Duży pomaga małemu - zajęcia ruchowe wg W. Sherborne(1).doc

(55 KB) Pobierz
„Duży pomaga małemu”

„Duży pomaga małemu”

 

Zajęcia ruchowe z grupą dzieci 4-letnich i 5-letnich

 

 

Cele:

Dziecko:

§         uczy się współdziałania i partnerstwa

§         zdobywa pewność siebie i poczucie bezpieczeństwa w otoczeniu

§         zdobywa świadomość własnego ciała

 

Metody:

§         ruchu rozwijającego W. Sherborne

 

Pomoce:

§         kocyki (jeden na dwoje dzieci)

§         nagranie piosenki „Co powie tata” N. Kukulskiej

 

 

Przebieg zajęć:

 

 

Lp.

Zadanie

Sposób realizacji

Uwagi

1.

 

Budowanie dobrego klimatu

 

Zabawa integracyjna do piosenki
„Stań z nami w koło

 

2.

Poznanie się dzieci

Przedstawienie się – „Imię z gestem”

Dzieci po kolei mówią swoje imię ilustrując je wybranym gestem

3.

Bieg bez potrącania, szybka reakcja na sygnał

Zabawa „Podróż samochodem”

Dzieci naśladują jazdę samochodem. Na sygnał „Czerwone światło” zatrzymują się w bezruchu

4.

Integracja grupy

Zabawa integracyjna

„W obcym mieście”

 

Dzieci chodzą w różnych kierunkach, bez potrącania, patrząc kolejno: na podłogę,

na stopy,  kolana, brzuchy, innych, uśmiechają się do siebie, pozdrawiają się skinieniem głowy, machając ręką, witają się uściśnięciem dłoni mówiąc „dzień dobry”

5.

·         Poznanie własnego ciała:

      wyczucie bioder, brzucha

·         Bezpieczne upadanie

Zabawa w balonika:

·         na siedząco – zakończenie przewrotem na plecy

·         na brzuchu – zakończenie klepnięciem dłońmi o podłogę

siad podparty w dużym kole, poruszanie się do środka koła i na zewnętrz na pośladkach, brzuchu z pomocą rąk i nóg

6.

·         Poznanie własnego ciała:

      wyczucie kolan

·         Współdziałanie z partnerem (relacja „razem”)

 

Marsz w parach:

·         z wysokim unoszeniem kolan

·         na „krótkich nóżkach”

·         na „sztywnych nóżkach”

·         na „galaretowatych nóżkach”

4-latek z 5-latkiem tworzą parę

7.

Poznanie własnego ciała:

wyczucie kolan

·         Masowanie kolan

·         „Nakręcanie” kolan

·         Klepanie i łaskotanie kolan

·         Karuzela na kolanach

rozdanie kocyków;

dzieci siadają na kocykach plecami do siebie

8.

·         Współdziałanie z partnerem (relacja „razem”)

·         Poznawanie własnego ciała: wyczucie pleców, bioder

·         Wzajemny masarz (plecy w  plecy)

 

·         Kręcenie się: na pośladkach, na brzuchu, na plecach

 

pozycja jak wyżej

leżenie obok siebie

9.

Współdziałanie z partnerem (relacja „razem”)

 

Wiosłowanie w parach

siad płaski rozkroczny naprzeciw siebie, chwyt za nadgarstki. Naprzemienne wychylanie się do leżenia tyłem z dotknięciem głową podłogi

10.

Współdziałanie z partnerem (relacja opiekuńcza „z”)

 

Przeczołgiwanie się przez tunel

5-latki tworzą tunel w klęku podpartym

4-latki przeczołgują się pod nimi

Zmiana ról

11.

Współdziałanie z partnerem (relacja „przeciwko” i „z”)

·         „Odklejanie” od podłoża

·         Popychanie „plecy w plecy”

·         Turlanie

·         Ciągnięcie

5-latek aktywny,

4-latek bierny

Zmiana ról

12.

Współdziałanie z partnerem (relacja opiekuńcza „z”)

Pełzanie lub czworakowanie - Wchodzenie do „domku” 

Jedno dziecko w klęku podpartym tworzy „domek”, drugie wchodzi do niego. Zmiana ról

13.

Współdziałanie z partnerem (relacja opiekuńcza „z”)

Relaksacja

 

Kołysanie się w parach do muzyki

·         w kontakcie plecy w plecy

 

 

·         „w foteliku”

Siad płaski, plecy i głowa przylegają do siebie

 

5-latek – siad skulny rozkroczny – 4-latek siedzi między jego nogami – kołysanie na boki, przytulanie , głaskanie

14.

Współdziałanie z partnerem (relacja „razem”)

Zasypianie – ułożenie się wspólne na kocyku

 

15.

Poznawanie własnego ciała

Zabawa do piosenki „Gimnastyka”

Dzieci śpiewają piosenkę ilustrując ją ruchem

16.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin