matematyczne zajecia matejczyk25.10.docx

(15 KB) Pobierz

Program/tytuł/

wydawnictwo/rok

IV/1

IV/2

IV/3

XIII/1

XIII/2

„Ku dziecku”- Program wychowania przedszkolnego, Barbara Bilewicz-Kuźnia, Teresa Parczewska, Lublin 2009

 

-rozwiązywanie

problemów życia codziennego o charakterze logiczno-matematycznym

(ciężar, objętość, długość, czas);

-liczenie w życiu codziennym,

- zabawy

w sklep,

-przewidywanie skutków własnych działań i działań innych w zależności od sytuacji, np. złej pogody, złego samopoczucia, sytuacji niebezpiecznych, trudnych sytuacji rodzinnych

-porównywanie i porządkowanie

elementów,

-dobieranie przedmiotów ze względu na wspólną cechę lub kilka cech wspólnych (1, 2, 3, 4 cechy jakościowe),

-odnajdywanie jakiegoś obiektu spośród innych ze względu na określone

kryterium;

- określanie, czy przedmiot może należeć do grupy ze względu

na jakąś cechę,

- badanie właściwości przedmiotów,

-proste eksperymenty

określające właściwości przedmiotów i obiektów

-przewidywanie skutków własnych działań i działań innych w zależności od sytuacji, np. złej pogody, złego samopoczucia, sytuacji niebezpiecznych, trudnych sytuacji rodzinnych

-posługiwanie się liczebnikami głównymi 1−10, posługiwanie się

liczebnikami porządkowymi: pierwszy, drugi, trzeci, czwarty… dziesiąty,

- badanie liczebności przez przeliczanie,

-posługiwanie się liczebnikami głównymi 1−10,

-dodawanie i odejmowanie liczb naturalnych w zakresie 10 na konkretach,

a w pamięci w zakresie +,− 1, 2 elementy, oparte na podziale zbioru

na podzbiory i ponownym ich łączeniu;

- czytanie cyfr oznaczających

liczby: 0, 1, 2, 3, 4, 5 ,6, 7, 8, 9, 10 i znaków +, –, =, <, >, −

-tworzenie

zapisów do praktycznych czynności;

- zabawy polegające na doskonaleniu

umiejętności przeliczania: manipulacje typu dodać, odjąć,

-przeliczanie i pokazywanie liczebności na palcach, doliczanie i odliczanie,

-liczenie obiektów znikających z pola widzenia,

- liczenie w nieograniczonym

zakresie,

-manipulacje pozwalające zrozumieć liczenie dwójkami, piątkami

i dziesiątkami (wykorzystanie centymetra, kostek, domina, klamerek);

działania na liczbach w kolorach.

 


„Ku dziecku”- Program wychowania przedszkolnego, Barbara Bilewicz-Kuźnia, Teresa Parczewska, Lublin 2009

 

XIII/3

XIII/4

XIII/5

XIII/6

XIV/1

-zbiory obiektów konkretnych (owoców, warzyw, zabawek, kwiatów) i abstrakcyjnych (figury

geometryczne) na podstawie 1, 2, 3, 4 cech jakościowych (wielkość, kolor,

kształt, przeznaczenie); -porównywanie liczebności tworzonych zbiorów,

-szacowanie (na oko) i za pomocą określeń: dużo − mało, równo, mniej, więcej, więcej o 1, mniej o 1,

-badanie liczebności przez przeliczanie,

-ustawianie w pary,

-porównywanie liczebności zbiorów przez łączenie

w pary (zbiory równoliczne, nierówno liczne),

-posługiwanie się słowem nie, jako przeczeniem, np. nie jest duży, nie jest okrągły;

-odwzorowywanie

zbiorów za pomocą liczmanów lub znaków graficznych,

-porządkowanie

elementów według wzrastającej lub malejącej liczebności;

-działania na zbiorach: określanie zawierania się zbioru w zbiorze, czy dane elementy mogą być w tym zbiorze (kwiatytulipany),

-podział zbioru na podzbiory według różnych własności jakościowych,

-określanie części wspólnej zbioru, zbiór w znaczeniu ogólniejszym: owoce meble, zabawki.

-posługiwanie się pojęciami: poprzedni, następny, pomiędzy, za, przed;

-poznanie przestrzeni: według kierunku pionowego (w górze, na dole, na, nad, pod, wysoko, nisko, wyżej, niżej, naprzeciw), poziomego (w przód,

do przodu, w tył, do tyłu, obok), w prawo, w lewo (według położenia

swego serca);

-mierzenie obiektów: stopa za stopą, krokami, łokciem, sznurkiem, patykiem, miarką krawiecką, stolarską; narzędzia miernicze: linijka,

ekierka, prędkościomierz.

-różnicowanie zmian zachodzących w czasie: dzień, noc, doba,

dni tygodnia, pory roku, miesiące, lata,

-posługiwanie się nazwami

związanymi z czasem w różnych relacjach i z dowolnego miejsca (np.

tydzień liczony od czwartku, rok od lipca); -mierzenie czasu przy pomocy zegara, klepsydry, sekundnika.

-poznanie przestrzeni: według kierunku pionowego (w górze, na dole, na, nad, pod, wysoko, nisko, wyżej, niżej, naprzeciw), poziomego (w przód,

do przodu, w tył, do tyłu, obok), w prawo, w lewo (według położenia

swego serca);

-określanie tego, co znajduje się w zasięgu ręku, i tego, co

znajduje się w obszarze wzroku,

-zdolność do różnicowania i określania

kierunków oraz położenia przedmiotów w stosunku do drugiej osoby (przeniesienie swego schematu ciała na druga osobę),

- ustalanie położenia

jednych obiektów względem drugich, a także wyznaczanie kierunku od,

do wybranego przedmiotu;

-rysowanie dłonią (prawą i lewą)

 

Magdalena Mrozek

Joanna Opołka

ZEW i EP II rok

Zgłoś jeśli naruszono regulamin