Hypatia z Aleksandrii. Hypatia w dziejach literackiej legędy - Maria Dzielska.txt

(488 KB) Pobierz
Maria Dzielska
Hypatia z Aleksandrii


Spis tre�ci
   Wykaz skr�t�w
   WPROWADZENIE
   Rozdzia� I. HYPATIA W LITERACKIEJ LEGENDZIE
   Tradycja nowo�ytna
   U �r�de� tradycji literackiej
   Rozdzia� II. HYPATIA I JEJ KR�G INTELEKTUALNY 
   Uczniowie
   Drogi poznania
   Rozdzia� III. �YCIE I �MIER� 
   C�rka Teona w �rodowisku aleksandryjskim
   Okoliczno�ci �mierci
   WNIOSKI KO�COWE
   BIBLIOGRAFIA (od 1860)
   SUMMARY
   
   

Biedna Hypatia, z kt�rej zdarli suknie na placu Aleksandrii
   Czes�aw Mi�osz, Traktat moralny
  Wprowadzenie
   Praca niniejsza nie by�a wcze�niejszym, niezale�nym zamierzeniem monograficznym. Pomys� 
jej napisania narodzi� si� do�� nieoczekiwanie w czasie moich bada� nad �yciem i tw�rczo�ci� 
literack� Synezjusza z Cyreny, wczesnobizantyjskiego polityka i humanisty z prze�omu IV i V 
wieku, jednego z bardziej interesuj�cych pisarzy p�nego hellenizmu.
   Spo�r�d pism tego neoplato�skiego filozofa, eseisty politycznego, poety opiewaj�cego pi�kno 
bytu najwy�szego, pod koniec �ycia biskupa Ptolemais libijskiej, jego obfita korespondencja mia�a 
decyduj�cy wp�yw na wyb�r tematu ksi��ki. To w�a�nie podczas czytania pe�nych podziwu nad 
dusz� i umys�em Hypatii list�w Synezjusza zrodzi�a si� we mnie potrzeba bli�szego poznania tej 
ciekawej aleksandryjskiej uczonej i filozofki, kt�rej �ycie i osobowo�� duchowa od wiek�w 
niezmiennie wzbudzaj� zainteresowanie.
   W syntezach historii p�nego cesarstwa rzymskiego czy w zarysach dziej�w Ko�cio�a 
chrze�cija�skiego po Konstantynie Wielkim nie pisze si� o Hypatii zbyt obszernie. Rozdzia�y jej 
po�wi�cone s� barwne, ale powtarzaj� te same, szablonowe tre�ci. Opisuje si� w nich bowiem 
przede wszystkim okoliczno�ci i przebieg jej tragicznej �mierci, kt�ra mia�a miejsce w czasie 
rozruch�w ludu aleksandryjskiego w 415 roku po Chr., wywo�anych konfliktem mi�dzy w�adz� 
ko�cieln� i �wieck� . We wszystkich tych pracach umieszcza si� owo wydarzenie w szerokiej 
perspektywie zmaga� ideowych, w jakie obfitowa�a epoka przemian wieloreligijnego cesarstwa w 
pa�stwo chrze�cija�skie.
   Ten, kto pragnie dowiedzie� si� czego� wi�cej na temat reali�w zwi�zanych z Hypati�, o jej 
�yciu i dzia�alno�ci, musi si�gn�� oczywi�cie do po�wi�conych jej naukowych prac monogra-
ficznych. Wi�kszo�� opracowa� tego typu pochodzi z drugiej po�owy XIX wieku  i pomimo �e 
mo�na w nich znale�� i ciekawe analizy, i interesuj�ce argumenty, s� to prace ju� przestarza�e. 
Dochodzi do tego jeszcze subiektywny spos�b interpretowania materia�u historycznego 
dotycz�cego filozofki, zale�ny w du�ym stopniu od rozwijaj�cej si� w tym okresie w literaturze 
pi�knej legendy Hypatii. Czytaj�c te monografie odnosi si� r�wnie� wra�enie, �e zawieraj� one 
zbyt wiele materia�u og�lnego dotycz�cego historii i kultury aleksandryjskiej, za ma�o za� 
traktuj�cego o samej Hypatii. W czasach nam wsp�czesnych ukaza�y si� na temat Hypatii, przed i 
po publikacji mojej pracy w 1993 roku, liczne artyku�y, rozprawy i has�a encyklopedyczne . Nale�y 
tutaj wspomnie� o opracowaniach takich autor�w, jak J.M. Rist , Ch. Lacombrade , E. Evrard , V. 
Lambropoulou , R.J. Penella , D. Shanzer , G. Arrigoni , E. Liyrea , D. Roques , H.D. Saffrey .
   Na specjaln� uwag� zas�uguj� badania W.R. Knorra  i A. Camerona , kt�rzy dodaj� nowe, 
oryginalne spostrze�enia, do dotychczasowych ustale�, na temat komentarzy Hypatii (i jej ojca 
Teona) do Almagestu Ptolemeusza i prac innych matematyk�w aleksandryjskich. Wiele nowych 
pogl�d�w i refleksji nad �yciem i my�l� Hypatii wprowadza Cameron (wsp�autorka J. Long) 
r�wnie� do swojej najnowszej ksi��ki po�wi�conej Synezjuszowi z Cyreny pt. Barbarians and 
Politics at the Court oj Arcadius . S� to prace, kt�rym wiele zawdzi�czam i dlatego te� cz�sto si� 
do nich odwo�uj�. Je�li natomiast chodzi o interpretacj� wypadk�w zwi�zanych ze �mierci� Hypatii, 
to znalaz�a ona swoje najnowsze uj�cie w artykule J. Rougego .
   Jest jednak rzecz� zauwa�aln�, �e pomimo du�ego zainteresowania postaci� Hypatii 
obszerniejsze ksi��ki, jakie powstaj� na jej temat, maj� charakter popularnonaukowy. Poza moj� 
monografi�, od ponad wieku, a wi�c od chwili opublikowania niewielkiej monografii W.A. Meyera: 
Hypatia von Alexandria. Ein Beitrag zur Geschichte des Neuplatonismus (Heidelberg 1886), 
ukaza�a si� tylko na po�y naukowa, na po�y beletrystyczna ksi��ka G. Beretty: Ipazia d'Alessandria 
(Roma 1993) . Przyczyna tego faktu le�y w bardzo niezadowalaj�cym stanie naszych �r�de�, w 
ich wyj�tkowym ub�stwie. Nie chc� przez to powiedzie�, �e brakuje nam danych na temat Hypatii 
u autor�w jej wsp�czesnych, jak ma to miejsce np. w przypadku Apolloniusza z Tiany . O Hypatii 
bowiem wspominaj� i historycy jej czas�w, i pisarze p�niejsi. Trudno�ci z odtworzeniem biografii 
Hypatii polegaj� mianowicie na tym, �e wszystkie teksty �r�d�owe, z kt�rych czerpiemy o niej 
wiadomo�ci (tak wczesne, jak p�niejsze), s� niewystarczaj�ce do odtworzenia pe�nego obrazu jej 
osoby. Zawieraj� sk�pe informacje, s� cz�sto niejasne i niewielkie obj�to�ciowo. Sk�adaj� si� 
zwykle z kilku zda�, a najd�u�szy z nich, po kt�rym mo�na by oczekiwa� wielu ciekawych 
uzupe�nie�, jest niejednorodn� kompilacj� danych o r�nej warto�ci, czasem bardzo wa�nych, 
czasem tendencyjnych i trudnych do zinterpretowania.
   Najpowa�niejsze i najbardziej warto�ciowe informacje o jej �yciu znajdujemy w dziele, kt�re 
wysz�o spod pi�ra autora jej wsp�czesnego, tzn. w Historii Ko�cio�a Sokratesa Scholastyka (ok. 3 
79-440) . Ten historyk Ko�cio�a i adwokat z Konstantynopola, kontynuuj�cy Histori� Ko�cio�a 
Euzebiusza z Cezarei, po�wi�ci� Hypatii jeden rozdzia� w swoim obszernym dziele .
   Pomimo �e Sokrates (jak i inni autorzy wspominaj�cy Hypati�) pisze o niej zwi�le i kr�tko, jego 
dane odznaczaj� si� rzetelno�ci� historyczn� i stanowi� bardzo pomocny dokument w 
rekonstrukcji jej biografii. Posiada� on bowiem, jak wskazuj� badacze jego dzie�a, szerok� i 
ugruntowan� wiedz� na temat wydarze� politycznych i ko�cielnych w cesarstwie, a o osobie 
Hypatii i jej dzia�alno�ci w Aleksandrii s�ysza� zapewne od naocznych �wiadk�w. Jednymi z nich 
byli nauczyciele retoryki: Ammoniusz i Helladiusz, kt�rzy - nim przybyli do Konstantynopola - byli 
nauczycielami literatury i kap�anami kult�w poga�skich w Aleksandrii . W Konstantynopolu 
pojawili si� po opuszczeniu Aleksandrii w czasie wszcz�tych przez patriarch� Teofila 
prze�ladowa� pogan i tutaj otworzyli swoj� szko��. Mo�emy by� przekonani, �e dobrze pami�tali 
znan� ju� na prze�omie lat osiemdziesi�tych i dziewi��dziesi�tych IV wieku w mie�cie 
aleksandryjsk� nauczycielk� filozofii i opowiadali o niej w Konstantynopolu. Tak�e od innych 
�wiadk�w wydarze� m�g� s�ysze� Sokrates o zab�jstwie Hypatii.
   Wielk� zalet� jego sprawozdania jest to, �e umieszcza morderstwo Hypatii w szerokim 
kontek�cie wydarze� aleksandryjskich lat 412-415, umo�liwiaj�c mm dociekania nad przyczynami 
jej �mierci. Sam nie obci��a jednoznacznie win� biskupa Cyryla, ale nie ukrywa faktu, �e Ko�ci� 
aleksandryjski mia� w tym zab�jstwie powa�ny udzia�. Opisuj�c bowiem drobiazgowo przebieg 
morderstwa wskazuje na winowajc�w, zwi�zanych z Ko�cio�em. A tak�e, w r�nych miejscach 
swego dzie�a, objawia niech�� do polityki ko�cielnej i religijnej Cyryla. Je�li nawet wzi�� pod 
uwag�, jak si� czasem s�dzi, �e Sokrates pisa� o Cyrylu ze stronnicz� niech�ci�, poniewa� by� 
nowacjaninem (lub kryptonowacjaninem) , to w sprawie Hypatii jeden fakt pozostaje pewny. Ten 
mianowicie, �e Sokrates nie rzuca� bezpodstawnych oskar�e� i stara� si� przedstawi� to 
wydarzenie w spos�b wywa�ony, powstrzymuj�c si� od ostatecznych s�d�w.
   Drugim, r�wnie� wsp�czesnym Hypatii autorem, kt�ry w kilkuzdaniowym przekazie wspomnia� 
o niej w swoim dziele, by� Filostorgiusz z Kapadocji (ur. ok. 368). Wprowadzi� on t� wiadomo�� do 
swojej Historii Ko�cio�a, b�d�cej r�wnie� kontynuacj� dzie�a Euzebiusza z Cezarei . Filostorgiusz, 
kt�rego dzie�o znamy ze streszcze� Focjusza, by� arianinem, zwolennikiem Eunomiusza  i patrzy� 
na opisywane przez siebie wydarzenia w spos�b tendencyjny, z pozycji swojego wyznania. Wpl�t� 
wi�c losy Hypatii w dzieje walk mi�dzy arianami i ortodoksami, a win� za jej �mier� obci��y� tylko 
�homouzjast�w" -wyznawc�w credo nicejskiego . Poza t� niezwykle kontrowersyjn� wiadomo�ci� 
podaje nam Filostorgiusz kilka cennych danych o wykszta�ceniu Hypatii i jej bieg�o�ci w naukach 
�cis�ych.
   Wielce interesuj�ce s� dla nas dwa zdania dotycz�ce Hypatii, zapisane w Kronice historyka 
antioche�skiego Jana Malalasa, obejmuj�cej dzieje ludzko�ci od stworzenia �wiata do oko�o 565 
roku . Znajdujemy u niego bardzo wa�n� dla nas informacj� na temat d�ugo�ci �ycia Hypatii, 
uwagi o jej s�awie i popularno�ci w mie�cie i pewne wskaz�wki uzupe�niaj�ce nasze dociekania na 
temat sprawc�w jej morderstwa. Pochodz� one od autora wa�nego �r�d�a do dziej�w antyku i 
Bizancjum, historyka stosunkowo bliskiego wydarzeniom. Mala�a� �y� bowiem od ok. 491 do ok. 
578 roku . Na szczeg�ln� uwag� zas�uguj� r�wnie� dane Malalasa dotycz�ce ojca Hypatii, kt�re 
stanowi� wa�ny element w badaniach nad jego postaci�.
   Z VI wieku r�wnie� pochodzi kr�ciutki biogram Hypatii, wprowadzony przez Hezychiusza z 
Miletu (zw. Illustrius) do jego leksykonu pisarzy greckich. Nosi on nazw� Onomatologos i nie dotar� 
do nas w oryginalnej postaci. Rekonstruuje si� go na podstawie ekscerpt�w zachowanych u 
p�niejszych autor�w . Znajdujemy tutaj dane o tytu�ach prac naukowych Hypatii, czytamy o jej 
talentach matematycznych i wiedzy astronomicznej. Dla kontrastu z tymi rzeczowymi informacjami 
wplata Hezychiusz w sw�j biogram zadziwiaj�c� informacj� o ma��e�stwie Hypatii. Mia�a je 
zawrze� z filozofem aleksandryjskim Izydorem, p�niejszym scholarch� Szko�y Ate�skiej. Ta 
nierealistyczna ploteczka, do kt�rej powr�cimy dalej, by�a ch�tnie powtarzana nawet prz...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin