Zastosowanie magii jako jeden z najczęstszych przesądów seksualnych w Polsce w pierwszej dekadzie XXI wieku.pdf

(138 KB) Pobierz
08_Filipek.p65
Seksuologia Polska 2008, tom 6, nr 1
Seksuologia Polska 2008, 6, 1, 44–49
Copyright © 2008 Via Medica, ISSN 1731–667
P R A C A P O G L Ą D O W A
Zastosowanie magii jako jeden
z najczęstszych przesądów seksualnych
w Polsce w pierwszej dekadzie XXI wieku
The applying of magic as the most frequent sexual superstition
in Poland of the first decade of the 21 th century
Kinga Filipek, Marek E. Marcyniak
II Katedra i Klinika Położnictwa i Ginekologii Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego
Streszczenie
Opierając się na materiale zebranym za pomocą ankiet, podjęto próbę przedstawienia zastosowania ma-
gii w odniesieniu do seksualności Polaków w pierwszej dekadzie XXI wieku. Stwierdzono, że obecność
magii w seksie nie jest zjawiskiem marginalnym. Opracowano model osób szczególnie zainteresowanych
magią w kontekście seksu.
Seksuologia Polska 2008; 6 (1): 44–49
Słowa kluczowe: magia, seksualność, przesąd
Abstract
Based on the data collected from questionnaires we tried to present the place of magic knowledge in respect
to the sexuality of the Poles in the first decade of the 21 th century. We found that the presence of magic at the
sex is not marginal event. We created the pattern features of the people especially interested in magic
knowledge in sexual relationship.
Polish Sexology 2008; 6 (1): 44–49
Key words: magic, sexuality, superstition
Motto
„Przesąd należy do istoty człowieka, a kiedy pragniemy pozbyć się go bez reszty i na zawsze, potrafi
ukryć się w najdziwniejszych zakamarkach i schowkach, by nagle powrócić po nabraniu pewności, że być
może, znowu nastała jego pora”
Maksymy i refleksje
Goethe
Wstęp
wielką niewiadomą natury [1, 8]. Tam, gdzie kończyły
się aktualne możliwości poznawcze ludzi, rozpoczy-
nały się przesądy [8]. Padały na grunt szczególnie
podatny i rozkwitały bujnie w dobie wielkich przemian
dziejowych, politycznych, społecznych, ekonomicz-
nych, religijnych. Przesądom zawsze sprzyjały kryzy-
sy duchowe — gdy do objaśniania zjawisk otaczają-
cego świata nie wystarczały metody racjonalne [1].
Przesądy skutecznie utrwalały się w powszechnym
stereotypie myślowym. Niesprawdzalne empirycznie,
Przesądy stanowią irracjonalne przekonania, nie-
usystematyzowane, chaotyczne wyobrażenia, oceny,
zakazy i nakazy przyjmowane stanowczo, bez należy-
tego uzasadnienia — zrodzone ze strachu przed
Adres do korespondencji: mgr Kinga Filipek
ul. Słupecka 4/8, 02–309 Warszawa
tel.: (022) 822 63 93
e-mail: kinga_filipek@onet.eu
Nadesłano: 18.02.2008
Przyjęto do druku: 05.04.2008
44
www.seksuologia.med.pl
Adres do korespondencji:
323550684.002.png
Kinga Filipek, Marek E. Marcyniak, Zastosowanie magii jako jeden z najczęstszych przesądów seksualnych
Zastosowanie magii jako jeden z najczęstszych przesądów seksualnych
opierały się na błędnych przesłankach oraz wnio-
skach i bywały zazwyczaj sprzeczne z faktami, jed-
nak trudne do usunięcia za pomocą logicznej argu-
mentacji. Przybierały formę nie tylko „fałszywej wia-
ry”, lecz „wiary przesadnej”, bez dostatecznych pod-
staw, ze spotęgowaną wśród ludzi ponadrozsądkową
gotowością jej przyjmowania [1].
Treści przesądów wypełniał z jednej strony non-
sens, z drugiej zaś — elementy wchodzące w zakres
wiedzy tajemnej [1]. Wrastały w świadomość spo-
łeczną tak głęboko, że każdy sprzeciw wobec nich
wydawał się herezją [9]; przekształcały się w praw-
dę absolutną, niepodważalną, niepodlegającą dys-
kusji, samotłumaczącą się, czyli dogmat.
Przesądy, kształtując się stopniowo na przestrze-
ni dziejów, sięgały często mitycznej czy starotesta-
mentowej przeszłości. Źródeł przesądów poszukiwa-
no w animizmie właściwym dla wczesnego etapu roz-
woju ludzkości, kiedy przypisywano duszę całej ota-
czającej przyrodzie [7]. Przesądy ulegały wbudowa-
niu w tradycję, obyczajowość, moralność, jurysdyk-
cję, pedagogikę społeczeństw [1, 6].
Podświadoma realizacja przesądów wynikała
z utrwalonego mentalnego automatyzmu. Hołdowa-
nie przesądom zawsze bardzo odpowiadało ludz-
kiej naturze, zwłaszcza właściwym jej lenistwu i bez-
władowi myślowemu. Powodowało to machinalizm,
odruchowość, rytualizację działania i zwalniało tym
samym z konieczności myślenia i poczucia odpo-
wiedzialności.
Przesądy, stanowiąc wszechobecny, trwale za-
korzeniony w ludzkiej egzystencji element, stały się
czynnikiem kształtującym wiele dziedzin życia.
Szczególnie głęboko odcisnęły się na sferze sek-
sualności [1–9].
Wyniki badań
Ankietę rozdano 350 osobom dobieranym losowo.
Odpowiedzi na pytania zawarte w ankiecie udzieliło
278 respondentów, co stanowiło 79,4%. Wśród uczest-
niczących w badaniu liczba kobiet wynosiła 164
(59,0%), liczba mężczyzn — 114 (41,0%) (tab. 1). Re-
spondentów podzielono na 5 grup wiekowych. Najlicz-
niejszym przedziałem wiekowym zainteresowanych
pytaniami ankiety, stanowiącym 30,21%, była grupa
osób mieszcząca się w granicach 31–40 lat (tab. 2).
Przeważającą większość wypełniających ankietę
(77,69%) stanowiły osoby posiadające rodzinę: kobie-
ty zamężne — 65,10%, żonaci mężczyźni — 12,58%
(tab. 3). Potomstwo posiadało 64,74% ankietowanych
osób (tab. 4), z których 53,33% miało jedno dziecko,
41,66% — dwoje dzieci (tab. 5).
Wśród respondentów przeważali wierzący
— 89,56%, a w grupie tej osoby praktykujące stano-
wiły 66,90% (tab. 6 i 7).
Respondenci posiadali głównie wykształcenie
średnie — 56,11%, a biorąc pod uwagę rodzaj wyko-
nywanej pracy w badanej grupie przeważali pracow-
nicy umysłowi 48,92% (tab. 8 i 9).
Zadowolenie z wykonywanej pracy i możliwość wy-
kazania się w niej deklarowało 71,22% ankietowanych
(tab. 10). W grupie studentów/uczniów satysfakcję
z możliwości pobierania nauki czerpało 75% (tab. 11).
Do aktywnej realizacji życia płciowego przyznało się
60,43% badanych (tab. 12), a 44,24% spośród wszyst-
kich wypełniających ankietę oceniło własne życie
erotyczne jako w pełni satysfakcjonujące (tab. 13).
Tabela 1. Liczba i płeć osób wypełniających ankietę
Płeć
Liczba
%
Cel pracy
Kobiety
164
59,0
Mężczyźni
114
41,0
Celem pracy była próba sprawdzenia obecności
i roli przesądu dotyczącego wpływu magii na życie
seksualne ludzi w społeczeństwie polskim, w pierw-
szej dekadzie XXI wieku.
Razem
278
100
Tabela 2. Grupy wiekowe respondentów
Materiał i metody
Grupy wiekowe (lata)
Liczba
%
Realizując zbieranie danych, posłużono się an-
kietą. Respondentów odpowiadających na zawarte
w niej pytania wybrano losowo. Uzyskany materiał
przedstawiono procentowo w tabelach. Jego interpre-
tacja stanowiła podstawę do sformułowania wnio-
sków końcowych.
21–30
73
26,25
31–40
84
30,21
41–50
52
18,70
51–60
41
14,74
> 60
28
10,07
Razem
278
100
www.seksuologia.med.pl
45
323550684.003.png
Seksuologia Polska 2008, tom 6, nr 1
Tabela 3. Stan cywilny respondentów
Tabela 9. Praca wykonywana przez respondentów
Stan cywilny
Liczba
%
Płeć
%
Rodzaj zatrudnienia
Liczba
%
Panna/Kawaler
38
13,66
K: 21
7,55
Umysłowy
136
48,92
M: 17
6,11
Fizyczny
63
22,66
Rozwiedziony/
24
8,63
K: 15
5,39
Uczeń/Student
28
10,07
/Rozwiedziona
M: 9
3,23
Nie pracuje/Nie uczy się
51
18,34
Zamężna/Żonaty
216
77,69
K: 181
65,10
Razem
278
100
M: 35
12,58
Razem
278
100
278
100
Tabela 10. Satysfakcja wynikająca z pracy zawodowej
deklarowana przez ankietowanych
Tabela 4. Dzietność respondentów
Praca zawodowa
Liczba
%
Dzietność
Liczba
%
Dająca zadowolenie
198
71,22
Bezdzietni
98
35,24
i możliwość wykazania się
Wykonywana jedynie
Posiadający potomstwo
180
64,74
64
23,02
w celu zdobycia
środków utrzymania
Traktowana jako
Razem
278
100
16
5,75
Tabela 5. Liczba dzieci posiadanych przez respondentów
uciążliwy obowiązek
Razem
278
100
Liczba dzieci
Liczba respondentów
%
posiadających dzieci
1 dziecko
96
53,33
Tabela 11. Zadowolenie z faktu zdobywania wiedzy
deklarowane przez osoby uczące się
2 dzieci
75
41,66
3 dzieci
9
5,23
Nauka
Liczba
%
Razem
180
100
Dająca satysfakcję
21
75,0
Jedynie w celu podjęcia
5
17,85
Tabela 6. Religijność ankietowanych
w przyszłości pracy
(brak pozytywnego
zaangażowania)
Z obowiązku
Stosunek do wiary w Boga
Liczba
%
2
7,14
Wierzący
249
89,56
Razem
28
100
Niewierzący
29
10,43
Razem
278
100
Tabela 12. Życie erotyczne respondentów
Życie erotyczne respondentów
Liczba
%
Tabela 7. Stosunek wypełniających ankietę do religii
Aktywne
168
60,43
Praktykowanie wiary
Liczba
%
Rzadkie
84
30,21
Wierzący praktykujący
186
66,90
Brak
26
9,35
Razem
278
100
Wierzący niepraktykujący
63
22,60
Razem
249
89,50
Tabela 8. Wykształcenie osób uczestniczących w badaniu
Tabela 13. Ocena własnego życia erotycznego
przez osoby odpowiadające na pytania ankiety
Wykształcenie
Liczba
%
Ocena własnego życia
Liczba
%
erotycznego przez
respondentów
Podstawowe
28
10,07
Zawodowe
34
12,23
W pełni satysfakcjonujące
123
44,24
Średnie
156
56,11
Miernie satysfakcjonujące
112
40,28
Wyższe
60
21,58
Niedające satysfakcji
43
15,46
Razem
278
100
Razem
278
100
46
www.seksuologia.med.pl
323550684.004.png
Kinga Filipek, Marek E. Marcyniak, Zastosowanie magii jako jeden z najczęstszych przesądów seksualnych
Zastosowanie magii jako jeden z najczęstszych przesądów seksualnych
Tabela 14. Wiara w istnienie magii wśród respondentów
Tabela 18. Przekonanie o możliwości szkodzenia lu-
dziom przy użyciu magii
Wiara w istnienie magii
Liczba
%
Czy możliwe jest
Liczba
%
Tak
41
14,74
szkodzenie ludziom
przy użyciu magii?
Nie
237
85,25
Tak
40
14,38
Nie
238
85,61
Tabela 15. Płeć osób deklarujących wiarę w istnienie magii
Razem
278
100
Respondenci
% Kobiety % Mężczyźni %
wierzący
w istnienie
magii (liczba)
Tabela 19. Poczynania magiczne w życiu erotycznym
41
100 33
80,48
8
19,51
Cele zastosowania
Tak
%
Nie
%
magii w życiu
erotycznym
Tabela 16. Płeć respondentów niewierzących w istnie-
nie magii
Zdobywanie
19
6,83
259 93,16
wzajemności
pożądanej osoby
Zapewnienie sobie
Respondenci
% Kobiety % Mężczyźni %
17
6,11
261 93,88
wierności partnera
Utrzymanie
niewierzący
w istnienie
magii (liczba)
24
8,63
254 91,36
słabnącego uczucia
Nasilenie przeżywania
15
5,39
263 94,60
237
100 186
78,48
51
21,51
orgazmu
Tabela 17. Przekonanie o możliwości pomagania lu-
dziom za pomocą magii
Tabela 20. Potęgowanie lub redukcja potencji za po-
mocą magii
Czy możliwe jest
Liczba
%
Czy magia może służyć
Liczba
%
pomaganie ludziom
za pomocą magii?
spotęgowaniu lub
redukcji potencji?
Tak
36
12,94
Tak
23
8,27
Nie
242
87,05
Nie
255
91,72
Razem
278
100
Razem
278
100
Wiarę w istnienie magii zadeklarowało 14,74%
ankietowanych (tab. 14), wśród których 80,48% sta-
nowiły kobiety, a 19,51% — mężczyźni (tab. 15). Roz-
kład płci wśród deklarujących brak wiary w magię
wyglądał następująco: mężczyźni — 78,48%, kobiety
— 21,51% (tab. 16).
Możliwość pomagania ludziom za pomocą magii
potwierdziło 12,94% badanych (tab. 17), zaś szkodze-
nie uznało za możliwe 14,38% respondentów (tab. 18).
Szereg badanych osób uznało za możliwe uży-
cie magii w celu poprawy jakości życia erotyczne-
go. Prezentowane w tabeli liczby respondentów wy-
powiadających się o poszczególnych magicznych
aspektach seksualności odniesiono do ogółu 278 an-
kietowanych (tab. 19) — 8,27% z nich uważało, że
magia może służyć spotęgowaniu lub redukcji po-
tencji seksualnej (tab. 20).
Dość liczna grupa respondentów potwierdziła
wiarę w rozmaite poczynania o charakterze magicz-
nym. Między odpowiadającymi twierdząco na py-
tanie dotyczące tych zagadnień znalazło się wielu
respondentów wcześniej deklarujących całkowity
brak wiary w magię. Za najbardziej godne zaufa-
nia uznawane były wróżby i przepowiednie (w tym
tarot) — 33,09% badanych, oraz horoskopy dotyczą-
ce życia seksualnego — 30,93% ankietowanych
(tab. 21). Wśród korzystających z porad wróżek,
magów, jasnowidzów w odniesieniu do życia płcio-
wego największą popularnością cieszyły się wróż-
ki — 46,04% badanych (tab. 22).
W ogólnej liczbie 278 badanych aż 137 (49,28%)
deklarowało korzystanie z porad wróżek, magów, ja-
snowidzów w kontekście wpływu na życie erotyczne,
wśród nich 96 osób (34,53%) deklarowało wcześniej
całkowity brak wiary w magię (tab. 23). Spośród
137 respondentów korzystających z porad wróżek,
magów czy jasnowidzów w kontekście wpływu na
życie płciowe 89 (64,96%) uznało, że są one efektyw-
www.seksuologia.med.pl
47
323550684.005.png
Seksuologia Polska 2008, tom 6, nr 1
Tabela 21. Wiara w poczynania magiczne odnoszące
się do życia płciowego
Tabela 24. Efektywność porad wróżek, magów, jasno-
widzów w kontekście wpływu na życie płciowe
Wiara w:
Tak
%
Nie
%
Czy usługi wróżek, magów,
Liczba
%
jasnowidzów przynoszą
zamierzone efekty?
Horoskopy dotyczące
86
30,93
192 69,06
życia seksualnego
Wróżby, przepowiednie
92
33,09
186 66,90
Tak
89
64,96
(w tym tarot)
Magiczną moc amuletów
Nie
48
35,04
75
26,97
203 73,02
Razem
137
100
(np. przełamane serce)
Tajemną siłę kamieni
12
4,31
266 95,68
szlachetnych
Inne poczynania
48
17,26
230 82,73
Tabela 25. Realizacja poczynań mogących zostać
uznanymi za magiczne (w odniesieniu do życia płciowego)
magiczne
Realizowane poczynania
Liczba
%
mogące być uznane
za magiczne
Tabela 22. Korzystanie z porad odnoszących się
do możliwego wpływu magii na życie płciowe
Tak
127
45,68
Korzystanie z porad
Liczba
%
Nie
151
54,32
(możliwy wpływ magii
na życie płciowe)
Razem
278
100
Wróżki
128
46,04
Magowie
2
0,72
Tabela 26. Skuteczność odnoszących się do seksual-
ności poczynań magicznych
Jasnowidze
7
2,52
Razem
137
49,28
Ocena skuteczności
Liczba
%
poczynań magicznych
Tabela 23. Porady wróżek, magów i jasnowidzów
w kontekście wpływu na życie erotyczne
W pełni skuteczne
36
28,35
Częściowo skuteczne
48
37,80
Nieskuteczne
43
33,85
Korzystanie z porad wróżek,
Liczba
%
Razem
127
100
magów, jasnowidzów
(możliwy wpływ magii
na życie płciowe)
Tak
137
49,28
— amulety i talizmany (np. pierścień Atlantów, prze-
łamane serduszka) — 104 respondentów (37,41%);
— noszenie przy sobie wizerunku ukochanej osoby
— 206 odpowiadających na pytania ankiety
(74,10%), jej/jego włosów — 13 osób (4,67%);
— magia wydzielin (krew miesiączkowa, sperma)
— 8 wypełniających ankietę (2,88%);
— magia feromonów (używana przez obiekt pożą-
dania bielizna osobista, chusteczka czy noszona
przez pewien czas pod pachą cząstka jabłka)
— 3 osoby (1,08%).
Pytanie o własne impresje na temat roli magii
w życiu erotycznym człowieka przyniosło odpowiedzi:
— 48 opinii (17,27%) o bezzasadności badań doty-
czących tego zagadnienia („strata czasu”);
— 39 opinii (14,03%) entuzjastycznych („bardzo po-
trzebne poczynania badawcze”);
— 40 osób (14,39%) zadeklarowało, że magia urato-
wała ich układy partnerskie;
— 9 ankiet (3,24%) zawierało w tym punkcie zwroty
niecenzuralne i inwektywy;
Nie
141
50,71
Razem
278
100
ne (tab. 24). Do realizowania mogących zostać uzna-
nymi za magiczne poczynań dotyczących życia płcio-
wego przyznało się 45,68% respondentów (tab. 25),
a 28,35% respondentów oceniło je jako w pełni sku-
teczne w oddziaływaniu na życie płciowe (tab. 26).
Lekturę publikacji na temat wpływu magii na życie
seksualne człowieka potwierdza aż 84,89% respon-
dentów (tab. 27), wśród których 79,24% stanowią ko-
biety, a 20,76% — mężczyźni (tab. 28).
Proszeni o wymienienie działań magicznych wpły-
wających na życie intymne respondenci najczęściej
udzielali odpowiedzi:
— magia światła świec i brzmienia muzyki — 17 an-
kietowanych (6,12%);
— magia ofiarowywanych kwiatów — 96 badanych
(34,53%);
48
www.seksuologia.med.pl
323550684.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin