OKRESLONY ETAP W ROZWOJU MOWY 5LATKOW: * budowanie rzadkich lub wysoce zlozonych konstrukcji * wymowa pod wzgledem artykularyjnym-dziecko wymawia gloski sz,ż,cz,dż,r. * nieprawidlowosci gramatyczne zanikaja,dziecko dokonuje autokorekty * w wypowiedziach uwzglednia kolejnosc zdarzen i zaleznosci przyczynowo-skutkowych * potoki skladniowe- szereg zdan nie jasno od siebie oddzielonych OKRESLONY ETAP W ROZWOJU MOWY 6LATKOW: * dziecko powinno wymawiac wszystkie gloski * powinno byc zdolnym do uzycia i korzystania z mowy sytuacyjnej i spolecznej poprzez pytania, wyrazanie opinii * czeste stosowanie mowy niezaleznej * wzrost liczby zdan wieloczlonowych *wzrost liczby skladnikow zdac * wymawianie prawidlowo wszystkich dzwiekow wyizolowanych
METODY KSZTALCENIA SPRAWNOSCI JEZYKOWEJ 1. metoda norm i instrukcji -> konstruowanie wypowiedzi( samodzielna praca redakcyjna) wedlug norm-zasad podanych przez naucziela 2. metoda okazjonalnych cwiczen sprawnosciowych -> slownikowe,frazeologiczne,skladniowe,stylistyczne,kompozycyjne 3. metoda prrzekladu intersemiotycznego -> przeniesienie znakow slownych na inny system znakow
UMIEJĘTNOŚCI CZYTANIA SZCZEŚCIOLATKÓW: pierwszy aspekt to rozpoznawanie liter: dziecko powinno znac 23 litery( ktore sa obiete w programie nauczania), lecz umiejetnosci te sa bardzo zroznicowane. Wiele dzieci nie spelnia tego wymogu. Kolejny aspekt to czytanie wyrazow oraz tekstu: wystepuje duze zroznicowanie wsrod dzieci odnoscie ilosci czytanych wyrazow w teksie - niektore nie czytaja w ogole, inne po 2-3 wyrazy, a jeszcze inne kilkanascie wyrazow. Latwiej jest dzieciom czytac tekst niz liste niepowiazanych ze soba wyrazow - osiagaja wyzszy wskaznik efektywnosci czytania i poprawnosci w rozumieniu ( w czytaniu tesktow) . Dzieci, ktore sa uczone metoda symultaniczno-sekwencyjna (metoda sylabowa) odnosza lepsze rezultaty, lecz mala ilosc dzieci posluguje sie ta metoda. Czesciej posluguja sie metoda gloskowania, ktora przynosi slabsze rezultaty.
pedspec2012