nowalijkiz-dyszlami.pdf

(461 KB) Pobierz
Technika / Naczepy
PRZyCZEPy DLA KAżDEGO I NA INDyWIDUALNE POTRZEBy
Nowalijki­z dyszlami
Podobnie jak ma to miejsce na rynku zabudów i naczep, również w przypadku przyczep mamy do czynienia zarówno z produktami typowymi, jak też
z mocno zindywidualizowanymi. Są też rozwiązania „szyte na miarę”, dopasowane do konkretnych, nierzadko bardzo specyficznych potrzeb konkretnego
użytkownika.
Rodzaj stosowanej przyczepy
zależy od przewożonego ładunku.
Szczególnie popularne są przy-
czepy oplandekowane (również
w wersji z plandeką zasłonową czyli
popularną firanką), platformowe,
a także wywrotki (z wywrotem tyl-
nozsypowym bądź trójstronnym).
W każdym przypadku liczy się waga
większego znaczenia. Systemy są
coraz bardziej „inteligentne”, elek-
tronika potrafi aktywnie rozpoznać
aktualną sytuację podczas jazdy
i w razie potrzeby np. wyhamowuje
przyczepę. W ten sposób zarówno
ciągnik jak i przyczepa zachowują
stabilność, co pozwala unikać
wypadków.
podłogę stalową lub wyłożoną alu-
miniową blachą ryflowaną), burty
boczne budowane są z anodowa-
nego aluminium. Całość konstru-
owana jest na ramie z podłużnymi
belkami niosącymi i stabilizującymi
poprzeczkami. Przyczepy tego
rodzaju wyposażane są w stopnie
naburtowe ułatwiające dostęp do
wymagań transportu towarów
w kontrolowanej temperaturze.
Dostępne są jako przyczepy dwu-
lub trzyosiowe z dyszlem oraz
w wersji z osią centralną. Przyczepy
tego rodzaju dostępne są m.in.
z dodatkowymi drzwiami bocznymi,
z rampą załadowczą, można je
zaopatrzyć w system telematyczny,
jak również w rozwiązania pozwala-
jące na załadunek piętrowy.
Ciekawym elementem oferty
rynkowej są przyczepy furgo-
nowe Schmitz Cargobull, umoż-
liwiające przewóz np. owoców,
warzyw, kwiatów i innych towa-
rów wrażliwych na temperaturę.
Beznitowe wykonanie i zwarte
powierzchniowo szyny zabez-
pieczające ładunek zapobiegają
uszkodzeniom towarów. Wannę
dolną wykonano z aluminium,
co umożliwia szybkie i dokładne
czyszczenie. Elementem kontro-
lnym jest łącznik stykowy drzwi
przesuwnych, rejestrator jazdy
zapisuje czasy otwierania przy-
czepy. Dostępne są też warianty
dwupoziomowe z elastycznym
ustawianiem wysokości. Całość
bazuje na cynkowanej ogniowo
i łączonej sworzniami ramie,
a ściany budowane są z paneli war-
stwowych i kilkakrotnie powleka-
nych płaszczy stalowych.
Schwarzmüller ma w swej gamie
m.in. przyczepę skrzyniową
z osiami centralnymi (tandem),
z zabudową burtową lub żaluzjową.
W maksymalnym wariancie mie-
ści niemal 60 m sześc. ładunków,
a dopuszczalna masa całkowita
wynosi 24 t. Wymiary takiej przy-
czepy to: (długość x szerokość x
wysokość): 7,8 x 2,48 x 3,09 m.
Przyczepy posiadają dwie pary
składanych słupków środkowych,
bazują na osiach SAF, BPW lub
Mercedes, a zaopatrywane są
w hamulce tarczowe (z ABS).
skorupowa­przyczepa­dwuosiowa­marki­Wielton.
Fot. MJ
skrzynie­i plandeki
Do najpopularniejszych należą
ciągle przyczepy ze stałą skrzy-
nią (zwane często burtowymi)
oraz kontenerowe. Konstrukcje
poszczególnych producentów są
do siebie bardzo podobne. Naj-
częściej jest to przyczepa zbudo-
wana na dwuosiowym podwoziu
tandemowym o dopuszczalnej
masie całkowitej ok. 18 t. Skrzy-
nia mierzy zazwyczaj niecałe 7 m,
a standardowa wysokość burt to
z reguły 0,8 m (opcjonalnie 1 m).
Podłoga wykonywana jest z anty-
poślizgowej sklejki wodoodpornej
(producenci proponują opcjonalnie
nominalna, współcześnie stoso-
wane materiały (np. aluminium)
pozwalają znacznie zmniejszyć
masę własną, a więc zwiększając
tym samym ładowność.
Również w przyczepach stoso-
wane są techniczne nowinki, np.
elektroniczny system hamowa-
nia (EBS) czy system stabilizacji
przechyłów (RSS), podwyższające
skuteczność i bezpieczeństwo
hamowania, minimalizujące nie-
bezpieczeństwo rozkołysania się,
redukujące zagrożenie przewró-
cenia się przyczepy. Wobec rosną-
cych gabarytów i osiąganych pręd-
kości, czynniki te nabierają coraz
skrzyni oraz uchwyty do ładunku
w podłodze.
Krone ma w swej ofercie np. sys-
tem Load Carrier. Konstruktorzy tej
firmy są autorami stelaża plandeki
do „obsługi jednoręcznej”, który
kierowca może samodzielnie zde-
montować również w trasie. Zwra-
cają uwagę praktyczne rozwiązania,
np. zderzak i belka oświetlenia są
zawsze oddzielnymi elementami,
dlatego jako dwie osobne części
można je tanio i szybko wymieniać.
Jest też spory popyt na systemy
wykonane z paneli z tworzywa
sztucznego wzmocnionych włók-
nem szklanym, dostosowane do
42 - Truck & Business
1063302925.052.png 1063302925.063.png 1063302925.074.png 1063302925.085.png 1063302925.001.png
PRODUKCJĄ
Logistyka produkcji jutra
w szczupłych systemach
produkcyjnych
24 stycznia 2013, Warszawa
Truck & Business - 43
1063302925.004.png 1063302925.005.png 1063302925.006.png 1063302925.007.png 1063302925.008.png 1063302925.009.png 1063302925.010.png 1063302925.011.png 1063302925.012.png 1063302925.013.png 1063302925.014.png 1063302925.015.png 1063302925.016.png 1063302925.017.png 1063302925.018.png 1063302925.019.png 1063302925.020.png 1063302925.021.png 1063302925.022.png 1063302925.023.png 1063302925.024.png 1063302925.025.png 1063302925.026.png 1063302925.027.png 1063302925.028.png 1063302925.029.png 1063302925.030.png 1063302925.031.png 1063302925.032.png 1063302925.033.png 1063302925.034.png 1063302925.035.png 1063302925.036.png 1063302925.037.png 1063302925.038.png 1063302925.039.png 1063302925.040.png 1063302925.041.png 1063302925.042.png
Technika / Naczepy
Fachowcy­od­kontenerów
Wśród platform kontenerowych są
produkty marki Wielton, m. in. przy-
czepa centralnoosiowa PC 16 do
przewozu kontenerów w systemie
wymiennym. Mierzy (bez dyszla)
niecałe 7,6 m, a zamki kontenerowe
znajdują się na długości niemal
6 m. Umożliwia przewóz kontene-
rów C715, C745 oraz C782, a zatem
będących w stanie pomieścić mak-
symalnie 18 europalet. Ważąca nomi-
nalnie 3,3 t przyczepa ma dopusz-
czalną masę całkowitą wynoszącą
18 t. Wielton ma też przyczepy pod
kontenery rolkowe, m.in. PS-2/P1.
Rama jest stalowa (materiał o pod-
wyższonej wytrzymałości), podwozie
posiada pneumatyczne zawieszenie.
Przyczepę zaopatrzono w dwie osie
bębnowe (obciążenie techniczne osi
9 t), dyszel (ucho o średnicy 40 mm),
obrotnicę, a także w zawór pozio-
mowania na osi przedniej i tylnej.
Dyszel może mieć 2,1 lub 2,7 m dłu-
gości. Opcjonalnie oferowana jest np.
pneumatyczna blokada kontenera,
a także mechaniczna blokada rolki
kontenera z możliwością blokowania
kontenera w trzech pozycjach.
Nowością w ofercie KH-Kipper jest
natomiast przyczepa podkontene-
rowa z wywrotem, przystosowana
do współpracy z kontenerami
o długości roboczej 6,5-7,3 m.
Również w tym przypadku DMC
wynosi 18 t. Przyczepę zapatrzono
w trzy blokady pneumatyczne
kontenera (dwie blokady podłuż-
nic ramy przewożonego konte-
nera i jedna blokada na rolkach
kontenera). Wyposażenie stanowi
wielofunkcyjny rozsuwany dyszel,
który umożliwia przeładunek kon-
tenera z samochodu na przyczepę
i odwrotnie bez konieczności rozpi-
nania zestawu. Zautomatyzowano
niektóre funkcje, np. otwieranie
blokad czy spuszczanie powietrza
z miechów, co sprawia, że nie jest
potrzebna ingerencja użytkownika.
Przyczepa w porównaniu do typo-
wych, najczęściej spotykanych na
drogach tzw. kontenerówek wyróż-
nia się dodatkową funkcją, a jest nią
wysypywanie zawartości konte-
nera dokładnie w taki sam sposób,
jak ma to miejsce przy tradycyjnych
wywrotkach tylnozsypowych.
Wszechstronne możliwości zasto-
sowania do transportu w systemach
popularne,­z wywrotem...
Wśród popularnych wywrotek dwu-
osiowych jest produkt KH-Kipper,
centralnoosiowa przyczepa dwu-
stronna P2T W2H. Skrzynia mierzy
5 m, przy szerokości 2,5 m, a burty
mają wysokość 1 m. Objętość takiej
skrzyni przekracza 11 m sześc.
Podłoga wykonywana jest standar-
dowo z 6-milimetrowej stali hardox,
burty z 4-milimetrowej stali domex.
Dyszel jest spawany, końcówkę
dyszla przystosowano do haka
sprzęgłowego. Podobne gabaryty
i parametry użytkowe ma, pocho-
dząca od tego samego producenta
przyczepa trójstronna P2T W3C.
Stosunkowo niedawno na polski
rynek dotarły przyczepy-wywrotki
marki Krampe. Dopuszczalna
masa całkowita bazowej wersji to
22 t, przyczepa ma 5,2 m długości
i 2,3 m szerokości. Konstruktorzy
zwrócili uwagę m.in. na relatywnie
długi odcinek ugięcia resorów, co
sprawia, że przyczepy tego rodzaju
dobrze radzą sobie w terenie (np.
transport płodów rolnych). Za
odpowiednią stabilność odpowia-
dają, montowane seryjnie osie
(BPW) z hydrauliczną kompensacją
wahań. Elementem wyposażenia
jest amortyzacja dyszla. Skrzy-
nia ma półokrągły kształt. Taka
budowa pozwoliła na obniżenie
środka ciężkości, a tym samym
zapewniono niewielką wysokość
załadunku. Skrzynie przyczep
wykonywane są ze stali o podwyż-
szonej wytrzymałości (hardox).
Blacha ma grubość 6 mm. Klapa
tylna jest otwierana hydraulicznie.
Po zamknięciu klapy, na obwodzie
skrzyni nie ma wystających ele-
mentów, dzięki czemu przyczepa
nie jest nadmiernie narażona na
uszkodzenia, które może spowo-
dować np. łyżka czy widły przy
załadunku ładowarką.
przyczepa­Fliegl­z systemem­ściany­przesuwnej.­
Fot. Fliegl
hakowo-windowych daje nowa przy-
czepa Schwarzmüller kombi. Klient
może wybrać pomiędzy wersją dwu-,
a trzyosiową, pomiędzy ogumieniem
pojedynczym lub bliźniaczym i zamó-
wić przyczepę w wersji lakierowanej
lub cynkowanej natryskowo bądź
ogniowo. Pojazd jest standardowo
wyposażony w zawieszenie pneu-
matyczne, jednak można wybrać
również zawieszenie paraboliczne.
Przyczepa może zostać doposażona
w elementy pozwalające na transport
kontenerów samowyładowczych.
wysokogatunkowej, zabezpieczo-
nej antykorozyjnie. Konstrukcja
jest spawana. Długość użytkowa
przyczepy wynosi 7-8 m. Opcjonal-
nie istnieje możliwość wykonania
aluminiowych burt.
Interesującym produktem są
niskopodwoziowe przyczepy
z wózkiem skrętnym marki Kögel.
„Trzyosiówka” posiada łamany
najazd. Stabilność ramy głównej
i zewnętrznej wynika m.in. z zasto-
sowania drobnoziarnistej stali oraz
poprzecznych dźwigarów wzmac-
niających. Na zwiększenie kom-
fortu eksploatacji wpływa ręcznie
opuszczany, resorowany pneuma-
tycznie agregat tylnej osi. Walorem
jest skos, z tyłu pojazdu, sprawia-
jący, że wysokość załadunku jest
stosunkowo niewielka. Relatywnie
mały jest kąt najazdu (10 st.). Ten
sam producent ma również trzy-
osiową przyczepę o konstrukcji
skręcanej, z prostym podjazdem.
To 30-tonówka ze sworzniami,
ułatwiającymi łatwą wymianę
poszczególnych elementów ramy.
Największą w rodzinie jest naczepa
czteroosiowa z najazdem łamanym
i wózkiem skrętnym. Do wyposa-
żenia seryjnego należą: systemem
EBS z hamulcem postojowym
oraz z siłownikiem sprężynowym.
W podstawę platformy wpuszczono
specjalne mocowania, a odpowied-
nie zabezpieczenie ładunku zapew-
niają też zintegrowane w ramie
zewnętrznej „kieszenie”.
z niskim­podwoziem
Wśród przyczep niskopodwozio-
wych jest tandemowa PT12-20,
produkt firmy CMT. Ramę dwu-
osiówki zakończono dyszlem
stałym z końcówką wymienną.
Podobne rozwiązania zastosowano
również w przyczepie triademowej.
W tej samej rodzinie produktów jest
ponadto przyczepa niskopodwo-
ziowa CMT na obrotnicy. Występuje
w wariancie dwu-, bądź trzyosio-
wym. Ramę wsparto na obrotnicy
i zakończono dyszlem. W wersji
trzyosiowej z najazdami przyczepą
tego rodzaju można przewozić np.
maszyny budowlane lub rolnicze:
koparki, walce, ciągniki, wózki
widłowe. W opuszczaniu i podno-
szeniu najazdów pomaga mecha-
nizm hydrauliczny.
Podobne zastosowanie mają rów-
nież niskopodwoziowe przyczepy
marki KH-Kipper. Tu modele P2N,
P3N i P4N różnią się od siebie kon-
strukcją podwozia (dwie, trzy lub
cztery osie). Osie umieszczono cen-
tralnie. Każda z nich ma nośność
9 lub 11 t. Standardowy element
wyposażenia stanowią hydraulicz-
nie obsługiwane najazdy, a także
specjalne punkty zaczepienia
ładunku oraz pojemne, wykonane
z aluminium skrzynki narzędziowe.
Ramy przyczep wykonano ze stali
Niskopodwoziowa­przyczepa­
marki­koegel­z najazdami.
Fot. Kögel
44 - Truck & Business
1063302925.043.png 1063302925.044.png 1063302925.045.png 1063302925.046.png 1063302925.047.png
popularna­dwuosiówka­marki­kögel.
Gdy­wywrotka­się­nie­
sprawdzi...­
Na razie dość krótki rynkowy
życiorys mają w Polsce przyczepy
marki Fliegl, zaopatrzone w unika-
towy system rozładowczy Gigant.
Wprawdzie pierwotnie stosowano
je tylko w transporcie rolnym, ale
zdaniem konstruktorów, przy-
czepy tego rodzaju mogą zastąpić
praktycznie wszystkie, stoso-
wane w przewozach pojazdy typu
wywrotka, bądź też przyczepy
z tzw. przesuwaną podłogą (wal-
king-floor). Przyczepy występują
w wariancie dwu-, trzy- oraz czte-
roosiowym. Dwuosiówki mają
dopuszczalny ciężar całkowity od
8 do 20 t, przyczepy trzyosiowe
od 20 do 25 t, natomiast czte-
roosiowe oferowane są jedynie
w wersji o DMC wynoszącej 40 t.
Zwraca uwagę wymienne pod-
wozie. To zwiększa możliwości
jego wykorzystania. Podwozie
przyczepy można bowiem użyć np.
jako nośnik wozu asenizacyjnego
(transport komunalny), można też
na nim umieścić kontener (seryj-
nym elementem jest tzw. rygiel
kontenerowy). Jak wyliczono,
Gigant umożliwia zwiększenie
pojemności przyczepy o 30-80 proc.
Wszystko za sprawą specjalnej sta-
lowej płyty ścieśniającej. Walorem
rozwiązania jest m.in. mniejszy
nakład pracy, tak w czasie zała-
dunku jak i rozładunku, możliwość
większego zagęszczenia ładunku,
jak również szybsze opróżnianie
przyczepy. Płyta stanowi przed-
nią ścianę przyczepy. Porusza się
w jej wnętrzu, ułatwiając rozła-
dunek. Ściany boczne przyczepy
wykonano z blachy stalowej. Są to
moduły. Poszczególne elementy
można łatwo wymienić w sytuacji
gdy zaistnieje taka potrzeba (np.
nastąpi ich uszkodzenie).
Na rynek trafiły też polskie przy-
czepy z przesuwną ścianą. T900
i T902 są dziełem konstrukto-
rów Pronaru. Zastosowane roz-
wiązanie umożliwia rozładunek
towarów poprzez przesuwanie
ładunku przednią ścianą skrzyni
ładunkowej. Taka konstrukcja daje
również gwarancję łatwego rozła-
dunku przewożonych materiałów
w trudnych warunkach atmos-
ferycznych bądź lokalowych, np.
w niskich budynkach, na dużych
Fot. Kögel
pochyłościach terenu lub przy sil-
nym wietrze, a zatem w miejscach
gdzie typowe przyczepy wywrotki
stosować jest raczej trudno. Skrzy-
nia ładunkowa przyczep T900 i T902
ma skorupowy kształt, umożliwia
przewóz zarówno materiałów cięż-
kich (np. ziemia, żwir), jak i sypkich
(np. zboże). Zwraca uwagę stosun-
kowo duża (2 m) wysokość ścian
bocznych. Wykonano je z blachy
stalowej o grubości 4 mm. Podłoga
jest jeszcze o 2 mm grubsza. Ścianę
przesuwną wyposażono w elasto-
merowe uszczelniacze, zapobiega-
jące np. wyciekom przewożonych
produktów. Składana drabinka
i stopnie burtowe ułatwiają dostęp
do skrzyni ładunkowej.
Podstawowa różnica pomiędzy
obiema przyczepami wynika z ich
gabarytów. T902 jest przyczepą
„krótką”, zbudowana na jednej,
choć tandemowej osi. T900 zbudo-
wano z kolei na osi potrójnej (tzw.
tridem), z sześcioma resorami sta-
lowymi i wahaczami. Standardowy
element stanowi teleskopowa pod-
pora dyszla. W ramach wyposaże-
nia opcjonalnego, obie przyczepy
można zaopatrzyć w hydraulicznie
otwierane klapy boczne z automa-
tycznym układem ryglowania, jak
również np. w rynnę zsypową.
Michał Jurczak
Oprogramowanie logistyczne
Zarządzaj tak, jakbyś tam był
Firma Soloplan, wiodący producent oprogramowania do planowania transportu (TMS),
oferuje Państwu intuicyjne i kompleksowe rozwiązanie spełniające wszystkie aktualne
wymagania nowoczesnej branży transportowo - spedycyjnej. Dzięki elastyczności systemu
CarLo®, dopasowujemy się do Państwa indywidualnych wymagań mimo ustandaryzowanych
funkcjonalności. Chętnie udzielimy odpowiedzi na Państwa pytania!
www.soloplan.pl
Truck & Business - 45
1063302925.048.png 1063302925.049.png 1063302925.050.png
 
1063302925.051.png 1063302925.053.png 1063302925.054.png 1063302925.055.png 1063302925.056.png 1063302925.057.png 1063302925.058.png 1063302925.059.png 1063302925.060.png 1063302925.061.png 1063302925.062.png 1063302925.064.png 1063302925.065.png 1063302925.066.png 1063302925.067.png 1063302925.068.png 1063302925.069.png 1063302925.070.png 1063302925.071.png 1063302925.072.png 1063302925.073.png 1063302925.075.png 1063302925.076.png 1063302925.077.png 1063302925.078.png 1063302925.079.png 1063302925.080.png 1063302925.081.png 1063302925.082.png 1063302925.083.png 1063302925.084.png 1063302925.086.png 1063302925.087.png 1063302925.088.png 1063302925.089.png 1063302925.090.png 1063302925.091.png 1063302925.092.png 1063302925.093.png 1063302925.094.png 1063302925.095.png 1063302925.002.png 1063302925.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin