miasteczko-innowacji.pdf

(252 KB) Pobierz
XXI forum Ekonomiczne w krynicy
Alicja Kostecka
Miasteczko innowacji
Fot. 2x B. Szczupaj
Od trzech lat w Rzeszowie w ramach krynickiego forum Ekonomicznego odbywa się
forum Innowacji. głównymi tematami tegorocznej edycji forum była m.in. energetyka,
medycyna i polityka klastrowa. gościem specjalnym tegorocznej edycji forum był brazylijski
ekonomista ladislau Dowbor - doradca gospodarczy byłego prezydenta brazylii luli da silvy.
W forum uczestniczyło ponad 200 li-
derów biznesu, nauki i polityki, którzy
dyskutowali nad możliwościami zwięk-
szenia innowacyjności polskiej gospo-
darki i wykorzystania naszych pomy-
słów przez największe irmy światowe.
Na zaproszenie organizatora forum
– Fundacji Instytut Studiów Wschod-
nich do Polski przyjechał profesor Sun
Fengchun z Chin, wiceprezes Pekińskie-
go Instytutu Techniki - guru od pojaz-
dów elektrycznych, dyrektor Krajowe-
go Laboratorium Inżynierii Pojazdów
Elektrycznych W związku z udziałem
w forum irmy chińskiej Huawei spe-
cjalizującej się w produkcji urządzeń
telekomunikacyjnych i informatycznych
w forum uczestniczył również Ambasa-
dor Chińskiej Republiki Ludowej w Pol-
sce Sun Yuxi.
Forum Ekonomicznego w Krynicy-Zdro-
ju, budowa gospodarki opartej na wie-
dzy w Polsce jest logiczną konsekwencją
uczestnictwa Polski w Unii Europejskiej.
Poprawa konkurencyjności polskiego
przemysłu i usług służy nie tylko Pol-
sce, ale także innym państwom naszego
regionu i jest niezbędna dla stopnio-
wego zwiększania poziomu dobrobytu
oraz sprostania wyzwaniom, jakie
stawiają liderzy gospodarczy
świata.
Podczas paneli dyskusyjnych
zastanawiano się nad przy-
szłością energetyki, lotnictwa
i motoryzacji. Elektryikacja
transportu drogowego umożliwia
znaczne oszczędności energii, zmniej-
sza emisję spalin. Profesor Sun Feng-
chun, dyrektor Krajowego Laborato-
rium Inżynierii Pojazdów Elektrycznych
w Chinach, tłumaczył, jak i dlaczego to
się robi w jego ojczyźnie: Naszą strategią
jest to, by samochody elektryczne zasto-
sować najpierw w transporcie publicz-
nym, m.in. w autach dostawczych czy au-
tobusach. Rząd Chin rozpoczął program
miast pilotażowych, w których takie po-
jazdy będą wprowadzane. Chciał to zrobić
w dziesięciu, ale zainteresowanie było
tak duże, że program będzie prowadzony
w 26 miastach.
Paneliści zwracali uwagę, że jedyną rze-
czywistą alternatywą dla węgla w ener-
getyce w perspektywie najbliższych lat
jest energia jądrowa. Dyrektor departa-
mentu energii jądrowej w Ministerstwie
Gospodarki Zbigniew Kubacki podkre-
ślał, że mimo awarii elektrowni
w Fukushimie niemal wszyst-
kie kraje sąsiadujące z Polską
budują i rozwijają siłownie
atomowe. Program polskiej
energetyki jądrowej zakła-
da budowę dwóch elektrowni
o mocy 6 GW.
Kiedyś o sile państw świadczyła liczba
fabryk, a dziś liczba oddanych patentów
Jednym z najciekawszych wydarzeń
pierwszego dnia Forum Innowacji było
wystąpienie prof. Ladislaua Dowbora,
ekonomisty i byłego doradcy prezydenta
Brazylii Luli da Silvy, który rozpoczął od
prostej konstatacji, że chociaż posiadamy
nowoczesne technologie, to jednak nie
potraimy nimi mądrze zarządzać. Kiedyś
uczyliśmy się zarządzać jedną irmą, dziś
irmy stają się coraz bardziej zależne od
Potęga innowacji
Kiedyś o sile państw świadczyła liczba
fabryk, a dziś liczba oddanych patentów
– przekonywał minister pracy Włady-
sław Kosiniak-Kamysz podczas otwar-
cia III Forum Innowacji w Rzeszowie.
Zdaniem Zygmunta Berdychowskiego,
Przewodniczącego Rady Programowej
20
Sierpień-Wrzesień 2012 nr 4/2012 (71) / www.eurologistics.pl
942710922.021.png 942710922.022.png 942710922.023.png 942710922.024.png 942710922.001.png 942710922.002.png 942710922.003.png 942710922.004.png 942710922.005.png 942710922.006.png
 
siebie i musimy uczyć się zarządzać sie-
cią stosunków między poszczególnymi
irmami. Wielka plantacja i fabryka pro-
duktów z soi dzięki stosowaniu nawozów
osiąga znakomite rezultaty produkcyjne
i inansowe, ale te same nawozy powodu-
ją wyginięcie ryb w rzekach i ogromne
starty dla terytorium, na którym ta fabry-
ka funkcjonuje. Zdaniem profesora, zbyt
często produktywność przedsiębiorstwa
staje w opozycji do produktywności tery-
torium, na którym się znajduje.
Prof. Dowbor przedstawił też wykres
ilustrujący koncentrację światowych
dochodów, z którego wynikało, że 737
grup inansowych zarządza 80% świa-
towych korporacji, z czego 147 grup za-
rządza 40% korporacji. Według profesora
ogromna koncentracja dochodów chwieje
demokracją i jak pokazują ekspertyzy, ten
model nie ma szans na przetrwanie do
2050 roku.
Warszawy, Gdańska i Katowic. Prace
rozpoczęły się w 2008 roku, a inał za-
planowano na 2013 rok. Jest to projekt
kluczowy dla rozwoju polskiej gospo-
darki. Jego efektem ma być 60 patentów
rozwiązań konstrukcyjnych elementów
samolotu i nowych technologii kształ-
towania plastycznego materiałów dla
przemysłu lotniczego.
W forum uczestniczyli goście z Chin,
Szwajcarii, Holandii, Węgier, Słowacji,
Niemiec, dużym powodzeniem cieszyło
się Miasteczko Innowacji, wśród któ-
rych najnowsze rozwiązania prezento-
wały irmy komputerowe i telekomu-
nikacyjne. Goście mogli także wejść do
specjalnej ciężarówki przygotowanej
przez chińską irmę Huawei lub urban-
traina – 18-metrowego elektrycznego
pojazdu, który dzięki swojej konstrukcji
ma możliwość manewrowania nawet
w ciasnych uliczkach. Tę komunikacyjną
nowinkę sprowadziła irma Transsystem
razem ze swoim szwajcarskim partne-
rem, Swiss Road Trains.
polityki gospodarczej Unii Europejskiej,
wpisując się w priorytety Strategii „Eu-
ropa 2020”. Klastry jako potencjalny
motor wzrostu gospodarczego są także
obiektem szczególnego zainteresowania
władz publicznych. Przykładem efektyw-
nej realizacji założeń polityki klastrowej
jest rzeszowska „Dolina Lotnicza”. Dlate-
go też podczas forum odbyła się debata
„Jeden klaster – wiele wspólnych intere-
sów – komu mają służyć?”
Region Podkarpacki realizuje najwięk-
szy w skali kraju projekt inansujący
badania naukowe, w którym naukowcy
szukają nowych rozwiązań dla prze-
mysłu lotniczego. Wart blisko 86 mln
zł projekt “Nowoczesne technologie
materiałowe stosowane w przemyśle
lotniczym” realizują Politechnika Rze-
szowska oraz jej 11 partnerów: uczelnie
i instytuty badawcze m.in. z Lublina,
siła klastrów
Ważną część programu stanowiły de-
baty o wpływie klastrów przemysło-
wych na konkurencyjność gospodarki
i współpracy nauki z biznesem w ob-
szarze wysokich technologii. Koncepcja
klastrów staje się istotnym elementem
Musimy uczyć się zarządzać
siecią stosunków między
poszczególnymi firmami
21
www.eurologistics.pl / Sierpień-Wrzesień 2012 nr 4/2012 (71)
942710922.007.png 942710922.008.png 942710922.009.png 942710922.010.png 942710922.011.png 942710922.012.png 942710922.013.png 942710922.014.png 942710922.015.png 942710922.016.png 942710922.017.png 942710922.018.png 942710922.019.png 942710922.020.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin