macierze2.pdf

(146 KB) Pobierz
Microsoft Word - Gretl - sposoby korzystania, operacje macierzowe.doc
Gretl – ró Ň ne sposoby korzystania, operacje
macierzowe
SPOSOBY KORZYSTANIA Z GRETLA:
Z Gretla korzysta ę mo Ň na na trzy ró Ň ne sposoby:
1. Wykorzystuj Ģ c GUI (graphical user interface) – graficzny interfejs u Ň ytkownika,
2. Korzystaj Ģ c z konsoli Gretla.
3. Korzystaj Ģ c z okna polece ı skryptowych.
GUI
Gretl uruchamia w tym trybie. Dzi ħ ki niemu, u Ň ytkownik mo Ň e wyklika ę wszystko, co ma
zamiar z danymi zrobi ę . Cho ę pozornie korzystanie z graficznego interfejsu wydaje si ħ
najbardziej komfortowym sposobem pracy z programem, bardziej zaawansowani
u Ň ytkownicy szybko odkrywaj Ģ jego ułomno Ļ ci i doceniaj Ģ inne sposoby pracy w Gretlu.
Konsola Gretla
ņ eby zacz Ģę pracowa ę z konsol Ģ Gretla, nale Ň y z głównego okna wybra ę
Narz ħ dzia ã Konsola Gretla lub z dolnego paska ikonk ħ konsoli Gretla.
Praca z konsol Ģ Gretla polega na wykonywaniu polece ı , wiersz po wierszu. Po ka Ň dym
poleceniu, wci Ļ ni ħ cie klawisza ‘Enter’ powoduje jego wykonanie. Zbiór mo Ň liwych komend
mo Ň na uzyska ę wpisuj Ģ c w konsoli:
help
Je Ļ li natomiast chcemy pozna ę składni ħ oraz zastosowanie której Ļ z komend, nale Ň y w
konsoli wpisa ę :
help komenda
gdzie komenda to nazwa komendy, której składni ħ chcemy pozna ę . Alternatywnie mo Ň emy
wybra ę Pomoc ã Opis polece ı Gretla i odpowiadaj Ģ cy nam format opisu (.pdf lub ASCII).
Otwórzmy z przykładowych plików z danymi ‘Table_6_4’ (baza „Gujatari”, mo Ň liwa do
doinstalowania do Gretla).
Zobaczmy jakie s Ģ statystyki opisowe dla stopy umieralno Ļ ci dzieci (CM).
Narysujmy wykresy tej umieralno Ļ ci wzgl ħ dem stopy płodno Ļ ci kobiet (TFR).
Ograniczmy prób ħ tylko do krajów, w których co najmniej 50% kobiet nie było
analfabetkami.
A teraz zróbmy to samo wykorzystuj Ģ c do tego konsol ħ Gretla.
Wczytajmy raz jeszcze t ħ sam Ģ baz ħ danych.
Otwórzmy konsol ħ Gretla.
Zobaczmy jakie s Ģ statystyki opisowe dla stopy umieralno Ļ ci dzieci (CM). Słu Ň y do tego
komenda ‘summary’ (aby zapozna ę si ħ z jej składni Ģ mo Ň na najpierw wpisa ę ‘help
summary’):
summary CM
Prosz ħ zwróci ę uwag ħ , Ň e komendy wykonuj Ģ si ħ bezpo Ļ rednio w oknie konsoli Gretla.
Narysujmy wykresy tej umieralno Ļ ci wzgl ħ dem stopy płodno Ļ ci kobiet (TFR). Poleceniem
rysuj Ģ cym wykres jest ‘gnuplot’ (‘help gnuplot’):
gnuplot CM TFR
Do wykresów otwiera si ħ kolejne okno. Zobaczmy, Ň e łatwo mo Ň emy si ħ pozby ę
dopasowanej linii regresji rozszerzaj Ģ c polecenie o:
gnuplot CM TFR -- suppress-fitted
W ko ı cu, ograniczmy prób ħ tylko do krajów, w których co najmniej 50% kobiet nie było
analfabetkami. Mo Ň emy to zrobi ę wykorzystuj Ģ c komend ħ ‘smpl’ (‘help smpl’):
smpl FLR>=50 --restrict
Ogranicza ę prób ħ mo Ň emy na wiele innych sposobów (wszystko w Helpie, m.in. przez
zmienne 0-1, wybieraj Ģ c konkretny podzbiór obserwacji – tak jak przy u Ň yciu GUI). Do
pełnej próby wracamy wykonuj Ģ c komend ħ :
smpl full
Komend Gretla jest wiele, nie jest celem tych zaj ħę omawianie ich wszystkich. Moje
do Ļ wiadczenie z pakietami ekonometryczno-statystycznymi potwierdza powiedzenie
„potrzeba jest matk Ģ wynalazku” (cho ę adaptuj Ģ c to powiedzenie do naszej sytuacji, powinno
by ę ono raczej przekute na: „potrzeba ‘pomaga’ odpala ę Helpa”), my Ļ l ħ wi ħ c, Ň e Pa ı stwa
znajomo Ļę komend Gretla b ħ dzie rosła w miar ħ zapotrzebowania na wiedz ħ o ich istnieniu
(no i w miar ħ upływu tych zaj ħę , mam nadziej ħ J ).
Okno polece ı skryptowych
Jest to ostatni ze sposobów korzystania z Gretla, a w zasadzie jest to wygodne rozbudowanie
konsoli Gretla. W oknie tym, podobnie jak w konsoli, wpisujemy polecenia, jednak nie
wykonuj Ģ si ħ one natychmiastowo, a dopiero wtedy, kiedy sobie tego za Ň yczymy.
W oknie polece ı skryptowych ka Ň dy wiersz to kolejne polecenie, istnieje jednak mo Ň liwo Ļę
kontynuowania polecenia w kolejnym wierszu, poprzez zako ı czenie bie ŇĢ cego wiersza
backslash-em (‘\’).
Okno otwieramy wybieraj Ģ c Plik ã Pliki polece ı skryptowych ã Nowy plik skryptowy (je Ļ li
mamy wcze Ļ niej zapisany plik skryptowy, to mo Ň emy wybra ę ‘Pliki u Ň ytkowników’, a je Ļ li
chcemy skorzysta ę z przykładowego pliku, wybierzemy ‘Pliki z przykładami’).
Zobaczmy jak w oknie polece ı skryptowych wygl Ģ dałby zestaw komend wcze Ļ niej
u Ň ywanych w konsoli Gretla. Otwórzmy nowe okno i wklejmy:
summary CM
gnuplot CM TFR
smpl FLR>=50 --restrict
smpl full
W oknie polece ı skryptowych mamy ikonki realizuj Ģ ce okre Ļ lone zadania. S Ģ one
nast ħ puj Ģ ce:
Ich u Ň ycie jest do Ļę intuicyjne. Najwa Ň niejsza z nich, to czwarta w kolejno Ļ ci: . Wykonuje
ona cały skrypt (o ile nie zaznaczyli Ļ my jedynie jego cz ħĻ ci) lub jego zaznaczon Ģ cz ħĻę .
Zaznaczmy pierwsze polecenie i wykonajmy je (kliknijmy na ikonk ħ ).
Potem zaznaczmy reszt ħ polece ı i równie Ň je wykonajmy.
Prosz ħ zwróci ę uwag ħ , Ň e wykres zadany komend Ģ ‘gnuplot’ zapisał si ħ , ale nie wykonał.
Wyniki działania niektórych komend mo Ň emy zapisywa ę jako tzw. ‘ikony sesji’. Je Ļ li zamiast
komendy
gnuplot CM TFR
u Ň yjemy komendy
wykres1 <- gnuplot CM TFR
Ň ni Ģ cej si ħ od poprzedniej tylko tym, Ň e nadajemy wykresowi nazw ħ (‘wykres1’), to wynik
jej działania zostanie zapisany jako ikona sesji. Mo Ň emy wykres zobaczy ę wybieraj Ģ c
Widok ã Ikony sesji lub klikaj Ģ c na ikon ħ ‘okno ikon sesji’ w głównym oknie Gretla. Sesj ħ
tak Ģ mo Ň na zapisa ę i mie ę do niej dost ħ p w przyszło Ļ ci.
W podobny jak wy Ň ej sposób, mo Ň na nada ę nazw ħ wynikowi uzyskanemu z oszacowanego
modelu. Te Ň pojawi si ħ on jako ikona sesji.
Spróbujmy oszacowa ę regresj ħ liniow Ģ umieralno Ļ ci dzieci na stop ħ analfabetyzmu w Ļ ród
kobiet w kraju:
= + +
W oknie polece ı /konsoli Gretla regresja za pomoc Ģ Metody Najmniejszych Kwadratów
(Ordinary Least Squares) realizowana jest za pomoc Ģ komendy ‘ols’. Mamy wi ħ c:
ols CM 0 FLR
gdzie ‘0’ stanowi stał Ģ (alternatywnie mo Ň na zapisa ę jako ‘const’).
Je Ļ li chcemy, aby model pojawił si ħ jako ikona oraz chcemy mie ę do niego dost ħ p pó Ņ niej,
zamiast poprzedniej komendy, wpiszemy:
model1 <- ols CM 0 FLR
gdzie ‘model1’ jest nazw Ģ u Ň ytkownika dla tego modelu.
i
b b
1
FLR
i
e
Oszacowania tego modelu mog Ģ by ę przywrócone b Ģ d Ņ to przez klikni ħ cie na odpowiedni Ģ
ikon ħ w sesji Gretla, b Ģ d Ņ te Ň przez wpisanie komendy:
model1.show
W podobny sposób mo Ň emy nadawa ę nazwy i przechowywa ę wyniki innych funkcji.
Dziennik polece ı skryptowych
Korzystaj Ģ c z GUI otwórzmy raz jeszcze dane „Table_6_4”. Raz jeszcze wy Ļ wietlmy
statystyki opisowe dla zmiennej ‘CM’, narysujmy wykres rozrzutu ‘CM’ wzgl ħ dem ‘TFR’ i
ograniczmy prób ħ do krajów, w których co najmniej 50% kobiet było nie było analfabetkami.
Pomimo tego, Ň e u Ň ywamy GUI, wszystkie wykonywane przez nas komendy zapisuj Ģ si ħ jako
tzw. dziennik polece ı skryptowych. Mamy do niego dost ħ p poprzez Narz ħ dzia ã Poka Ň
CM
0
i
28340569.001.png 28340569.002.png
dziennik polece ı . Dziennik ten mo Ň emy dalej wykorzysta ę , mo Ň emy go równie Ň dowolnie
modyfikowa ę .
Przykładowe skrypty
Uwa Ň am, Ň e s Ģ one bardzo du ŇĢ zalet Ģ Gretla. Skrypty te obrazuj Ģ sposób estymacji
rzeczywistych modeli – najcz ħĻ ciej przykładowych modeli wykorzystywanych w
podr ħ cznikach do ekonometrii.
U Ň ytkownik ma do wyboru całe spektrum poziomów ekonometrycznego zaawansowania w
ramach tych skryptów: od prostych regresji liniowych (MNK) pocz Ģ wszy, sko ı czywszy na
do Ļę skomplikowanych metodach estymacji (np. VECM).
Kiedy u Ň ywa ę GUI, a kiedy okna polece ı skryptowych?
Ogólnie zale Ň y to od preferencji u Ň ytkownika. Dwa zalecane sposoby pracy s Ģ jednak
nast ħ puj Ģ ce:
1.
Otwórz plik z danymi przy wykorzystaniu GUI. Eksploruj dane – twórz wykresy,
estymuj modele, przeprowadzaj testy. Potem otwórz dziennik polece ı i w dowolny
sposób modyfikuj wykonan Ģ wcze Ļ niej prac ħ .
2.
Zacznij od uruchomienia „ Ļ wie Ň ego” okna polece ı skryptowych. Wpisz komendy
realizuj Ģ ce transformacje zmiennych (komendy ‘genr’). Zwykle te komendy
wpisywane w wierszu polece ı pozwalaj Ģ na efektywniejsz Ģ prac ħ , ni Ň gdy s Ģ
realizowane w ramach GUI. Zapisz i uruchom skrypt. Teraz skorzystaj z GUI, aby
przeprowadzi ę analiz ħ danych.
OPERACJE MACIERZOWE
Od jakiego Ļ czasu, Gretl umo Ň liwia wykonywanie operacji macierzowych.
Macierze mo Ň emy tworzy ę albo przez odpowiedni Ģ funkcj ħ w GUI (Dodawanie zmiennych
ã Define matrix) albo w wierszu polece ı z wykorzystaniem komendy ‘matrix’.
Ņ niejsze operacje na macierzach wykonuje si ħ równie Ň na wspomniane dwa sposoby (z
których wiersz polece ı wydaje si ħ o tyle zasadniejszy, Ň e pozwala przypomnie ę sobie jaka
była formuła tworz Ģ ca dan Ģ macierz).
Macierze pojawiaj Ģ si ħ jako ikony sesji.
Jako, Ň e wiersz polece ı uwa Ň am za wygodniejszy sposób do wykonywania operacji na
macierzach, przykłady wykonywane na zaj ħ ciach opierały si ħ b ħ d Ģ wła Ļ nie o ten sposób.
Zainteresowani zwróc Ģ uwag ħ , Ň e wykorzystanie do tego celu GUI jest równowa Ň ne (cho ę
bardziej kłopotliwe).
Otwórzmy najpierw jaki Ļ zbiór danych (bez tego nie b ħ dziemy mogli tworzy ę macierzy –
jedno z niedoci Ģ gni ħę Gretla). Niech b ħ dzie to zbiór ‘greene7_8’ (z baz danych z zakładki
‘Green’). S Ģ to roczne dane dotycz Ģ ce konsumpcji benzyny w USA.
Macierz mo Ň na zdefiniowa ę na trzy sposoby.
1.
wypisuj Ģ c w bezpo Ļ redni sposób jej warto Ļ ci. Np. chcemy zdefiniowa ę macierz
2 3 9 0
2 1 0 0
10
Ç
×
È
Ø
A
= −
Ø
. Mo Ň emy zrobi ę to z wykorzystaniem komendy:
È
4 5 6
Ø
É
Ù
È
matrix A={2,-3, 9, 0;-2, 1,0,0;10,-4,5,6}
Widzimy, Ň e tworz Ģ c macierz w ten sposób, elementy wiersza oddzielamy
przecinkami, za Ļ kolejne wiersze oddzielone s Ģ Ļ rednikiem. Zwraca te Ň uwag ħ fakt, Ň e
nie ma znaczenia, czy pomi ħ dzy kolejnymi elementami w formule generuj Ģ cej macierz
b ħ d Ģ spacje, czy nie.
2.
tworz Ģ c macierz z wektorów stanowi Ģ cych zmienne z bazy danych. Np. chcemy
stworzy ę macierz, której kolumnami b ħ d Ģ ‘G’, ‘Y’, ‘Ppt’. Zrobimy to w nast ħ puj Ģ cy
sposób:
matrix B={G Y Ppt}
je Ļ li dodatkowo chcemy, Ň eby macierz ta zawierała stał Ģ kolumn ħ równ Ģ 1, to
wykonamy
matrix BB={const, G, Y, Ppt}
gdy stała kolumna ma mie ę inn Ģ warto Ļę (dajmy na to 2), to polecenie b ħ dzie
wygl Ģ dało:
matrix BBB={ const*2, G, Y, Ppt }
Ju Ň teraz wida ę , Ň e kolejne kolumny nie musz Ģ koniecznie by ę szeregami czasowymi,
które mamy w bazie, ale mog Ģ to równie Ň by ę ich funkcje, np.:
matrix BBBB={const*2, ln(G), G+Y, Ppt^3}
3.
tworz Ģ c uprzednio list ħ zmiennych, a nast ħ pnie wykorzystuj Ģ c t ħ list ħ do stworzenia
macierzy:
list lista= G Y Ppt
matrix C={lista}
Macierze jako ikony sesji
Warto zwróci ę uwag ħ , Ň e tworzone macierze pojawiaj Ģ si ħ jako ikony sesji. Co wi ħ cej, po
dwukrotnym klikni ħ ciu na te ikony, wy Ļ wietlaj Ģ si ħ warto Ļ ci macierzy razem z Menu, za
pomoc Ģ którego mo Ň emy wykona ę pewne operacje na tych macierzach (odwróci ę ,
przemno Ň y ę lewostronnie przez transpozycj ħ , itp.), zobaczy ę ich wła Ļ ciwo Ļ ci (rz Ģ d, wektory
własne, itp.) oraz „wypełni ę ” je (w sensie: zamieni ę ich warto Ļ ci) macierz Ģ jednostkow Ģ lub
losowymi liczbami z rozkładu jednostajnego lub normalnego.
ZADANIE Z ZAJ ĦĘ
Przypomnijmy sobie, na zaj ħ ciach chcieli Ļ my rozwi Ģ za ę układ równa ı :
Í − + − =
3
x x x
x x
x
1
+
2
2
− =
5
3 0
3
Ë
Í − +
2
1
, który równowa Ň nie mogli Ļ my zapisa ę macierzowo:
Ì
1
2
x
2
+ =
2 0
Ç
3 2
Ç ×
1
× Ç ×
È Ø
x
x
x
1
5
È
Ø È Ø
È
1
1 0
Ø È Ø
È Ø
È Ø
=
3
, czyli
2
È
1 0 2
Ø È Ø
2
É
Ù É Ù
É Ù
3
Ax =
Zgłoś jeśli naruszono regulamin