TRAFNOŚĆ
Właściwości dobrego narzędzia testowego: trafność
- trafność testu - test mierzy właśnie to, co ma mierzyć.
- Test jest trafny, jeśli odpowiada celowi nauczania, jeśli wymaga, by uczący się przejawiał takie samo zachowanie w tych samych warunkach wyszczególnionych w celu operacyjnym.
- Cel operacyjny określa, jakie zachowanie ma wystąpić u osoby uczącej się w wyniku nauczania oraz warunki, w których będzie to zachowanie przejawiała.
Przykład:
Cel operacyjny - Uczeń w laboratorium ma zaprojektować i przeprowadzić eksperyment, potem ma przeanalizować i zinterpretować wyniki oraz napisać sprawozdanie.
Test trafny w laboratorium uczeń ma przeprowadzić eksperyment, przeanalizować wyniki oraz napisać sprawozdanie.
Test nietrafny: uczeń dostaje gotowe wyniki eksperymentu i ma je zinterpretować. Taki test jest nietrafny, bo jest przeprowadzony w warunkach odmiennych od wyszczególnionych w celu operacyjnym.
OBIEKTYWNOŚĆ
Test jest obiektywny, jeśli co najmniej dwóch niezależnych i kompetentnych obserwatorów może zgodzić się, czy zachowanie zademonstrowane w teście przez ucznia spełnia kryteria ustalone w formule celu operacyjnego. Im mniej subiektywną oceną się sprawdzający kieruje tym większa obiektywność.
Pytania powinny być sprecyzowane, cel jasno sformułowany.
Obiektywności sprzyja np. podanie testu (bez klucza odpowiedzi) kompetentnej osobie w
danej dziedzinie, jeśli będzie ona w stanie dobrze zrozumieć pytania i odpowiedzieć, to test jest dobry.
Testy prawda - fałsz mogą być subiektywne.
Nie powinno się zamieszczać mylących odpowiedzi. Test powinien być rzetelny
i trafny.
Rzetelny test pozwala na uzyskiwanie stałych wartości pomiaru badanych czynności
DEFINICJA: Rzetelny test stanowi stałą miarę zdolności uczącego się do wykazania, że osiągnął on cel operacyjny.
WIELOKROTNOŚĆ PRÓBY:
Dyspozycje ucznie są zmienne , nauczyciel musi więc sprawdzać, czy uczeń osiągnął cel więcej niż raz. (testy nalżeży więc pzreprowadzać nie raz, a więcej razy)
Jeżeli wielokrotne zachowanie pojawi się w większości wypadków- można żywić pewność, że zachowanie ucznia będzie odtąd przebiegać na tym poziomie.
STANDART REALIZACJI- określa jaki powinien być minimalny poziom zachowania, które badamy.
SEKWENCYJNE POBIERANIE PRÓBY: pozwala oszacować prawdopodobieństwo ile razy ktoś musi coś wykonać poprawnie, aby być pzrekonanym, że trwale opanował daną umiejętność.
CZYNNIKI UBOCZNE (zmniejszające rzetelność):
-niejasne polecenia
-mętnie sformuowane zadania
-inne warunki, niż te, w których przebiegała nauka
-żargon specjalistyczny
-nowa postać testu
-temperatura i wilgotność
-zwiększanie lęku przez nauczyciela (np. "ten test jest trudny, nie sądzę, że go rozwiążecie)
DEFINICJA: Test ma wysoka moc różnicującą, jeśli zadania w nim zawarte są
możliwe do wykonania tylko przez osoby, którzy osiągnęli cele ucząc się.
By zwiększyć moc różnicującą należy z testu usunąć pytania, na które da
się odpowiedzieć przed rozpoczęciem kursu (oczywistych lub skrajnie
absurdalnych, np. Barack Obama na psychologii ;) ).
Sposobem na sprawdzenie, czy test posiada moc różnicującą jest
przeprowadzenie go na początku kursu i po jego zakończeniu (gr.
zaawansowana).
ewaleczek