tansze-alternatywy-na-widlak.pdf

(225 KB) Pobierz
Wózek nowy czy używany
Przemysław Ozga
Tańsze alternatywy na widlak
Alternatywne sposoby inansowania loty wózków
widłowych, takie jak wynajem długoterminowy czy
kupno wózków używanych z każdym rokiem zyskują na
popularności. Producenci i dystrybutorzy twierdzą zgodnie,
że ta tendencja ze względu na kryzys ma się w najbliższym
czasie utrzymać, a nawet nasilić.
W ramach zawartej umowy producen-
ci i dystrybutorzy dodatkowo oferują
darmowe przeglądy techniczne (części
zamienne, materiały eksploatacyjne).
Kolejne korzyści wymienia Anna Kep-
pel-Płatek, dyrektor Wynajmu i Wóz-
ków Używanych w Jungheinrich Polska:
Klient posiada opcje skrócenia umowy
najmu - przy zakupie zostałby z wóz-
kiem do czasu jego całkowitej amorty-
zacji w księgach, natomiast przy leasin-
gu ewentualne skrócenie wiązałoby się
z bardzo wysoką karą. Należy również
pamiętać o takich korzyściach jak rata
wynajmu, która stanowi koszt działalno-
ści przedsiębiorstwa, i że kosztem podat-
kowym jest cały czynsz wynajmu, a nie
tylko niewielki odpis amortyzacyjny od
wartości zakupionego wózka.
Wynajem długoterminowy daje również
możliwość wymiany na bieżąco star-
szych wózków na nowsze modele i nie
przejmowania się potrzebą odsprzedaży
maszyn po wygaśnięciu umowy.
Minimalizacja inwestycji w aktywa
trwałe jest jednym z sposobów na uwol-
nienie inansów w czasie kryzysu. Wiele
irm poszukuje dróg do stania się „szczu-
płymi” (Lean) organizacjami, a to wyma-
ga usunięcia niepotrzebnych strat oraz
wzrostu wydajności przy jednoczesnym
ograniczaniu kosztów przedsiębiorstwa.
W niepewnych czasach zauważalna jest
również tendencja do koncentrowania
się irm na najważniejszych działaniach
operacyjnych przynoszących pewną ko-
rzyść w dłuższym okresie.
i kryzys ekonomiczny powodują wzrost
znaczenia wynajmu długoterminowego.
Ma to związek z optymalizacją kosztów
i większą skłonnością do outsourcingu –
stwierdza Eliza Świętochowska, dyrektor
Działu Wynajmu w STILL Polska. - Wy-
najem długoterminowy pozwala z góry
oszacować koszty ponoszone przez przed-
siębiorstwo na park maszynowy. Stałe
raty nie obciążają płynności inansowej
irmy, a wolne środki można przeznaczyć
na dalsze inwestycje.
Uwolnione środki wpływają na wzrost
rentowności przedsiębiorstwa, ale wie-
le korzyści dotyczy samej obsługi parku
maszynowego przez irmę zewnętrzną.
W razie awarii wózka widłowego klient
ma zazwyczaj zagwarantowaną umową
pełną obsługę serwisową, nierzadko na
miejscu zdarzenia. Ubezpieczenie wyna-
jętej loty wchodzi w cenę najmu, a wózki,
które uległy trwałym uszkodzeniom, są
automatycznie wymieniane na inne.
Korzyści wynajmu
długoterminowego
Firmy logistyczne i produkcyjne szukając
oszczędności i przewidywalności wydat-
ków coraz częściej decydują się na wyna-
jem długoterminowy. Pozwala on z góry
oszacować koszty, jakie operator musi
przeznaczyć na utrzymanie loty wózków
widłowych. - Brak stabilności na rynku
Elastyczne umowy
Impas na rynkach ma dla wynajmu dłu-
goterminowego dwojakie znaczenie. Kry-
zys z jednej strony sprzyja wynajmowi
długoterminowemu, gdyż ten pozwala
ograniczyć inwestycje w lotę, z drugiej
jednak strony klienci wykazują mniejszą
skłonność do podpisywania wieloletnich
kontraktów. Zawierane kontrakty dłu-
goterminowe muszą więc mieć coraz
bardziej elastyczny charakter, przejawia-
jący się w skracaniu czasu obowiązywa-
nia. - Termin "długoterminowy" zmienia
swoje znaczenie, ponieważ coraz częściej
mianem tym określamy transakcje do-
tychczas pojmowane jako usługa wynaj-
mu krótkoterminowego. Rozwój usługi
w spółce Emtor to propozycje elastycz-
ne, stąd wprowadzona usługa wynajmu
w okresie powyżej 60 i 72 miesięcy – za-
znacza Ryszard Miszczak, dyrektor han-
dlowy w Emtor. Chcąc wyjść klientom
naprzeciw producenci oferują komplek-
sowe rozwiązania z różnym terminem
obowiązywania. Nierzadko więc granica
między długoterminowym a krótkoter-
minowym wynajmem zaczyna się zacie-
rać. Padają również propozycje wynaj-
mu długoterminowego wózków z rynku
Fot. Fotolia
42
Grudzień 2012 - Styczeń 2013 nr 6/2012 (73) / www.eurologistics.pl
1063304724.018.png 1063304724.019.png 1063304724.020.png 1063304724.021.png 1063304724.001.png 1063304724.002.png 1063304724.003.png 1063304724.004.png 1063304724.005.png 1063304724.006.png 1063304724.007.png
 
wtórnego jako tańszej alternatywy dla
loty nowych wózków widłowych. - Klient
może otrzymać ratę wynajmu nawet o 40
procent niższą, w zależności od wieku
wózka, a my, jako dostawca, dajemy mu
pełny serwis i dokładnie te same warunki
najmu jak w przypadku nowych wózków -
mówi Anna Keppel-Płatek z Jungheinrich
Polska.
pel-Płatek z Jungheinrich Polska.
Ryszard Miszczak z Emtor podkreśla,
że serwis stanowi o większości zysków
potencjalnego użytkownika, dlatego
tak ważny jest dobór odpowiedniego
partnera, przy czym większe znaczenie
ma marka i jakość serwisu niż sama
marka wózka.
rii, co w rezultacie przełoży się na więk-
sze wydatki związane z jego eksploatacją
i serwisowaniem - tłumaczy Przemysław
Podolak, specjalista ds. marketingu w ir-
mie Polsad Jacek Korczak dystrybuującej
wózki Nissan w Polsce.
Opcja kupna maszyn używanych jest
idealnym rozwiązaniem dla przedsię-
biorstw, w których wózki widłowe od-
grywają rolę jedynie pomocniczą i to dla
mniej kluczowych procesów, co sprawia,
że możliwości maszyny nie są w pełni
wykorzystywane. - W takich przypadkach
może się okazać, że dobrym wyborem bę-
dzie właśnie wózek używany z pewnego
źródła. Odpowiednio wyremontowany
może służyć przez kolejne lata, a jest tań-
szy w zakupie.
Na zużycie wózka mają wpływ m.in. licz-
ba przebytych motogodzin, intensywność
wykorzystania maszyny oraz środowisko,
w którym wózek pracuje. Na stan tech-
niczny mają również wpływ częste zmia-
ny temperatur, zapylenie, niekorzystne
warunki atmosferyczne, a także sposób
eksploatacji maszyny przez operatora.
stary zamiast nowego
Interesującą alternatywą dla inwestycji
w nowe wózki jest zakup wózków uży-
wanych. Rynek wtórny cieszy się rosną-
cym zainteresowaniem i wiele irm na
tym polu odnotowało w ostatnim roku
znaczny wzrost sprzedaży. - Oceniamy,
że popyt na używane wózki widłowe
wzrósł o około 20 procent w stosunku do
roku ubiegłego. Z zakupem używanych
wózków wiążą się pewne zalety i zagro-
żenia – z jednej strony irma oszczędza
przy zakupie, gdyż kupuje tańszy sprzęt
w porównaniu z wydatkiem związa-
nym z zakupem nowego urządzenia,
a z drugiej strony kupuje używany sprzęt
o większym prawdopodobieństwie awa-
Istotny serwis
W podpisywanych umowach jedną
z głównych kart przetargowych jest
usługa serwisowania wynajmowanych
wózków. Nierzadko jest to argument
decydujący o wyborze konkretnego do-
stawcy, zwłaszcza gdy ten oferuje ory-
ginalne podzespoły do naprawy awarii.
Gwarancja szybkich napraw powstają-
cych uszkodzeń pozwala uniknąć kon-
sekwencji wynikających z potencjalnych
przestojów, które np. w irmach produk-
cyjnych mogą wiązać się z wysokimi
kosztami zatrzymania linii produkcyj-
nych. Dzięki profesjonalnej ofercie ser-
wisowej klient powinien być spokojny,
jeśli chodzi o nieprzewidziane zdarzenia.
W ramach serwisu, w zależności od do-
stawcy wchodzą poszczególne usługi,
najczęściej podlegające osobnemu i-
nansowaniu. - Rata wynajmu składa się
z raty inansowej i serwisowej. Na część
serwisową ma wpływ bieżąca obsługa
serwisowa wózka, np. przeglądy okreso-
we czy naprawy eksploatacyjne, opcjo-
nalnie wymiana zużytych opon/rolek,
wideł czy baterii, rejestracja wózka oraz
coroczne badanie przez Urząd Dozoru
Technicznego, wózki zastępcze wysyła-
ne na czas awarii – wyjaśnia Anna Kep-
użyWane jak noWe
anna keppeL-płatek
Dyrektor WynajMu i WóZkóW użyWanych
junGheinrich poLska
Wynajem długoterminowy wózków widłowych
rozwija się intensywnie z roku na rok. Aktualnie
wózki wynajęte długoterminowo stanowią aż 75
procent naszej loty wynajmu. Zamówienia no -
wych wózków w fabryce na wynajem długoter -
minowy w skali roku stanowią już ponad jedną
czwartą zamówień nowych urządzeń. W czasie
kryzysu spada generalnie zainteresowanie za -
kupem nowych wózków widłowych, tym samym
ich wynajmem długoterminowym. Rośnie nato -
miast sprzedaż urządzeń używanych, należycie
przygotowanych serwisowo z 6-12-miesięczną
gwarancją, jako tańsza alternatywa dla sprzedaży
nowych wózków.
eLastycZne oFerty najMu
rysZarD MisZcZak
Dyrektor hanDLoWy eMtor
Wynajem długoterminowy to obecnie bardzo dy -
namicznie rozwijająca się część biznesu. Możemy
przyjąć, iż około 30-35 procent wózków traiają -
cych do klientów znajduje się
w programie wynajmu długoterminowego. Tzw.
kryzys wprowadza jedynie konieczność korekty
dotychczasowych norm, przez co wpływa bezpo -
średnio na rozwój oferty. Ogromne znaczenie ma
tutaj elastyczność, która pozwala natychmiast
dostosować się do nowych uwarunkowań w oto -
czeniu spółki i przedstawić klientowi to, czego
szuka bądź potrzebuje. Wynajem długoterminowy
daje możliwość zaplanowania budżetu na najbliż -
szą i tę bardziej odległą przyszłość, a to podsta -
wowy czynnik warunkujący opłacalność projektu.
Rozwinięciem usługi wynajmu długoterminowe -
go jest outsourcing, gdzie obok usługi serwisowej
i wózka dostarczana jest także praca operatora,
a wśród niektórych życzeń klientów znajduje się
również dostawa gazu do LPG.
WóZek Z historią
iWona GrysZko
useD trucks saLes ManaGer
toyota MateriaL hanDLinG poLska sp. Z o.o.
W tym roku odnotowaliśmy wzrost zaintereso -
wania wózkami używanymi w porównaniu do lat
poprzednich. Z powodu niepewności na rynkach
inansowych oraz wywołanej presji na redukcję
kosztów i minimalizację inwestycji, trend zapo -
trzebowania na wózki używane jest wzrastający
i utrzyma się jeszcze przez najbliższe lata.
Zakup wózka używanego niewiadomego pocho -
dzenia, od irm działających na zasadzie pośred -
nictwa wiąże się z dużym ryzykiem związanym
przede wszystkim z nieznanym przebiegiem
i historią wózka, zastosowaniem niskiej jakości
części zamiennych. Wózki takie najczęściej nie
nadają się do intensywnej pracy, są wysoko awa -
ryjne i kosztowne w utrzymaniu. Aby zminimali -
zować to ryzyko należy kupować wózki używane
od sprawdzonych dostawców, którzy mogą udo -
wodnić historię wózka, jego serwisowanie oraz
oferują pewną gwarancję.
Lean to MiniMaLiZacja inWestycji
eLiZa ŚWiętochoWska
Dyrektor DZiału WynajMu stiLL poLska
Wynajem długoterminowy cieszy się coraz więk -
szym zainteresowaniem, choć wciąż nie jest to
najpopularniejsza forma inansowania loty. Na jego
rosnący udział wpływ ma sytuacja na rynku oraz
łatwość zawarcia umowy. W przeciwieństwie do
leasingu nie wymaga bowiem angażowania banku
lub irmy leasingowej oraz dokonywania począt -
kowej wpłaty. Wynajem długoterminowy pozwala
także na rozwój logistyki wewnętrznej w irmie bez
angażowania znacznego kapitału. LTR (Long Term
Rental) – wynajem długoterminowy jest popular -
ny nie tylko w czasie kryzysu. Coraz więcej irm
przyjmuje strategię lean management, czyli tzw.
szczupłego zarządzania. Użytkując lotę wózków
widłowych na zasadzie wynajmu, minimalizuje się
inwestycje w aktywa trwałe.
uniWersaLny LpG
prZeMysłaW poDoLak
specjaLista Ds. MarketinGu poLsaD
Średni okres użytkowania wózka widłowego w lo -
gistyce to ok. 5-7 lat. Awaryjność wózka w dużej
mierze uzależniona jest od rodzaju jego eksplo -
atacji oraz jakości obsługi serwisowej. Największą
popularnością na rynku wtórnym wśród naszych
wózków cieszą się te z napędem LPG ze względu
na swoją uniwersalność tzn. możliwość użytko -
wanie wózka na zewnątrz oraz wewnątrz hali
magazynowej. Wózki widłowe marki NISSAN serii
DX z napędem LPG dodatkowo posiadają 3-drożny
katalizator zapewniający najniższą emisję spalin.
43
www.eurologistics.pl / Grudzień 2012 - Styczeń 2013 nr 6/2012 (73)
1063304724.008.png 1063304724.009.png 1063304724.010.png 1063304724.011.png 1063304724.012.png 1063304724.013.png 1063304724.014.png 1063304724.015.png 1063304724.016.png 1063304724.017.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin