eliminowanie-marnotrawstwa.pdf

(242 KB) Pobierz
lEAn Management w logistyce
Jakub Opaczewski, Program Manager LEAN Eastern Europe, CEVA Logistics Polska
Eliminowanie marnotrawstwa
Fot. Fotolia
lEAn Management to coś więcej niż tylko zestaw narzędzi
i technik do eliminowania marnotrawstwa. Poprzez ciągłą
eliminację marnotrawstwa kształtujemy kulturę w irmie
polegającą na tym, że żaden funkcjonujący proces nie jest
procesem optymalnym, zawsze można go wykonać w sposób
lepszy, sprawniejszy lub szybszy. W ten sposób tworzy się
mentalność ciągłej konstruktywnej krytyki i poprawy stanu
obecnego problemów.
nywania tych czynności powinniśmy
redukować (np. manualne ruchy sys-
temowe materiałów przy przyjęciach
lub kompletacji).
Czynności nie przynoszące wartości
dodanej (czyste marnotrawstwo) – za
wszelką cenę powinniśmy starać się je
wyeliminować (np. czekanie na wolne
stanowisko do pakowania, transport
palet z punktu A do punktu B).
Według Taiichi Ohno, aby zredukować
czas w procesach, należy najpierw zro-
zumieć te czynności, które są czystym
marnotrawstwem. Wyróżnić można 8
typów marnotrawstwa.
LEAN (zwany w Polsce szczupłym za-
rządzaniem) jest koncepcją zarządzania
opartą na ciągłej eliminacji marnotraw-
stwa w procesach, czyli czynności nie
dostarczających wartości z punktu wi-
dzenia klienta końcowego. W tym celu
stworzone zostały narzędzia i techniki
wspomagające ten proces, jak na przy-
kład Value Stream Map (Mapa Strumie-
nia Wartości), 5S (metodologia organi-
zacji miejsca pracy) czy też One Piece
Flow (Przepływ jednej sztuki przez pro-
ces).
kujemy ten czas.” W ten sposób Taiichi
Ohno, przez wielu uznawany za twórcę
Systemu Produkcyjnego Toyoty, od lat
90. znanego jako LEAN Manufacturing,
wypowiadał się na temat sukcesu. O co
tak naprawdę mu chodziło?
Według LEAN cały proces można rozbić
na trzy typy czynności:
Czynności, które przynoszą wartość
dodaną w procesie – a więc te, za które
klient końcowy jest gotowy zapłacić
(np. czynność odłożenia materiału na
lokację, pobrania materiału z lokacji,
Vallue Added Services, jeśli są płacone
przez klienta).
Czynności nie przynoszące wartości
dodanej, ale które na obecną chwilę
muszą być wykonane ze względu na
ograniczenia np. technologiczne czy
też naszą kreatywność – czas wyko-
Typy marnotrawstwa
1. Nadprodukcja – występuje wte-
dy, gdy produkuje się szybciej lub
w większych ilościach, niż wyma-
ga tego klient w określonym czasie.
Jest to najgorszy typ marnotraw-
stwa, gdyż powoduje on powstawa-
nie pozostałych marnotrawstw jak
np. zapasów czy zbędnych ruchów.
Przykład
Kompletacja większej ilości linii, niż
wpłynęło zamówień, ponieważ nie
mamy co zrobić z zasobami w okre-
sukces
„Wszystko, co tak naprawdę staramy
się robić, to patrzeć na linię czasu od
momentu otrzymania zamówienia od
klienta do momentu otrzymania zapłaty
za wykonanie tego zamówienia, i redu-
30
Sierpień-Wrzesień 2012 nr 4/2012 (71) / www.eurologistics.pl
942711281.030.png 942711281.031.png 942711281.032.png 942711281.033.png 942711281.001.png 942711281.002.png 942711281.003.png 942711281.004.png 942711281.005.png 942711281.006.png
 
produkty na „replenishment” lokacji,
przestoje wózków ze względu na nie-
właściwe dopasowanie ich ilości do
potrzeb procesów magazynowych.
Przykładowe rozwiązanie
Ustalenie właściwych ilości minimal-
nych na poszczególnych lokacjach,
stosowanie systemu dwóch skrzynek,
analiza zużycia wózków w celu wła-
ściwego dopasowania ich ilości do
potrzeb.
7. Zbędny ruch – jest on efektem nie-
właściwego ustawienia stanowisk
roboczych, bałaganu w miejscu pra-
cy. Zbędny ruch jak np. dźwiganie,
chodzenie, sięganie może powodować
zmęczenie, nadwerężenia, stracony
czas oraz frustracje pracowników.
Przykład w magazynie
Ciągły brak materiałów opakowanio-
wych na stanowiskach do pakowania
i konieczność ich osobistego dostar-
czania z miejsca składowania.
Przykładowe rozwiązanie
Ustalenie minimalnych ilości składo-
wania materiałów opakowaniowych
przy stanowiskach roboczych oraz
ustalenie procesu uzupełniania sta-
nów poprzez osobę spoza procesu (of
line support, waterspider).
8. Niewykorzystywanie potencjału
pracowników – niewykorzystywanie
wiedzy i doświadczenia pracowników
do eliminacji problemów występują-
cych w procesach lub niewłaściwy ich
trening podczas wdrożenia do pracy.
Przykład w magazynie
Projekty usprawniające (np. kaizen)
odbywające się bez udziału pracow-
ników operacyjnych dysponujących
często ogromną wiedzą dotyczącą
procesu.
Przykładowe rozwiązanie
Angażowanie pracowników operacyj-
nych we wszelkie działania uspraw-
niające poprzez sesje burzy mózgów
itp.
sach niższych wolumenów.
Przykładowe rozwiązanie
Odpowiednio wczesne organizowanie
zasobów bazujące na planach sprzeda-
ży klienta lub danych historycznych.
2. Braki – zasoby (ludzkie, materialne)
potrzebne do usunięcia błędów po-
wstałych w poprzednich krokach pro-
cesu. Braki kosztują tym więcej, im
później w procesie je wykryjemy.
Przykład
Błędy przy kompletacji zamówień
(kompletacja niewłaściwej ilości, nie-
właściwego produktu lub uszkodzenie
produktu w trakcie procesu).
Przykładowe rozwiązanie
Użycie technologii RF scanning w celu
wyeliminowania/ograniczenia ryzyka
kompletacji niewłaściwego produktu.
3. Zbędne zapasy – przetrzymywanie
zbyt dużej ilości materiałów/produk-
tów pomiędzy poszczególnymi kroka-
mi w procesie. Powodują one bałagan
w magazynie, zamrożenie gotówki
czy też zbędne zagospodarowanie po-
wierzchni magazynowej, która mogła-
by być wykorzystana w bardziej opty-
malny sposób.
Przykład w magazynie
Nadmierna ilość składowanych pro-
duktów w stosunku do potrzeb, brak
balansu zasobów pomiędzy procesem
kompletacji a procesem pakowania
powodujący powstawanie buforu ma-
teriałów/produktów pomiędzy oboma
procesami.
Przykładowe rozwiązanie
Właściwy podział zasobów bazują-
cy na pomiarach czasów cyklów obu
procesów, konsolidacja obu procesów
przez te same zasoby (pick and pack).
4. Nadmierne przetwarzanie – dodat-
kowe zbędne kroki w procesie, które
są rezultatem zastosowania niewła-
ściwych procedur czy też narzędzi
pracy. Są to kroki, za które klient nie
jest gotowy płacić, gdyż nie przynoszą
one wartości w procesie.
Przykład w magazynie
Często dość kontrowersyjnym przykła-
dem są wszelkie kontrole jakościowe
pomiędzy procesami. Klient z reguły
wymaga, aby proces był skonstruowa-
ny w sposób uniemożliwiający popeł-
nienie błędu przez operatora i nie jest
gotowy płacić za dodatkowe kontrole
jakościowe.
Przykładowe rozwiązania
Jeśli kontrole jakościowe występują,
ich rezultaty powinny być użyte do
określenia przyczyn źródłowych wy-
krytych problemów i dzięki temu ich
trwałej eliminacji, a przez to zminima-
lizowaniu ilości kontroli w dłuższym
okresie.
5. Zbędny transport – jest to zbędne
przemieszczanie ludzi, materiałów lub
informacji ze względu na niewłaściwy
układ magazynu lub poszczególnych
stanowisk. Ten typ marnotrawstwa
powoduje wydłużenie czasu trwania
procesów, spadek produktywności,
a co za tym idzie, wzrost kosztów.
Przykład w magazynie
W zasadzie każde przesunięcie palet
przy pomocy wózków podnośniko-
wych czy też innego sprzętu jest uzna-
wane za marnotrawstwo transportu,
gdyż zbędnie wydłuża czas procesu.
Przykładowe rozwiązanie
Analiza oraz optymalizacja układu
stanowisk przy wykorzystaniu diagra-
mów spaghetti.
6. Oczekiwanie – jest to oczekiwanie
pracowników na dokończenie poprzed-
niego kroku w procesie lub nieaktyw-
ne przestoje sprzętu. Powoduje to wy-
dłużenie czasu trwania procesów.
Przykład w magazynie
Oczekiwanie osób kompletujących
Mapa strumienia
Wartości
LEAN poza określaniem typów marno-
trawstwa daje również narzędzia słu-
żące do jego identyikacji w procesach.
Jednym z najczęściej stosowanych jest
Mapa Strumienia Wartości.
Narzędzie to ma na celu identyika-
cję i wizualizację „strumienia warto-
ści”, czyli przepływu określonego typu
produktów lub rodziny produktów od
momentu otrzymania zamówienia od
klienta do wysyłki produktu końcowe-
31
www.eurologistics.pl / Sierpień-Wrzesień 2012 nr 4/2012 (71)
942711281.007.png 942711281.008.png 942711281.009.png 942711281.010.png 942711281.011.png 942711281.012.png 942711281.013.png 942711281.014.png 942711281.015.png 942711281.016.png 942711281.017.png
 
rzystywania potencjału pracowników).
Pracownicy poprzez swoje wieloletnie
doświadczenie posiadają wiedzę nie-
zbędną do identyikacji wszystkich pro-
blemów w procesach i dość często wie-
dzą również, jak te problemy rozwiązać,
jednak nikt ich do tej pory nie chciał
słuchać.
rządzającej do nadchodzących zmian
poprzez cykle szkoleń oraz zidentyi-
kowanie „agentów zmian”, którzy mie-
li być motorem napędowym uspraw-
nień w każdym z oddziałów. Osoby
te oprócz przebytych szkoleń miały
możliwość odwiedzenia oddziałów na
poziomach „Advanced” czy „Showcase”
w regionach, gdzie wdrażanie progra-
mu na zasadzie pilotażu rozpoczęło się
wcześniej. Dodatkowym krokiem było
stworzenie centralnego zespołu eks-
pertów LEAN, który wspierał wszelkie
działania i do dziś pełni istotną rolę
doradcy dla oddziałów w drodze do ich
doskonałości operacyjnej.
lEAn Management
u operatora
CEVA jako jeden z pierwszych operato-
rów logistycznych zaadaptowała LEAN
Management na potrzeby łańcucha
dostaw. Proces, który rozpoczął się na
początku bieżącego stulecia, cały czas
ewoluuje. Priorytetowo traktowane jest
w CEVA tworzenie kultury ciągłego do-
skonalenia i ciągłej eliminacji marno-
trawstwa zarówno wśród kadry zarzą-
dzającej, jak i pracowników „pierwszej
linii”.Nie można tego osiągnąć w cią-
gu dwóch czy trzech miesięcy, dlatego
stworzono program, który ma na celu
długoterminowe budowanie kompe-
tencji wszystkich pracowników poprzez
stopniowe wdrażanie doskonałości ope-
racyjnej w każdym oddziale. Program
pod nazwą Site Classiication Asses-
sment (SCA) bazuje na 35 mierzalnych
metrykach i pozwala sklasyikować
każdy oddział na jednym z czterech po-
ziomów doskonałości operacyjnej.
Wdrażanie programu rozpoczęto od
właściwego przygotowania kadry za-
go. Poprzez ową wizualizację można
w łatwy sposób zaobserwować wystę-
powanie poszczególnych typów mar-
notrawstwa w danym strumieniu war-
tości, a jeśli marnotrawstwo zostanie
zidentyikowane, stąd już krótka droga
do jego eliminacji. Dlatego też twórcy
Mapy Strumienia Wartości – James P.
Womack oraz Daniel T. Jones – określi-
li tę technikę nazwą „Learning to See”
w swojej książce o tym samym tytule,
czyli „uczyć się widzieć”.
Tworzenie Mapy Strumienia Wartości
przebiega w dwóch etapach: tworzenia
stanu obecnego i tworzenia stanu doce-
lowego.
Kluczowym czynnikiem sukcesu w obu
etapach jest zaangażowanie pracowni-
ków operacyjnych w tworzenie map, co
samo w sobie jest już eliminacją jedne-
go z typów marnotrawstw (niewyko-
lEAn poza określaniem
typów marnotrawstwa
daje również
narzędzia służące
do jego identyfikacji
w procesach
Program cały czas ewoluuje poprzez
kwartalne aktualizacje kryteriów kry-
jących się pod każdą metryką. Jest to
rezultat „uczenia się” organizacji po-
przez wewnętrzny rozwój, jak również
obserwację najlepszych praktyk proce-
sów magazynowych pojawiających się
w branży.
Mimo że program funkcjonuje dopiero
od około 18 miesięcy, CEVA może po-
chwalić się oddziałami na poziomie Ad-
vanced oraz Showcase.
Fot. Panthermedia
32
Sierpień-Wrzesień 2012 nr 4/2012 (71) / www.eurologistics.pl
942711281.018.png 942711281.019.png 942711281.020.png 942711281.021.png 942711281.022.png 942711281.023.png 942711281.024.png 942711281.025.png 942711281.026.png 942711281.027.png 942711281.028.png 942711281.029.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin