emocje-wyzszej-wagi.pdf

(433 KB) Pobierz
Inteligencja emocjonalna
Agnieszka Polska-Kamieńska, prezes zarządu Persona Global Polska
Emocje wyższej wagi
Choć tyle mówi się o kryzysie, portale rekrutacyjne pełne
są ogłoszeń o naborze na stanowiska menedżerów. Kogo
i czego szukają irmy? nie tylko specjalistycznej wiedzy
i umiejętności, i nie tylko wysokiego IQ, bo wysoki
iloraz inteligencji nie gwarantuje skuteczności, a same
umiejętności merytoryczne i wiedza techniczna nie
wystarczą, aby być dobrym menedżerem.
kimi trudnościami i stresem, są bardziej
kompetentne społecznie, łatwiej im
w związkach, przyjaźniach, rozumieniu
i wychowaniu dzieci, a także w pracy.
Czym więc jest inteligencja emocjonal-
na, od której aż tyle w naszym życiu za-
leży? Kiedy możemy powiedzieć o sobie,
że jesteśmy inteligentni emocjonalnie?
Według Daniela Golemana, jednego
z najbardziej znanych badaczy tego za-
gadnienia, inteligencja emocjonalna to
zarządzanie sobą i naszymi relacjami
z innymi, czyli zdolność rozpoznawania
i rozumienia własnych uczuć, a także
uczuć innych, panowanie nad własnymi
emocjami, kierowanie nimi oraz wyko-
rzystywanie ich do osiągnięcia sukcesu.
Już na pierwszy rzut oka widać, że zdol-
ności te przydadzą się każdemu, a komuś,
kto ma zarządzać ludźmi – szczególnie.
Daniel Goleman wskazuje również pięć
podstawowych kompetencji emocjonal-
nych i społecznych składających się na
inteligencję emocjonalną.
Są to zdolności odmienne od inteligencji
akademickiej, czyli umiejętności czysto
intelektualnych, mierzonych ilorazem
inteligencji, ale ściśle je uzupełniające.
Robert K. Cooper w swojej wysoko ce-
nionej książce „EQ: inteligencja emocjo-
nalna w organizacji i zarządzaniu” pisze,
że nasz sukces życiowy jedynie w 20%
zależy od naszego IQ, a w całej reszcie
od innych czynników, w tym inteligen-
cji emocjonalnej. Swoją kolejną książkę
zatytułował „Zejdź sam sobie z drogi”,
przekonując, że nawet nasz mózg i jego
przyzwyczajenia mogą być dla nas ogra-
niczeniem i że powinniśmy nauczyć
się odkrywać potencjał, jaki w nas jest.
Spróbujmy więc zacząć od dowiedzenia
się, w jakim punkcie jesteśmy i jak moż-
na zwiększyć swoją inteligencję emocjo-
nalną.
Ważne są również zdolności innego
typu. Rekruterzy oczekują więc od
przyszłych pracowników zdolności do
współpracy w grupie, zdolności przy-
wódczych, komunikacyjnych, umiejęt-
ności pracy w stresie itd. Te wymogi
to elementy inteligencji emocjonalnej,
która – w przeciwieństwie do ilorazu
inteligencji – nie jest nam dana raz na
zawsze i przez całe życie możemy pra-
cować nad jej rozwojem.
Z badań prowadzonych w ostatnich
latach wynika niezbicie, że ludzie po-
siadający wysoki poziom inteligencji
emocjonalnej łatwiej budują pozytywne
relacje międzyludzkie, osiągają z nich
satysfakcję, unikają destrukcyjnych form
rozwiązywania konliktów i generalnie
szybciej i trafniej rozwiązują problemy.
Osoby takie lepiej radzą sobie z wszel-
Jak to zmierzyć?
Dostępne są specjalistyczne programy
badające nasze zdolności emocjonal-
ne oraz pozwalające na ich rozwija-
nie i wzmacnianie istniejącego w nas
potencjału. Klasycznym testem jest
pomiar inteligencji emocjonalnej ska-
lą Mayer-Salovey-Caruso, czyli tzw.
MSCIET. Wiele irm prowadzi także
Fot. Panthermedia
34
Grudzień 2012 - Styczeń 2013 nr 6/2012 (73) / www.eurologistics.pl
1063304028.050.png 1063304028.060.png 1063304028.071.png 1063304028.082.png 1063304028.001.png 1063304028.002.png 1063304028.003.png 1063304028.004.png 1063304028.005.png 1063304028.006.png
 
warsztaty dotyczące inteligencji emo-
cjonalnej. Na takich warsztatach me-
nedżer (lub też każdy pracownik) może
dowiedzieć się, w jaki sposób on sam
postrzega innych i jak jest postrzegany
przez otoczenie. Otrzyma także prak-
tyczne wskazówki, co i jak warto zmie-
nić, by poprawić swoje relacje z innymi,
np. jak wzmocnić zdolność do empatii,
perswazji, współpracy. Dalsza praca
nad sobą pomoże mu w poprawie rela-
cji międzyludzkich, a w efekcie pomoże
mu być lepszym szefem. Bazując na naj-
nowszych badaniach nad tą dziedziną
Persona Global opracowała Proil moż-
liwości emocjonalnych. To narzędzie
pomiaru opiera się na badaniu postrze-
gania siebie i innych oraz daje informa-
cję zwrotną o sposobach wykorzysta-
nia umiejętności, które są uznawane
za przejaw inteligencji emocjonalnej
w pracy. To także praktyczne spojrzenie
na umiejętności związane z zarządza-
niem własnymi emocjami i działaniami
oraz pomoc w wypracowaniu trwałych
i właściwych relacji z innymi ludźmi.
Proil jest wykorzystywany jako narzę-
dzie pomocy dla liderów, którzy chcą
podnieść swoje umiejętności przywód-
cze lub jako część programu rozwoju
przywództwa i zmiany kultury w or-
ganizacjach. Może być także skuteczną
częścią programu budowania zespołu.
Air
Ocean
Logistics
Inteligencja emocjonalna
to jeden z kluczowych
czynników warunkujących
skuteczność biznesową
A passion for solutions
www.panalpina.com
Po pierwsze:
wnikliwa analiza
Określenie Proilu możliwości emo-
cjonalnych jest punktem wyjścia inte-
raktywnych warsztatów wspierających
proces nauki i zmiany. Poprzez wybór
modułów nauczania powinny być one
dostosowane do potrzeb rozwojowych
danej grupy w taki sposób, aby mogły
być włączone w szerszy program roz-
woju dla pracowników organizacji. Ich
celem jest zidentyikowanie mocnych
stron uczestników oraz obszarów do
dalszego rozwoju, aby rozwijali swoje
umiejętności zgodnie z predyspozy-
cjami emocjonalnymi. W trakcie zajęć
opracowuje się dla każdego osobisty
plan działania, aby menedżerowie mo-
gli kontynuować ten proces także poza
warsztatami. Uczestnikami mogą być
wszystkie osoby zajmujące funkcje
kierownicze oraz uważane za kluczo-
we dla organizacji. Warsztaty takie są
przydatne w podnoszeniu efektywno-
ści oraz budowaniu więzi wewnątrz
zespołu, a także dostarczają pracow-
nikom pierwszej linii praktycznych
umiejętności postępowania w rela-
cjach z klientami.
Proil możliwości emocjonalnych stoso-
wany na warsztatach zawiera 66 pytań,
które obejmują 24 działy w 5 kompo-
nentach składających się na potencjał
emocjonalny. Proil rozpoczyna się prze-
glądem badań, konstruktów, modeli, de-
inicji i wytycznych dotyczących inter-
pretacji raportu. Wynik jest podany jako
ogólny opis, po którym przytaczane są
dane, a następnie – w ramach każdego
działu – dane połączone są z wykresami.
Każdy komponent zawiera opis wskazu-
jący zarówno indywidualne mocne stro-
ny, jak i obszary, które mogą i powinny
być rozwijane. W raporcie podane są
także sugestie dotyczące działań, które
mogą okazać się przydatne. Na koniec
uczestnik otrzymuje propozycję działań
rozwojowych, podkreślających kluczowe
kroki, jakie może podjąć w celu popra-
wy lub zwiększenia swoich możliwości
emocjonalnych.
Po drugie:
praca i jeszcze raz praca
Proil może być skutecznie wykorzy-
stywany między innymi jako część
programu szkoleń powitalnych, aby
35
www.eurologistics.pl / Grudzień 2012 - Styczeń 2013 nr 6/2012 (73)
1063304028.007.png 1063304028.008.png 1063304028.009.png 1063304028.010.png 1063304028.011.png 1063304028.012.png 1063304028.013.png 1063304028.014.png 1063304028.015.png 1063304028.016.png 1063304028.017.png 1063304028.018.png 1063304028.019.png 1063304028.020.png 1063304028.021.png 1063304028.022.png 1063304028.023.png 1063304028.024.png 1063304028.025.png 1063304028.026.png 1063304028.027.png 1063304028.028.png 1063304028.029.png 1063304028.030.png 1063304028.031.png 1063304028.032.png 1063304028.033.png 1063304028.034.png 1063304028.035.png 1063304028.036.png 1063304028.037.png 1063304028.038.png 1063304028.039.png 1063304028.040.png 1063304028.041.png 1063304028.042.png 1063304028.043.png 1063304028.044.png 1063304028.045.png 1063304028.046.png 1063304028.047.png 1063304028.048.png 1063304028.049.png 1063304028.051.png
 
w Whangarei, w Nowej Zelandii. Coraz
bardziej zróżnicowani mieszkańcy-po-
datnicy i zwiększająca się społeczność
zmusiła lokalne władze tego dystryktu,
aby zwróciły szczególną uwagę na sku-
teczną współpracę i innowacyjne zarzą-
dzanie zespołami przez poszczególnych
kierowników. Proil możliwości emocjo-
nalnych stał się kluczowym programem
rozwoju dla wszystkich menedżerów
i liderów. Efekty były wręcz nieocenio-
ne. Ludzie zwiększyli swoją wydajność,
a ich działania pozwoliły na szybszy
rozwój całej organizacji. Wynikiem była
większa spójność, otwartość i zdolność
do twórczej współpracy, a także zdolność
do realizacji szerszych planów nawet
przy ograniczonych funduszach. Insty-
tucja została także wyróżniona nagrodą
doskonałości biznesowej.
Samoświadomość – wiedza o swoich
stanach wewnętrznych, preferencjach,
możliwościach i ocenach intuicyjnych, czyli
świadomość emocjonalna, poprawna
samoocena, wiara w siebie, tj. silne
poczucie własnej wartości i świadomość
swoich możliwości i umiejętności.
Samoregulacja – panowanie nad swoimi
stanami wewnętrznymi, impulsami
i możliwościami czyli samokontrola,
utrzymywanie norm uczciwości i prawości,
sumienność, elastyczność
w dostosowywaniu się do zmian,
innowacyjność.
Umiejętności społeczne
umiejętność wzbudzania
u innych pożądanych reakcji,
czyli wpływanie na innych,
porozumienie, łagodzenie
konfliktów, przewodzenie,
tworzenie więzi, współpraca
i współdziałanie, umiejętności
zespołowe.
Motywacja – skłonności
emocjonalne, które prowadzą
do nowych celów lub ułatwiają
ich osiągnięcie, czyli dążenie do
osiągnięć, zaangażowanie,
inicjatywa, optymizm.
Empatia – uświadamianie
sobie uczuć, potrzeb i niepokojów innych
osób, czyli rozumienie innych, doskonalenie
innych, nastawienie usługowe, świadomość
polityczna, tj. rozpoznawanie emocjonalnych
prądów grupy i stosunków wśród
przedstawicieli władzy.
pomóc pracownikowi lepiej zrozumieć,
w jaki sposób jego kompetencje wpisu-
ją się w kompetencje organizacji. Może
także być głównym celem szkolenia
w programie rozwojowym dla lide-
rów i menedżerów, podnoszącym ich
umiejętności interpersonalne i zdol-
ności przywódcze. Proil możliwości
emocjonalnych to także narzędzie dłu-
goterminowego rozwoju, a możliwość
powtórzenia badania pozwala mierzyć
dokonywane postępy.
Badania inteligencji emocjonalnej
mogą stać się także narzędziem co-
achingu. Tak właśnie stało się w przy-
padku pewnego menedżera - inżyniera,
który w ramach restrukturyzacji został
zdegradowany. Był absolutnie załama-
ny zmianą swojej pozycji w irmie. Był
również osobą, której brakowało em-
patii. Zaproponowano mu coaching,
który miał pomóc mu w zaakcepto-
waniu nowej sytuacji i nauczeniu się
umiejętności niezbędnych w jego no-
wej roli w irmie. W ramach coachingu
przeprowadzono badanie inteligencji
emocjonalnej. Informacje zwrotne, ja-
kie pracownik ten otrzymał po badaniu,
pokrywały się ze słownymi komenta-
rzami i uwagami, jakie otrzymywał już
wcześniej. Jednakże, jako inżynier, był
w stanie dużo lepiej zrozumieć te infor-
macje w formie liczb i danych zawar-
tych w uzasadnieniu. Badanie pomogło
mu również w ustaleniu osobistego pla-
nu działania na przyszłość. Już w ciągu
trzech miesięcy zmienił sposób radze-
nia sobie z ludźmi i sam chciał konty-
nuować naukę i rozwój. Wymiernym
efektem dla irmy było więc zarówno
zatrzymanie wysokiej klasy specjalisty
w organizacji, jak i jego osobisty roz-
wój, który na dalszych etapach dodatko-
wo przyczynił się do poprawy wyników.
Kto na tym zyskuje?
Jak wynika z badań, mniej niż 30 pro-
cent tego, czego ludzie uczą się na
szkoleniach, naprawdę przydaje im
się w pracy. Warto więc inwestować
w szkolenia, które przynoszą realną
zmianę. A inteligencja emocjonalna to
jeden z kluczowych czynników warun-
kujących skuteczność biznesową. Za-
pewnia ona możliwość maksymalnego
wykorzystania IQ, umiejętności i wie-
dzy. Dlatego też tak ważne jest ciągłe
wzmacnianie i rozwijanie jej, szczegól-
nie u liderów. Pozwala to nie tylko na
rozwój indywidualny pracowników, ale
także wpływa na efekty całej organi-
zacji. Niewątpliwie w XXI wieku inte-
ligencja emocjonalna i związana z nią
inteligencja praktyczna i kreatywna
stają się siłą napędową rozwoju, i to nie
tylko w biznesie.
Po trzecie:
zbieramy owoce
Podniesienie umiejętności z zakresu
inteligencji emocjonalnej pozwala pra-
cownikowi posiadającemu wiedzę tech-
niczną zwiększyć efektywność swojej
pracy i poprawić zdolność współpracy
w zespole. Zwiększenie tych umiejęt-
ności w całym zespole wspiera jego siłę
i integrację, co także przekłada się na
dobrą współpracę i wzrost efektywności
grupy.
Autorka jest doświadczonym trenerem, coachem
i Interim Managerem oraz dyplomowanym me -
diatorem, jest także praktykiem zarządzania
i osiągania rezultatów poprzez zaangażowanie
ludzi. Z sukcesem przewodziła różnorodnym
zmianom organizacyjnym, doskonaliła w rozwoju
trenerów, konsultantów i menedżerów. Od 1994 do
2001 zaangażowana w AchieveGlobal, początko -
wo jako Master Trainer, a następnie jako członek
zarządu i dyrektor generalny. W latach 2002-2004
była prezesem zarządu i dyrektorem zarządzają -
cym TMI Polska (obecnie House of Skills). Od 2004
roku jako Managing Partner wspólnie z Januszem
Kamieńskim budowała irmę Executive-Conver -
sation Polska, pierwszego partnera Persona GLO -
BAL® w Polsce, specjalizującego się w doradztwie
strategicznym. Od lutego 2009 roku pełni funkcję
dyrektora zarządzającego oraz prezesa zarządu
Persona Global Polska. Obecnie doradza, szkoli,
prowadzi executive-coaching oraz Interim Mana -
gement w Executive-Conversation.
Nasz sukces życiowy jedynie
w 20% zależy od naszego IQ
Badania inteligencji emocjonalnej są
stosowane w różnych typach organizacji:
w sektorze publicznym, FMCG, w wie-
lu gałęziach przemysłu i organizacjach
not-proit. Instrument ten jest odpowied-
ni dla różnej wielkości przedsiębiorstw
i instytucji i może być wykorzystany
na każdym poziomie kierownictwa. Te-
stowały go organizacje z całego świa-
ta. Ciekawy przykład zaobserwowano
36
Grudzień 2012 - Styczeń 2013 nr 6/2012 (73) / www.eurologistics.pl
1063304028.052.png 1063304028.053.png 1063304028.054.png 1063304028.055.png 1063304028.056.png 1063304028.057.png 1063304028.058.png 1063304028.059.png 1063304028.061.png 1063304028.062.png 1063304028.063.png 1063304028.064.png 1063304028.065.png 1063304028.066.png 1063304028.067.png 1063304028.068.png 1063304028.069.png 1063304028.070.png 1063304028.072.png 1063304028.073.png 1063304028.074.png 1063304028.075.png 1063304028.076.png 1063304028.077.png 1063304028.078.png 1063304028.079.png 1063304028.080.png 1063304028.081.png 1063304028.083.png 1063304028.084.png 1063304028.085.png 1063304028.086.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin