Kielich i patena fundacji Konrada Mazowieckiego.pdf

(1190 KB) Pobierz
298997902 UNPDF
Kielich i patena fundacji Konrada Mazowieckiego
(Płock, Muzeum Diecezjalne)
Kielich z patena, będący darem Konrada Mazowieckiego dla katedry w Płocku, jest uważany
za jeden z najcenniejszych zabytków rzemiosła artystycznego, późnoromańskiej sztuki w
Polsce. Pochodzi z 2 ćw. XIII, autor nieznany. Przechowywany jest obecnie w skarbcu
katedralnym, Muzeum Diecezjalnego w Płocku.
Kielich z patena jest wykonany ze srebra, pozłacany. Zdobiony techniką grawerunkową,
niellowany. Kielich ma półkolistą, spłaszczoną czarę, z lekko wywiniętą wargą. Trzon
okrągły, ośmioboczny nodus i spłaszczoną stopę.
Czara kielicha ozdobiona jest ośmioma okrągłymi medalionami, w których ukazane zostały
cztery wydarzenia z dzieciństwa Chrystusa: Zwiastowanie, Boże Narodzenie, Hołd Trzech
Króli, Rzeź Niewiniątek i Ucieczkę do Egiptu.
Nad medalionami, nieco poniżej brzegu kielicha znajduje się wstęga z wyrytymi po łacinie,
imiona rodziny Konrada .Bardzo ciekawie przedstawiono nodus, jako jedyny z całego dzieła
nie został wykonany grawerunkiem lecz rzeźbą. Ma kształt spłaszczonej kuli, ozdobiony
ośmioma półplastycznymi główkami mnichów. Stopę kielicha obiegają z dołu i z góry paski
grawerowanej siatki. Między paskami, w centrum przedstawiony został ukrzyżowany
Chrystus w długim perizonium, pod jego stopami znajduję się czaszka Adama. Wokół niego,
Jan Chrzciciel i Prorocy. Wielce oryginalnym dziełem jest patena. W centrum pateny
umieszczony został tronujący Chrystus Pantokrator, nad nim anioł bez skrzydeł. Po bokach
cztery klęczące, adorujące go postacie: u góry książę Konrad naprzeciwko jego żona Agafia z
kielichami w dłoniach, na dole zaś synowie ich Kazimierz i Ziemowit, z rękami złożonymi do
modlitwy. Obrazy wygrawerowane na kielichu i patenie cechuje niezwykła precyzja
wykonania; stroje są bogato drapowane, bardzo realnie został oddana dynamika gestów
postaci.
Zważając na wielowiekowość kielicha i pateny można przyjąć , że zachowały się one w
bardzo dobrym stanie.
Ogólny wygląd kielicha jest romański, jednak można zauważyć w nim już początki nowego
stylu. Kolista, nierozczłonkowana stopa oraz okrągły trzon to cechy jeszcze typowo
romańskie. Natomiast spłaszczenie i spłycenie czary oraz wywinięty brzeg, są już
zapowiedzią form gotyckich, tak samo jak zastąpienie kulistego nodusu wielobocznym,
pionowo dzielonym w formie płytek. Bardzo rzadki jest motyw plastycznych głów na
nodusie. Natomiast przedstawienie w takiej pozycji Chrystusa Pantokratora jest motywem
znanym. Najstarsze wizerunki tego typu można znaleźć już na ikonach z IV wieku. Bardzo
podobne przedstawienie znajduje się na mozaice z XI wieku w kościele Hagia Sophia w
Stambule oraz na Ewangeliarzu ze Spiry (XIII wiek).
Obecnie przyjmuję się za niemal pewne że kielich i patena powstały w 1239 r. jako akt
zadośćuczynienia ze strony Konrada i jego małżonki Agafii za zabicie kanonika płockiego
Jana Czapli, podejrzewanego o spikowanie przeciwko księciu.
Konrad został obłożony klątwą przez papieża Grzegorza IX i miała być z niego zdjęta dopiero
gdy hojnie obdaruje katedry w Gnieźnie, Włocławku i Płocku.
Większość badaczy obstaje za wykonaniem kielicha w Polsce. Podsumowując; dzieło to
niezwykłe jest nie tylko z powodu jego walorów artystycznych oraz jedynego w swoim
rodzaju grawerunku na patenie. Jest także skarbnicą wiedzy w badaniach nad genealogią
rodziny Konrada Mazowieckiego.
298997902.001.png
298997902.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin