Plany miesięczne Sześciolatek[1](1).pdf

(71 KB) Pobierz
scen_np_0_1.qxd
1. Rozk∏ad treÊci edukacyjnych (tematy dni od 1. do 41.)
Kràg
Temat dnia
Zadania edukacyjne
Ârodki dydaktyczne
tematyczny
1
2
3
4
Ja i moje
przedszkole
1. Poznajmy si´ – zabawy
integracyjne
• Poznawanie imion rówieÊników.
• Integrowanie grupy – tworzenie przyjaznej atmosfery i poczucia
bezpieczeƒstwa.
• Prezentacja wybranych norm i zasad zachowania obowiàzujà-
cych w grupie.
W. – gra „WyÊcig
wiewiórek”
maskotka, kartoniki, arku-
sze szarego papieru, k∏´-
bek w∏óczki, lokomotywa
(patrz: scenariusz), nagra-
nia muzyki
2. Polubiç przedszkole
• Poznawanie imion rówieÊników.
• Integrowanie grupy – tworzenie przyjaznej atmosfery i poczucia
bezpieczeƒstwa.
• Prezentacja wybranych norm i zasad zachowania obowiàzujà-
cych w grupie.
W. – karty „Domino ob-
razkowe”
arkusze szarego papieru,
mazaki, k∏´bek w∏óczki,
w∏asne nagrania nauczy-
ciela, pi∏ka, dzwoneczek
3. Poznajemy ogród
• Stwarzanie sytuacji u∏atwiajàcych lepsze poznanie si´ dzieci.
• Kszta∏cenie umiej´tnoÊci autoprezentacji.
• Prezentacja wybranych norm i zasad zachowania obowiàzujà-
cych na terenie ogródka przedszkolnego lub boiska szkolnego.
• Zapoznanie z terenem, sprz´tem i roÊlinnoÊcià ogrodu przed-
szkolnego lub rosnàcà wokó∏ boiska szkolnego.
• Kszta∏towanie czynnej postawy wobec zdrowia (pobyt na Êwie-
˝ym powietrzu, aktywny wypoczynek).
• Rozwijanie s∏uchu fonemowego.
pi∏ki, szarfy i przedmioty
w czterech kolorach
4. Poznajemy przedszkole
– sekrety naszej kuchni
• Zapoznanie z czynnoÊciami i narz´dziami pracy osób zatrudnionych
w kuchni w przedszkolu lub szkole i rozumienie znaczenia tej pracy.
• Wdra˝anie do przestrzegania zakazu próbowania produktów lub
owoce, butelki z ró˝nymi
cieczami o charaktery-
stycznych zapachach
191694923.002.png
potraw niewiadomego pochodzenia.
• Doskonalenie s∏uchu fonemowego.
5. Poznajemy przedszkole
– biblioteka i jej zacza-
rowany Êwiat
• Pokazanie dzieciom biblioteki przedszkolnej lub szkolnej.
• Rozbudzanie zainteresowania ksià˝kami.
• Kszta∏cenie umiej´tnoÊci wyra˝ania myÊli w formie zdania. Wy-
powiedzi na temat ksià˝ek (ich konstrukcji i przeznaczenia) oraz
zamieszczonych w nich ilustracji.
Wspomina-
my wakacje
6. Wakacyjny czas
• Rozbudzanie zainteresowania krajem ojczystym.
• Poznawanie krajobrazów (wskazanie charakterystycznych ele-
mentów krajobrazów, np. góry, niziny, jeziora) oraz folkloru zie-
mi ojczystej.
• Doskonalenie wypowiedzi ustnych – dzielenie si´ wra˝eniami
i prze˝yciami z wakacji.
• Rozwijanie s∏uchu fonemowego.
K. s. 4, 5
åw. s. 3
W. – karty „Memo”,
„¸ódka”
zdj´cia, pocztówki, mapa
Polski, wizytówki dzieci
7. Koƒczy si´ lato
• Kszta∏towanie schematu w∏asnego cia∏a – obserwowanie, doty-
kanie i nazywanie cz´Êci g∏owy.
• Rozwijanie analizy i syntezy wzrokowej.
• Nauka piosenki „Koƒczy si´ lato”.
• OkreÊlanie zjawisk przyrody zwiàzanych z odejÊciem lata.
• Dostrzeganie i uk∏adanie rytmów.
K. s. 6, 7
åw. s. 4
CD lub kaseta – 5 i 6
pocztówki poci´te
na 4 cz´Êci ró˝nej wiel-
koÊci, 40 kartonowych
kó∏ w dwóch kolorach,
lusterka
8. Wspomnienia z wakacji
• Kszta∏cenie umiej´tnoÊci odkodowywania i kodowania informa-
cji – znaki informacyjne w otoczeniu.
• Kszta∏towanie orientacji w schemacie w∏asnego cia∏a.
• Rozpoznawanie i nazywanie cz´Êci ràk i nóg.
• Obserwacja pogody w czasie lata – nazywanie charakterystycz-
nych zjawisk atmosferycznych.
• Rozwijanie wyobraêni i zdolnoÊci kojarzenia.
• Kszta∏cenie analizy i syntezy s∏uchowej oraz wzrokowej.
K. s. 8, 9
åw. s. 5
CD lub kaseta – 4, 9, 19, 20
znaki informacyjne, frag-
menty pocztówek, klej,
karton
191694923.003.png
1
2
3
4
9. Wakacyjne skarby
• Opowiadanie o pamiàtkach z wakacji.
• Prezentacja i odczytywanie komunikatów niewerbalnych wyra-
˝anych mimikà.
• Doskonalenie umiej´tnoÊci komunikacji werbalnej (s∏uchanie in-
nych i mówienie tak, aby inni rozumieli, skupianie uwagi
na rozmówcy itp.).
• UÊwiadamianie roli dotyku i wzroku w poznawaniu Êwiata.
• OkreÊlanie po∏o˝enia przedmiotów w przestrzeni.
• Poruszanie si´ w otoczeniu zgodnie z poleceniami nauczyciela.
K. s. 10, 11
åw. s. 6, 7
W. – karta „Tajemnica”
lusterka, pude∏ko tekturo-
we z ró˝nymi przedmio-
tami (muszle, pióra, ka-
mienie, szyszki itp.)
10. Powrót z wakacji
• Swobodne i ukierunkowane wypowiedzi dzieci na podany temat.
• Poznawanie ekspresyjnych mo˝liwoÊci cia∏a.
• Doskonalenie umiej´tnoÊci dêwi´konaÊladowczych.
• Kszta∏cenie wra˝liwoÊci s∏uchowej i wyobraêni muzycznej.
K. s. 12, 13
åw. s. 8, 9
CD lub kaseta – 6, 32, 33
(do wyboru) oraz 7–10,
40–48
W naszej
grupie
11. Poznajmy si´ bli˝ej
• Rozwijanie pami´ci wzrokowej.
• Doskonalenie umiej´tnoÊci autoprezentacji.
• åwiczenie globalnego czytania.
• Budowanie mi∏ej atmosfery i wi´zi emocjonalnej w grupie.
• Kszta∏towanie umiej´tnoÊci formu∏owania myÊli w formie zdania.
• åwiczenie sprawnoÊci manualnej.
• Kszta∏cenie motoryki (çwiczenia gimnastyczne).
K. s. 14
åw. s. 10, 11
W. – karta „Muszla”
karty z ilustracjami lub
komplet kart „Memo”,
chusteczki, zdj´cia ro-
dzinne przyniesione
przez dzieci, nagrania
muzyczne nauczyciela
12. Nasze przedszkole
• Nazywanie i ustalanie kierunków w przestrzeni i na kartce.
• Rozpoznawanie i nazywanie uczuç wyra˝anych mimikà.
• Uwra˝liwianie na uczucia innych osób.
• Budowanie mi∏ej atmosfery i wi´zi emocjonalnej w grupie.
• Rozwijanie umiej´tnoÊci wypowiadania si´ na okreÊlony temat.
K. s. 15, 16
åw. s. 12
CD lub kaseta – 11 lub 39
frotki, „kostka emocji”
(patrz: scenariusz), prze-
Êcierad∏o, tamburyn
191694923.004.png
13. Mój najlepszy kolega
• Rozwijanie s∏uchu fonemowego.
• Ocenianie post´powania bohatera opowiadania.
• Wdra˝anie dzieci do pozytywnego zachowywania si´ w kontak-
tach spo∏ecznych.
• Uwra˝liwianie dzieci na uczucia innych osób.
• Przeliczanie przedmiotów.
• Tworzenie zbiorów równolicznych z podanymi zbiorami.
• Kszta∏towanie estetyki ruchu (çwiczenia gimnastyczne).
K. s. 17
åw. s. 13, 14
W. – karta „Przyjaciele”
klocki i szarfy w 3 kolo-
rach
14. Ulubiony kàcik zabaw
• Dostosowanie tematyki organizowanych kàcików zabaw do za-
interesowaƒ i potrzeb dzieci.
• Doskonalenie pami´ci wzrokowej.
• Kszta∏cenie umiej´tnoÊci wyznaczania kierunków w przestrzeni
z punktu widzenia dziecka i drugiej osoby.
• Dostrzeganie i uk∏adanie rytmów.
• åwiczenie s∏uchu fonemowego.
K. s. 18, 19
åw. s. 15
W. – karty „PiotruÊ”
maskotki, frotki, krà˝ki
w 3 kolorach (np. kolory
z sygnalizatora)
15. Poznajemy instrumen-
ty perkusyjne
• Zapoznanie dzieci z budowà i brzmieniem podstawowych
instrumentów perkusyjnych.
• Opanowanie i doskonalenie umiej´tnoÊci gry na instrumentach
perkusyjnych.
• Umuzykalnienie dzieci przez nauk´ piosenki.
• Uwra˝liwienie dzieci na barw´ dêwi´ków.
CD lub kaseta – 23–31
instrumentarium Orffa
Co nam
jesieƒ
w koszu
niesie?
16. Barwy póênego lata
• Poznawanie roÊlin i zwierzàt ˝yjàcych w parku i w lesie.
• OkreÊlanie barw póênego lata.
• Usprawnianie s∏uchu fonemowego.
• Wdra˝anie do estetycznego wykonywania prac plastycznych.
• Doskonalenie umiej´tnoÊci przeliczania i porównywania liczeb-
noÊci zbiorów (odró˝nianie b∏´dnego liczenia od poprawnego).
K. s. 20, 21
åw. s. 16, 17
W. – karta „Czarodziej-
skie s∏oneczko”
lupy, kasztany, kartki
17. Warzywa z naszych
ogrodów
• Wyró˝nianie charakterystycznych cech poszczególnych warzyw.
• Rozró˝nianie warzyw, utrwalanie ich nazw – poznawanie Êwia-
ta zmys∏ami.
K. s. 22–24
åw. s. 18, 19
˝o∏´dzie, kasztany,
191694923.005.png
1
2
3
4
• åwiczenie globalnego czytania.
• Kszta∏cenie s∏uchu fonemowego.
• Doskonalenie umiej´tnoÊci recytowania utworów wierszowanych.
szyszki, warzywa, karto-
nowe pude∏ko z zas∏onkà,
szarfy
18. Owoce z naszych
sadów
• Rozró˝nianie owoców, utrwalanie ich nazw – poznawanie Êwia-
ta zmys∏ami.
• Doskonalenie umiej´tnoÊci opowiadania na podany temat.
• Wdra˝anie do przestrzegania zasad gier towarzyskich.
• Wdra˝anie do higienicznego przygotowywania posi∏ków.
• Kszta∏towanie umiej´tnoÊci klasyfikowania.
• Rozwijanie s∏uchu fonemowego.
K. s. 25
åw. s. 20, 24
W. – karty „PiotruÊ”
i „Memo”
kartka A3 dla ka˝dego
dziecka, owoce, kartono-
we pude∏ko z zas∏onkà
19. Zapasy z naszej
spi˝arni
• Zapoznanie dzieci z jesiennymi pracami wykonywanymi
na dzia∏kach i w ogródkach.
• Wzbogacanie wiedzy na temat rodzajów zapasów gromadzo-
nych przez ludzi na zim´.
• Doskonalenie umiej´tnoÊci dokonywania ukierunkowanej obser-
wacji.
• Poznanie nowego materia∏u plastycznego – masy papierowej.
• Doskonalenie sprawnoÊci manualnej.
• Kszta∏cenie umiej´tnoÊci tworzenia zbiorów.
• åwiczenie s∏uchu fonemowego.
• Kszta∏cenie motoryki (çwiczenia gimnastyczne).
K. s. 26, 27
åw. s. 21
W. – karty do uk∏adania
kolekcji
CD lub kaseta – 12, 13
woreczki z grochem,
2 ko∏a hula-hoop, produk-
ty do przygotowania masy
papierowej, farby, p´dzle
Âwiat
wokó∏ nas
20. W krainie bajek
• Dostrzeganie ró˝nic pomi´dzy fantazjà a k∏amstwem.
• Rozwijanie kreatywnego myÊlenia.
• Kszta∏cenie umiej´tnoÊci wypowiadania si´ na podany temat.
• Doskonalenie sprawnoÊci manualnej.
• åwiczenia przygotowujàce do pisania.
• åwiczenie pami´ci Êwie˝ej.
K. s. 28, 29
åw. s. 22, 23, 25
W. – karta „Bajkowy
smok”
karty z postaciami z bajek
21. W krainie figur geo-
metrycznych
• Rozpoznawanie i nazywanie podstawowych figur geometrycznych.
• Kszta∏towanie intuicji geometrycznej.
åw. s. 26–28
W. – karty „Figury geo-
191694923.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin