orientacja w przestrzeni.docx

(14 KB) Pobierz

SCENARIUSZ: Orientacja w schemacie własnego ciała i wyprowadzanie kierunków od siebie

Cele ogólne : określanie sposobu, w jaki dziecko orientuje się w schemacie własnego ciała,

wyprowadza kierunki od siebie i ustala położenie przedmiotów swojej osoby

1. Zadanie: Na której ręce masz frotkę? Dorosły staje obok dziecka, mówi Załóż frotkę na lewą rękę ... Jeżeli dziecko ma problemy z określeniem, która ręka jest lewa, dorosły wskazuje ją i stwierdza To jest lewa ręka. Następnie poleca kolejno Połóż rękę na głowie ... Dotknij ręką pięty ... Chwyć rękami za kostkę ... Podnieś prawą rękę do góry ... Podnieś lewą nogę do góry... Gdy dziecko wykonało te zadania ruchowe, dorosły poleca Prawą ręką złap za lewe ucho ... Lewą ręką złap za prawe ucho. Gdyby dziecko miało kłopoty, dorosły pomaga. Staje obok dziecka i pokazuje na sobie, jak wykonać te polecenia. Jeżeli dziecko nie podaje rozwiązania, trzeba zrezygnować z realizacji następnych zadań w tej serii.

2.Zadanie: Na wprost, w lewo, w prawo, w górę... Dorosły stoi obok dziecka, patrzą w tę samą stronę. Na nadgarstkach lewej ręki mają frotki. Dorosły wspólnie z dzieckiem wyprowadzają kierunki od osi swego ciała: ‐ patrzą przed siebie, wyciągają ręce i mówią, co znajduje się przed nimi; ‐ spoglądają w swoją prawą stronę, wyciągają ręce w prawo i ustalają, co znajduje się po ich prawej stronie. Po takim w prowadzeniu, dorosły zwraca się do dziecka Pokaż kierunek w lewo... Co tam się znajduje. Gdy dziecko się wacha, dorosły podpowiada Spójrz na frotkę... i powtarza polecenie.

3.Zadanie: Gdzie jest woreczek? Dorosły stoi obok dziecka. Dziecko na jedną rękę ma założoną frotkę (z poprzedniego zadania). Dorosły pyta: Na której ręce masz frotkę?... Jeżeli dziecko wskaże rękę, ale jej nie nazwie dorosły pyta: Czy to lewa, czy prawa

ręka?... Podaje dziecku woreczek i mówi Połóż woreczek przed sobą ... za sobą ... .po swojej lewej stronie ... po prawej.... Stań tak, żeby woreczek był przed tobą ... Zrób dwa kroki do przodu ... Gdzie teraz jest woreczek? Jeżeli dziecko myli się, dorosły podpowiada: Spójrz na frotkę... i powtarza polecenie.

SCENARIUSZ : Gdzie umieścić przedmiot żeby było dobrze?

Cele ogólne: ustalanie, czy i w jaki sposób dziecko potrafi ustalić położenie przedmiotu względem obranego układu odniesienia. W jaki sposób dziecko ustala położenie przedmiotów względem siebie.

1. Zadania : Miś, lalka i woreczek? Dorosły ustawia na stole lalkę i misia tak, żeby siedzieli przodem do siebie i przedstawia dziecku następujące zadania: Połóż woreczek tak, aby leżał przed lalką i przed misiem... Połóż woreczek tak, aby był przed misiem i jednocześnie za lalką... Gdy są kłopoty, dorosły pokazuje ruchem ręki : tu przed misiem , przesuwa rękę i pokazuje tu, za lalką. Potem powtarza zadanie... Jeżeli dziecko nie radzi sobie mimo pomocy, trzeba zrezygnować z następnych poleceń; Połóż woreczek tak, aby był z lewej strony misia i z prawej strony lalki...Jeżeli dziecko ma problem z wykonaniem polecenia, dorosły proponuje: Stań za misiem ... Dotknij jego lewej łapy...Połóż woreczek po lewej stronie misia...Stań za laką... Dotknij jej prawej ręki ... Sprawdź, czy woreczek jest po jej prawej

stronie ... . Teraz połóż woreczek tak, aby był z prawej strony misia i z lewej strony lalki...

2. Zadania: Woreczek i pudełko. Na stole stoi pudełko, obok leży woreczek. Dziecko ma na lewym nadgarstku frotkę. Dorosły przedstawia dziecku następujące krótkie zadania: Włóż woreczek do środka pudełka...Połóż woreczek na zewnątrz pudełka... Połóż woreczek na pudełku ... pod pudełkiem... Stań za pudelkiem...Połóż woreczek przed pudełkiem ... Jak staniesz po tej stronie ( pokazuje przeciwną), gdzie będzie woreczek? Jeżeli dziecko milczy, dorosły pomaga Przejdź na drugą stronę stołu ... Z której strony pudełka leży teraz woreczek?... Pokaż prawą stronę pudełka ... Połóż woreczek z lewej strony pudełka. Jeżeli dziecko ma kłopoty, dorosły podpowiada Stań za pudełkiem... Połóż dłonie na bokach pudełka...Popatrz na frotkę....Dorosły powtarza zadanie.... Teraz ty ułóż podobne zadanie dla mnie...

SCENARIUSZ: Orientacja na kartce papieru

Cele ogólne: ustalenie, w jakim stopniu dziecko orientuje się na kartce papieru ( góra i dół, lewy i prawy brzeg, rogi górne i dolne, prawe i lewe), czy potrafi kreślić linie zgodnie z podanym kierunkiem.

1. Zadanie: Gdzie góra, gdzie dół na kartce papieru? Dorosły podaje dziecku kartkę i mówi:

Trzymaj ją jedną ręką, a drugą pokazuj: górny brzeg i .. dolny brzeg .... prawy brzeg...lewy brzeg... Połóż kartkę na stole i pokazuj: górę... dół... prawą stronę...lewą stronę...Zadanie to jest wprowadzeniem ( fazą uczenia się) do następnych zadań.

2. Zadania : Rysuj tak, jak mówię . Dziecko siedzi przy stole, dorosły obok. Przed dzieckiem jest kartka i ołówek. Dziecko ma frotkę na lewym nadgarstku. Dorosły przedstawia dziecku dwa zadania: Rysuj kreski tak, jak ci powiem. Najpierw z góry do dołu ... z dołu do góry ... z lewej strony do prawej ... z prawej do lewej ... Gdyby dziecko się myliło, dorosły radzi Połóż dłonie na brzegach kartki i popatrz na frotkę. Następnie powtarza zadanie. Postaw kropkę w prawym górnym rogu ... postaw kropkę w lewym dolnym rogu ... połącz kropki. Jeżeli dziecko myli się, dorosły podpowiada Połóż dłonie na górnych rogach kartki..Popatrz na frotkę... Połóż dłonie na dolnych rogach kartki... Popatrz na frotkę... Następnie dorosły powtarza polecenia.

3. Zadanie: Labirynt. Zadanie to trzeba zrealizować, gdy dziecko wykona poprzednie przy niewielkiej pomocy dorosłego. Dziecko siedzi przy stole, dorosły obok. Przed dzieckiem jest kartka w kratkę i ołówek. Dziecko ma frotkę na lewym nadgarstku. Dorosły zwraca się do dziecka rysujemy labirynt. Rysuj kreski tak, jak ci powiem. Zaczynaj od tej kropki ( rysuje kropkę na środku kartki, na przecinających się liniach papieru w kratkę). Kreska ‐ jedną kratkę w górę..., jedna w prawo..., dwie w dół... dwie w lewo...., trzy w górę..., trzy w prawo..., trzy w dół..., cztery w lewo..., cztery do góry..., pięć w prawo..., pięć do dołu... Dalej rysuj sam.... Gdy dziecko ma kłopoty, dorosły dyktuje mu 4 kolejne czynności rysowania labiryntu i znowu proponuje Dalej rysuj sam...  Jeżeli dziecko narysuje spory labirynt, dorosły ‐ w nagrodę ‐ proponuje W środku labiryntu jest serek ‐ narysuj go... U wejścia labiryntu stoi myszka‐ narysuj ją.... Dotknij długopisem noska myszki i poprowadź ją rysując jej drogę do serka...

SCENARIUSZ: Rozwiązywanie zadań na orientacje przestrzenną

Cele ogólne: ustalenie w jakim stopniu dziecko potrafi korzystać z orientacji przestrzennej w

rozwiązywaniu zadań. Sprawdzenie, na ile dzieci orientują się w ruchu drogowym

1. Zadania: Po której stronie siedzi kierowca? Dorosły przedstawia dziecku zadanie;. Dzieci jadą autobusem na szkolną wycieczkę. Po której stronie siedzi kierowca? Jeżeli dziecko milczy, dorosły pomaga Pokaż ręką, w którą stronę jedzie autobus .... Pokaż, po której stronie autobusu siedzi kierowca ... Powtarzam zadanie...

2. Zadanie: Po której stronie jezdni jedzie autobus. Dorosły przedstawia dziecku zadanie: Dzieci jadą autobusem na szkolną wycieczkę. Patrzą w kierunku jazdy i zastanawiają się: którą stroną jezdni jedzie autobus?... Gdy dziecko milczy, dorosły pomaga To jest jezdnia ( gest dorosłego). Pokaz ręką kierunek jazdy...... Którą stroną jedzie autobus ....Powtarzam zadanie..

3. Zadanie: Którą stroną jezdni ciężarówka? Dorosły przedstawia dziecku zadanie: Dzieci jadą autobusem na szkolną wycieczkę. Patrzą w kierunku jazdy. Z naprzeciwka nadjeżdża ciężarówka, Którą stroną jezdni jedzie? Jeżeli dziecko milczy, dorosły pomaga Pokaż prawa ręką, w którą stronę jedzie autobus ....A teraz lewą pokaż nadjeżdżającą ciężarówkę...

4. Zadanie: Po której stronie Krzysia siedzi Ewa? Dorosły przedstawia dziecku zadanie;. Dzieci jadą autobusem na szkolną wycieczkę. Patrzą w kierunku jazdy. Za kierowcą, przy oknie siedzi Krzyś, obok Krzysia siedzi Ewa. Po której stronie Krzysia siedzi Ewa? Gdy dziecko milczy, dorosły pomaga Wyobraź sobie, że Krzyś to ty. Siedzisz za kierowcą przy oknie . Pokaż, po której stronie masz okno. Obok ciebie siedzi Ewa.

5. Zadanie : W drodze do szkoły. Dorosły przedstawia dziecku treść zadania: Edytka i Grześ idą do szkoły. Odprowadza ich mały piesek. Po której stronie drogi idą dzieci? Wyprzedza ich Jaś na rowerze. Po której stronie drogi jedzie Jaś?

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin