AW KAMIS.docx

(277 KB) Pobierz

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA SPÓŁKI KAMIS

 

Kamis S.A. jest liderem i twórcą kategorii przypraw w Polsce. Spółka powstała
w 1991 roku i od początku istnienia jest firmą wyłącznie z polskim kapitałem (kapitał zakładowy w wysokości 3.669.000.- PLN),  a marka Kamis jest polską marką znaną i obecną w każdym sklepie w Polsce, jak również na rynkach Rosji, Ukrainy, Rumunii.

Historia firmy Kamis to historia ciągłego rozwoju. Jako pierwsi na rynku, wprowadzili mieszanki ziołowe i przyprawowe oraz nowe kategorie: Kamis Fit up! - linię przypraw
z dodatkiem błonnika i roślin leczniczych, która w naturalny sposób pomaga utrzymać zgrabną sylwetkę oraz przyprawy Specialite wyróżniające się oryginalnym smakiem, wyglądem i opakowaniem.

Obecnie Kamis dostarcza około 250 produktów na rynek detaliczny oraz ponad 130 na rynek profesjonalnej gastronomii w Polsce, a także 200 produktów na rynki Rosji, Ukrainy
i Rumunii. Od 2006 r. są obecni również na rynku czeskim i słowackim. Ich produkty to m.in.: przyprawy jednorodne, mieszanki przyprawowe, mieszanki ziołowe, zioła, susze warzywne, sole smakowe, marynaty, panierki, musztardy, octy i przyprawy uniwersalne, które spółka oferuje pod markami: Kamis, Galeo. Profesjonalnym odbiorcom dedykowany jest wyspecjalizowany dział produkcyjny oraz marka Kamis Gastronomia.

Kamis jest liderem kategorii przypraw i musztard na polskim rynku. Potwierdzają to udziały rynkowe - w rynku przypraw tradycyjnych, marka Kamis posiada wartościowe udziały na poziomie 46,8%, a na rynku musztard - wskaźnik ten wynosi 32,8% (źródło: MEMRB 2007).

Firma Kamis posiada jeden z najnowocześniejszych zakładów produkcyjnych
w Europie, dysponuje własnymi Laboratoriami Kontroli Jakości oraz Działem Badań
i Rozwoju. Ich  konsumenci mają całkowitą pewność, że sięgają po produkty najwyższej jakości, bezwzględnie spełniające polskie i europejskie normy, o doskonałym smaku
i intensywnym aromacie.

W skład Kamis S.A. wchodzą również zagraniczne spółki zależne:
"Kamis - Pripravy Ltd." w Rosji;
"Kamis - Pripravy TOV " na Ukrainie;
"Kamis - Condimente S.R.L." w Rumunii;
"Kamis - Koreni S.r.o." w Czechach i Słowacji.

Obecnie Kamis S.A. zatrudnia ok. 1200 pracowników w Polsce i ok. 110 za granicą.

 

 

ANALIZA WSTĘPNA SPÓŁKI KAMIS W LATACH 2005-2010

 

W latach 2005-2010 wartość majątku spółki wzrosła o 5,5% (z 183.041.058,68 zł do 193.106.237,15 zł). Wzrost sumy bilansowej świadczy o ciągłym rozwoju firmy.
Z danych zawartych w bilansie analitycznym wynika, że na przestrzeni badanego okresu struktura majątkowa analizowanej spółki  ulega nieznacznym zmianom. Zmniejsza się udział kapitału stałego w ogólnej sumie bilansowej z 45,90% w roku 2005 do 32,13% w roku 2010. Największy spadek kapitału stałego odnotowano w 2007 roku o 23,56% w porównaniu do roku poprzedniego – spowodowany zmniejszeniem inwestycji długoterminowych w związku ze sprzedażą udziałów w „Warzywku”.

Ze względu na rodzaj prowadzonej działalności (produkcja przypraw, musztardy, sole smakowe, marynaty, panierki) znaczną część sumy bilansowej stanowią rzeczowe aktywa trwałe ok. 30%. Jednak ich udział w sumie bilansowej w kolejnych latach maleje. Główna pozycja – budynki, lokale i obiekty inżynierii lądowej i wodnej - to około 15% sumy bilansowej. Ich wartość z roku na rok nieznacznie maleje (odpisy umorzeniowe) –
z wyjątkiem roku 2006, kiedy to odnotowano wzrost o 0,55% w stosunku do roku poprzedniego w związku z zakupem magazynu od agencji Jartom. Znaczącą pozycję wśród rzeczowych aktywów trwałych mają urządzenia techniczne i maszyny – w granicach 10% sumy bilansowej. Ich istotny przyrost miał miejsce w 2005 roku o 85,44% w stosunku do roku poprzedniego, co oznacza że firma zwiększyła i unowocześniła swój park maszynowy
w celu produkcji przypraw Specialite, wyróżniających się oryginalnym smakiem
i opakowaniem – słoiczki. Również w kolejnym roku spółka zakupiła nowe maszyny w celu produkcji nowej linii przypraw z dodatkiem błonnika i roślin leczniczych – Fit up! (wzrost wartości maszyn i urządzeń w roku 2006 w porównaniu do roku 2005 o 23,88%). Wprowadzenie dwóch nowych linii produktów i w ramach tych linii wprowadzanie nowych artykułów -np. w sierpniu 2009 roku Kamis wprowadził marynaty w płynie bez konserwantów, a w listopadzie nowe mieszanki przyprawowe: śledź królewski z czerwonym pieprzem, barszcz czerwony z lubczykiem, schab pieczonym z żurawiną - przekłada się na rosnącą z roku na rok wartość przychodów ze sprzedaży generowanych przez spółkę. Na wzrost przychodów ze sprzedaży wpływ ma również rosnąca popularność produktów bio, fit
i wellness w Polsce. Z badań panelowych wynika, że rośnie liczba nabywców tego typu produktów, zwiększa się liczba powtórnych zakupów, wzrasta też ich częstotliwość. W 2007                                           roku dużym zainteresowaniem konsumentów cieszyły się przyprawy Fit up! Kamis (wzrost liczby nabywców o 250 tys.). Zaś w roku 2008 odnotowano znaczący spadek wartości urządzeń technicznych i maszyn w stosunku do roku 2007 – o 20,58%, spowodowany sprzedażą część maszyn (wpływ wykazany w rachunku przepływów pieniężnych).

Inwestycje długoterminowe w roku 2006 stanowiły 14,43% sumy bilansowej, natomiast w roku 2007 tylko 4,03% aktywów ogółem i w dalszym ciągu ich struktura nie ulegała zmianie, oscylowała wokół 4%. Na wzrost inwestycji długoterminowych w roku 2005 w porównaniu do roku poprzedniego miało wpływ powołanie w Peru spółki rolnej AgroCondimentos Peru S.A.C. w celu pozyskiwania surowców (wydatek wykazany
w rachunku przepływów pieniężnych). Natomiast zwiększenie tych inwestycji o 48,84%
w roku 2006 w porównaniu do roku 2005 wynikało z utworzenie w Czechach i Słowacji spółki zależnej „Kamis – Kreni S.r.o.” (wydatek wykazany w rachunku przepływów pieniężnych). Zmniejszenie inwestycji długoterminowych w roku 2007 w porównaniu do roku poprzedniego o 73,48% spowodowany był sprzedażą udziałów marki Warzywko (wpływ wykazany w rachunku przepływów pieniężnych). Sprzedaż tych udziałów spowodowała zwiększenie udziału pozostałych przychodów operacyjnych w przychodach ogółem do 12,33% z 0,42% w roku 2006.

W kolejnych latach badanego okresu udział aktywów bieżących w sumie bilansowej rośnie – z 54,10% w 2005 roku do 67,87% w 2010 roku. Wśród aktywów bieżących najbardziej znaczące pozycje to zapasy i należności krótkoterminowe.

Wysoki udział zapasów w aktywach ogółem miał miejsce w 2007 roku – 19,20% 
i 2008 roku – 20,31%. Czynnikiem mającym wpływ na wzrost wartości zapasów może być wzrost produkcji – w 2007 roku odnotowano wyraźne zwiększenie zużycia materiałów
i energii – oraz zmniejszenie w 2008 roku sprzedaży.  Możliwą przyczyną spadku przychodów ze sprzedaży jest nasilenie konkurencji w branży – główny konkurent firma Prymat zwiększyła przychody ze sprzedaży w 2008 roku o 34% w stosunku do roku 2007. Najwyższy spadek wartość zapasów odnotowano w 2009 roku o 32,55% w stosunku do roku poprzedniego – spowodowany prawdopodobnie zwiększeniem eksportu produktów na rynek niemiecki (znaczny wzrost przychodów ze sprzedaży wykazany w rachunku zysków i strat). W 2009 roku obroty spółki Kamis w Niemczech wzrosły o 60% w stosunku do roku 2008.

Udział należności w sumie bilansowej rośnie w kolejnych badanych latach, osiągając prawie 50% tej sumy w 2009 roku. Zapewne przyczyną wzrostu należności jest zwiększenie przychodów ze sprzedaży.  Zaś w 2010 roku udział należności w aktywach ogółem wyniósł 43,20%. Największy wzrost należności w porównaniu do roku poprzedniego odnotowano
w 2005 roku – o 18,30%. Natomiast największy spadek miał miejsce w 2010 roku – o 7,42% (w porównaniu do roku 2009). Zmniejszenie wartości należności przy jednoczesnym wzroście przychodów ze sprzedaży może być spowodowane większą ściągalnością należności od kontrahentów i przekłada się na zwiększenie zysku netto (wzrost o 110,67% w stosunku do roku 2009).

Od roku 2005 zmniejsza się udział kapitałów własnych w sumie bilansowej,
a zwiększa udział kapitałów obcych - aż do roku 2010, kiedy to działalność spółki finansowana jest w połowie kapitałami własnymi i w połowie kapitałami obcymi.

W latach 2005-2007 udział kapitału własnego w sumie bilansowej zmniejsza się
z 50,21% w 2005 roku do 38,13%  w 2007 roku. W kolejnych dwóch latach udział tego kapitału w pasywach ogółem wzrasta do poziomu 57,79% w 2009 roku. Dwa główne czynniki, które wpływają na wahania udziału kapitału własnego w sumie bilansowej to pozostałe kapitały (fundusze) rezerwowe i zysk netto. W kolejnych latach badanego okresu spółka osiąga zysk netto, co świadczy o ugruntowanej pozycji na rynku (na rynku przypraw tradycyjnych marka Kamis posiada wartościowe udziały na poziomie 45%, a na rynku musztard wskaźnik ten wynosi 32,3% - źródło: MEMRB 2009). Powodem zmniejszenie udziału kapitału (funduszu) rezerwowego w ogólnej sumie bilansowej w 2007 roku do 20,08% było wypłacenie znacznych dywidend (43.166.666,66 zł). W omawianym roku
w porównaniu do roku 2006 kapitał (fundusz) rezerwowy zmniejszył się o 47,2%. Wypłacenie tak wysokiej dywidendy świadczy o dobrej kondycji finansowej firmy.

Natomiast wśród kapitałów obcych dominującą grupą są kapitały krótkoterminowe stanowiące około 40% ogółu pasywów z wyjątkiem roku 2009, kiedy to kapitały te stanowiły 30,95% sumy bilansowej. Zmniejszenie udziału zobowiązań bieżących w pasywach ogółem spowodowany był spłatą znacznej części kredytów krótkoterminowych. Kredyty krótkoterminowe zmniejszyły się w roku 2009 w porównaniu do roku poprzedniego o 80,65% (wydatek wykazany w rachunku przepływów pieniężnych). Zaciągnięcie nowych kredytów
w roku 2008 (wpływ w kwocie 5.316.971,35 zł. wykazany w rachunku przepływów pieniężnych) spowodowało wzrost udziału przychodów finansowych w przychodach ogółem do 1,99%. W porównaniu do roku 2007 wartość przychodów finansowych wzrosła
o 439,94%. Zaś zobowiązania z tytułu dostaw i usług stanowią około 20% sumy bilansowej.  Firma przykłada dużą wagę do reklamy i promocji (znaczne wydatki na usługi obce wykazane w rachunku zysków i strat w badanym okresie). Świadczą o tym różnego rodzaju akcje promocyjne: w czerwcu oraz we wrześniu 2009 roku produkty linii Kamis Fit up! oraz Viva Italia! były promowane w salonach fryzjerskich na terenie całego kraju, w lutym 2010 roku miała miejsce kampania walentynkowa pod hasłem„Zakochana para, Malina i Kardamon", która objęła wysokonakładowe dwutygodniki i tygodniki dla pań m.in. tytuły: Pani Domu, Przyjaciółka, Party, VIVA!, Wysokie Obcasy, od marca 2010 roku Kamis był partnerem programu kulinarnego Joanny Brodzik nadawanego na antenie TVP1, zaś w ramach promocji linii i stylu życia Kamis Fit up!, we września 2010 roku miała miejsce akcja promocyjna: zaprojektuj i wygraj swoją fit koszulkę.

 

6

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin