emocje-wyzszej-wagi.pdf
(
433 KB
)
Pobierz
Inteligencja emocjonalna
Agnieszka Polska-Kamieńska, prezes zarządu Persona Global Polska
Emocje wyższej wagi
Choć tyle mówi się o kryzysie, portale rekrutacyjne pełne
są ogłoszeń o naborze na stanowiska menedżerów. Kogo
i czego szukają irmy? nie tylko specjalistycznej wiedzy
i umiejętności, i nie tylko wysokiego IQ, bo wysoki
iloraz inteligencji nie gwarantuje skuteczności, a same
umiejętności merytoryczne i wiedza techniczna nie
wystarczą, aby być dobrym menedżerem.
kimi trudnościami i stresem, są bardziej
kompetentne społecznie, łatwiej im
w związkach, przyjaźniach, rozumieniu
i wychowaniu dzieci, a także w pracy.
Czym więc jest inteligencja emocjonal-
na, od której aż tyle w naszym życiu za-
leży? Kiedy możemy powiedzieć o sobie,
że jesteśmy inteligentni emocjonalnie?
Według Daniela Golemana, jednego
z najbardziej znanych badaczy tego za-
gadnienia, inteligencja emocjonalna to
zarządzanie sobą i naszymi relacjami
z innymi, czyli zdolność rozpoznawania
i rozumienia własnych uczuć, a także
uczuć innych, panowanie nad własnymi
emocjami, kierowanie nimi oraz wyko-
rzystywanie ich do osiągnięcia sukcesu.
Już na pierwszy rzut oka widać, że zdol-
ności te przydadzą się każdemu, a komuś,
kto ma zarządzać ludźmi – szczególnie.
Daniel Goleman wskazuje również pięć
podstawowych kompetencji emocjonal-
nych i społecznych składających się na
inteligencję emocjonalną.
Są to zdolności odmienne od inteligencji
akademickiej, czyli umiejętności czysto
intelektualnych, mierzonych ilorazem
inteligencji, ale ściśle je uzupełniające.
Robert K. Cooper w swojej wysoko ce-
nionej książce „EQ: inteligencja emocjo-
nalna w organizacji i zarządzaniu” pisze,
że nasz sukces życiowy jedynie w 20%
zależy od naszego IQ, a w całej reszcie
od innych czynników, w tym inteligen-
cji emocjonalnej. Swoją kolejną książkę
zatytułował „Zejdź sam sobie z drogi”,
przekonując, że nawet nasz mózg i jego
przyzwyczajenia mogą być dla nas ogra-
niczeniem i że powinniśmy nauczyć
się odkrywać potencjał, jaki w nas jest.
Spróbujmy więc zacząć od dowiedzenia
się, w jakim punkcie jesteśmy i jak moż-
na zwiększyć swoją inteligencję emocjo-
nalną.
Ważne są również zdolności innego
typu. Rekruterzy oczekują więc od
przyszłych pracowników zdolności do
współpracy w grupie, zdolności przy-
wódczych, komunikacyjnych, umiejęt-
ności pracy w stresie itd. Te wymogi
to elementy inteligencji emocjonalnej,
która – w przeciwieństwie do ilorazu
inteligencji – nie jest nam dana raz na
zawsze i przez całe życie możemy pra-
cować nad jej rozwojem.
Z badań prowadzonych w ostatnich
latach wynika niezbicie, że ludzie po-
siadający wysoki poziom inteligencji
emocjonalnej łatwiej budują pozytywne
relacje międzyludzkie, osiągają z nich
satysfakcję, unikają destrukcyjnych form
rozwiązywania konliktów i generalnie
szybciej i trafniej rozwiązują problemy.
Osoby takie lepiej radzą sobie z wszel-
Jak to zmierzyć?
Dostępne są specjalistyczne programy
badające nasze zdolności emocjonal-
ne oraz pozwalające na ich rozwija-
nie i wzmacnianie istniejącego w nas
potencjału. Klasycznym testem jest
pomiar inteligencji emocjonalnej ska-
lą Mayer-Salovey-Caruso, czyli tzw.
MSCIET. Wiele irm prowadzi także
Fot. Panthermedia
34
Grudzień 2012 - Styczeń 2013 nr 6/2012 (73) / www.eurologistics.pl
warsztaty dotyczące inteligencji emo-
cjonalnej. Na takich warsztatach me-
nedżer (lub też każdy pracownik) może
dowiedzieć się, w jaki sposób on sam
postrzega innych i jak jest postrzegany
przez otoczenie. Otrzyma także prak-
tyczne wskazówki, co i jak warto zmie-
nić, by poprawić swoje relacje z innymi,
np. jak wzmocnić zdolność do empatii,
perswazji, współpracy. Dalsza praca
nad sobą pomoże mu w poprawie rela-
cji międzyludzkich, a w efekcie pomoże
mu być lepszym szefem. Bazując na naj-
nowszych badaniach nad tą dziedziną
Persona Global opracowała Proil moż-
liwości emocjonalnych. To narzędzie
pomiaru opiera się na badaniu postrze-
gania siebie i innych oraz daje informa-
cję zwrotną o sposobach wykorzysta-
nia umiejętności, które są uznawane
za przejaw inteligencji emocjonalnej
w pracy. To także praktyczne spojrzenie
na umiejętności związane z zarządza-
niem własnymi emocjami i działaniami
oraz pomoc w wypracowaniu trwałych
i właściwych relacji z innymi ludźmi.
Proil jest wykorzystywany jako narzę-
dzie pomocy dla liderów, którzy chcą
podnieść swoje umiejętności przywód-
cze lub jako część programu rozwoju
przywództwa i zmiany kultury w or-
ganizacjach. Może być także skuteczną
częścią programu budowania zespołu.
Air
Ocean
Logistics
Inteligencja emocjonalna
to jeden z kluczowych
czynników warunkujących
skuteczność biznesową
A passion for solutions
www.panalpina.com
Po pierwsze:
wnikliwa analiza
Określenie Proilu możliwości emo-
cjonalnych jest punktem wyjścia inte-
raktywnych warsztatów wspierających
proces nauki i zmiany. Poprzez wybór
modułów nauczania powinny być one
dostosowane do potrzeb rozwojowych
danej grupy w taki sposób, aby mogły
być włączone w szerszy program roz-
woju dla pracowników organizacji. Ich
celem jest zidentyikowanie mocnych
stron uczestników oraz obszarów do
dalszego rozwoju, aby rozwijali swoje
umiejętności zgodnie z predyspozy-
cjami emocjonalnymi. W trakcie zajęć
opracowuje się dla każdego osobisty
plan działania, aby menedżerowie mo-
gli kontynuować ten proces także poza
warsztatami. Uczestnikami mogą być
wszystkie osoby zajmujące funkcje
kierownicze oraz uważane za kluczo-
we dla organizacji. Warsztaty takie są
przydatne w podnoszeniu efektywno-
ści oraz budowaniu więzi wewnątrz
zespołu, a także dostarczają pracow-
nikom pierwszej linii praktycznych
umiejętności postępowania w rela-
cjach z klientami.
Proil możliwości emocjonalnych stoso-
wany na warsztatach zawiera 66 pytań,
które obejmują 24 działy w 5 kompo-
nentach składających się na potencjał
emocjonalny. Proil rozpoczyna się prze-
glądem badań, konstruktów, modeli, de-
inicji i wytycznych dotyczących inter-
pretacji raportu. Wynik jest podany jako
ogólny opis, po którym przytaczane są
dane, a następnie – w ramach każdego
działu – dane połączone są z wykresami.
Każdy komponent zawiera opis wskazu-
jący zarówno indywidualne mocne stro-
ny, jak i obszary, które mogą i powinny
być rozwijane. W raporcie podane są
także sugestie dotyczące działań, które
mogą okazać się przydatne. Na koniec
uczestnik otrzymuje propozycję działań
rozwojowych, podkreślających kluczowe
kroki, jakie może podjąć w celu popra-
wy lub zwiększenia swoich możliwości
emocjonalnych.
Po drugie:
praca i jeszcze raz praca
Proil może być skutecznie wykorzy-
stywany między innymi jako część
programu szkoleń powitalnych, aby
35
www.eurologistics.pl / Grudzień 2012 - Styczeń 2013 nr 6/2012 (73)
w Whangarei, w Nowej Zelandii. Coraz
bardziej zróżnicowani mieszkańcy-po-
datnicy i zwiększająca się społeczność
zmusiła lokalne władze tego dystryktu,
aby zwróciły szczególną uwagę na sku-
teczną współpracę i innowacyjne zarzą-
dzanie zespołami przez poszczególnych
kierowników. Proil możliwości emocjo-
nalnych stał się kluczowym programem
rozwoju dla wszystkich menedżerów
i liderów. Efekty były wręcz nieocenio-
ne. Ludzie zwiększyli swoją wydajność,
a ich działania pozwoliły na szybszy
rozwój całej organizacji. Wynikiem była
większa spójność, otwartość i zdolność
do twórczej współpracy, a także zdolność
do realizacji szerszych planów nawet
przy ograniczonych funduszach. Insty-
tucja została także wyróżniona nagrodą
doskonałości biznesowej.
Samoświadomość
– wiedza o swoich
stanach wewnętrznych, preferencjach,
możliwościach i ocenach intuicyjnych, czyli
świadomość emocjonalna, poprawna
samoocena, wiara w siebie, tj. silne
poczucie własnej wartości i świadomość
swoich możliwości i umiejętności.
Samoregulacja
– panowanie nad swoimi
stanami wewnętrznymi, impulsami
i możliwościami czyli samokontrola,
utrzymywanie norm uczciwości i prawości,
sumienność, elastyczność
w dostosowywaniu się do zmian,
innowacyjność.
Umiejętności społeczne
–
umiejętność wzbudzania
u innych pożądanych reakcji,
czyli wpływanie na innych,
porozumienie, łagodzenie
konfliktów, przewodzenie,
tworzenie więzi, współpraca
i współdziałanie, umiejętności
zespołowe.
Motywacja
– skłonności
emocjonalne, które prowadzą
do nowych celów lub ułatwiają
ich osiągnięcie, czyli dążenie do
osiągnięć, zaangażowanie,
inicjatywa, optymizm.
Empatia
– uświadamianie
sobie uczuć, potrzeb i niepokojów innych
osób, czyli rozumienie innych, doskonalenie
innych, nastawienie usługowe, świadomość
polityczna, tj. rozpoznawanie emocjonalnych
prądów grupy i stosunków wśród
przedstawicieli władzy.
pomóc pracownikowi lepiej zrozumieć,
w jaki sposób jego kompetencje wpisu-
ją się w kompetencje organizacji. Może
także być głównym celem szkolenia
w programie rozwojowym dla lide-
rów i menedżerów, podnoszącym ich
umiejętności interpersonalne i zdol-
ności przywódcze. Proil możliwości
emocjonalnych to także narzędzie dłu-
goterminowego rozwoju, a możliwość
powtórzenia badania pozwala mierzyć
dokonywane postępy.
Badania inteligencji emocjonalnej
mogą stać się także narzędziem co-
achingu. Tak właśnie stało się w przy-
padku pewnego menedżera - inżyniera,
który w ramach restrukturyzacji został
zdegradowany. Był absolutnie załama-
ny zmianą swojej pozycji w irmie. Był
również osobą, której brakowało em-
patii. Zaproponowano mu coaching,
który miał pomóc mu w zaakcepto-
waniu nowej sytuacji i nauczeniu się
umiejętności niezbędnych w jego no-
wej roli w irmie. W ramach coachingu
przeprowadzono badanie inteligencji
emocjonalnej. Informacje zwrotne, ja-
kie pracownik ten otrzymał po badaniu,
pokrywały się ze słownymi komenta-
rzami i uwagami, jakie otrzymywał już
wcześniej. Jednakże, jako inżynier, był
w stanie dużo lepiej zrozumieć te infor-
macje w formie liczb i danych zawar-
tych w uzasadnieniu. Badanie pomogło
mu również w ustaleniu osobistego pla-
nu działania na przyszłość. Już w ciągu
trzech miesięcy zmienił sposób radze-
nia sobie z ludźmi i sam chciał konty-
nuować naukę i rozwój. Wymiernym
efektem dla irmy było więc zarówno
zatrzymanie wysokiej klasy specjalisty
w organizacji, jak i jego osobisty roz-
wój, który na dalszych etapach dodatko-
wo przyczynił się do poprawy wyników.
Kto na tym zyskuje?
Jak wynika z badań, mniej niż 30 pro-
cent tego, czego ludzie uczą się na
szkoleniach, naprawdę przydaje im
się w pracy. Warto więc inwestować
w szkolenia, które przynoszą realną
zmianę. A inteligencja emocjonalna to
jeden z kluczowych czynników warun-
kujących skuteczność biznesową. Za-
pewnia ona możliwość maksymalnego
wykorzystania IQ, umiejętności i wie-
dzy. Dlatego też tak ważne jest ciągłe
wzmacnianie i rozwijanie jej, szczegól-
nie u liderów. Pozwala to nie tylko na
rozwój indywidualny pracowników, ale
także wpływa na efekty całej organi-
zacji. Niewątpliwie w XXI wieku inte-
ligencja emocjonalna i związana z nią
inteligencja praktyczna i kreatywna
stają się siłą napędową rozwoju, i to nie
tylko w biznesie.
Po trzecie:
zbieramy owoce
Podniesienie umiejętności z zakresu
inteligencji emocjonalnej pozwala pra-
cownikowi posiadającemu wiedzę tech-
niczną zwiększyć efektywność swojej
pracy i poprawić zdolność współpracy
w zespole. Zwiększenie tych umiejęt-
ności w całym zespole wspiera jego siłę
i integrację, co także przekłada się na
dobrą współpracę i wzrost efektywności
grupy.
Autorka jest doświadczonym trenerem, coachem
i Interim Managerem oraz dyplomowanym me
-
diatorem, jest także praktykiem zarządzania
i osiągania rezultatów poprzez zaangażowanie
ludzi. Z sukcesem przewodziła różnorodnym
zmianom organizacyjnym, doskonaliła w rozwoju
trenerów, konsultantów i menedżerów. Od 1994 do
2001 zaangażowana w AchieveGlobal, początko
-
wo jako Master Trainer, a następnie jako członek
zarządu i dyrektor generalny. W latach 2002-2004
była prezesem zarządu i dyrektorem zarządzają
-
cym TMI Polska (obecnie House of Skills). Od 2004
roku jako Managing Partner wspólnie z Januszem
Kamieńskim budowała irmę Executive-Conver
-
sation Polska, pierwszego partnera Persona GLO
-
BAL® w Polsce, specjalizującego się w doradztwie
strategicznym. Od lutego 2009 roku pełni funkcję
dyrektora zarządzającego oraz prezesa zarządu
Persona Global Polska. Obecnie doradza, szkoli,
prowadzi executive-coaching oraz Interim Mana
-
gement w Executive-Conversation.
Nasz sukces życiowy jedynie
w 20% zależy od naszego IQ
Badania inteligencji emocjonalnej są
stosowane w różnych typach organizacji:
w sektorze publicznym, FMCG, w wie-
lu gałęziach przemysłu i organizacjach
not-proit. Instrument ten jest odpowied-
ni dla różnej wielkości przedsiębiorstw
i instytucji i może być wykorzystany
na każdym poziomie kierownictwa. Te-
stowały go organizacje z całego świa-
ta. Ciekawy przykład zaobserwowano
36
Grudzień 2012 - Styczeń 2013 nr 6/2012 (73) / www.eurologistics.pl
Plik z chomika:
Szymuszka
Inne pliki z tego folderu:
kleska-restrukturyzacyjna-molocha.pdf
(249 KB)
zasoby-ukryte-w-pracownikach.pdf
(535 KB)
eliminowanie-marnotrawstwa.pdf
(242 KB)
przesylka-na-cztery-rece.pdf
(223 KB)
katalizator-postepu.pdf
(309 KB)
Inne foldery tego chomika:
Pliki dostępne do 27.02.2021
Angielski
Anxiety Coaches Podcast
Audiobooks ENG
Audiobooks PL
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin