Plany miesięczne Czterolatek_sem2[1].pdf

(5015 KB) Pobierz
001-057 Poradnik 4lat sem1
III. Plan pracy wychowawczo-dydaktycznej (tematy dni 96.–190.)
Luty
Kràg tematyczny: Do sklepów wyruszamy, gdy zakupy zrobiç mamy
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
• Poznawanie miejsc u˝ytecznoÊci publicznej oraz ich znaczenia w ˝yciu;
• Kszta∏towanie umiej´tnoÊci w∏aÊciwego zachowania w miejscach publicznych;
• Obserwacja pracy ludzi wykonujàcych ró˝ne zawody w bliskim otoczeniu przedszkola;
• Nabywanie umiej´tnoÊci wymiany jeden do jednego, jeden do wielu w sytuacji zabawy;
• Rozbudzanie intuicji matematycznej w obszarze: ci´˝ar i d∏ugoÊç/szerokoÊç.
Temat dnia
Dzia∏ania dzieci
Co poznaj´, co umiem, co czuj´
Ârodki dydaktyczne
96. W ksi´garni
i w aptece
I.
• „Na zakupy” – rozmowa z dzieçmi na temat
ró˝norodnoÊci i specyfiki sklepów, w odwo∏a-
niu do doÊwiadczeƒ dzieci
• „W sklepie” – wys∏uchanie wiersza I. Salach;
dostrze˝enie zasad dobrego zachowania
w miejscach publicznych
• „Znajdê par´ do taƒca” – zabawa muzyczno-
-ruchowa
– wiem, gdzie robi si´ zakupy i kupuje okreÊlone
produkty
– podaj´ nazwy niektórych sklepów
– uwa˝nie s∏ucham wiersza
– mówi´ o tym, jak nale˝y si´ zachowywaç
w miejscach publicznych
– prawid∏owo reaguj´ na umówiony sygna∏
– prawid∏owo ko∏ysz´ si´ w parze w metrum „na 3”
ró˝norodne produkty, dost´pne w najbli˝szych
sklepach
I. Salach „W sklepie”
CD Utwory... cz. 2 – „Walc ∏y˝wiarzy” E. Waldteu-
fela (nr 1), tamburyn
II.
• „B´cek i wyprawa do sklepu” – wys∏uchanie
opowiadania z „Ksià˝ki”; rozmowa o bohate-
rach utworu oraz w∏asnych doÊwiadczeniach
dzieci
• „Przypominajka” – sporzàdzenie rysunków
produktów, które kupi∏y dzieci z opowiada-
nia
• „WyjÊcie do pobliskiego sklepu” – poznanie
wyposa˝enia, asortymentu, obserwacja pracy
sprzedawcy, zakupienie kilku produktów
do dalszych zaj´ç
– uwa˝nie s∏ucham opowiadania i odpowiadam
na pytania
– wypowiadam si´ na okreÊlony temat
„Ksià˝ka” s. 44–45
– pami´tam, co dzieci z opowiadania kupi∏y
w sklepie
– rysuj´ produkty z opowiadania
– obserwuj´ osoby pracujàce w sklepie
– przestrzegam zasad dobrego zachowania
w miejscu publicznym – sklepie
kartoniki, kredki, o∏ówki, flamastry
191694494.002.png
III.
• „Czas na zakupy” – zabawa rytmiczna
– reaguj´ na przerw´ w muzyce
– rytmicznie mówi´ krótki tekst
– rozpoznaj´ przedmioty za pomocà dotyku
klawesy
• „Torba pe∏na skarbów” – rozpoznawanie
za pomocà dotyku zawartoÊci torby z rzeczami
kupionymi na wycieczce do sklepu
ró˝ne produkty kupione na wycieczce do sklepu,
dodatkowo kilka nieznanych dzieciom,
nieprzezroczysta torba na zakupy
97. Ile to kosztuje?
I.
• „Kó∏ko graniaste” – zabawa rytmiczna przy me-
lodii
• „Monety i banknoty” – przygotowanie bankno-
tów i bilonu (np. guziki, du˝e koraliki, fasola
jaÊ itp.) do zabawy w sklep; ozdobienie karto-
ników kredkami wed∏ug w∏asnego pomys∏u
• „Sklep” – zorganizowanie kàcika tematycznego
z dost´pnymi akcesoriami: wagà, produktami, ka-
sà itp.; odgrywanie ról sprzedawcy i klienta
– akcentuj´ pierwszà miar´ taktu
– gram na instrumentach perkusyjnych
– gromadz´ przedmioty potrzebne do zabawy
w sklep
CD Utwory... cz. 2 – „Kó∏ko graniaste” (nr 41),
talerze, ma∏e kó∏ko
kartoniki, kredki, flamastry, guziki, fasola, koraliki
itp.
– urzàdzam kàcik, w którym mo˝na bawiç si´
w sklep
– odgrywam rol´ sprzedawcy lub klienta w sklepie
produkty i akcesoria do zabawy w sklep
II.
• „Na zakupy” – nauka piosenki; zabawa
inscenizowana przy piosence
• „Kupujemy i sprzedajemy” – spontaniczne za-
bawy tematyczne w kàciku sklepowym
– poznaj´ s∏owa i melodi´ piosenki
CD Piosenki cz. 2 – „Na zakupy”
– zgodnie bawi´ si´ z kole˝ankami i kolegami,
cierpliwie czekam na swojà kolej
produkty i akcesoria do zabawy w sklep
III.
• „Pchamy wózki z zakupami” – zabawa ruchowa
• „Kupujemy i budujemy” – zabawa, nauka
wymiany jeden do jednego, jeden
do dwóch, jeden do pi´ciu (na podstawie
scenariusza E. Gruszczyk-Kolczyƒskiej
i E. Zieliƒskiej)
– czerpi´ radoÊç z zabawy ruchowej
– wymieniam jeden do jednego, do dwóch,
do pi´ciu w sytuacji kupna-sprzeda˝y
„Wspomaganie rozwoju umys∏owego...”, scena-
riusz nr 1, s. 230, kartoniki, kredki, flamastry, gu-
ziki, fasola, koraliki, produkty do zabawy w sklep
98. Wa˝ymy,
jakie to ci´˝kie
I.
• „Lekki woreczek – ci´˝ki woreczek” – zabawa
ruchowa z elementami pantomimy
• „Waga” – prezentacja wagi szalkowej i odwa˝-
ników; wa˝enie przedmiotów z najbli˝szego
otoczenia: klocków, samochodów, misiów; po-
równywanie wagi przedmiotów
– odpowiednio reaguj´ na umówiony sygna∏ mu-
zyczny
– dowiaduj´ si´, jak wyglàda waga i do czego s∏u˝y
– wa˝´ przedmioty i okreÊlam ich ci´˝ar
– u˝ywam okreÊleƒ ci´˝ki i lekki
b´benek, woreczki
waga szalkowa, odwa˝niki, zabawki do zwa˝enia
191694494.003.png
Temat dnia
Dzia∏ania dzieci
Co poznaj´, co umiem, co czuj´
Ârodki dydaktyczne
II.
• „W sklepie z zabawkami” – opowiadanie nie-
kompletne do ilustrowania
• „Dokàd po zakupy?” – rozmowa kierowa-
na o sklepach znanych dzieciom, rodzajach,
nazwach i produktach tam sprzedawanych
• „Przyj´cie towaru” – segregowanie przyk∏ado-
wych produktów (mleko, cukierki, myd∏o, butelka
po syropie, cebula, bilet itp.) do odpowiednich
koszyków i szyldów (np. apteka, kiosk, warzyw-
niak, sklep spo˝ywczy, cukiernia, piekarnia itp.)
– uwa˝nie s∏ucham opowiadania i wskazuj´ jego
bohaterów
– rozmawiam na bliskie mi tematy
„Ilustrowane opowiadania” – „W sklepie z za-
bawkami”, rozdz. 16, sylwety do opowiadania
– odczytuj´ globalnie napisy
– grupuj´ produkty wed∏ug tego, gdzie mo˝na je
kupiç
napisy do globalnego czytania: nazwy sklepów,
koszyki, obr´cze
III.
• „Na zakupy” – utrwalenie piosenki; zabawa
rytmiczna przy piosence
• „Lekkie, l˝ejsze” – çwiczenie s∏ownikowe; na-
uka stopniowania przymiotników na konkre-
tach: ci´˝ki – ci´˝szy – najci´˝szy, lekki – l˝ej-
szy – najl˝ejszy
– melodyjnie Êpiewam piosenk´
– wykonuj´ rytm piosenki
– poznaj´ coraz wi´cej s∏ów, ucz´ si´ poprawnie
stopniowaç przymiotniki
CD Piosenki cz. 2 – „Na zakupy”
tasiemki, paski o ró˝nej d∏ugoÊci, odwa˝niki,
klocki o ró˝nej wadze
99. Mierzymy,
jakie to d∏ugie
I.
• „Kto wy˝ej?” – zabawa ruchowa z pod-
skakiwaniem
• „Paski na szaliki” – przygotowanie do dalszych
zaj´ç; darcie kolorowego papieru na wàskie paski
– czerpi´ radoÊç z uczestnictwa w zabawach ru-
chowych
– doskonal´ sprawnoÊç d∏oni
kolorowy papier
II.
• „Który d∏u˝szy?” – porównywanie d∏ugoÊci
(i szerokoÊci) szalików zgromadzonych przez
nauczyciela w sali; okreÊlanie d∏ugoÊci za po-
mocà przymiotników: d∏ugi – d∏u˝szy – naj-
d∏u˝szy; mierzenie wspólnà miarà, np. stopami
• „Szaliki” – ozdabianie pasów kartonu wydzie-
rankà z kolorowego papieru (paski przygoto-
wane wczeÊniej)
– mierz´ szaliki i porównuj´ ich d∏ugoÊç
– stosuj´ okreÊlenia d∏ugoÊci
szaliki o ró˝nej d∏ugoÊci
– dok∏adnie wykonuj´ prac´ plastycznà
kartony, paski z kolorowego papieru, klej biurowy
III.
• „Na zakupy” – zabawa ruchowa przy piosence
– zgodnie bawi´ si´ przy piosence
– reaguj´ na przerw´ w muzyce
CD Piosenki cz. 2 – „Na zakupy”, du˝e guziki
191694494.004.png
• „Co jesz?” – zagadki smakowe; odgadywanie
za pomocà smaku rodzaju pieczywa: bu∏ki,
chleba, cha∏ki, dro˝d˝ówki, andruta itp.
– rozpoznaj´ smak ró˝nych gatunków pieczywa
pieczywo ró˝nego rodzaju: chleb, bu∏ka, dro˝-
d˝ówka itp.
100. Bawimy si´
w sklep
I.
• „Slalom” – zabawa bie˝na
• „Idziemy na zakupy” – zabawa dydaktyczna;
wk∏adanie do koszyka tylko tych produktów, któ-
re sà zapisane na kartce (czytanie globalne)
– sprawnie poruszam si´ mi´dzy przeszkodami
– prawid∏owo odczytuj´ wyrazy
kartki z nazwami produktów do czytania global-
nego, produkty, koszyk
II.
• „W hipermarkecie” – zestaw çwiczeƒ gimna-
stycznych metodà stacyjnà (stoisko – zadanie
do wykonania)
– çwicz´ sprawnoÊç
obr´cze, kocyki, szarfy itp.
III.
• „Kubeczkowe rytmy” – zabawa rytmiczna z wy-
korzystaniem kubeczków po jogurcie
• „Zabawa w sklep” – zabawa w kàciku tema-
tycznym
– powtarzam prosty rytm
– sam/a tworz´ rytm
– przestrzegam ustalonych regu∏ w zabawie
kubeczki po jogurcie
produkty i akcesoria do zabawy w sklep
Kràg tematyczny: Ferie to jest supersprawa, odpoczynek i zabawa
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
• Uwra˝liwienie na naturalne pi´kno zimy i zimowego krajobrazu;
• Doskonalenie umiej´tnoÊci wypowiedzi oraz bogacenie s∏ownika czynnego dzieci;
• Wzbogacanie wiedzy o sportach zimowych;
• Doskonalenie umiej´tnoÊci liczenia, porównywanie liczebnoÊci zbiorów;
• Kszta∏towanie umiej´tnoÊci tworzenia prac plastycznych inspirowanych utworem literackim.
101. Sporty
zimowe
I.
• „Sporty zimowe” – zabawa naÊladowcza
– prawid∏owo reaguj´ na umówione has∏o
– naÊladuj´ ruchem sporty zimowe
– znam ró˝ne sporty zimowe
– rozpoznaj´ atrybuty przedstawicieli ró˝nych
dyscyplin sportowych
CD Utwory... cz. 2 – „Muzyka zimowa” D. Tar-
czewskiego (nr 20)
obrazki przedstawiajàce sporty zimowe oraz
sprz´t sportowy
• „Na stoku i na lodowisku” – ∏àczenie w pary
obrazków sportowców z odpowiednim sprz´-
tem sportowym: narciarz – narty, ∏y˝wiarz
– ∏y˝wy itd.
191694494.005.png
Temat dnia
Dzia∏ania dzieci
Co poznaj´, co umiem, co czuj´
Ârodki dydaktyczne
II.
• „Zimowa olimpiada” – zestaw çwiczeƒ gimna-
stycznych z szarfami, laskami gimnastycznymi,
kocykami
– çwicz´ sprawnoÊç
– zgodnie uczestnicz´ w zawodach sportowych
– potrafi´ pogodziç si´ z przegranà
szarfy, laski gimnastyczne, kocyki
III.
• „Jazda na nartach” – zabawa muzyczno-ruchowa
– odpowiednio reaguj´ na umówiony sygna∏
muzyczny
– znam nazwy sportów zimowych
i uprawiajàcych je sportowców
– wiem, jak nazywa si´ zimowy sprz´t sportowy
dzwonki
• „Czego brakuje?” – uzupe∏nienie sylwet spor-
towców o brakujàce elementy wyposa˝enia
sportowego, nazywanie poszczególnych dyscy-
plin i potrzebnego do ich uprawiania sprz´tu
(narciarz – narty, kije, kask itp.)
• „Walc ∏y˝wiarzy” – improwizacja ruchowa
do utworu E. Waldteufela
sylwety sportowców, kredki, flamastry
– przedstawiam ruchem utwór muzyczny
CD Utwory… cz. 2 – „Walc ∏y˝wiarzy” E. Wald-
teufela (nr 1)
102. Bitwa na
Ênie˝ki
I.
• „Narciarz” – zabawa ruchowa; ruchy naprze-
mienne wed∏ug P. Dennisona
• „Bitwa na Ênie˝ki” – zabawa muzyczno-ruchowa
– çwicz´ ruch naprzemienny
– poruszam si´ wed∏ug w∏asnego pomys∏u
– odpowiednio reaguj´ na umówione sygna∏y
CD Utwory... cz. 1 – „Taƒczàcy Ênieg” C. Debussy’ego
(nr 17), chustki szyfonowe (najlepiej bia∏e), tamburyn
II.
• „Ânieg” – wys∏uchanie wiersza T. Âliwiaka;
zwrócenie uwagi dzieci na treÊci, które mogà
je zainspirowaç do twórczoÊci plastycznej
• „Zimowe zabawy” – malowanie bia∏à farbà
na barwnym tle: zimowa scenka rodzajowa
– uwa˝nie s∏ucham utworu literackiego
– opowiadam, o czym jest wys∏uchany utwór
T. Âliwiak „Ânieg”
– dok∏adnie wykonuj´ prac´ plastycznà
– sprawnie pos∏uguj´ si´ p´dzlem
kolorowe kartony, bia∏a farba, p´dzle
III.
• „Zimowe zabawy” – dokoƒczenie pracy pla-
stycznej; po wyschni´ciu dorysowywanie
szczegó∏ów kolorowymi kredkami woskowymi
• „Wystawa” – zawieszenie prac dzieci w formie
wystawy i rozmowa na ich temat
• „Rzut Ênie˝kà” – zabawa ruchowa z elemen-
tami rzutu do celu kulkami z gazet
– starannie koƒcz´ prac´ plastycznà
kredki woskowe
– uwa˝nie s∏ucham innych
– opowiadam o swojej pracy
– çwicz´ sprawnoÊç d∏oni, gniotàc papier
– coraz lepiej rzucam do celu
prace dzieci
gazety
191694494.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin