cw dydak..doc

(27 KB) Pobierz

TRAFNOŚĆ

Właściwości dobrego narzędzia testowego: trafność

- trafność testu - test mierzy właśnie to, co ma mierzyć.

- Test jest trafny, jeśli odpowiada celowi nauczania, jeśli wymaga, by uczący się przejawiał takie samo zachowanie w tych samych warunkach wyszczególnionych w celu operacyjnym.

- Cel operacyjny określa, jakie zachowanie ma wystąpić u osoby uczącej się w wyniku nauczania oraz warunki, w których będzie to zachowanie przejawiała.

 

Przykład:

Cel operacyjny - Uczeń w laboratorium ma zaprojektować i przeprowadzić eksperyment, potem ma przeanalizować i zinterpretować wyniki oraz napisać sprawozdanie.

Test trafny w laboratorium uczeń ma przeprowadzić eksperyment, przeanalizować wyniki oraz napisać sprawozdanie.

Test nietrafny: uczeń dostaje gotowe wyniki eksperymentu i ma je zinterpretować. Taki test jest nietrafny, bo jest przeprowadzony w warunkach odmiennych od wyszczególnionych w celu operacyjnym.

 

 

OBIEKTYWNOŚĆ

Test jest obiektywny, jeśli co najmniej dwóch niezależnych i kompetentnych obserwatorów może zgodzić się, czy zachowanie zademonstrowane w teście przez ucznia spełnia kryteria ustalone w formule celu operacyjnego. Im mniej subiektywną oceną się sprawdzający kieruje tym większa obiektywność.

Pytania powinny być sprecyzowane, cel jasno sformułowany.

Obiektywności sprzyja np. podanie testu (bez klucza odpowiedzi) kompetentnej osobie w

danej dziedzinie, jeśli będzie ona w stanie dobrze zrozumieć pytania i odpowiedzieć, to test jest dobry.

Testy prawda - fałsz mogą być subiektywne.

Nie powinno się zamieszczać mylących odpowiedzi. Test powinien być rzetelny

i trafny.

 

Rzetelny test pozwala na uzyskiwanie stałych wartości pomiaru badanych czynności

DEFINICJA: Rzetelny test stanowi stałą miarę zdolności uczącego się do wykazania, że osiągnął on cel operacyjny.

WIELOKROTNOŚĆ PRÓBY:

Dyspozycje ucznie są zmienne , nauczyciel musi więc sprawdzać, czy uczeń osiągnął cel więcej niż raz. (testy nalżeży więc pzreprowadzać nie raz, a więcej razy)

Jeżeli wielokrotne zachowanie pojawi się w większości wypadków- można żywić pewność, że zachowanie ucznia będzie odtąd przebiegać na tym poziomie.

STANDART REALIZACJI- określa jaki powinien być minimalny poziom zachowania, które badamy.

SEKWENCYJNE POBIERANIE PRÓBY: pozwala oszacować prawdopodobieństwo ile razy ktoś musi coś wykonać poprawnie, aby być pzrekonanym, że trwale opanował daną umiejętność.

CZYNNIKI UBOCZNE (zmniejszające rzetelność):

-niejasne polecenia

-mętnie sformuowane zadania

-inne warunki, niż te, w których przebiegała nauka

-żargon specjalistyczny

-nowa postać testu

-temperatura i wilgotność

-zwiększanie lęku przez nauczyciela (np. "ten test jest trudny, nie sądzę, że go rozwiążecie)

 

DEFINICJA: Test ma wysoka moc różnicującą, jeśli zadania w nim zawarte są

możliwe do wykonania tylko przez osoby, którzy osiągnęli cele ucząc się.

 

By zwiększyć moc różnicującą należy z testu usunąć pytania, na które da

się odpowiedzieć przed rozpoczęciem kursu (oczywistych lub skrajnie

absurdalnych, np. Barack Obama na psychologii ;) ).

 

Sposobem na sprawdzenie, czy test posiada moc różnicującą jest

przeprowadzenie go na początku kursu i po jego zakończeniu (gr.

zaawansowana).

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin