historia wychowania XX wiek, totalitaryzm.doc

(60 KB) Pobierz
WYCHOWANIE W XX WIEKU

WYCHOWANIE W PAŃSTWACH TOTALITARNYCH

 

 

Cechy wspólne

•  podporządkowanie państwu (partii)

• tworzenie „nowego człowieka”

 

• Indoktrynacja

 

• kolektywizm, tłumienie indywidualizmu, uniformizacja

• dyscyplina, karność, posłuszeństwo

• militaryzacja

 

• psychologia wroga

kontrola organizacji dziecięcych i młodzieżowych

 

Bolszewizm (ZSRR lata 20.)

• Rewolucja bolszewicka (1917)

Wychowanie – państwo •

nacjonalizacja szkół, bezpłatne, obowiązkowe nauczanie

• krytyka tradycyjnej szkoły

 

• libertynizm • krytyka rodziny

• Nadzieżda Krupska, Anatolij Łunaczarski

 

Stalinizm (ZSRR lata 30.)

• Powrót do tradycyjnej szkoły

 

• Powrót wątków patriotycznych („patriotyzm radziecki”)

• Rehabilitacja rodziny

• Antoni Makarenko, Iwan Kairow

 

 

Nazizm (III Rzesza)

Nacjonalizm, mesjanizm narodowy,

etnocentryzm, rasizm

• Eugenika, Darwinizm społeczny

 

• Elitaryzm , hierarchizm

„Musimy stać się narodem panów i tak musimy wychować nasz naród” (Goebbels 1936)

 

• Jungvolk 10-14

• Hitlerjugend 14-18

 

Rola rodziny

Światem kobiety jest mężczyzna, rodzina, dzieci i dom”)

• kult macierzyństwa (medale) • rodzina – komórka rozrodcza narodu

• brak dzieci – dywersja, dezercja z pola bitwy

• Lebensborn

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WYCHOWANIE W XX WIEKU

 

 

Zmiany kulturowe i ich wpływ na wychowanie

 

• Indywidualizm. Demokracja

 

• Rozwój gospodarczy i technologiczny. Wzrost poziomu życia (higiena, zdrowie, sport)

• Zwiększenie mobilności, możliwości wymiany informacji i opinii

• Re

 

lata larrrRRRREwolucja seksualna

• Emancypacja kobiet, spadek urodzin, starzenie się społeczeństw

 

• Związki nieformalne, związki bezdzietnie, samotne rodzicielstwo, single, wzrost liczby rozwodów

 

Postmodernizm:

zakwestionowanie uniwersalizmu, obiektywizmu i idei prawdy, pochwała odmienności i różnorodności (mniejszości)

Globalizacja: uniformizacja kulturowa. Reakcje: etnocentryzm, separatyzm, fundamentalizm

 

Prawa dziecka

 

 

• 1923 „Deklaracja Genewska” Ligi Narodów. 

• 1948 Deklaracja Praw Człowieka ONZ                   

• 1959 Deklaracja Praw Dziecka

• 1979 Szwecja: zakaz kar cielesnych

 

Młodzież

 

• Lata 60. bunt młodzieży. Odrzucenie dominacji starszych. Kult młodości.

 

• Kontrkultury, subkultury, własny świat, z własnymi autorytetami

 

• Kultura postfiguratywna, kofiguratywna, prefiguratywna (M. Mead)

 
Wyzwania

• kryzys moralny (relatywizm, pluralizm prawd). Permisywizm. Kryzys autorytetów

• kryzys tradycyjnych tożsamości. Alienacja społeczna. Atomizacja

• negatywne oddziaływanie mediów

patologie (narkomania, pijaństwo, agresja, przemoc, przestępczość)

 

 

Rola państwa 

• Upowszechnienie i demokratyzacja oświaty. Przymus edukacyjny. Jednolite programy szkolne

• Wzrost kontroli państwa nad rodziną

• Wychowanie poza domem: żłobki, przedszkola, szkoły

 

Propozycje alternatywne

bon edukacyjny - Milton Friedman (1955):

Przewidywane skutki: wzrost świadomości rodziców, wzrost konkurencyjności, wzrost motywacji nauczycieli, pluralizm, ochrona przed uniformizacją, przezwyciężenie biurokratyzacji

 

edukacja domowa

Przewidywane skutki: zwiększenie świadomości rodziców, wzmocnienie rodziny, ochrona przed patologiami, integracja środowiska lokalnego, indywidualizacja

 

 

 

 

PEDAGOGIKA NOWEGO WYCHOWANIA

 

 

 

 

Zarzuty wobec tradycyjnej pedagogiki

• Oderwana od codziennych doświadczeń. Nie przygotowuje do życia

• Szkoła odgrodzona od innych instytucji społecznych

 

• Przekaz wiedzy gotowej, wytworzonej przez innych

• Autorytaryzm nauczyciela

• Model pamięciowo-pasywny

 

• Rygoryzm, intelektualizm, formalizm

 

Postulaty Nowego Wychowania

• wychowanie naturalistyczne, progresywizm

 

pajdocentryzm

 

Nauczyciel = partner stwarzający warunki do rozwoju

 

• Indywidualizacja

Samowychowanie. Rozwój „od wewnątrz

• Wewnętrzna motywacja > bodźce zewnętrzne

• Model problemowo-aktywny zamiast pamięciowo-pasywnego

 

• Funkcjonalność, praktycyzm. Związek z życiem.
Nacisk na umiejętności nie fakty

 

Uczenie przez zabawę

udział uczniów w planowaniu programu

nacisk na kooperację i pracę zespołową oraz twórczą ekspresję

 

 

JOHN DEWEY (1859–1952)

 

Pragmatyzm – wychowanie związane z życiem, z realnymi problemami

 

• Wartości konstruowane społecznie. Możliwość wyboru

 

• Nieustanny rozwój człowieka. Edukacja permanentna. Przystosowanie do zmian

• Uczenie przez działanie, wymianę informacji i opinii Tożsamość negocjowana.

Życie jest edukacją, a edukacja życiem.

• Szkoła – miejsce wymiany doświadczeń. Powiązana z domem rodzinnym i społeczeństwem

 

• Uczeń sam rozwiązuje problemy, nauczyciel – inspirator

• Nauczanie zespołowe

 

Szkoła  eksperymentalna (Chicago)

 

Janusz KORCZAK (1878-1942)

 

 

 

 

 

• Autoodpowiedzialność, samowychowanie

• rozwój dziecka przez własną aktywność - nabywanie samoświadomości

 

• Wspólnoty samowychowawcze

 

Maria MONTESSORI (1870–1952)

 

 

 

 

 

 

 

naturalizm, rozwijanie spontanicznej aktywności

Samodzielność, własne tempo. Samokontrola, autoweryfikacja

Koncentracja, porządek

Grupy zróżnicowane wiekowo

 

Próby reform szkoły. Szkoła pracy (aktywna)

 

Plan Daltoński - Helen Parkhurst

Metoda projektów - Wiliam Kilpatrick

Metoda ośrodków, szkoła życia przez życie - Ovide Decroly

 

             

Pedagogika antyautorytarna

 

 

Theodor Adorno

Thomas Gordon

 

Benjamin Spock

Aleksander Neill

 

ANTYPEDAGOGIKA

 

• krytyka wychowania jako procesu formacyjnego, wg systemu wartości dorosłego, utrwalającego wzorce kulturowe prawo jednostki do samookreślenia, wyboru wartości

 

 

 

Ekkehard von Braunmühl, Hubertus von Schönebeck

Wychowanek wie lepiej niż wychowawca, co jest dla niego dobre

 

Krytyka „nowego wychowania” i pedagogiki antyautorytarnej

 

 

• odrzucenie pajdocentryzmu

• nauczyciel = autorytet

• Potrzeba hierarchizacji i dyscypliny

Planowy wysiłek > spontaniczność

 

• Zagubienie dziecka w świecie pozbawionym autorytetów. Możliwość zniewolenia

• Bazowanie na zainteresowaniach uczniów nieskuteczne (nietrwałe, chaotyczne)

• Istnieje wiedza gotowa – nie ma sensu odkrywać jej na nowo

 

• Edukacja to nie pielęgnowanie dziecięcości lecz przygotowanie do dorosłego życia

• Szkoła = miejsce nauki a nie zabawy

• Krytyka przerostu wiedzy instrumentalnej nad wiedzą formującą

• Krytyka przerostu zajęć praktycznych kosztem konkretnej wiedzy

cele dalekosiężne > potrzeby bieżące

 

 

 

4

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin