kontrola-znakow.pdf

(174 KB) Pobierz
Pytania i odpowiedzi
„Żółty kogut” nie ma dużych przywilejów
Kontrola znaków
Kontrola oznaczeń drogowych
powinna następować co najmniej
raz na sześć miesięcy.
wej bądź osoba prywatna. Drogi, parkingi oraz
place przeznaczone do ruchu pojazdów, nieza-
liczone do żadnej z kategorii dróg publicznych
i niezlokalizowane w pasie drogowym tych
dróg, są drogami wewnętrznymi. Budowa,
przebudowa, remont, utrzymanie, ochrona
i oznakowanie dróg wewnętrznych oraz zarzą-
dzanie nimi należy do zarządcy lub właściciela
terenu, na którym jest zlokalizowana droga.
Poza tym podmioty zarządzające drogami
wewnętrznymi ustalając organizację ruchu
na nich, stosują znaki i sygnały drogowe oraz
zasady ich umieszczania wynikające z ustawy
Prawo o ruchu drogowym i jej przepisów wy-
konawczych. Problematykę tę regulują również
m. in. rozporządzenia ministra infrastruktury.
Policja w tym zakresie jest tylko organem, któ-
ry opiniuje projekt danej reorganizacji ruchu
związanego z oznakowaniem drogi.
Znaki nie zawsze
sensowne
Odpowiada mł. insp.
Dariusz Podleś z Biura
Ruchu Drogowego Komendy
Głównej Policji
Kto jest
uprzywilejowany?
Fot. Fotolia
Czy pojazdem uprzywilejowanym są jedynie:
pogotowie ratunkowe, straż pożarna i poli-
cja, czy również inne auta z „kogutem”?
- Uprzywilejowany jest „pojazd wysyłający
sygnały świetlne w postaci niebieskich świa-
teł błyskowych i jednocześnie sygnały dźwię-
kowe o zmiennym tonie, jadący z włączonymi
światłami mijania lub drogowymi. Określenie
to obejmuje również pojazdy jadące w kolum-
nie, na której początku i na końcu znajdują
się auta uprzywilejowane wysyłające dodat-
kowo sygnały świetlne w postaci czerwonego
światła błyskowego”. Samochody uprzywi-
lejowane wysyłają więc dwa rodzaje sygna-
łów: świetlne błyskowe koloru niebieskiego
(czerwonego w kolumnie) oraz dźwiękowe
o zmiennym tonie.
Pojazdem uprzywilejowanym może być samo-
chód: jednostek ochrony przeciwpożarowej,
zespołu ratownictwa medycznego, policji, jed-
nostek ratownictwa chemicznego, straży gra-
nicznej, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrz-
nego, Agencji Wywiadu (Centralnego Biura
Antykorupcyjnego, Służby Kontrwywiadu Woj-
skowego, Służby Wywiadu Wojskowego), Sił
Zbrojnych RP, Służby Więziennej, Biura Ochro-
ny Rządu, kontroli skarbowej, Służby Celnej,
straży gminnej (miejskiej), Inspekcji Transpor-
tu Drogowego oraz niewymienionych jedno-
stek, jeżeli jest używany w związku z ratowa-
niem życia lub zdrowia ludzkiego (na podst.
specjalnego zezwolenia). Nie jest więc uprzy-
wilejowany pojazd, który wysyła żółte sygnały
błyskowe. Zazwyczaj są to pojazdy używane
do prac remontowych lub porządkowych na
drodze. Mogą nie stosować się do przepisów
o obowiązku jazdy na jezdni lub przy jej prawej
krawędzi oraz o zatrzymaniu i postoju.
Decyduje zarządca
Czy irma na drodze wewnętrznej (prywat-
nej) może sama dowolnie dysponować zna-
kami drogowymi?
- Za oznakowanie odpowiada zarządca drogi.
Może to być podmiot administracji państwo-
chu, przeprowadza kontrolę wykonania zadań
technicznych wynikających z realizacji pro-
jektu (…). Niezależnie od kontroli wykonania
zadań technicznych wynikających z realizacji
projektu, organ zarządzający ruchem przepro-
wadza co najmniej raz na sześć miesięcy kon-
trolę prawidłowości zastosowania, wykonania,
funkcjonowania i utrzymania wszelkich znaków
drogowych, urządzeń sygnalizacji świetlnej, sy-
gnalizacji dźwiękowej oraz bezpieczeństwa ru-
chu drogowego umieszczonych na drogach mu
podległych” (W. Kotowski, Prawo o ruchu dro-
gowym. Komentarz, Warszawa 2011, s. 375).
Natomiast budowa, przebudowa, remont,
utrzymanie i ochrona skrzyżowań dróg z liniami
kolejowymi, wraz z zaporami, urządzeniami sy-
gnalizacyjnymi, znakami kolejowymi, jak rów-
nież nawierzchnią drogową w obszarze między
rogatkami, a w przypadku ich braku - w odle-
głości czterech metrów od skrajnych szyn, nale-
ży do zarządu kolei.
Kto decyduje o ustawianiu znaków na dro-
gach publicznych i co jaki czas następuje
weryikacja?
- Organizację ruchu, w szczególności zadania
techniczne polegające na umieszczaniu i utrzy-
maniu znaków drogowych, urządzeń sygnaliza-
cji świetlnej, sygnalizacji dźwiękowej oraz bez-
pieczeństwa ruchu, realizuje na własny koszt
zarządca drogi. Nie dotyczy to umieszczania
i utrzymania znaków drogowych pionowych
B-32 „stój” z napisem „Rogatka uszkodzona”
lub „Sygnalizacja uszkodzona”, G-2 „sieć pod
napięciem”, G-3 „krzyż św. Andrzeja przed
przejazdem kolejowym jednotorowym”, G-4
„krzyż św. Andrzeja przed przejazdem kolejo-
wym wielotorowym”, a także urządzeń bezpie-
czeństwa ruchu drogowego oraz urządzeń sy-
gnalizacji świetlnej i dźwiękowej umieszczanych
na przejazdach kolejowych. Te zadania realizują
właściwe kolejowe jednostki organizacyjne.
Podstawę dokonania jakichkolwiek zmian
stanowi projekt organizacji ruchu (lub zmian
w organizacji ruchu). Dołącza się do nie-
go opinię właściwego komendanta policji.
Nie jest ona jednak wymagana w przypadku
projektu organizacji ruchu obejmującego
wyłącznie drogi gminne. Projekt podlega za-
twierdzeniu przez organ zarządzający ruchem
(właściwy dla danej drogi).
„Jeżeli organizacja ruchu ma charakter sta-
ły, organ zarządzający ruchem, w terminie do
14 dni od dnia wprowadzenia organizacji ru-
Jacek Dobkowski
komentarz redakcyjny:
Tomasz Czarnecki,
red. nacz.
FlotyAutoBiznes
- Mam wrażenie, że pra-
cownicy kolei bardzo rzad-
ko sprawdzają, czy pociąg
jeszcze daną drogą jedzie. Gdy wjeżdżam na
niektóre przejazdy kolejowe okazuje się, że
na szynach z boku asfaltu rosną już nie tylko
krzaki, lecz nawet drzewa. A wystarczyłoby
w momencie zlikwidowania linii kolejowych
na danej trasie rozebrać również znaki, wtedy
kierowcy samochodów nie musieliby bezsen-
sownie hamować, tracić paliwo, itp. Jeśli zaś
pracownicy odpowiedzialni za kontrolę zna-
ków drogowych faktycznie to czynią z pełną
pieczołowitością, należy na ich miejsce za-
trudnić wykwaliikowaną kadrę, bo bez wąt-
pienia nie wywiązują się prawidłowo ze swo-
ich obowiązków.
57
www.fab.com.pl
1063307888.003.png 1063307888.004.png 1063307888.005.png 1063307888.006.png 1063307888.001.png 1063307888.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin