PLAN PRACY
WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ
DLA GRUPY DZIECI
3 –4-LETNICH „ Żabki”
STYCZEŃ 2010 r.
Zadania wychowawczo-dydaktyczne:
v Dziecko zauważa zmiany związane z aktualną porą roku, określa jej cechy charakterystyczne; korzysta ze zmysłów w procesie poznawania przyrody nieożywionej (lód, śnieg);
v Dziecko rozumie pojęcie upływu czasu, wzbogaci słownik czynny o nowe wyrazy: klepsydra ,kalendarz, stoper, zegar;
v Dziecko odkrywa uczucie radości z możliwości przygotowywania upominków, wspólnego organizowanie uroczystości z okazji Dnia Babci
i Dziadka.
v Dziecko zna tradycje związane z okresem karnawałowym, aktywnie uczestniczy w przygotowaniach do balu karnawałowego;
v Dziecko potrafi formułować swobodne, logiczne wypowiedzi podczas dzielenia się doświadczeniami i przeżyciami.
Opracowała:
Tematyka wiodąca : „Czas goni nas” (04.01-08.01. 2010r.)
1. „W ogrodzie zimą” - spacer połączony z obserwacją.
Cele:
-dostrzeganie i nazywanie zjawisk atmosferycznych związanych z aktualna porą roku-zimą;
-wdrażanie dzieci do zabaw na świeżym powietrzu;
Dziecko
-wie, o zmianach zachodzących w otoczeniu, potrafi nazwać: ośnieżone drzewa- czapy śniegowe, zmarznięta ziemia, oszronione szyby, sople, lód, niska temperatura- zimno.
-Lepi kule śniegowe i rzuca nimi do wskazanego celu.
2. „Dary Nowego Roku” – wypowiedzi dzieci na temat pór roku w oparciu o wiersz
W. Badalskiej.
-zrozumienie przez dzieci upływu czasu;
-kształtowanie umiejętności konstruowania dłuższych wypowiedzi i odpowiedzi
na zadawane pytania;
- zauważy rytmiczne następowanie po sobie pór roku, poda przykład innego rytmu w przyrodzie lub życiu przedszkolnym (np. rytmiczne następowanie po sobie dnia i nocy, dni tygodnia, miesięcy, powtarzający się rozkład czynności w przedszkolu, itp.)
-wymieni kilka zjawisk i cech charakterystycznych dla poszczególnych pór roku;
Środki dydaktyczne: ilustracje przedstawiające poszczególne pory roku,
nagranie piosenek „Do siego roku” i „Znów minął rok” z płyty
„Mama i ja cz.2”, klocki.
3.„Zegar”- zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem różnych zegarów:
ściennego, na rękę, elektronicznego, budzika oraz klepsydry;
-zapoznanie dzieci z różnymi sposobami mierzenia czasu;
-wzbogacenie słownika czynnego o nowe wyrazy dotyczące czasu i zegarów;
-ćwiczenia pamięci;
Dziecko:
-aktywnie i chętnie uczestniczy w zabawie dydaktycznej, doskonali spostrzegawczość wzrokową;
-naśladuje odgłosy różnych zegarów: bim-bam, cyk-cyk, tik-tak, małego – cicho,
dużego- głośno;
-łączy zagadkę z konkretnym przedmiotem;
Środki dydaktyczne: wiersz L.Wiszniewskiego „Zegar”, ilustracje przedstawiające zegary,
różne zegary, klepsydra; własny zbiór zagadek;
4.„Dwa zegary”- słuchanie piosenki śpiewanej przez nauczycielkę połączone grą na instrumentach alternatywnych;
-rozwijanie poczucia rytmu;
-doskonalenie umiejętności naśladowania dźwięków otoczenia za pomocą własnego głosu, ruchu, instrumentów alternatywnych i perkusyjnych;
-utrwalenie słów i melodii piosenki;
-ćwiczy aparat artykulacyjny podczas zabaw ortofonicznych;
-wsłucha się w słowa i melodię piosenki;
-wykonuje swobodną improwizację rytmiczne na instrumentach przez siebie wykonanych
Środki dydaktyczne: Piosenka „Dwa zegary z płyty Cd, instrumenty alternatywne: puszki słuchowe, kocki, instrumenty perkusyjne; trójkąty, kołatki grzechotki; karta pacy 28
„Mój dzień”
5.”Dzień i noc”- opowiadanie nauczycielki inspirowane pacynką krasnala Milusia;
-wnioskowanie o regularności w układach rytmicznych;
-zwrócenie uwagi dzieci przemiennością dnia i nocy;
-uważnie słucha opowiadania krasnala, potrafi skupić uwagę;
-uczestniczy w ćwiczeniach twórczych : „Noc jest {jaka?}”, „Dzień jest…{ jaki?},podaje swoje pomysły;
-układa na tablicy rytmy obrazkowe dzień-noc (wg E.Gruszczyk-Kolczyńskiej);
Środki dydaktyczne:
Ilustracje przedstawiające dzień i noc, pacynka krasnala, symbole słońca i księżyca po 10 sztuk; karta pracy nr 29 „Dzień i noc”,utwór P.Czajkowskiego Taniec chiński z baletu Dziadek do orzechów;
Ćwiczenia poranne: „Idziemy przez wysokie zaspy”- z elementem równowagi;
Zabawa ruchowa: „Wahadło zegara”- ćwiczenia ramion z elem.skłonów;
Ćwiczenia gimnastyczne: N: dziecko toczy piłkę wokół siebie;
Zabawy np.: dydaktyczne, tematyczne, konstrukcyjne lub inne:
§ „Pora nie pora”; dziecko rozumie pojęcie czasu; wymienia pory dnia,
§ „Dzień-noc”- układanie rytmów z pomocą kartoników;
§ „Zabawy klockami”- zabawa matematyczna z określaniem koloru, wielkości i kształtu klocka; dziecko zna podstawowe kolory i kształty figur geometrycznych, określa ich wielkości za pomocą określeń: mały, duży, cienki, gruby;
§ „Dlaczego lód jest śliski?”- zabawa badawcza ;dziecko wie, na czym polega zjawisko zamarzania wody i tworzenia się lodu; dziecko potrafi wymienić jego właściwości: przezroczysty, zimny, pływa w wodzie, bez zapachu;
§ „Zgadnij, co gra?”- ćwiczenia słuchowe; dziecko rozpoznaje instrumenty, prawidłowo wymienia kolejność występowania;
§ „Zgadnij co robie?”- zabawy pantomimiczne; odgadywanie czynności i określanie pór dnia w jakich te czynności wykonujemy;(mycie zębów,ubieranie,spanie,jedzenie)
§ „Złóż obrazek”- układanie obrazka z części; dziecko dostrzega charakterystyczne cechy poszczególnych części tworzy całość;
§ „Czarodziejska skrzynia”- dziecko rozpoznaje przedmiot i jego właściwości za pomocą zmysłu dotyku;
§ „Odmierzanie czasu”- odmierzanie czasu danych czynności np. czytanie bajki, mycie zębów, sprzątanie z wykorzystaniem minutnika;
Tematyka wiodąca: Tajemnice lodowej krainy (11.01-15.01. 2010r.)
1.„ Śladami zimy”- spacer wokół przedszkola połączony z badawczymi ;
-poznawanie przyrody nieożywionej-odkrywanie właściwości lodu i śniegu;
-wprowadzenie zakazu bawienia się pod soplami lodu;
- określi zasady bezpiecznej zabawy na śniegu i lodzie i zastosuje je w czasie pobytu na świeżym powietrzu.
-wie że lód to zamarznięta woda, jest twardy, śliski i niebezpieczny;
-wie że śnieg jest miękki i lepki; nie należy brać go do buzi;
-jest bacznym obserwatorem śladów na śniegu i sopli wiszących na budynkach,
2. „Zima”- swobodne wypowiedzi dzieci na podstawie historyjki obrazkowej
z wykorzystaniem utworu B.Szelągowskiej;
-poznanie właściwości lodu;
-kształtowanie umiejętności formułowania wniosków na podstawie historyjki obrazkowej;
-potrafi odpowiedzieć ułożyć historyjkę obrazkową wg kolejności wydarzeń,
-dz. zdolne zaznaczy cyframi poszczególne obrazki(1,2,3)(Natalia,Madzia,Kubuś )
-uczestniczy w zabawach badawczych z wykorzystaniem lodu;
Foremki do lodów w różnych kształtach, zamarznięte sople lodu, woda mineralna, opowiadanie B.Szelągowskiej, historyjka obrazkowa do opowiadania;
3.„ Co to za figura? ” – zabawa dydaktyczna.
-zwrócenie uwagi dziecka na różnorodne kształty i figury geometryczne;
-manipulowanie klockami Denisa, wyszukiwanie ze zbioru klocków tylko trójkątów;
-wodzi palcem po linii trójkąta.
-wyszykuje wśród figur wszystkie trójkąty – określa, dlaczego są podobne.
-liczy do trzech boki trójkąta( dziecko zdolne wskaże cyfrę 3).porównuje sople do trójkątów;
Środki dydaktyczne: 3 zestawy klocków Denisa, szablony figur geometrycznych,
wierszyk o trójkącie; sople zrobione przez dzieci;
4„Pani Zima” – nauka zabawy tanecznej.
-rozwijanie umiejętności uważnego słuchania piosenek;
-nauka prostej formy tanecznej ;
-śpiewa piosenkę towarzyszącą zabawie
-zna ustawienie para za parą „ w saneczkach”
-klaszcze, tupie i wykonuje obrót dookoła własnej osi
Środki dydaktyczne:piosenka „Pani zima”;
5. „Biały, puszysty śnieg”- malowanie i odbijanie folii bąbelkowej na czarnych arkuszach papieru;
-inspirowanie zainteresowań poznawczych dziecka;
-poszerzenie doświadczeń plastycznych-odbijanie folii bąbelkowej;
-manipuluje kawałkiem folii-określa jej właściwości: delikatna, miła, bąbelkowa;
-maluje folię białą pastą do zębów i odbija na kartce-domalowuje chmury;
„Sypie śnieg”- nagranie na płycie Cd „Misio i Margolcia”, praca pokazowa wykonana przez
n-kę, kawałki folii bąbelkowej dla każdego dziecka; biała pasta do zębów, czarne kartki papieru;
Ćwiczenia poranne: z el. orient. – porz.
Zabawa ruchowa: „ Wielkoludy i krasnale”z el. Orient-porz.
Ćwiczenia gimnastyczne N: zestaw IX opracowany na podst. S. Owczarek – Gimnastyka przedszkolaka.
§ „Jaś i Małgosia”- zabawa w kole ( z: K.W. Vopel…, s. 23)- dziecko porusza się w kole z zamkniętymi oczami, okazuje w dowolny sposób radość po odnalezieniu właściwego dziecka. ( pomoce: połączone ze sobą szarfy)
§ „ Komu trzeba się ukłonić?” – dziecko reaguje na natężenie klaskania przez pozostałe dzieci w kole.(K. Wlażnik” Wychowanie …s, 34)
§ „ Co schowano?” – dziecko dostrzega i nazywa brakujący przedmiot.
§ ”Królowa śniegu”-oglądanie bajki dvd, zwrócenie uwagi na lodową krainę;
§ „Krakowiaczek dla babci i dziadka” – osłuchanie z piosenką. Dziecko zapamiętuje i śpiewa refren piosenki.
§ Zaproszenie – dziecko wykonuje zaproszenia dla dziadków na uroczystość przedszkolną.
§ „Raz, dwa, trzy baba jaga patrzy”- dziecko zna zasady zabawy, potrafi stać przez krótką chwilę nieruchomo;
Tematyka wiodąca: „Kocham moją babcię i dziadka”(18.01-22.01.2010))
1. „Moi dziadkowie” – rozmowa przy gazetce tematycznej w oparciu o wiersz B. Formy.
-wzmacnianie więzi uczuciowej z rodzina;
-kształtowanie interpretacji utworu literackiego;
-zna imiona swoich dziadków.
- recytuje wiersz ze zwróceniem uwagi na interpretacje.
-naśladuje czynności takie jak wykonuje babcia lub dziadek;
Środki dydaktyczne: plakat przedstawiający babcię i dziadka fotelu, zdjęcia babć
i dziadków dzieci,”Kocham babcię i dziadka”,B.Forma;
2. „Krakowiaczek dla babci i dziadka” – śpiew piosenki zbiorowy i indywidualny;
-wprowadzenie i utrwalenie piosenki okolicznościowej;
-opracowanie akompaniamentu do piosenki na uroczystość z okazji Dnia Babci i Dziadka;
-zna słowa i melodię piosenki;
- gra na instrumentach perkusyjnych w ustalony sposób.
Środki dydaktyczne...
marlen107