nowalijkiz-dyszlami.pdf
(
461 KB
)
Pobierz
Technika / Naczepy
PRZyCZEPy DLA KAżDEGO I NA INDyWIDUALNE POTRZEBy
Nowalijkiz dyszlami
Podobnie jak ma to miejsce na rynku zabudów i naczep, również w przypadku przyczep mamy do czynienia zarówno z produktami typowymi, jak też
z mocno zindywidualizowanymi. Są też rozwiązania „szyte na miarę”, dopasowane do konkretnych, nierzadko bardzo specyficznych potrzeb konkretnego
użytkownika.
Rodzaj stosowanej przyczepy
zależy od przewożonego ładunku.
Szczególnie popularne są przy-
czepy oplandekowane (również
w wersji z plandeką zasłonową czyli
popularną firanką), platformowe,
a także wywrotki (z wywrotem tyl-
nozsypowym bądź trójstronnym).
W każdym przypadku liczy się waga
większego znaczenia. Systemy są
coraz bardziej „inteligentne”, elek-
tronika potrafi aktywnie rozpoznać
aktualną sytuację podczas jazdy
i w razie potrzeby np. wyhamowuje
przyczepę. W ten sposób zarówno
ciągnik jak i przyczepa zachowują
stabilność, co pozwala unikać
wypadków.
podłogę stalową lub wyłożoną alu-
miniową blachą ryflowaną), burty
boczne budowane są z anodowa-
nego aluminium. Całość konstru-
owana jest na ramie z podłużnymi
belkami niosącymi i stabilizującymi
poprzeczkami. Przyczepy tego
rodzaju wyposażane są w stopnie
naburtowe ułatwiające dostęp do
wymagań transportu towarów
w kontrolowanej temperaturze.
Dostępne są jako przyczepy dwu-
lub trzyosiowe z dyszlem oraz
w wersji z osią centralną. Przyczepy
tego rodzaju dostępne są m.in.
z dodatkowymi drzwiami bocznymi,
z rampą załadowczą, można je
zaopatrzyć w system telematyczny,
jak również w rozwiązania pozwala-
jące na załadunek piętrowy.
Ciekawym elementem oferty
rynkowej są przyczepy furgo-
nowe Schmitz Cargobull, umoż-
liwiające przewóz np. owoców,
warzyw, kwiatów i innych towa-
rów wrażliwych na temperaturę.
Beznitowe wykonanie i zwarte
powierzchniowo szyny zabez-
pieczające ładunek zapobiegają
uszkodzeniom towarów. Wannę
dolną wykonano z aluminium,
co umożliwia szybkie i dokładne
czyszczenie. Elementem kontro-
lnym jest łącznik stykowy drzwi
przesuwnych, rejestrator jazdy
zapisuje czasy otwierania przy-
czepy. Dostępne są też warianty
dwupoziomowe z elastycznym
ustawianiem wysokości. Całość
bazuje na cynkowanej ogniowo
i łączonej sworzniami ramie,
a ściany budowane są z paneli war-
stwowych i kilkakrotnie powleka-
nych płaszczy stalowych.
Schwarzmüller ma w swej gamie
m.in. przyczepę skrzyniową
z osiami centralnymi (tandem),
z zabudową burtową lub żaluzjową.
W maksymalnym wariancie mie-
ści niemal 60 m sześc. ładunków,
a dopuszczalna masa całkowita
wynosi 24 t. Wymiary takiej przy-
czepy to: (długość x szerokość x
wysokość): 7,8 x 2,48 x 3,09 m.
Przyczepy posiadają dwie pary
składanych słupków środkowych,
bazują na osiach SAF, BPW lub
Mercedes, a zaopatrywane są
w hamulce tarczowe (z ABS).
skorupowaprzyczepadwuosiowamarkiWielton.
Fot. MJ
skrzyniei plandeki
Do najpopularniejszych należą
ciągle przyczepy ze stałą skrzy-
nią (zwane często burtowymi)
oraz kontenerowe. Konstrukcje
poszczególnych producentów są
do siebie bardzo podobne. Naj-
częściej jest to przyczepa zbudo-
wana na dwuosiowym podwoziu
tandemowym o dopuszczalnej
masie całkowitej ok. 18 t. Skrzy-
nia mierzy zazwyczaj niecałe 7 m,
a standardowa wysokość burt to
z reguły 0,8 m (opcjonalnie 1 m).
Podłoga wykonywana jest z anty-
poślizgowej sklejki wodoodpornej
(producenci proponują opcjonalnie
nominalna, współcześnie stoso-
wane materiały (np. aluminium)
pozwalają znacznie zmniejszyć
masę własną, a więc zwiększając
tym samym ładowność.
Również w przyczepach stoso-
wane są techniczne nowinki, np.
elektroniczny system hamowa-
nia (EBS) czy system stabilizacji
przechyłów (RSS), podwyższające
skuteczność i bezpieczeństwo
hamowania, minimalizujące nie-
bezpieczeństwo rozkołysania się,
redukujące zagrożenie przewró-
cenia się przyczepy. Wobec rosną-
cych gabarytów i osiąganych pręd-
kości, czynniki te nabierają coraz
skrzyni oraz uchwyty do ładunku
w podłodze.
Krone ma w swej ofercie np. sys-
tem Load Carrier. Konstruktorzy tej
firmy są autorami stelaża plandeki
do „obsługi jednoręcznej”, który
kierowca może samodzielnie zde-
montować również w trasie. Zwra-
cają uwagę praktyczne rozwiązania,
np. zderzak i belka oświetlenia są
zawsze oddzielnymi elementami,
dlatego jako dwie osobne części
można je tanio i szybko wymieniać.
Jest też spory popyt na systemy
wykonane z paneli z tworzywa
sztucznego wzmocnionych włók-
nem szklanym, dostosowane do
42
-
Truck
&
Business
PRODUKCJĄ
Logistyka produkcji jutra
w szczupłych systemach
produkcyjnych
24 stycznia 2013, Warszawa
Truck
&
Business
-
43
Technika / Naczepy
Fachowcyodkontenerów
Wśród platform kontenerowych są
produkty marki Wielton, m. in. przy-
czepa centralnoosiowa PC 16 do
przewozu kontenerów w systemie
wymiennym. Mierzy (bez dyszla)
niecałe 7,6 m, a zamki kontenerowe
znajdują się na długości niemal
6 m. Umożliwia przewóz kontene-
rów C715, C745 oraz C782, a zatem
będących w stanie pomieścić mak-
symalnie 18 europalet. Ważąca nomi-
nalnie 3,3 t przyczepa ma dopusz-
czalną masę całkowitą wynoszącą
18 t. Wielton ma też przyczepy pod
kontenery rolkowe, m.in. PS-2/P1.
Rama jest stalowa (materiał o pod-
wyższonej wytrzymałości), podwozie
posiada pneumatyczne zawieszenie.
Przyczepę zaopatrzono w dwie osie
bębnowe (obciążenie techniczne osi
9 t), dyszel (ucho o średnicy 40 mm),
obrotnicę, a także w zawór pozio-
mowania na osi przedniej i tylnej.
Dyszel może mieć 2,1 lub 2,7 m dłu-
gości. Opcjonalnie oferowana jest np.
pneumatyczna blokada kontenera,
a także mechaniczna blokada rolki
kontenera z możliwością blokowania
kontenera w trzech pozycjach.
Nowością w ofercie KH-Kipper jest
natomiast przyczepa podkontene-
rowa z wywrotem, przystosowana
do współpracy z kontenerami
o długości roboczej 6,5-7,3 m.
Również w tym przypadku DMC
wynosi 18 t. Przyczepę zapatrzono
w trzy blokady pneumatyczne
kontenera (dwie blokady podłuż-
nic ramy przewożonego konte-
nera i jedna blokada na rolkach
kontenera). Wyposażenie stanowi
wielofunkcyjny rozsuwany dyszel,
który umożliwia przeładunek kon-
tenera z samochodu na przyczepę
i odwrotnie bez konieczności rozpi-
nania zestawu. Zautomatyzowano
niektóre funkcje, np. otwieranie
blokad czy spuszczanie powietrza
z miechów, co sprawia, że nie jest
potrzebna ingerencja użytkownika.
Przyczepa w porównaniu do typo-
wych, najczęściej spotykanych na
drogach tzw. kontenerówek wyróż-
nia się dodatkową funkcją, a jest nią
wysypywanie zawartości konte-
nera dokładnie w taki sam sposób,
jak ma to miejsce przy tradycyjnych
wywrotkach tylnozsypowych.
Wszechstronne możliwości zasto-
sowania do transportu w systemach
popularne,z wywrotem...
Wśród popularnych wywrotek dwu-
osiowych jest produkt KH-Kipper,
centralnoosiowa przyczepa dwu-
stronna P2T W2H. Skrzynia mierzy
5 m, przy szerokości 2,5 m, a burty
mają wysokość 1 m. Objętość takiej
skrzyni przekracza 11 m sześc.
Podłoga wykonywana jest standar-
dowo z 6-milimetrowej stali hardox,
burty z 4-milimetrowej stali domex.
Dyszel jest spawany, końcówkę
dyszla przystosowano do haka
sprzęgłowego. Podobne gabaryty
i parametry użytkowe ma, pocho-
dząca od tego samego producenta
przyczepa trójstronna P2T W3C.
Stosunkowo niedawno na polski
rynek dotarły przyczepy-wywrotki
marki Krampe. Dopuszczalna
masa całkowita bazowej wersji to
22 t, przyczepa ma 5,2 m długości
i 2,3 m szerokości. Konstruktorzy
zwrócili uwagę m.in. na relatywnie
długi odcinek ugięcia resorów, co
sprawia, że przyczepy tego rodzaju
dobrze radzą sobie w terenie (np.
transport płodów rolnych). Za
odpowiednią stabilność odpowia-
dają, montowane seryjnie osie
(BPW) z hydrauliczną kompensacją
wahań. Elementem wyposażenia
jest amortyzacja dyszla. Skrzy-
nia ma półokrągły kształt. Taka
budowa pozwoliła na obniżenie
środka ciężkości, a tym samym
zapewniono niewielką wysokość
załadunku. Skrzynie przyczep
wykonywane są ze stali o podwyż-
szonej wytrzymałości (hardox).
Blacha ma grubość 6 mm. Klapa
tylna jest otwierana hydraulicznie.
Po zamknięciu klapy, na obwodzie
skrzyni nie ma wystających ele-
mentów, dzięki czemu przyczepa
nie jest nadmiernie narażona na
uszkodzenia, które może spowo-
dować np. łyżka czy widły przy
załadunku ładowarką.
przyczepaFlieglz systememścianyprzesuwnej.
Fot. Fliegl
hakowo-windowych daje nowa przy-
czepa Schwarzmüller kombi. Klient
może wybrać pomiędzy wersją dwu-,
a trzyosiową, pomiędzy ogumieniem
pojedynczym lub bliźniaczym i zamó-
wić przyczepę w wersji lakierowanej
lub cynkowanej natryskowo bądź
ogniowo. Pojazd jest standardowo
wyposażony w zawieszenie pneu-
matyczne, jednak można wybrać
również zawieszenie paraboliczne.
Przyczepa może zostać doposażona
w elementy pozwalające na transport
kontenerów samowyładowczych.
wysokogatunkowej, zabezpieczo-
nej antykorozyjnie. Konstrukcja
jest spawana. Długość użytkowa
przyczepy wynosi 7-8 m. Opcjonal-
nie istnieje możliwość wykonania
aluminiowych burt.
Interesującym produktem są
niskopodwoziowe przyczepy
z wózkiem skrętnym marki Kögel.
„Trzyosiówka” posiada łamany
najazd. Stabilność ramy głównej
i zewnętrznej wynika m.in. z zasto-
sowania drobnoziarnistej stali oraz
poprzecznych dźwigarów wzmac-
niających. Na zwiększenie kom-
fortu eksploatacji wpływa ręcznie
opuszczany, resorowany pneuma-
tycznie agregat tylnej osi. Walorem
jest skos, z tyłu pojazdu, sprawia-
jący, że wysokość załadunku jest
stosunkowo niewielka. Relatywnie
mały jest kąt najazdu (10 st.). Ten
sam producent ma również trzy-
osiową przyczepę o konstrukcji
skręcanej, z prostym podjazdem.
To 30-tonówka ze sworzniami,
ułatwiającymi łatwą wymianę
poszczególnych elementów ramy.
Największą w rodzinie jest naczepa
czteroosiowa z najazdem łamanym
i wózkiem skrętnym. Do wyposa-
żenia seryjnego należą: systemem
EBS z hamulcem postojowym
oraz z siłownikiem sprężynowym.
W podstawę platformy wpuszczono
specjalne mocowania, a odpowied-
nie zabezpieczenie ładunku zapew-
niają też zintegrowane w ramie
zewnętrznej „kieszenie”.
z niskimpodwoziem
Wśród przyczep niskopodwozio-
wych jest tandemowa PT12-20,
produkt firmy CMT. Ramę dwu-
osiówki zakończono dyszlem
stałym z końcówką wymienną.
Podobne rozwiązania zastosowano
również w przyczepie triademowej.
W tej samej rodzinie produktów jest
ponadto przyczepa niskopodwo-
ziowa CMT na obrotnicy. Występuje
w wariancie dwu-, bądź trzyosio-
wym. Ramę wsparto na obrotnicy
i zakończono dyszlem. W wersji
trzyosiowej z najazdami przyczepą
tego rodzaju można przewozić np.
maszyny budowlane lub rolnicze:
koparki, walce, ciągniki, wózki
widłowe. W opuszczaniu i podno-
szeniu najazdów pomaga mecha-
nizm hydrauliczny.
Podobne zastosowanie mają rów-
nież niskopodwoziowe przyczepy
marki KH-Kipper. Tu modele P2N,
P3N i P4N różnią się od siebie kon-
strukcją podwozia (dwie, trzy lub
cztery osie). Osie umieszczono cen-
tralnie. Każda z nich ma nośność
9 lub 11 t. Standardowy element
wyposażenia stanowią hydraulicz-
nie obsługiwane najazdy, a także
specjalne punkty zaczepienia
ładunku oraz pojemne, wykonane
z aluminium skrzynki narzędziowe.
Ramy przyczep wykonano ze stali
Niskopodwoziowaprzyczepa
markikoegelz najazdami.
Fot. Kögel
44
-
Truck
&
Business
popularnadwuosiówkamarkikögel.
Gdywywrotkasięnie
sprawdzi...
Na razie dość krótki rynkowy
życiorys mają w Polsce przyczepy
marki Fliegl, zaopatrzone w unika-
towy system rozładowczy Gigant.
Wprawdzie pierwotnie stosowano
je tylko w transporcie rolnym, ale
zdaniem konstruktorów, przy-
czepy tego rodzaju mogą zastąpić
praktycznie wszystkie, stoso-
wane w przewozach pojazdy typu
wywrotka, bądź też przyczepy
z tzw. przesuwaną podłogą (wal-
king-floor). Przyczepy występują
w wariancie dwu-, trzy- oraz czte-
roosiowym. Dwuosiówki mają
dopuszczalny ciężar całkowity od
8 do 20 t, przyczepy trzyosiowe
od 20 do 25 t, natomiast czte-
roosiowe oferowane są jedynie
w wersji o DMC wynoszącej 40 t.
Zwraca uwagę wymienne pod-
wozie. To zwiększa możliwości
jego wykorzystania. Podwozie
przyczepy można bowiem użyć np.
jako nośnik wozu asenizacyjnego
(transport komunalny), można też
na nim umieścić kontener (seryj-
nym elementem jest tzw. rygiel
kontenerowy). Jak wyliczono,
Gigant umożliwia zwiększenie
pojemności przyczepy o 30-80 proc.
Wszystko za sprawą specjalnej sta-
lowej płyty ścieśniającej. Walorem
rozwiązania jest m.in. mniejszy
nakład pracy, tak w czasie zała-
dunku jak i rozładunku, możliwość
większego zagęszczenia ładunku,
jak również szybsze opróżnianie
przyczepy. Płyta stanowi przed-
nią ścianę przyczepy. Porusza się
w jej wnętrzu, ułatwiając rozła-
dunek. Ściany boczne przyczepy
wykonano z blachy stalowej. Są to
moduły. Poszczególne elementy
można łatwo wymienić w sytuacji
gdy zaistnieje taka potrzeba (np.
nastąpi ich uszkodzenie).
Na rynek trafiły też polskie przy-
czepy z przesuwną ścianą. T900
i T902 są dziełem konstrukto-
rów Pronaru. Zastosowane roz-
wiązanie umożliwia rozładunek
towarów poprzez przesuwanie
ładunku przednią ścianą skrzyni
ładunkowej. Taka konstrukcja daje
również gwarancję łatwego rozła-
dunku przewożonych materiałów
w trudnych warunkach atmos-
ferycznych bądź lokalowych, np.
w niskich budynkach, na dużych
Fot. Kögel
pochyłościach terenu lub przy sil-
nym wietrze, a zatem w miejscach
gdzie typowe przyczepy wywrotki
stosować jest raczej trudno. Skrzy-
nia ładunkowa przyczep T900 i T902
ma skorupowy kształt, umożliwia
przewóz zarówno materiałów cięż-
kich (np. ziemia, żwir), jak i sypkich
(np. zboże). Zwraca uwagę stosun-
kowo duża (2 m) wysokość ścian
bocznych. Wykonano je z blachy
stalowej o grubości 4 mm. Podłoga
jest jeszcze o 2 mm grubsza. Ścianę
przesuwną wyposażono w elasto-
merowe uszczelniacze, zapobiega-
jące np. wyciekom przewożonych
produktów. Składana drabinka
i stopnie burtowe ułatwiają dostęp
do skrzyni ładunkowej.
Podstawowa różnica pomiędzy
obiema przyczepami wynika z ich
gabarytów. T902 jest przyczepą
„krótką”, zbudowana na jednej,
choć tandemowej osi. T900 zbudo-
wano z kolei na osi potrójnej (tzw.
tridem), z sześcioma resorami sta-
lowymi i wahaczami. Standardowy
element stanowi teleskopowa pod-
pora dyszla. W ramach wyposaże-
nia opcjonalnego, obie przyczepy
można zaopatrzyć w hydraulicznie
otwierane klapy boczne z automa-
tycznym układem ryglowania, jak
również np. w rynnę zsypową.
Michał Jurczak
Oprogramowanie logistyczne
Zarządzaj tak, jakbyś tam był
Firma Soloplan, wiodący producent oprogramowania do planowania transportu (TMS),
oferuje Państwu intuicyjne i kompleksowe rozwiązanie spełniające wszystkie aktualne
wymagania nowoczesnej branży transportowo - spedycyjnej. Dzięki elastyczności systemu
CarLo®, dopasowujemy się do Państwa indywidualnych wymagań mimo ustandaryzowanych
funkcjonalności.
Chętnie udzielimy odpowiedzi na Państwa pytania!
www.soloplan.pl
Truck
&
Business
-
45
Plik z chomika:
Szymuszka
Inne pliki z tego folderu:
kleska-restrukturyzacyjna-molocha.pdf
(249 KB)
zasoby-ukryte-w-pracownikach.pdf
(535 KB)
eliminowanie-marnotrawstwa.pdf
(242 KB)
przesylka-na-cztery-rece.pdf
(223 KB)
katalizator-postepu.pdf
(309 KB)
Inne foldery tego chomika:
Pliki dostępne do 27.02.2021
Angielski
Anxiety Coaches Podcast
Audiobooks ENG
Audiobooks PL
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin