1. Wpływ stereotypu na spostrzeganie konkretnych osób:
a - Rośnie, gdy spada motywacja do przetwarzania informacji o tej osobie
2. Fałszywe alarmy są przejawem:
b - generatywnego działania pamięci
3. Które z dokończeń tego twierdzenia jest fałszywe: Ograniczenie zasobów poznawczych prowadzi do
c - nasilenia efektu facylitacji społecznej
4. Efekt negatywności w spostrzeganiu innych ludzi dotyczy:
d - głównie moralności
5. Odrzucanie osób z grup kulturowo obcych a akceptacja z grupy własnej to:
b - etnocentryzm
6. Stereotypy prowadzą do abstrakcyjnego (a nie konkretnego) kodowania informacji:
a - negatywnej o członkach grupy obcej, pozytywnej o członkach grupy własnej
7. Uprzedzenia prowadzą do następujących atrybucji osób z grupy obcej:
d – sukcesy czynnikom zewnętrznym porażki czynnikom wewnętrznym
8. Warunkiem wystąpienia efektów akcentuacji jest:
c?- systematyczny związek kategorii jakościowej z natężeniem cechy ciągłej
9. Spostrzegając cudze zachowania ludzie najpierw interpretują je w kategoriach cech, a potem wprowadzają poprawkę na naciski sytuacyjne, Prowadzi to do:
a – podstawowego błędu atrybucji
10. Spostrzegana jednorodność członków grupy jest:
b?- duża dla grupy własnej, mała dla grupy obcej
11. Które ze stwierdzeń jest prawdziwe:
c – żal podecyzyjny wywołany jest reaktancją, a zamrożenie decyzji dysonansem
12. Które z dokończeń tego zdania jest fałszywe? Natężenie dysonansu poznawczego rośnie wraz:
d – z upływem czasu
13. Teoria dysonansu przewiduje, że po podjęciu decyzji:
a?- rośnie atrakcyjność możl. wybranej, a spada atrakcyjność odrzuconej (odwrotn?)
14. Wielkość reaktancji rośnie wraz z ze:
b – wzrostem liczby zablok. opcji działania
15. Które z dokończeń tego twierdzenia jest fałszywe? Dysonans poznawczy wywołuje
a – ogólną reaktancję
16. Zgodnie z teorią wpływu społecznego (Latane’a), siła wpływu społecznego jest funkcją:
d – iloczynu siły, dystansu i liczby osób wywierających wpływ
17. Różnice między płciami w zakresie podatności na nacisk społeczny polegają na tym, że:
c – w niektórych sytuacjach kobiety częściej ulegają naciskowi niż mężczyźni
18. Obecność innych wpływa na poziom wykonania zadań tak, że:
b – poprawia wykon. zad. łatwych i obniża trudn.
19. Typowy odsetek osób do końca ulegających autorytetowi w eksperymencie Milgrama wynosi:
c – ok.60% (dokładnie 65%)
20. Skuteczność techniki darmowej próbki opiera się na:
d – regule wzajemności
21. Wzmocnienia (kary i nagrody) słabe są skuteczniejsze, gdy:
a?- wzmocnienia dostarczają informacji o kontroli, nie zaś o kompetencji
22. Które z dokończeń jest fałszywe? Skuteczność techniki dobrego i złego gliniarza opiera się na:
b?– motywacji reaktancji
23. Teoria relatywnej deprywacji przewiduje, że skłonność do wybuchu niezadowolenia jest:
c?- największa przy umiarkowanie wysokim poziomie zaspokojenia potrzeb
24. Oddziaływanie za pomocą kar i nagród jest najskuteczniejsze, kiedy:
d – nagrody i kary są natychmiastowe
25. Porównanie informacyjnej zawartościkar i nagród wskazuje na to, że:
a – nagrody wskazują co robić należy, kary – czego nie należy
26. Niska piłka to technika manipulacji, która opiera się na:
b – mechanizmie zaangażowania w działanie
27. Ogólnie rzecz biorąc, psychologia społeczna wskazuje, że ludzkie zachowanie:
a – silnie zależy od czynników sytuacyjnych, słabo zależy od czynników osobowościowych
28. Badanie w którym mierzy się natężenie 2 lub więcej zmiennych i ocenia siłę związku między nimi to:
d – badanie korelacyjne
29. Metoda badawcza umożliwiająca wykrywanie kierunku zależności przyczynowo – skutkowych to:
a – eksperyment
30. Która z wymienionych metod jest najmniej podatna na wykrywanie zależności pozornych?
c?- eksperyment
Wzmocnienia społeczne nie mają charakteru transsytuacyjnego.
Ludzie nie reagują na wartość obiektywną wzmocnień, ale na subiektywną.
RELATYWNA DEPRYWACJA – względne niezaspokojenie występujące gdy człowiek:
- pragnie jakiegoś dobra
- wierzy, że może je osiągnąć
- widzi, że inni je mają
- sam go nie ma (nie z własnej winy)
Skuteczne wzmocnienia:
- natychmiastowe
- spostrzegane jako kontrolowane podmiotowo (Rotter – poczucie kontroli wewn. vs zewn)
- niewielkie (dające niewystarczające uzasadnienie zachowania)
- ASPEKT KOMPETENCJI: im większa nagroda tym lepiej
- ASPEKT KONTROLI: im mniejsza tym lepiej
KONFORMIZM:
- spada wskutek anonimow. i małej atrakc. grupy
- wzrasta wraz z liczebnością grupy (owczy pęd)
dysonans poznawczy (Festinger)
- sprzeczność m. 2 uznanymi przekonaniami
- redukowany przez: zmianę 1 z elem. lub opinii
DYSONANS PODECYZYJNY:
- wzrost atrakcyjności możliwości odrzuconej – długotrwały, przychodzi później
REAKTANCJA:
- nieprzyj. nap. emocjonalne wskutek odebrania swobody wyboru
- rośnie wraz z ważnością i liczbą zablokowanych działań
- konsekwencje:
· motywacja do podjęcia działań zabronionych
· zakazany owoc
· awersja do osoby zabraniającej
→ reaktancja → DYSONANS POZNAW.
↓ żal podecyz. (sht) ↓ zAMROŻ. DECyzji(lng)
- upewnienie się co do wyboru
- obniżenie atrakcyjności altern. wyboru
RzeczywBrakKontroli→CzasTrwaniaBraku
→długo – brak persp. →WYOUCZONA BEZRAD.
→krótko – nadzieja →REAKTANCJA
- bezradność intelektualna – specyficzna (fiza only), nie zależy od IQ, obniża sprawność intelektualną
REGUŁY BUDOWY SCHEMATÓW:
- prototypowość
- hierarchiczność
- dotyczy działań addytywnych
ROLA SCHEMATÓW ROŚNIE gdy:
- dany schemat był niedawno użyty
- schemat jest nieskomplikowany wewnętrznie
- sąd jest wydawany w pośpiechu
- los ocenianego nie zależy od decyzji ocenianego
INKLINACJA:
- skłonność do formułowania raczej ocen pozytywnych niż negatywnych
EFEKT NEGATYWNOŚCI:
- ocena globalna silniej zależy od info. negat. niż pozyt.
- negatywna wymaga wyjaśnień
- najsłabszy – sprawność, najsilniejszy - moralność
- u siebie – sprawność
- u innych – moralność
ATRYBUCYJNA RÓŻNICA AKTOR-OBSERWATOR:
- aktor – własne zachowanie uzasad. czyn. zewn.
- obserwator – cudze zach. uzasadnia czyn. wewn.
2-FAZOWOŚĆ INTERPRETACJI ZACHOWANIA:
1 – początkowe rozpoznanie treści wymaga rozpoznania celu (znaczenie teleologiczne) - automatyczne
2 – uwzględnia poprawki na kontekst – świadome
Nałożenie się kategoryzacji obiektów (ich przynależności do kategorii) na ich zmienność względem jakiejś cechy prowadzi do:
· wzrostu spostrzegania różnic międzykategorialnych
· spadku spostrzegania różnic wewnąrzkategorialnych
AUTOPERCEPCJA:
- o swoich opiniach wnioskujemy na podstawie własnego zachowania
- zwracamy najpierw uwagę na czynniki sytuacyjne
makslojer