Spis treści
Teoria gospodarki przestrzennej 5
1. Przestrzenne uwarunkowania rozwoju społecznego i gospodarczego 5
2. Podstawowe zasady gospodarowania przestrzenią 6
3. Gmina jako podmiot gospodarki przestrzennej 6
4. Podmioty i zakres polityki przestrzennej 7
5. System planowania przestrzennego w Polsce 8
6. Planowanie przestrzenne w krajach UE 11
7. Podstawowe teorie rozwoju regionalnego 12
8. Planowanie i programowanie rozwoju 14
9. Współczesne trendy rozwoju obszarów zurbanizowanych 15
10. Lokalizacja podmiotów gospodarczych w przestrzeni 17
Planowanie przestrzenne 19
1. System planowania przestrzennego w Polsce 19
2. Instrumenty polityki przestrzennej 22
3. Planowanie rozwoju a planowanie przestrzenne 23
4. Konflikty przestrzenne 23
5. Partycypacja społeczna w procesie planowania przestrzennego 23
6. Planowanie przestrzenne a rozwój zrównoważony 25
Marketing terytorialny 26
1. Koncepcja 4P w odniesieniu do gminy 26
2. Czynniki wpływające na strategię marketingową gminy 26
3. Promocja regionu a generacje promocji inwestycji zagranicznych 27
4. Cechy strategii promocji gospodarczej gminy 27
5. Promocja gospodarcza gminy – najczęściej popełniane błędy 27
6. Bariery rozwoju marketingu terytorialnego na poziomie gminy 27
7. Cechy dobrych materiałów promocyjnych gminy skierowanych do potencjalnych inwestorów. 28
Historia architektury i urbanistyki 29
1. Historyczny układ piramid w star Egipcie, geneza piramid, religia, filozofia, metafizyka, miasto Achetaton 29
2. Architektura i urbanistyka okresu starożytnej Grecji, główni przedstawiciele, porządki 30
3. Zasady budowy miast okresu Starożytnego Rzymu, główni przedstawiciele 32
4. Zachowane przykłady miast średniowiecznych od Carcassonne do Nowogrodu Wielkiego 32
5. Koncepcje miasta i teoretycy urbanistyki okresu renesansu, palladianizm a manieryzm 33
6. Wielkie rezydencje barokowe, Rzym i Paryż okresu Baroku 36
7. Najwybitniejsze przykłady miast, założenia urbanistyczne i obiekty okresu neoklasycyzmu – przykłady europejskie 37
Teoria regionu społeczno-ekonomicznego i regionalizacji 39
1. Omów teorię rozwoju spolaryzowanego J. Friedmanna 39
2. Scharakteryzuj trzy typy regionów wyróżnione przez K. Dziewońskiego 40
3. Omów cechy regionu historycznego i podaj przykłady takich regionów 40
4. Uzasadnij, na jakich tezach oparł swoją teorię Milion Santos. Podaj cechy wybranych przestrzeni 40
5. Scharakteryzuj proces kształtowania się tożsamości regionalnej/ 7) Wyjaśnij przyczyny powstawania regionalizmów 41
6. Podaj najważniejsze cechy regionów pogranicza 41
Teoria organizacji i zarządzania 42
1.Walory (oceny) i wytyczne sprawnego działania z uwzględnieniem elementów zarządzania czasem (time management). 42
2. Dysfunkcje organizacyjne i sposoby przeciwdziałania im według kierunku „naukowego zarządzania”(scientific management) 43
3. Biurokracja i biurokratyzm we współczesnych organizacjach: od ideału do skumulowanej niesprawności 44
4. Człowiek i organizacja według zwolenników szkoły stosunków międzyludzkich (human relations): jednostki (potrzeby, motywacja), grupy społeczne, konflikty 44
6. Organizacje jako otwarte systemy społeczno-techniczne funkcjonujące w zmiennym otoczeniu. 46
7. Zarządzanie: pojęcie, funkcje, cechy współczesnego zarządzania i najlepszych organizacji. 47
8. Struktura formalna organizacji jako narzędzie zarządzania: pojęcie, funkcje, typy (ich zalety i wady) 48
Kształtowanie i ochrona środowiska 52
Statutowe funkcje polskich Parków Narodowych 52
2. Typy stref chronionych w polskich Parkach Narodowych i ich funkcje 52
3. Ochrona gatunkowa i osobliwości przyrody, a ochrona ekosystemów 53
4.Zagrożenia ekosystemów leśnych 53
5. Zagrożenia ekosystemów wodnych 53
6. System Państwowego Monitoringu Środowiska 54
7.Globalne i regionalne zagrożenia gleb 54
8.Globalne problemy środowiskowe 55
9.Międzynarodowe organizacje, programy, inicjatywy służące ochronie środowiska 55
10. Ochrona środowiska, ochrona przyrody, ochrona krajobrazu – zakres działań, podstawy prawne 56
Teoria lokalizacji działalności gospodarczej 60
1. Lokalizacja optymalna a lokalizacja zadowalająca 60
2. i 3. Twarde i miękkie czynniki lokalizacji 61
Miękkie czynniki lokalizacji a podejmowanie decyzji lokalizacyjnych 61
TWARDE (ILOŚCIOWE) CZYNNIKI LOKALIZACJI 61
4. Przyczyny ekspansji korporacji międzynarodowych 62
CZYLI 63
5. Konkurencyjność terytorialnych skupisk przedsiębiorstw - od korzyści zewnętrznych do korzyści sieci (okręg przemysłowy A. Marshalla, włoski okręg przemysłowy, grono przemysłowe M. E. Portera). 64
6. Atrakcyjność inwestycyjna (lokalizacyjna) regionów 64
7. Lokalizacja a środowisko przyrodnicze (ujęcie tradycyjne, ujęcie ekologiczne 65
Projektowanie urbanistyczne 67
1.Jakie zjawiska w rozwoju miast potwierdzają prawo nierównomierności systemów oraz jakie są konsekwencje powstawania progów rozwojowych. 67
2. Jakimi środkami kompozycji przestrzennej dysponuje urbanista 68
3. Proszę opisać najważniejsze postulaty współczesnej myśli urbanistycznej w stosunku do osiedli mieszkaniowych. (str127) 69
4. Proszę zdefiniować pojęcie śródmieścia i opisać zjawiska przestrzenne występujące współcześnie w jego obrębie. Czy proponowane rozwiązania są odpowiedzią na opisane problemy?(str253) 69
5. Jakie są założenia rozwoju zrównoważonego i w jaki sposób mogą one być realizowane w projektowaniu miast? (str.17 i 322) 70
Podstawy ekonomii 71
1. Mechanizm rynkowy: popyt, podaż, cena równowagi, elastyczność popytu 71
Cena równowagi – cena przy której następuje zrównoważenie popytu i podaży 71
P - cena 71
2.Przedsiębiorstwo: zasady maksymalizacji zysku w przedsiębiorstwie (konkurencja doskonała i monopol) 72
3.System pieniężno-kredytowy: 73
5. Inflacja 74
6. Budżet państwa 75
7. Międzynarodowe stosunki gospodarcze - bilans płatniczy, polityka handlowa. 76
8. Funkcje państwa - podstawowe koncepcje roli państwa w gospodarce. 77
9. Zróżnicowanie poziomu rozwoju gospodarczego na świecie. 78
Rola i organizacja samorządu terytorialnego 79
1. Zasada subsydiarności (pomocniczości) 79
2. Zalety decentralizacji wykonywania zadań publicznych 79
3. Zmiany podziału terytorialno-administracyjnego w Polsce po 1945 80
4. Instytucje nadzoru nad samorządem terytorialnym w Polsce 80
5. Najważniejsze zadania (usługi) publiczne, za które odpowiadają poszczególne szczeble samorządu w Polsce 81
GMINA 81
6. Systemy wyborcze do samorządów lokalnych w Polsce 81
7. Formy współpracy międzykomunalnej 82
Finanse lokalne 83
1.Pojęcie dochodów własnych. 83
2. Najważniejsze dochody podatkowe samorządów 83
3. Kompetencje samorządu w zakresie polityki podatkowej 84
4.Wyrównywanie poziome i pionowe dochodów samorządowych w Polsce 84
5. Pojęcie nadwyżki operacyjnej a zdolność kredytowa jst 84
6. Źródła finansowania inwestycji samorządowych 84
7. Regulacje prawne dotyczące zadłużenia jst w Polsce 85
Ekonomika miast i regionów 86
1. Czynniki endo- i egzo-genne rozwoju lokalnego i regionalnego: 86
2. Możliwości oddziaływania samorządów na atrakcyjność inwestycyjną: 86
3. Rola kapitału społecznego w lokalnym rozwoju ekonomicznym: 87
4. Instrumenty oddziaływania samorządu na lokalny rozwój gospodarczy: 87
5. Etapy budowy strategii rozwoju lokalnego (regionalnego) 87
6. Metody wiązania polityki budżetowej ze strategią rozwoju 88
7. Wskaźniki dyskontowe analizy nakłady-korzyści - wykorzystanie do planowania lokalnych inwestycji publicznych 88
8. Formy organizacyjno-prawne wykonywania zadań publicznych przez samorządy. 88
9. Zróżnicowanie form organizacyjno-prawnych w zależności od sektora usług publicznych: (nie znalazłam nic lepszego na ten temat) 89
10. Dylematy dotyczące roli samorządu w bezpośrednim dostarczaniu usług publicznych 89
11. Zasady ustalania odpłatności za wybrane usługi lokalne (komunalne) w Polsce. 89
Zagospodarowanie turystyczne 91
1.Rodzaje i charakterystyka obiektów hotelarskich w Polsce. 91
2. Typy obiektów gastronomicznych, charakterystyka i ewolucja w czasie. 92
3.Historyczne zmiany znaczenia poszczególnych środków transportu dla rozwoju turystyki. 93
4.Znaczenie bazy towarzyszącej dla rozwoju turystyki w wybranym regionie. 94
5. Ocena stanu zagospodarowania turystycznego wybranego regionu Polski. 94
6.Prognozy turystyki krajowej: 96
7. Znaczenie chłonności turystycznej i pojemności turystycznej w planowaniu zagospodarowania turystycznego. 98
Geografia ekonomiczna 99
...
mdsuperstar