png 298998791.004.png 298998791.005.png 298998791.006.png 298998791.001.png 298998791.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin