PLAN na styczen żabki 2010.doc

(117 KB) Pobierz
PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ

                   PLAN PRACY

WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ

                               DLA GRUPY DZIECI

                                  3 –4-LETNICH „ Żabki”

                                      STYCZEŃ  2010 r.

 

Zadania wychowawczo-dydaktyczne:

 

v    Dziecko zauważa zmiany związane z aktualną porą roku, określa jej cechy charakterystyczne; korzysta ze zmysłów w procesie poznawania przyrody nieożywionej (lód, śnieg);

 

v    Dziecko rozumie pojęcie upływu czasu, wzbogaci słownik czynny o nowe wyrazy: klepsydra ,kalendarz, stoper, zegar;

 

v    Dziecko odkrywa uczucie radości z możliwości przygotowywania upominków, wspólnego organizowanie uroczystości z okazji Dnia Babci

      i Dziadka.

 

v    Dziecko zna tradycje związane z okresem karnawałowym, aktywnie uczestniczy w przygotowaniach do balu karnawałowego;

 

v    Dziecko potrafi formułować swobodne, logiczne wypowiedzi podczas dzielenia się doświadczeniami i przeżyciami.

 

 

Opracowała:

 

 

Tematyka wiodąca :  „Czas goni nas” (04.01-08.01. 2010r.)

 

1.      „W ogrodzie zimą” - spacer połączony z obserwacją.

Cele:

-dostrzeganie i nazywanie zjawisk atmosferycznych związanych z aktualna porą roku-zimą;

-wdrażanie dzieci do zabaw na świeżym powietrzu;

Dziecko

-wie, o zmianach zachodzących w otoczeniu, potrafi nazwać: ośnieżone drzewa- czapy śniegowe, zmarznięta ziemia, oszronione szyby, sople, lód, niska temperatura- zimno.

-Lepi kule śniegowe i rzuca nimi do wskazanego celu.

 

2.      „Dary Nowego Roku” – wypowiedzi dzieci na temat pór roku w oparciu o wiersz

      W. Badalskiej.

 

Cele:

-zrozumienie przez dzieci upływu czasu;

-kształtowanie umiejętności konstruowania dłuższych wypowiedzi i odpowiedzi

na zadawane pytania;

 

Dziecko

- zauważy rytmiczne następowanie po sobie pór roku, poda przykład innego rytmu w przyrodzie lub życiu przedszkolnym (np. rytmiczne następowanie po sobie dnia i nocy, dni tygodnia, miesięcy, powtarzający się rozkład czynności w przedszkolu, itp.)

-wymieni kilka zjawisk i cech charakterystycznych dla poszczególnych pór roku;

  

Środki dydaktyczne: ilustracje przedstawiające poszczególne pory roku,

     nagranie piosenek „Do siego roku” i „Znów minął rok” z płyty

     „Mama i ja  cz.2”, klocki.

    

3.„Zegar”- zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem różnych zegarów:

ściennego, na rękę, elektronicznego, budzika oraz klepsydry;

Cele:

-zapoznanie dzieci z różnymi sposobami mierzenia czasu;

-wzbogacenie słownika czynnego o nowe wyrazy dotyczące czasu i zegarów;

-ćwiczenia pamięci;

 

Dziecko:

-aktywnie i chętnie uczestniczy w zabawie dydaktycznej, doskonali spostrzegawczość wzrokową;

-naśladuje odgłosy różnych zegarów: bim-bam, cyk-cyk, tik-tak, małego – cicho,

  dużego- głośno;

-łączy zagadkę z konkretnym przedmiotem;

 

Środki dydaktyczne: wiersz L.Wiszniewskiego „Zegar”, ilustracje przedstawiające zegary,

różne zegary, klepsydra; własny zbiór zagadek;

 

4.Dwa zegary”- słuchanie piosenki śpiewanej przez nauczycielkę połączone grą na instrumentach alternatywnych;

Cele:

-rozwijanie poczucia rytmu;

-doskonalenie umiejętności naśladowania dźwięków otoczenia za pomocą własnego głosu, ruchu, instrumentów alternatywnych i perkusyjnych;

-utrwalenie słów i melodii piosenki;

Dziecko:

-ćwiczy aparat artykulacyjny podczas zabaw ortofonicznych;

-wsłucha się w słowa i melodię piosenki;

-wykonuje swobodną improwizację rytmiczne na instrumentach przez siebie wykonanych

 

Środki dydaktyczne: Piosenka „Dwa zegary z płyty Cd, instrumenty alternatywne: puszki słuchowe, kocki, instrumenty perkusyjne; trójkąty, kołatki grzechotki; karta pacy 28

„Mój dzień”

 

5.”Dzień i noc”- opowiadanie nauczycielki inspirowane pacynką krasnala Milusia;

Cele:

-wnioskowanie  o regularności w układach rytmicznych;

-zwrócenie uwagi dzieci przemiennością dnia i nocy;

Dziecko:

-uważnie słucha opowiadania krasnala, potrafi skupić uwagę;

-uczestniczy w ćwiczeniach twórczych : „Noc jest {jaka?}”, „Dzień jest…{ jaki?},podaje swoje pomysły;

-układa na tablicy rytmy obrazkowe dzień-noc (wg E.Gruszczyk-Kolczyńskiej);

 

Środki dydaktyczne:

Ilustracje przedstawiające dzień i noc, pacynka krasnala, symbole słońca i księżyca po 10 sztuk; karta pracy nr 29 „Dzień i noc”,utwór P.Czajkowskiego Taniec chiński z baletu Dziadek do orzechów;

 

Ćwiczenia poranne: „Idziemy przez wysokie zaspy”- z elementem równowagi;

 

Zabawa ruchowa: „Wahadło zegara”- ćwiczenia ramion z elem.skłonów;

 

Ćwiczenia gimnastyczne: N: dziecko toczy piłkę wokół siebie;

 

Zabawy np.: dydaktyczne, tematyczne, konstrukcyjne lub inne:

§         „Pora nie pora”; dziecko rozumie pojęcie czasu; wymienia pory dnia,

§         „Dzień-noc”- układanie rytmów z pomocą kartoników;

§         Zabawy klockami”- zabawa matematyczna z określaniem koloru, wielkości i kształtu klocka; dziecko zna podstawowe kolory i kształty figur geometrycznych,  określa ich wielkości za pomocą określeń: mały, duży, cienki, gruby;

§         „Dlaczego lód jest śliski?”- zabawa badawcza ;dziecko wie, na czym polega zjawisko zamarzania wody i tworzenia się lodu; dziecko potrafi wymienić jego właściwości: przezroczysty, zimny, pływa w wodzie, bez zapachu;

§         Zgadnij, co gra?”- ćwiczenia słuchowe; dziecko rozpoznaje instrumenty, prawidłowo wymienia kolejność występowania;

§         „Zgadnij co robie?”- zabawy pantomimiczne; odgadywanie czynności i określanie pór dnia w jakich te czynności wykonujemy;(mycie zębów,ubieranie,spanie,jedzenie)

§         „Złóż obrazek”- układanie obrazka z części; dziecko dostrzega charakterystyczne cechy poszczególnych części tworzy całość;

§         „Czarodziejska skrzynia”- dziecko rozpoznaje przedmiot i jego właściwości za pomocą zmysłu dotyku;

§         „Odmierzanie czasu”- odmierzanie czasu danych czynności np. czytanie bajki, mycie zębów, sprzątanie z wykorzystaniem minutnika;

 

 

Tematyka wiodąca: Tajemnice lodowej krainy (11.01-15.01. 2010r.)

 

1.„ Śladami zimy”- spacer wokół przedszkola połączony z badawczymi ;

Cele:

-poznawanie przyrody nieożywionej-odkrywanie właściwości lodu i śniegu;

-wprowadzenie zakazu bawienia się pod soplami lodu;

 

Dziecko

- określi zasady bezpiecznej zabawy na śniegu i lodzie i zastosuje je w czasie pobytu na świeżym powietrzu.

-wie że lód to zamarznięta woda, jest twardy, śliski i niebezpieczny;

-wie że śnieg jest miękki i lepki; nie należy brać go do buzi;

-jest bacznym obserwatorem śladów na śniegu i sopli wiszących na  budynkach,

 

2. „Zima”- swobodne wypowiedzi dzieci na podstawie historyjki obrazkowej

      z wykorzystaniem utworu B.Szelągowskiej;

Cele:

-poznanie właściwości lodu;

-kształtowanie umiejętności formułowania wniosków na podstawie historyjki obrazkowej;

 

Dziecko:

-potrafi odpowiedzieć ułożyć historyjkę obrazkową wg kolejności wydarzeń,

-dz. zdolne zaznaczy cyframi poszczególne obrazki(1,2,3)(Natalia,Madzia,Kubuś )

-uczestniczy w zabawach badawczych z wykorzystaniem  lodu;

Środki dydaktyczne:

Foremki do lodów w różnych kształtach, zamarznięte sople lodu, woda mineralna, opowiadanie B.Szelągowskiej, historyjka obrazkowa do opowiadania;

 

3.„ Co to za figura? ” – zabawa dydaktyczna.

Cele:

-zwrócenie uwagi dziecka na różnorodne kształty i figury geometryczne;

-manipulowanie klockami Denisa, wyszukiwanie ze zbioru klocków tylko trójkątów;

 

Dziecko:

-wodzi palcem po linii trójkąta.

-wyszykuje wśród figur wszystkie trójkąty – określa, dlaczego są podobne.

-liczy do trzech boki trójkąta( dziecko zdolne wskaże cyfrę 3).porównuje sople do trójkątów;

 

Środki dydaktyczne: 3 zestawy klocków Denisa, szablony figur geometrycznych,

wierszyk o trójkącie; sople zrobione przez dzieci;

 

4„Pani Zima” – nauka zabawy tanecznej.

Cele:

-rozwijanie umiejętności uważnego słuchania piosenek;

-nauka prostej formy tanecznej ;

 

Dziecko

-śpiewa piosenkę towarzyszącą zabawie

-zna ustawienie para za parą „ w saneczkach”

-klaszcze, tupie i wykonuje obrót dookoła własnej osi

Środki dydaktyczne:piosenka „Pani zima”;

 

5. Biały, puszysty śnieg”- malowanie i odbijanie folii bąbelkowej na czarnych arkuszach papieru;

Cele:

-inspirowanie zainteresowań poznawczych dziecka;

-poszerzenie doświadczeń plastycznych-odbijanie folii bąbelkowej;

Dziecko:

-manipuluje kawałkiem folii-określa jej właściwości: delikatna, miła, bąbelkowa;

-maluje folię białą pastą do zębów i odbija na kartce-domalowuje chmury;

 

Środki dydaktyczne:

„Sypie śnieg”- nagranie na płycie Cd „Misio i Margolcia”, praca pokazowa wykonana przez

n-kę, kawałki folii bąbelkowej dla każdego dziecka; biała pasta do zębów, czarne kartki papieru;

 

Ćwiczenia poranne: z el. orient. – porz.

Zabawa ruchowa: „ Wielkoludy i krasnale”z el. Orient-porz.

Ćwiczenia gimnastyczne N: zestaw IX opracowany na podst. S. Owczarek – Gimnastyka przedszkolaka.

 

 

Zabawy np.: dydaktyczne, tematyczne, konstrukcyjne lub inne:

§         „Jaś i Małgosia”- zabawa w kole ( z: K.W. Vopel…, s. 23)- dziecko porusza się w kole z zamkniętymi oczami, okazuje w dowolny sposób radość po odnalezieniu właściwego dziecka. ( pomoce: połączone ze sobą szarfy)

§         „ Komu trzeba się ukłonić?” – dziecko reaguje na natężenie klaskania przez pozostałe dzieci w kole.(K. Wlażnik” Wychowanie …s, 34)

§         „ Co schowano?” – dziecko dostrzega i nazywa brakujący przedmiot.

§         ”Królowa śniegu”-oglądanie bajki dvd, zwrócenie uwagi na lodową krainę;

§         Krakowiaczek dla babci i dziadka” – osłuchanie z piosenką. Dziecko zapamiętuje i śpiewa refren piosenki.

§         Zaproszenie – dziecko wykonuje zaproszenia dla dziadków na uroczystość przedszkolną.

§         Raz, dwa, trzy baba jaga patrzy”- dziecko zna zasady zabawy, potrafi stać przez krótką chwilę nieruchomo;

 

 

Tematyka wiodąca: „Kocham moją babcię i dziadka”(18.01-22.01.2010))

 

1. „Moi dziadkowie” – rozmowa przy gazetce tematycznej w oparciu o wiersz B. Formy.

Cele:

-wzmacnianie więzi uczuciowej z rodzina;

-kształtowanie interpretacji utworu literackiego;

 

Dziecko

-zna imiona swoich dziadków.

- recytuje wiersz ze zwróceniem uwagi na interpretacje.

-naśladuje czynności takie jak wykonuje babcia lub dziadek;

 

Środki dydaktyczne: plakat przedstawiający babcię i dziadka fotelu, zdjęcia babć

i dziadków dzieci,”Kocham babcię i dziadka”,B.Forma;

 

 

2. „Krakowiaczek dla babci i dziadka” – śpiew piosenki zbiorowy i indywidualny;

Cele:

-wprowadzenie i utrwalenie piosenki okolicznościowej;

-opracowanie  akompaniamentu do piosenki na uroczystość z okazji Dnia Babci i Dziadka;

 

Dziecko

-zna słowa i melodię piosenki;

- gra na instrumentach perkusyjnych w ustalony sposób.

 

Środki dydaktyczne...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin