Maisonneuve Rytuały dawne i współczesne..txt

(196 KB) Pobierz
TYTUL: Rytualy dawne i wspolczesne.
 AUTOR: Jean Maisonneuve
 TLUM.: Marta Mroczek

Wstep.

Termin ryt(1) wywodzi sie z lacinskiego slowa ritus, ktore oznacza kult,
ceremonie religijna, lecz takze obyczaj. To podwojne znaczenie obecne jest
w naszym jezyku. Wyraz posiada rowniez zabarwienie pejoratywne, nieco
archaiczne, jesli nie smieszne, kiedy oznacza postepowanie stereotypowe.

Rytualy moga byc religijne (msza, szabas), swieckie (protokol,
zaprzysiezenie), zbiorowe (swieta narodowe i rodzinne), prywatne
(modlitwa i niektore rytualy cielesne). Inne dotycza po prostu zycia
codziennego (pozdrowienia, przejawy grzecznosci) albo przesadow
zwiazanych z magia, a jeszcze zywych w niektorych rejonach swiata.

Warto pokusic sie o sformulowanie ogolnej definicji rytualow ujmujacej
calosciowo ich zlozonosc i roznorodnosc kulturowa. Nie mozna bynajmniej
wybierac pomiedzy rytem a rytualem, tym bardziej, ze na rytual moze sie
skladac szereg rytow, np. rytual katolicki zawiera wiele rytow sakralnych.
Przymiotnik rytualny oznacza podporzadkowany regulom rytu. W tej
ksiazce bedziemy uzywac obydwu terminow wymiennie.

Wypelnic rytual to jedno, a zaobserwowac go i przestudiowac - to drugie.
Poczawszy od starozytnosci spotykamy przekazy, w ktorych autorzy
opisywali zwyczaje odbiegajace od praktykowanych w ich wlasnym kraju.
Odkrycie nowego swiata w XVIII wieku zaowocowalo licznymi relacjami
podroznikow zdumionych, a czasem oburzonych pewnymi obyczajami.
Aspekt dziwnosci i obcosci odczuwanych przez osobe z zewnatrz cechuje z
pewnoscia wiele rytualow.

Owe subiektywne relacje zapowiadaly etnografie, ktora na poczatku XX
wieku wypracowala coraz bardziej scisle i jasne metody. Ponadto opierala
sie prawie wylacznie na opisie, pozniej na porownaniu spoleczenstw
zwanych prymitywnymi - afrykanskich, Indian amerykanskich, Oceanii... -
pod waznymi wzgledami: z naukowej ciekawosci, w poszukiwaniu korzeni
ludzkiej kultury czy pochodzenia wierzen, symboli, techniki.

Nawet jesli teoria genetyczna jest dyskusyjna, to nie ma watpliwosci, iz
rytualy odgrywaly istotniejsza role w spoleczenstwach prymitywnych niz w
naszym, stad tez staly sie przedmiotem badan wielkich pionierow
etnografii - Durkheima we Francji, Frazera w Wielkiej Brytanii - oraz
wielu ich nastepcow. Pismiennictwo dotyczace konkretnych rytualow jest
na ogol bardzo bogate, lecz opracowania poswiecone czlosci zjawisk naleza
do rzadkosci. Byc moze, jak to zobaczymy, powodem takiego stanu rzeczy
sa trudnosci zwiazane z jego interpretacja. Pole badan jest bowiem
szerokie, obejmuje zarowno spoleczenstwa dawne jak i wspolczesne.
Dodatkowy problem stanowi niewielka mozliwosc ich porownywania.

Praca niniejsza, nie pretendujac do wyczerpania tematu, stawia sobie
jedynie za cel okreslenie funkcji, typow i ogolnych teorii rytualow. Kladac
nacisk na obrzedy swieckie i codzienne, zadamy sobie pytanie o
wspolczesny kryzys rytualu oraz o przyczyny powstawania nowych
obrzedow. Ksiazka zajmuje sie glownie kultura zachodnia oraz wybranymi
aspeltami kultur starozytnych - nie poswiecajac z braku miejsca uwagi
wspolczesnym rytualom afrykanskim i wschodnim.


Rozdzial I.

Co to jest rytual? Znaczenie i problematyka.

I. Definicja i rola rytualow.

Terminy ryt, rytual nie sa latwe do zdefiniowania chocby dlatego, ze
posluguja sie nimi przedstawiciele roznorodnych galezi wiedzy - etnolodzy,
socjolodzy, psycholodzy spoleczni, psychoanalitycy i etolodzy - nie mowiac
o jezyku potocznym, w ktorym czesto naduzywa sie tych pojec. Chcac
sformulowac spojna definicje rytualu, nalezy najpierw przywolac
rozumienie tego terminu w wymienionych dyscyplinach, ukazujac jego
zwiazki z licznymi pojeciami pokrewnymi.

1. Rozumienie rytualow w roznych dyscyplinach.

Rytualy oznaczaja w tych dziedzinach calosc lub tylko pewna czesc
praktyk nakazanych lub zakazanych, powiazanych z wierzeniami
magicznymi czy religijnymi, z ceremoniami i ze swietami, ktore bazuja na
dychotomii: sacrum-profanum, czyste-nieczyste. Interesowaly one badaczy
francuskich, od Durkheima do Levi-Straussa, jak i anglosaskich, od
Frazera do Turnera - zeby przywolac kilka najwazniejszych nazwisk(2)

     Psychologia spoleczna kladzie nacisk przede wszystkim na
     interakcyjny wymiar rytualnosci dotyczacej pewnych aspektow zycia
     codziennego, odnoszac sie do doswiadczen osobistych i do poziomu
     uswiadomienia zachowan jednostek. 
     Psychoanaliza, uznajac funkcje zbiorowa rytualow, interesuje sie
     glownie ich formami oraz funkcjami indywidualnymi, tj.
     postepowaniem jednostki w sytuacjach codziennych, wywolanych
     przymusem powtarzania czynnosci oraz mniej lub bardziej
     neurotycznymi obsesjami np. w zakresie odzywiania, higieny
     osobistej lub ubioru. 
     Etologia wreszcie wywodzi rytualizacje z procesu ewolucji gatunkow i
     odnosi ja do archaicznych schematow zachowan adaptowanych do
     specyficznej funkcji komunikacji, np. zalotow lub odstraszania innych
     gatunkow. Jednak zakres pojecia odnoszacego sie do ludzi i zwierzat
     nastrecza problemy, ktorych nie jestesmy w stanie wyczerpujaco
     przedstawic. 

Wszystkie te dyscypliny pod pojeciem rytual rozumieja zwsze zachowania
specyficzne, zwiazane z okreslonymi sytuacjami i regulami, odznaczajace
sie powtarzalnoscia, ktorych rola nie jest jednak oczywista. Z drugiej
strony, niezaleznie od konkretnych odmian rytualow spolecznych oraz ich
roznorodnosci w czasie i przestrzeni, wystepowanie tych praktyk wydaje
sie uniwersalne.

2. Pojecia pokrewne i synonimiczne uzywane zamiennie z
terminem rytual.

     Zwyczaje, rutyna : Czesto rytual jest sprowadzany do pewnych
     funkcji lub zachowan majacych charakter rutynowy i stereotypowy;
     mowi sie np. o rytualach administracyjnych lub pedagogicznych,
     majac na mysli przestarzale formalnosci i procedury. Procesy owe
     nie dotycza cyklu dzialan ograniczajacych sie jedynie do jakiegos
     programu czy przyzwyczajen, lecz w rzeczywistosci odnosza sie do
     pewnych wartosci, czasem kwestionowanych, ale jeszcze nie w pelni
     przezytych. W ten sposob w znaczeniu terminu pozostaje tresc
     symboliczna nie dajaca sie wytlumaczyc sama tylko uzytecznoscia.
     Problem ten jeszcze wyrazniej zauwazamy w rytualach archaicznych,
     ktore nie stronia nawet od krwawych prob mogacych prowadzic
     nawet do okaleczenia - nie na tyle jednak, aby uchodzily za
     absurdalne czy nieuzasadnione, jak to zostalo pozniej stwierdzone. Z
     punktu widzenia terminologii mozna w kazdym razie rozroznic
     rytualnosc i rytualizm, zastrzegajac drugie pojecie dla zachowan
     stereotypowych, a nawet mechanicznie powtarzanych, wykazujacych
     tendencje do skostnienia. 
     Kod, program : kod jest systemem umownych sygnalow sluzacych
     do przekazywania wiadomosci od nadawcy do odbiorcy. Sygnaly
     moga miec roznorodna nature: jezykowa, mechaniczna, czesto
     wyrazane sa gestami. Wybor formy zalezy od celu komunikacji
     (informowac, niepokoic, uwodzic, itd.), jak i od kontekstu
     (zwyczajowy, okolicznosciowy). Liczne kody sa podatne na
     rytualizacje - w sferze religii, magii, prawa czy nawet zycia
     towarzyskiego. Moda, pomimo przemojajacego charakteru, takze
     moze byc kodowana i przezywana w pewnych srodowiskach jako
     rodzaj rytualu(3). Mozna wiec powiedziec, ze tworza one specyficzny,
     skodyfikowany system pozwalajacy jednostkom lub grupom na
     nawiazanie kontaktu z sila tajemna, z bytem boskim czy ich
     substytutami nadnaturalnymi lub ziemskimi (np. idealy). Jednak
     podczas gdy wynikajacy z umownosci kod moze byc mniej lub
     bardziej swobodnie modyfikowany, to rytual ma charakter
     niezmienny w ciagu bardzo dlugich okresow czasu, a kazda proba
     zmiany kolejnosci, jak i tresci elementow w szczegolowym programie
     rytualu, deformuje jego sens i donioslosc. Od zwyklego zwyczaju
     odroznialo go odniesienie do ukrytych sil lub do podstawowych
     wartosci, slowem do sacrum - pojecia i dziedziny bardzo zlozonej. 
     Ceremonia, kult : w literaturze etnologicznej i socjologicznej te
     dwa terminy scisle sie wiaza, szczegolnie u E.Durkheima, sa tez
     wyraznie rozrozniane przez innych autorow(4), ktorzy rozumieja przez
     ceremonie ogolna kategorie spolecznej komunikacji, a przez rytual
     jej forme mistyczna - mogaca zreszta posiadac charakter osobisty
     (np. samotna modlitwa), Inni rozrozniaja z kolei pojecia
     ceremonialny w znaczeniu: obrzedowy badz zwiazany z etykieta, albo
     rezerwuja termin kult dla specyficznych praktyk wyrazajacych czesc
     do boga, istoty, osoby. 

Gdyby te rozroznienia mialy byc czyms wiecej niz tylko konwencja
nominalna, wowczas latwo by je podwazyc. Ceremonia swiecka posiada
zawsze charakter odswietny i zapozycza szczegoly mniej lub bardziej z
rytualu religijnego, czasem posuwajac sie nawet do parodii (np.
intronizacja w pewnych stowarzyszeniach politycznych czy kulinarnych).
Nie mozna zreszta zapominac o etymologii tego slowa - ceremonia oznacza
kult, uszanowanie swietosci. Mozna po prostu zarezerwowac ten termin dla
zorganizowanych form praktyk zbiorowych o charakterze
steatralizowanym. Kazda ceremonia odnosi sie wiec do jakiegos
podstawowego rytualu, a kazdy rytual moze miec mniej lub bardziej
ceremonialna realizacje (np. slub czy pogrzeb).

     Rytual i symbol : terminy symbol, symboliczny posiadaja rowniez
     zmienny zakres. Nawet w jezyku potocznym mowi sie, ze obraczka,
     flaga, krzyz sa symbolami malzenstwa, ojczyzny, Chrystusa; ze pies
     symbolizuje wiernosc, a waz perfidie. Sztuka, poezja, religia odwoluja
     sie do symboli. W kazdym przypadku chodzi o rzecz nieobecna w
     naszej bezposredniej percepcji, a przedstawiana, wyobrazana przez
     symboliczny przedmiot, zapewniajacy zwiazek z niewidzialnym i
     pobu...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin