Program/tytuł/
wydawnictwo/rok
IV/1
IV/2
IV/3
XIII/1
XIII/2
„Ku dziecku”- Program wychowania przedszkolnego, Barbara Bilewicz-Kuźnia, Teresa Parczewska, Lublin 2009
-rozwiązywanie
problemów życia codziennego o charakterze logiczno-matematycznym
(ciężar, objętość, długość, czas);
-liczenie w życiu codziennym,
- zabawy
w sklep,
-przewidywanie skutków własnych działań i działań innych w zależności od sytuacji, np. złej pogody, złego samopoczucia, sytuacji niebezpiecznych, trudnych sytuacji rodzinnych
-porównywanie i porządkowanie
elementów,
-dobieranie przedmiotów ze względu na wspólną cechę lub kilka cech wspólnych (1, 2, 3, 4 cechy jakościowe),
-odnajdywanie jakiegoś obiektu spośród innych ze względu na określone
kryterium;
- określanie, czy przedmiot może należeć do grupy ze względu
na jakąś cechę,
- badanie właściwości przedmiotów,
-proste eksperymenty
określające właściwości przedmiotów i obiektów
-posługiwanie się liczebnikami głównymi 1−10, posługiwanie się
liczebnikami porządkowymi: pierwszy, drugi, trzeci, czwarty… dziesiąty,
- badanie liczebności przez przeliczanie,
-posługiwanie się liczebnikami głównymi 1−10,
-dodawanie i odejmowanie liczb naturalnych w zakresie 10 na konkretach,
a w pamięci w zakresie +,− 1, 2 elementy, oparte na podziale zbioru
na podzbiory i ponownym ich łączeniu;
- czytanie cyfr oznaczających
liczby: 0, 1, 2, 3, 4, 5 ,6, 7, 8, 9, 10 i znaków +, –, =, <, >, −
-tworzenie
zapisów do praktycznych czynności;
- zabawy polegające na doskonaleniu
umiejętności przeliczania: manipulacje typu dodać, odjąć,
-przeliczanie i pokazywanie liczebności na palcach, doliczanie i odliczanie,
-liczenie obiektów znikających z pola widzenia,
- liczenie w nieograniczonym
zakresie,
-manipulacje pozwalające zrozumieć liczenie dwójkami, piątkami
i dziesiątkami (wykorzystanie centymetra, kostek, domina, klamerek);
działania na liczbach w kolorach.
XIII/3
XIII/4
XIII/5
XIII/6
XIV/1
-zbiory obiektów konkretnych (owoców, warzyw, zabawek, kwiatów) i abstrakcyjnych (figury
geometryczne) na podstawie 1, 2, 3, 4 cech jakościowych (wielkość, kolor,
kształt, przeznaczenie); -porównywanie liczebności tworzonych zbiorów,
-szacowanie (na oko) i za pomocą określeń: dużo − mało, równo, mniej, więcej, więcej o 1, mniej o 1,
-badanie liczebności przez przeliczanie,
-ustawianie w pary,
-porównywanie liczebności zbiorów przez łączenie
w pary (zbiory równoliczne, nierówno liczne),
-posługiwanie się słowem nie, jako przeczeniem, np. nie jest duży, nie jest okrągły;
-odwzorowywanie
zbiorów za pomocą liczmanów lub znaków graficznych,
-porządkowanie
elementów według wzrastającej lub malejącej liczebności;
-działania na zbiorach: określanie zawierania się zbioru w zbiorze, czy dane elementy mogą być w tym zbiorze (kwiaty – tulipany),
-podział zbioru na podzbiory według różnych własności jakościowych,
-określanie części wspólnej zbioru, zbiór w znaczeniu ogólniejszym: owoce meble, zabawki.
-posługiwanie się pojęciami: poprzedni, następny, pomiędzy, za, przed;
-poznanie przestrzeni: według kierunku pionowego (w górze, na dole, na, nad, pod, wysoko, nisko, wyżej, niżej, naprzeciw), poziomego (w przód,
do przodu, w tył, do tyłu, obok), w prawo, w lewo (według położenia
swego serca);
-mierzenie obiektów: stopa za stopą, krokami, łokciem, sznurkiem, patykiem, miarką krawiecką, stolarską; narzędzia miernicze: linijka,
ekierka, prędkościomierz.
-różnicowanie zmian zachodzących w czasie: dzień, noc, doba,
dni tygodnia, pory roku, miesiące, lata,
-posługiwanie się nazwami
związanymi z czasem w różnych relacjach i z dowolnego miejsca (np.
tydzień liczony od czwartku, rok od lipca); -mierzenie czasu przy pomocy zegara, klepsydry, sekundnika.
-określanie tego, co znajduje się w zasięgu ręku, i tego, co
znajduje się w obszarze wzroku,
-zdolność do różnicowania i określania
kierunków oraz położenia przedmiotów w stosunku do drugiej osoby (przeniesienie swego schematu ciała na druga osobę),
- ustalanie położenia
jednych obiektów względem drugich, a także wyznaczanie kierunku od,
do wybranego przedmiotu;
-rysowanie dłonią (prawą i lewą)
Magdalena Mrozek
Joanna Opołka
ZEW i EP II rok
Madzi13915