macierze2.pdf
(
146 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - Gretl - sposoby korzystania, operacje macierzowe.doc
Gretl – ró
Ň
ne sposoby korzystania, operacje
macierzowe
SPOSOBY KORZYSTANIA Z GRETLA:
Z Gretla korzysta
ę
mo
Ň
na na trzy ró
Ň
ne sposoby:
1. Wykorzystuj
Ģ
c GUI (graphical user interface) – graficzny interfejs u
Ň
ytkownika,
2. Korzystaj
Ģ
c z konsoli Gretla.
3. Korzystaj
Ģ
c z okna polece
ı
skryptowych.
GUI
Gretl uruchamia w tym trybie. Dzi
ħ
ki niemu, u
Ň
ytkownik mo
Ň
e wyklika
ę
wszystko, co ma
zamiar z danymi zrobi
ę
. Cho
ę
pozornie korzystanie z graficznego interfejsu wydaje si
ħ
najbardziej komfortowym sposobem pracy z programem, bardziej zaawansowani
u
Ň
ytkownicy szybko odkrywaj
Ģ
jego ułomno
Ļ
ci i doceniaj
Ģ
inne sposoby pracy w Gretlu.
Konsola Gretla
ņ
eby zacz
Ģę
pracowa
ę
z konsol
Ģ
Gretla, nale
Ň
y z głównego okna wybra
ę
Narz
ħ
dzia
ã
Konsola Gretla lub z dolnego paska ikonk
ħ
konsoli Gretla.
Praca z konsol
Ģ
Gretla polega na wykonywaniu polece
ı
, wiersz po wierszu. Po ka
Ň
dym
poleceniu, wci
Ļ
ni
ħ
cie klawisza ‘Enter’ powoduje jego wykonanie. Zbiór mo
Ň
liwych komend
mo
Ň
na uzyska
ę
wpisuj
Ģ
c w konsoli:
help
Je
Ļ
li natomiast chcemy pozna
ę
składni
ħ
oraz zastosowanie której
Ļ
z komend, nale
Ň
y w
konsoli wpisa
ę
:
help
komenda
gdzie
komenda
to nazwa komendy, której składni
ħ
chcemy pozna
ę
. Alternatywnie mo
Ň
emy
wybra
ę
Pomoc
ã
Opis polece
ı
Gretla i odpowiadaj
Ģ
cy nam format opisu (.pdf lub ASCII).
Otwórzmy z przykładowych plików z danymi ‘Table_6_4’ (baza „Gujatari”, mo
Ň
liwa do
doinstalowania do Gretla).
Zobaczmy jakie s
Ģ
statystyki opisowe dla stopy umieralno
Ļ
ci dzieci (CM).
Narysujmy wykresy tej umieralno
Ļ
ci wzgl
ħ
dem stopy płodno
Ļ
ci kobiet (TFR).
Ograniczmy prób
ħ
tylko do krajów, w których co najmniej 50% kobiet nie było
analfabetkami.
A teraz zróbmy to samo wykorzystuj
Ģ
c do tego konsol
ħ
Gretla.
Wczytajmy raz jeszcze t
ħ
sam
Ģ
baz
ħ
danych.
Otwórzmy konsol
ħ
Gretla.
Zobaczmy jakie s
Ģ
statystyki opisowe dla stopy umieralno
Ļ
ci dzieci (CM). Słu
Ň
y do tego
komenda ‘summary’ (aby zapozna
ę
si
ħ
z jej składni
Ģ
mo
Ň
na najpierw wpisa
ę
‘help
summary’):
summary CM
Prosz
ħ
zwróci
ę
uwag
ħ
,
Ň
e komendy wykonuj
Ģ
si
ħ
bezpo
Ļ
rednio w oknie konsoli Gretla.
Narysujmy wykresy tej umieralno
Ļ
ci wzgl
ħ
dem stopy płodno
Ļ
ci kobiet (TFR). Poleceniem
rysuj
Ģ
cym wykres jest ‘gnuplot’ (‘help gnuplot’):
gnuplot CM TFR
Do wykresów otwiera si
ħ
kolejne okno. Zobaczmy,
Ň
e łatwo mo
Ň
emy si
ħ
pozby
ę
dopasowanej linii regresji rozszerzaj
Ģ
c polecenie o:
gnuplot CM TFR
--
suppress-fitted
W ko
ı
cu, ograniczmy prób
ħ
tylko do krajów, w których co najmniej 50% kobiet nie było
analfabetkami. Mo
Ň
emy to zrobi
ę
wykorzystuj
Ģ
c komend
ħ
‘smpl’ (‘help smpl’):
smpl FLR>=50 --restrict
Ogranicza
ę
prób
ħ
mo
Ň
emy na wiele innych sposobów (wszystko w Helpie, m.in. przez
zmienne 0-1, wybieraj
Ģ
c konkretny podzbiór obserwacji – tak jak przy u
Ň
yciu GUI). Do
pełnej próby wracamy wykonuj
Ģ
c komend
ħ
:
smpl full
Komend Gretla jest wiele, nie jest celem tych zaj
ħę
omawianie ich wszystkich. Moje
do
Ļ
wiadczenie z pakietami ekonometryczno-statystycznymi potwierdza powiedzenie
„potrzeba jest matk
Ģ
wynalazku” (cho
ę
adaptuj
Ģ
c to powiedzenie do naszej sytuacji, powinno
by
ę
ono raczej przekute na: „potrzeba ‘pomaga’ odpala
ę
Helpa”), my
Ļ
l
ħ
wi
ħ
c,
Ň
e Pa
ı
stwa
znajomo
Ļę
komend Gretla b
ħ
dzie rosła w miar
ħ
zapotrzebowania na wiedz
ħ
o ich istnieniu
(no i w miar
ħ
upływu tych zaj
ħę
, mam nadziej
ħ
J
).
Okno polece
ı
skryptowych
Jest to ostatni ze sposobów korzystania z Gretla, a w zasadzie jest to wygodne rozbudowanie
konsoli Gretla. W oknie tym, podobnie jak w konsoli, wpisujemy polecenia, jednak nie
wykonuj
Ģ
si
ħ
one natychmiastowo, a dopiero wtedy, kiedy sobie tego za
Ň
yczymy.
W oknie polece
ı
skryptowych ka
Ň
dy wiersz to kolejne polecenie, istnieje jednak mo
Ň
liwo
Ļę
kontynuowania polecenia w kolejnym wierszu, poprzez zako
ı
czenie bie
ŇĢ
cego wiersza
backslash-em (‘\’).
Okno otwieramy wybieraj
Ģ
c Plik
ã
Pliki polece
ı
skryptowych
ã
Nowy plik skryptowy (je
Ļ
li
mamy wcze
Ļ
niej zapisany plik skryptowy, to mo
Ň
emy wybra
ę
‘Pliki u
Ň
ytkowników’, a je
Ļ
li
chcemy skorzysta
ę
z przykładowego pliku, wybierzemy ‘Pliki z przykładami’).
Zobaczmy jak w oknie polece
ı
skryptowych wygl
Ģ
dałby zestaw komend wcze
Ļ
niej
u
Ň
ywanych w konsoli Gretla. Otwórzmy nowe okno i wklejmy:
summary CM
gnuplot CM TFR
smpl FLR>=50 --restrict
smpl full
W oknie polece
ı
skryptowych mamy ikonki realizuj
Ģ
ce okre
Ļ
lone zadania. S
Ģ
one
nast
ħ
puj
Ģ
ce:
Ich u
Ň
ycie jest do
Ļę
intuicyjne. Najwa
Ň
niejsza z nich, to czwarta w kolejno
Ļ
ci: . Wykonuje
ona cały skrypt (o ile nie zaznaczyli
Ļ
my jedynie jego cz
ħĻ
ci) lub jego zaznaczon
Ģ
cz
ħĻę
.
Zaznaczmy pierwsze polecenie i wykonajmy je (kliknijmy na ikonk
ħ
).
Potem zaznaczmy reszt
ħ
polece
ı
i równie
Ň
je wykonajmy.
Prosz
ħ
zwróci
ę
uwag
ħ
,
Ň
e wykres zadany komend
Ģ
‘gnuplot’ zapisał si
ħ
, ale nie wykonał.
Wyniki działania niektórych komend mo
Ň
emy zapisywa
ę
jako tzw. ‘ikony sesji’. Je
Ļ
li zamiast
komendy
gnuplot CM TFR
u
Ň
yjemy komendy
wykres1 <- gnuplot CM TFR
ró
Ň
ni
Ģ
cej si
ħ
od poprzedniej tylko tym,
Ň
e nadajemy wykresowi nazw
ħ
(‘wykres1’), to wynik
jej działania zostanie zapisany jako ikona sesji. Mo
Ň
emy wykres zobaczy
ę
wybieraj
Ģ
c
Widok
ã
Ikony sesji lub klikaj
Ģ
c na ikon
ħ
‘okno ikon sesji’ w głównym oknie Gretla. Sesj
ħ
tak
Ģ
mo
Ň
na zapisa
ę
i mie
ę
do niej dost
ħ
p w przyszło
Ļ
ci.
W podobny jak wy
Ň
ej sposób, mo
Ň
na nada
ę
nazw
ħ
wynikowi uzyskanemu z oszacowanego
modelu. Te
Ň
pojawi si
ħ
on jako ikona sesji.
Spróbujmy oszacowa
ę
regresj
ħ
liniow
Ģ
umieralno
Ļ
ci dzieci na stop
ħ
analfabetyzmu w
Ļ
ród
kobiet w kraju:
= + +
W oknie polece
ı
/konsoli Gretla regresja za pomoc
Ģ
Metody Najmniejszych Kwadratów
(Ordinary Least Squares) realizowana jest za pomoc
Ģ
komendy ‘ols’. Mamy wi
ħ
c:
ols CM 0 FLR
gdzie ‘0’ stanowi stał
Ģ
(alternatywnie mo
Ň
na zapisa
ę
jako ‘const’).
Je
Ļ
li chcemy, aby model pojawił si
ħ
jako ikona oraz chcemy mie
ę
do niego dost
ħ
p pó
Ņ
niej,
zamiast poprzedniej komendy, wpiszemy:
model1 <- ols CM 0 FLR
gdzie ‘model1’ jest nazw
Ģ
u
Ň
ytkownika dla tego modelu.
i
b b
1
FLR
i
e
Oszacowania tego modelu mog
Ģ
by
ę
przywrócone b
Ģ
d
Ņ
to przez klikni
ħ
cie na odpowiedni
Ģ
ikon
ħ
w sesji Gretla, b
Ģ
d
Ņ
te
Ň
przez wpisanie komendy:
model1.show
W podobny sposób mo
Ň
emy nadawa
ę
nazwy i przechowywa
ę
wyniki innych funkcji.
Dziennik polece
ı
skryptowych
Korzystaj
Ģ
c z GUI otwórzmy raz jeszcze dane „Table_6_4”. Raz jeszcze wy
Ļ
wietlmy
statystyki opisowe dla zmiennej ‘CM’, narysujmy wykres rozrzutu ‘CM’ wzgl
ħ
dem ‘TFR’ i
ograniczmy prób
ħ
do krajów, w których co najmniej 50% kobiet było nie było analfabetkami.
Pomimo tego,
Ň
e u
Ň
ywamy GUI, wszystkie wykonywane przez nas komendy zapisuj
Ģ
si
ħ
jako
tzw. dziennik polece
ı
skryptowych. Mamy do niego dost
ħ
p poprzez Narz
ħ
dzia
ã
Poka
Ň
CM
0
i
dziennik polece
ı
. Dziennik ten mo
Ň
emy dalej wykorzysta
ę
, mo
Ň
emy go równie
Ň
dowolnie
modyfikowa
ę
.
Przykładowe skrypty
Uwa
Ň
am,
Ň
e s
Ģ
one bardzo du
ŇĢ
zalet
Ģ
Gretla. Skrypty te obrazuj
Ģ
sposób estymacji
rzeczywistych modeli – najcz
ħĻ
ciej przykładowych modeli wykorzystywanych w
podr
ħ
cznikach do ekonometrii.
U
Ň
ytkownik ma do wyboru całe spektrum poziomów ekonometrycznego zaawansowania w
ramach tych skryptów: od prostych regresji liniowych (MNK) pocz
Ģ
wszy, sko
ı
czywszy na
do
Ļę
skomplikowanych metodach estymacji (np. VECM).
Kiedy u
Ň
ywa
ę
GUI, a kiedy okna polece
ı
skryptowych?
Ogólnie zale
Ň
y to od preferencji u
Ň
ytkownika. Dwa zalecane sposoby pracy s
Ģ
jednak
nast
ħ
puj
Ģ
ce:
1.
Otwórz plik z danymi przy wykorzystaniu GUI. Eksploruj dane – twórz wykresy,
estymuj modele, przeprowadzaj testy. Potem otwórz dziennik polece
ı
i w dowolny
sposób modyfikuj wykonan
Ģ
wcze
Ļ
niej prac
ħ
.
2.
Zacznij od uruchomienia „
Ļ
wie
Ň
ego” okna polece
ı
skryptowych. Wpisz komendy
realizuj
Ģ
ce transformacje zmiennych (komendy ‘genr’). Zwykle te komendy
wpisywane w wierszu polece
ı
pozwalaj
Ģ
na efektywniejsz
Ģ
prac
ħ
, ni
Ň
gdy s
Ģ
realizowane w ramach GUI. Zapisz i uruchom skrypt. Teraz skorzystaj z GUI, aby
przeprowadzi
ę
analiz
ħ
danych.
OPERACJE MACIERZOWE
Od jakiego
Ļ
czasu, Gretl umo
Ň
liwia wykonywanie operacji macierzowych.
Macierze mo
Ň
emy tworzy
ę
albo przez odpowiedni
Ģ
funkcj
ħ
w GUI (Dodawanie zmiennych
ã
Define matrix) albo w wierszu polece
ı
z wykorzystaniem komendy ‘matrix’.
Pó
Ņ
niejsze operacje na macierzach wykonuje si
ħ
równie
Ň
na wspomniane dwa sposoby (z
których wiersz polece
ı
wydaje si
ħ
o tyle zasadniejszy,
Ň
e pozwala przypomnie
ę
sobie jaka
była formuła tworz
Ģ
ca dan
Ģ
macierz).
Macierze pojawiaj
Ģ
si
ħ
jako ikony sesji.
Jako,
Ň
e wiersz polece
ı
uwa
Ň
am za wygodniejszy sposób do wykonywania operacji na
macierzach, przykłady wykonywane na zaj
ħ
ciach opierały si
ħ
b
ħ
d
Ģ
wła
Ļ
nie o ten sposób.
Zainteresowani zwróc
Ģ
uwag
ħ
,
Ň
e wykorzystanie do tego celu GUI jest równowa
Ň
ne (cho
ę
bardziej kłopotliwe).
Otwórzmy najpierw jaki
Ļ
zbiór danych (bez tego nie b
ħ
dziemy mogli tworzy
ę
macierzy –
jedno z niedoci
Ģ
gni
ħę
Gretla). Niech b
ħ
dzie to zbiór ‘greene7_8’ (z baz danych z zakładki
‘Green’). S
Ģ
to roczne dane dotycz
Ģ
ce konsumpcji benzyny w USA.
Macierz mo
Ň
na zdefiniowa
ę
na trzy sposoby.
1.
wypisuj
Ģ
c w bezpo
Ļ
redni sposób jej warto
Ļ
ci. Np. chcemy zdefiniowa
ę
macierz
2 3 9 0
2 1 0 0
10
Ç
−
×
È
Ø
A
= −
Ø
. Mo
Ň
emy zrobi
ę
to z wykorzystaniem komendy:
È
−
4 5 6
Ø
É
Ù
È
matrix A={2,-3, 9, 0;-2, 1,0,0;10,-4,5,6}
Widzimy,
Ň
e tworz
Ģ
c macierz w ten sposób, elementy wiersza oddzielamy
przecinkami, za
Ļ
kolejne wiersze oddzielone s
Ģ
Ļ
rednikiem. Zwraca te
Ň
uwag
ħ
fakt,
Ň
e
nie ma znaczenia, czy pomi
ħ
dzy kolejnymi elementami w formule generuj
Ģ
cej macierz
b
ħ
d
Ģ
spacje, czy nie.
2.
tworz
Ģ
c macierz z wektorów stanowi
Ģ
cych zmienne z bazy danych. Np. chcemy
stworzy
ę
macierz, której kolumnami b
ħ
d
Ģ
‘G’, ‘Y’, ‘Ppt’. Zrobimy to w nast
ħ
puj
Ģ
cy
sposób:
matrix B={G Y Ppt}
je
Ļ
li dodatkowo chcemy,
Ň
eby macierz ta zawierała stał
Ģ
kolumn
ħ
równ
Ģ
1, to
wykonamy
matrix BB={const, G, Y, Ppt}
gdy stała kolumna ma mie
ę
inn
Ģ
warto
Ļę
(dajmy na to 2), to polecenie b
ħ
dzie
wygl
Ģ
dało:
matrix BBB={ const*2, G, Y, Ppt }
Ju
Ň
teraz wida
ę
,
Ň
e kolejne kolumny nie musz
Ģ
koniecznie by
ę
szeregami czasowymi,
które mamy w bazie, ale mog
Ģ
to równie
Ň
by
ę
ich funkcje, np.:
matrix BBBB={const*2, ln(G), G+Y, Ppt^3}
3.
tworz
Ģ
c uprzednio list
ħ
zmiennych, a nast
ħ
pnie wykorzystuj
Ģ
c t
ħ
list
ħ
do stworzenia
macierzy:
list lista= G Y Ppt
matrix C={lista}
Macierze jako ikony sesji
Warto zwróci
ę
uwag
ħ
,
Ň
e tworzone macierze pojawiaj
Ģ
si
ħ
jako ikony sesji. Co wi
ħ
cej, po
dwukrotnym klikni
ħ
ciu na te ikony, wy
Ļ
wietlaj
Ģ
si
ħ
warto
Ļ
ci macierzy razem z Menu, za
pomoc
Ģ
którego mo
Ň
emy wykona
ę
pewne operacje na tych macierzach (odwróci
ę
,
przemno
Ň
y
ę
lewostronnie przez transpozycj
ħ
, itp.), zobaczy
ę
ich wła
Ļ
ciwo
Ļ
ci (rz
Ģ
d, wektory
własne, itp.) oraz „wypełni
ę
” je (w sensie: zamieni
ę
ich warto
Ļ
ci) macierz
Ģ
jednostkow
Ģ
lub
losowymi liczbami z rozkładu jednostajnego lub normalnego.
ZADANIE Z ZAJ
ĦĘ
Przypomnijmy sobie, na zaj
ħ
ciach chcieli
Ļ
my rozwi
Ģ
za
ę
układ równa
ı
:
Í
− + − =
3
x x x
x x
x
1
+
2
2
− =
5
3 0
3
Ë
Í
− +
2
1
, który równowa
Ň
nie mogli
Ļ
my zapisa
ę
macierzowo:
Ì
1
2
x
2
+ =
2 0
Ç
3 2
−
Ç ×
1
× Ç ×
È Ø
x
x
x
1
5
È
Ø È Ø
È
1
−
1 0
Ø È Ø
È Ø
È Ø
=
3
, czyli
2
È
−
1 0 2
Ø È Ø
−
2
É
Ù É Ù
É Ù
3
Ax
=
Plik z chomika:
Super_Informatyka
Inne pliki z tego folderu:
Nowe_update.zip
(753 KB)
Ekonometria_NOWE!!.zip
(3591 KB)
Pytania egzaminacyjne z ekonometrii.doc
(28 KB)
ekonometria 5.doc
(20988 KB)
ekonometria 4.doc
(22730 KB)
Inne foldery tego chomika:
Algorytmy
Analiza matematyczna
Analiza systemów informatycznych
Bazy danych
Bezpieczeństwo danych w systemach informatycznych
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin