Psychologia Komunikacji społecznej wykład 2
Wg. Harolda Lasswella komunikacja to:
Kto powiedział?
Co powiedział/
Do kogo powiedział?
Jakiego kanału użył?
I z jakim skutkiem?
Sprzężenie zwrotne-obecny kontakt interpersonalny
NADAWCA ODBIORCA
Wiadomość zakodowana wiadomość rozkodowana
Pierwotny komunikat jest zmieniany pod wpływem odbiorcy i wypowiadany w inny sposób. Sprzężenia zwrotne są zakłócane gdyż występują szumy.
Osoby komunikujące się uwikłane są w szereg społecznych kontekstów jak przynależność do różnych grup, indywidualne doświadczenia, umiejętności językowe czy towarzyszące wydarzenia.
Etymologia:
Komunikacja pochodzi z łac communio czyli zjednoczenie , zespolenie.
Funkcje komunikacji społecznej
-tworzenie i podtrzymywanie więzi miedzy ludzkich
-wywieranie wpływu na ludzi
-samodoskonalenie
ROMAN JACOBSON wyróżnia
-Funkcja ekspresyjna- komunikowanie się po to b wyrazić emocje i postawy
-Funkcja konatywna- komunikowanie się by wywrzeć określone wrażenie
-Funkcja referencyjna- komunikowanie się by przekazać informacje o rzeczywistości
-Funkcja fatyczna-komunikowanie się by podtrzymywać i odnawiać więzi z innymi
-Funkcja metajęzykowa-informacja wyjaśniająca odbiorcy jakiego kanału używamy
-Funkcja poetyczna-komunikujemy się w określony sposób najczęściej estetyczny ponieważ satysfakcjonuje nas to oraz w szczególności naszego odbiorcę
SKUTECZNOŚĆ W KOMUNIKACJI
Literatura
1.Garczyński S, Rozmawiać? Tak ale jak? Warszawa 1993
2.Nęcki, Komunikacja interpersonalna. Wrocław 1992
Perspektywa pragmatyczna
Kryteria pozwalające określić jakość komunikacji, problemy związane z komunikowaniem pojmowanym jako umiejętność.
Skuteczność komunikowania będzie tym większa, im większy będzie stopień zgodności miedzy intencją nadawcy a rozumieniem odbiorcy.
Warunki skuteczności wg. teorii komunikacji
-samo rozumienie nadawcy- w jakiem stopniu nadawca jest nastawiony świadomie intencji, myśli nadawania komunikatu
-Kompetencja komunikacyjna nadawcy-znajomość i umiejętność doboru właściwych kodów i sprawność posługiwania się tym kodem.
-Właściwe spostrzeganie przez nadawcę odbiorcy- na ile trafnie nadawca spostrzega osobę odbiorcy, dopasowanie do uczuć, postaw momentalnych
-minimalizowanie szumów-na ile partnerzy eliminują zakłócenia
-umiejętność odbioru i interpretacji sygnału przez odbiorcę- o skuteczności decydują odbiorcy
Poziom psychologiczny
-rola komunikacji w budowaniu więzi między ludzkich i pogłębianiu więzi
Warunki skuteczności wg. teorii psychologicznej
-wzajemne poznanie i zaufanie- partnerzy musza wykazywać pewne umiejętności np. zawierania kontaktów czy podejmowani a ryzyka otwartości
-Dokładne i jednoznaczne wzajemne zrozumienie
-wzajemne wywieranie wpływu i wsparcie- kolejne umiejętności tj. werbalnego i niewerbalnego wyrażania emocji, umiejętność słuchania
-konstruktywne rozwiązywanie problemów i konfliktów- kolejne techniki jak twórcze myślenie, negocjowanie optymalnych rozwiązań…
Źródła nieporozumień:
a. Treści lub interpretacji komunikatów
b. Formalne aspekty procesu komunikowania się
c. Niedostateczne umiejętności komunikacyjne rozmówców
Ad a.
-komunikowanie przez rozmówców rozbieżnych ocen tego samego obiektu rozmowy
Np. wszelkie rozmowy na temat dobra i zła
-komunikowanie przez rozmówców rozbieżnych przekonań na temat istnienia pewnych obiektów lub prawdopodobieństwa ich występowania czy tez przypisywania im ocen np. Charakter indywidualny (wiara, intuicja)
-komunikowanie przez rozmówców rozbieżnych intencji motywów działania czy brak akceptacji dla działania partnera
-przyczyna na ogół sprzeczności interesów
- brak sygnałów meta komunikacyjnych czyli nieokreślenie konwencji wypowiedzi
-brak spójności tematycznej miedzy wypowiedziami rozmówców
- komunikaty zawierające wew. sprzeczności psychologiczne czyli przekazy z których wynikają ambiwalentne zachowania i emocje
WSBeuropeistyka