Psychologia komunkacji wykład 2.docx

(14 KB) Pobierz

Psychologia Komunikacji społecznej wykład 2

Wg. Harolda Lasswella komunikacja to:

                                       Kto powiedział?

                                             Co powiedział/

                                                    Do kogo powiedział?

                                                         Jakiego kanału użył?

                                                                 I z jakim skutkiem?

Sprzężenie zwrotne-obecny kontakt interpersonalny

NADAWCA                                                                 ODBIORCA

Wiadomość zakodowana                                       wiadomość rozkodowana

 

Pierwotny komunikat jest zmieniany pod wpływem odbiorcy i wypowiadany w inny sposób. Sprzężenia zwrotne zakłócane gdyż występują szumy.

Osoby komunikujące się uwikłane są w szereg społecznych kontekstów jak przynależność do różnych grup, indywidualne doświadczenia, umiejętności językowe czy towarzyszące wydarzenia.

Etymologia:

Komunikacja pochodzi z łac communio czyli zjednoczenie , zespolenie.

Funkcje komunikacji społecznej

-tworzenie i podtrzymywanie więzi miedzy ludzkich

-wywieranie wpływu na ludzi

-samodoskonalenie

ROMAN JACOBSON wyróżnia

-Funkcja ekspresyjna- komunikowanie się po to b wyrazić emocje i postawy

-Funkcja konatywna- komunikowanie się by wywrzeć określone wrażenie

-Funkcja referencyjna- komunikowanie się by przekazać informacje o rzeczywistości

-Funkcja fatyczna-komunikowanie się by podtrzymywać i odnawiać więzi z innymi

-Funkcja metajęzykowa-informacja wyjaśniająca odbiorcy jakiego kanału używamy

-Funkcja poetyczna-komunikujemy się w określony sposób najczęściej estetyczny ponieważ satysfakcjonuje nas to oraz w szczególności naszego odbiorcę

SKUTECZNOŚĆ W KOMUNIKACJI

Literatura

1.Garczyński S, Rozmawiać? Tak ale jak? Warszawa 1993

2.Nęcki, Komunikacja interpersonalna. Wrocław 1992

Perspektywa pragmatyczna

Kryteria pozwalające określić jakość komunikacji, problemy związane z komunikowaniem pojmowanym jako umiejętność.

Skuteczność komunikowania będzie tym większa, im większy będzie stopień zgodności miedzy intencją nadawcy a rozumieniem odbiorcy.

Warunki skuteczności wg. teorii komunikacji

-samo rozumienie nadawcy- w jakiem stopniu nadawca jest nastawiony świadomie intencji, myśli nadawania komunikatu

-Kompetencja komunikacyjna nadawcy-znajomość i umiejętność doboru właściwych kodów i sprawność posługiwania się tym kodem.

-Właściwe spostrzeganie przez nadawcę odbiorcy- na ile trafnie nadawca spostrzega osobę  odbiorcy, dopasowanie do uczuć, postaw momentalnych

-minimalizowanie szumów-na ile partnerzy eliminują zakłócenia

-umiejętność odbioru i interpretacji sygnału przez odbiorcę- o skuteczności decydują odbiorcy

Poziom psychologiczny

-rola komunikacji w budowaniu więzi między ludzkich i pogłębianiu więzi

Warunki skuteczności wg. teorii psychologicznej

-wzajemne poznanie i zaufanie- partnerzy musza wykazywać pewne umiejętności np. zawierania kontaktów czy podejmowani a ryzyka otwartości

-Dokładne i jednoznaczne wzajemne zrozumienie

-wzajemne wywieranie wpływu i wsparcie- kolejne umiejętności tj. werbalnego i niewerbalnego wyrażania emocji, umiejętność słuchania

-konstruktywne rozwiązywanie problemów i konfliktów- kolejne techniki jak twórcze myślenie, negocjowanie optymalnych rozwiązań…

Źródła nieporozumień:

a.       Treści lub interpretacji komunikatów

b.       Formalne aspekty procesu komunikowania się

c.       Niedostateczne umiejętności komunikacyjne rozmówców

 

Ad a.

-komunikowanie przez rozmówców rozbieżnych ocen tego samego obiektu rozmowy

Np. wszelkie rozmowy na temat dobra i zła

-komunikowanie przez rozmówców rozbieżnych przekonań na temat istnienia pewnych obiektów lub prawdopodobieństwa ich występowania czy tez przypisywania im ocen np. Charakter indywidualny (wiara, intuicja)

-komunikowanie przez rozmówców rozbieżnych intencji  motywów działania czy brak akceptacji dla działania partnera

-przyczyna na ogół sprzeczności interesów

- brak sygnałów meta komunikacyjnych czyli nieokreślenie konwencji wypowiedzi

-brak spójności tematycznej miedzy wypowiedziami rozmówców

- komunikaty zawierające wew. sprzeczności psychologiczne czyli przekazy z których wynikają ambiwalentne zachowania i emocje

 

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin