eurologistics-4-2012.pdf
(
7365 KB
)
Pobierz
ZarZądZanie Łańcuchem dostaw • supply chain magaZine
Index 360 988
Cena 15 zł (w tym 5% VAT)
www
.
eurologistics
.p
l
Sierpień-Wrzesień 2012 nr 4/2012 (71)
Klucz do udanej innowacji
Bezpieczeństwo usług kurierskich
Klaster transportowy
Wydawnictwo Eurologistics s.c.
ul. Kubackiego 29A, 62‑002 Suchy Las k/Poznania
tel. 61 892 63 60; fax 61 892 63 70
e‑mail: info@eurologistics.pl
Wydawca/Redaktor naczelny
Adam Błuś
adam.blus@eurologistics.pl
Zastępca redaktora naczelnego
Alicja Kostecka
tel. 61 892 63 63
alicja.kostecka@eurologistics.pl
Zespół redakcyjny
Tomasz Czarnecki, tel. 61 892 63 79
Marek Loos, tel. 61 892 63 68
Przemysław Ozga, tel. 61 892 63 76
przemyslaw.ozga@eurologistics.pl
Publicyści:
Marek Gubała, Andrzej Lada-Kubala,
Jacek Olszewski, Wojciech Paprocki, Piotr Polak,
Włodzimierz Połoz, Piotr Szreter, Maciej Szymczak,
Marek Różycki, Paweł Trębicki
Marketing i reklama
Dyrektor
Monika Szafrańska-Błuś
tel. 61 892 63 61
monika.szafranska@eurologistics.pl
Zastępca dyrektora
Krystian Mielniczuk
tel. 61 892 63 72
krystian.mielniczuk@eurologistics.pl
Product Manager
Mariola Zmitrowicz
tel. 61 892 63 64
mariola.zmitrowicz@eurologistics.pl
Marketing & Sales Manager
Lena Szymańska
tel. 61 892 63 62
lena.szymanska@eurologistics.pl
Zespół:
Małgorzata Biniecka, Halszka Gwiżdż,
Ewa Prukała, Łukasz Radziszewski, Krzysztof Kobiałka
Spis treści
aktualności
gospodarka
Miasteczko innowacji ............................................................................................................................... 20
Katalizator postępu ................................................................................................................................... 22
ZarZądZanie Łańcuchem dostaw
Kontrakt bezpieczny czy ryzykowny .................................................................................................. 24
Klucz do udanej innowacji ...................................................................................................................... 28
Eliminowanie marnotrawstwa ............................................................................................................. 30
Książki polecane .......................................................................................................................................... 33
Przesyłka na cztery ręce ........................................................................................................................... 34
Klęska restrukturyzacyjna molocha ................................................................................................... 36
human resources
Zasoby ukryte w pracownikach ............................................................................................................ 38
Ja – mistrz ..................................................................................................................................................... 42
Zmierz się z samym sobą ........................................................................................................................ 46
Rynek pracy logistyka .............................................................................................................................. 50
Ekspansja w regionach ............................................................................................................................ 52
wywiady "eurologistics"
W biznesie liczy się tylko złoty medal ................................................................................................ 54
systemy informatycZne
Liczy się szybkość reakcji ....................................................................................................................... 56
Kompatybilne narzędzie dla transportu ............................................................................................ 58
intralogistyka
Wózki przyszłości ....................................................................................................................................... 60
powierZchnie magaZynowe
Projektowanie magazynu ......................................................................................................................... 62
Luka podażowa ............................................................................................................................................ 66
logistyka produkcji
Sandwiczowe ciężarówki ......................................................................................................................... 68
Zakupy
Procedura wyboru odpowiedniego dostawcy ................................................................................... 70
transport
Logistyczne zaplecze Europy................................................................................................................... 72
Przyjazny port .............................................................................................................................................. 75
Wsparcie i biurokracja ............................................................................................................................... 76
Kontenery na tory ...................................................................................................................................... 78
Klaster transportowy ................................................................................................................................. 80
Raporty emisji ............................................................................................................................................. 81
Sprzymierzeniec działu spedycji ............................................................................................................ 82
Administracja i prenumerata
Sylwia Kwietniewska
tel. 61 892 63 75; fax 61 892 63 70
sylwia.kwietniewska@eurologistics.pl
Przedstawicielstwo w Rosji
Miesięcznik „Loginfo”, Moskwa
tel. (0‑07 095) 9 64 05 47
fax (0‑07 095) 9 64 05 39
www.loginfo.ru
redcol@loginfo.ru
Opracowanie graficzne
Tomasz Ballaun
www.ballaun.art.pl
Okładka: Tomasz Ballaun / fot. Fotolia
Korekta
Maria Świętek
Druk
TONGRAF
Aleja Wojska Polskiego 32-34
64-920 Piła
BeZpiecZne Łańcuchy dostaw
Partner zaufany i bezpieczny ................................................................................................................ 84
osoBowość dekady polskiej logistyki
Człowiek do zadań specjalnych ............................................................................................................. 88
reflektor
Teoria ograniczeń w EURO 2012 ........................................................................................................... 90
PRENUMERATA
Magazyn Eurologistics przeznaczony jest dla menedżerów zarządzania
łańcuchem dostaw. Prenumerując Eurologistics otrzymujesz dostęp
do zawsze aktualnych i unikatowych wyników badań rynku logistyki
oraz publikacji opartych na praktycznych doświadczeniach menedże-
rów logistyki, innowacyjnych rozwiązaniach, a także dowiesz się kto,
dlaczego i z kim buduje łańcuch wartości.
Za treść nadesłanych reklam
i ogłoszeń redakcja nie odpowiada.
Zastrzegamy sobie prawo
redagowania nadesłanych materiałów.
Zamawiając prenumeratę
będziesz zawsze Just-In-Time
4
Luty-Marzec 2012 nr 1/2012 (68) / www.eurologistics.pl
❚
EUROLOGISTICS
Sierpień-Wrzesień 2012 nr 4/2012 (71)
sZtuka równowagi
Gdy niniejsze wydanie Eurologistics trai do
Czytelników, w Krynicy-Zdrój pod hasłem
„Nowe wizje na trudne czasy - Europa i świat
wobec kryzysu” odbywać się będzie XXII Forum
Ekonomiczne. Zmieniający się świat zmusza do
releksji nad celami, do których dążymy i do po-
dejmowania odpowiednich decyzji. Uczestnicy
forum będą się więc zastanawiać nad nowym
modelem gospodarczym dla świata.
Wcześniej, w Rzeszowie, w ramach krynickich
spotkań odbyło się Forum Innowacji, którego
głównym tematem były energetyka, medy-
cyna i polityka klastrowa. Bo tak jak dawniej
o sile państw świadczyła liczba fabryk, tak dziś
świadczy o niej liczba oddanych patentów. Po-
prawa konkurencyjności polskiego przemysłu
i usług służy nie tylko Polsce, ale także innym
państwom naszego regionu i jest niezbędna
dla stopniowego zwiększania poziomu dobro-
bytu oraz sprostania wyzwaniom, jakie stawiają
liderzy gospodarczy świata.
Kiedyś świat był mniej skomplikowany i mene-
dżerowie byli skoncentrowani na zarządzaniu
jedną podległą im irmą, współcześnie irmy
stają się coraz bardziej zależne od siebie, dla-
tego dzisiejszym menedżerom niezbędna jest
wiedza z zakresu zarządzania siecią stosunków
między poszczególnymi irmami.
Obecny kryzys dowodzi, że w świecie została
naruszona równowaga. Zdaniem prof. Ladislaua
Dowbora (gościa specjalnego tegorocznego Fo-
rum Innowacji, doradcy gospodarczego byłego
prezydenta Brazylii Luli da Silvy) 737 grup
inansowych zarządza 80% światowych korpo-
racji, z czego 147 grup zarządza 40% korpora-
cji. I to właśnie ten brak równowagi i ogromna
koncentracja dochodów spowodowały zachwia-
nie światowej gospodarki i demokracji.
Ogromną więc role do odegrania we współ-
czesnym świecie ma umiejętność znajdowania
równowagi i sztuka komunikacji. Tymczasem
jak wynika z Raportu European Communication
Monitor największą przeszkodę w profesjonali-
zacji komunikacji stanowi brak doświadczenia
w sztuce komunikowania się kadry kierowni-
czej. Skoro jest tak źle ze sztuką komunikacji,
a życie jak wiadomo nie znośni próżni, to jak
można to już zaobserwować obecnie i w naj-
bliższej przyszłości najważniejszymi narzędzia-
mi w zarządzaniu komunikacją będą odgrywać
portale społecznościowe, blogi i aplikacje mo-
bilne.
Jeśli więc nie mamy wpływu na globalną go-
spodarkę, to zacznijmy od siebie, bo droga do
mistrzostwa osobistego jest otwarta dla każde-
go. Początek tej drogi znajduje się w poznaniu
swoich mocnych stron, predyspozycji i rozwija-
niu ich. Pamiętać bowiem należy, że jeśli ktoś
nie lubi zajęcia, które przynosi mu dochody,
to nigdy nie będzie szczęśliwy. Może właśnie
budowanie równowagi w świecie powinniśmy
zacząć od znajdowania harmonii z samym sobą.
Alicja Kostecka
Zastępca redaktora naczelnego
Mistrzoskie doskonalenie
str. 42
Ja – mistrz
Zapewne niewielu z nas myśli o sobie jak o mistrzu. Chyba że w marzeniach podsycanych najpierw
przez goszczące u nas EURO 2012, a teraz Igrzyska Olimpijskie w Londynie. Gdy jednak myślimy
o byciu mistrzem w innych obszarach, np. zawodowych, wówczas nasza samoocena jest wyjątkowo
surowa. To błąd - droga do mistrzostwa osobistego jest otwarta dla każdego. Warunkiem jest
oczywiście chęć, konsekwencja i ciężka, nieustająca praca nad sobą. No cóż… medali nie rozdają
przecież leniuchom.
Alternatywne rozwiązania w wózkach podnośnikowych
str. 60
Wózki przyszłości
Kurczące się zasoby energetyczne i postępujący efekt cieplarniany przyczyniają się do poszukiwania
nowych rozwiązań technologicznych w wózkach widłowych. Nie bez znaczenia jest także dążenie do
coraz większej konkurencyjności tych pojazdów, którą można osiągnąć poprzez konstruowanie coraz
bardziej oszczędnych podnośników.
Certyfikat AEO w łańcuchu dostaw
str. 84
Partner zaufany i bezpieczny
We współczesnym świecie skoncentrowanym na międzynarodowej wymianie towarów kluczową
sprawą jest wdrażanie przez irmy bezpiecznego łańcucha dostaw. Rosnący poziom międzynarodowej
wymiany towarowej i jednocześnie pojawianie się zagrożeń, szczególnie terrorystycznych,
spowodowało konieczność podjęcia działań mających na celu bezpieczeństwo w handlu i wymianie
międzynarodowej.
5
www.eurologistics.pl / Sierpień-Wrzesień 2012 nr 4/2012 (71)
EksPAnsJA 7R sOluTIOn
nA PółnOC
MObIlny sERWIsAnT
obsługę celną oraz dzięki zaawansowa-
nemu systemowi IT możliwość składa-
nia zleceń oraz dostęp do stanów maga-
zynowych przez Internet.
BCS Polska przy współpracy z pro-
ducentem oprogramowania, irmą
Income, zaprojektowała i wdrożyła
w zakładach produkcyjnych irmy
Henkel w Raciborzu mobilny sys-
tem obsługi serwisantów - icMobile.
Rozwiązanie to przeznaczone jest do re-
jestracji pracy zespołów utrzymania ru-
chu, których główne zadanie polega na
rozliczaniu czasu trwania napraw i zuży-
tych części. System zapewnia także peł-
ne raportowanie awaryjności urządzeń
i maszyn.
Wdrożony w irmie Henkel - System
icMobile – Mobilny Serwisant składa
się z modułu PC, który jest dostępny za
pomocą przeglądarki internetowej oraz
aplikacji terminalowej, uruchamianej
na terminalu ręcznym wyposażonym
w czytnik kodów kreskowych. Moduł
PC udostępnia funkcje administracyjne,
koniguracyjne, a także zapewnia dostęp
do różnego rodzaju raportów. Aplikacja
terminalowa służy do rejestrowania wy-
konanych usług naprawy.
Aplikacja icMobile – Mobilny Serwisant
pozwala przypisać określonym pracow-
nikom konkretne usługi do realizacji,
automatycznie nalicza rzeczywisty czas
trwania usługi (uwzględniający prze-
rwy) zaraz po jej rozpoczęciu. Umożliwia
również wprowadzenie listy zużytych
części, wykonanie dokumentacji foto-
graicznej oraz wprowadzanie dodatko-
wych komentarzy podczas wykonywa-
nia naprawy. Usługa w trakcie realizacji
może być zakończona, przerwana lub
odłożona (do realizacji na kolejnej zmia-
nie). Dzięki ujednoliceniu nazewnictwa
(bazującego na słownikach) irma Hen-
kel uzyskała dostęp do precyzyjnych da-
nych niezbędnych w analizach.
Firma 7R Solution powiększyła swój
magazyn w Centrum Logistycznym
w Gdańsku, w którym można skła-
dować 9 tysięcy palet w regałach
wysokiego składowania.
Centrum Logistyczne w Gdańsku spe-
cjalizuje się w obsłudze klientów spro-
wadzających towary drogą morską, ale
także irm z branży spożywczej, mo-
toryzacyjnej, meblowej, AGD i odzie-
żowej. Nowoczesny obiekt zapewnia
cross- docking, co-packing: foliowanie,
etykietowanie, przygotowanie zestawów
promocyjnych. Centrum zapewnia także
sAMOnOśnA bRAMA
PRZEsuWnA
dzynarodową nagrodą czerwonej krop-
ki (Red Dot Award), nagrodą iF 2012 za
design oraz nagrodą Excellence Award
Goed Industrieel Ontwerp (Dobry Pro-
jekt Przemysłowy).
Sprzedaż i instalacja bramy iGate w Pol-
sce będzie odbywać się poprzez lokal-
nych dystrybutorów irmy Heras.
Firma Heras wprowadza do Polski
wyróżniającą się designem bramę
iGate. Heras jest częścią grupy CRH
Mobile Fencing & Security – euro-
pejskiego lidera w branży ogrodzeń
oraz mechanicznych i elektronicz-
nych rozwiązań w dziedzinie zabez-
pieczenia zewnętrznego.
iGate jest stabilną bramą o unikatowym,
nowoczesnym designie z wieloma opcja-
mi indywidualnego dostosowania. Jej
zaokrąglone rogi to nowość wśród (elek-
tronicznych) bram przesuwnych. Brama
jest dostępna w różnych wersjach długo-
ściowych, od 5 do 9 metrów szerokości
w świetle, i w różnych wysokościach.
Brama iGate została wyróżniona mię-
CEnTRuM lOTnICZE
DHl W sZAngHAJu
jący został zaprojektowany tak, aby au-
tomatycznie wykrywać elementy, które
w danym momencie nie są używane. Są
one przełączane na tryb oszczędzania
energii do momentu, gdy będą ponow-
nie potrzebne.
Sieć DHL w rejonie Azji i Pacyiku, obej-
mująca 40 krajów i terytoriów, jest ob-
sługiwana przez ponad 40 samolotów.
Zlokalizowane tu 4 huby - Szanghaj,
Hongkong, Bangkok i Singapur – łączą
się z ponad 70 gatewayami. Dziennie re-
alizowanych jest 690 lotów.
DHL otworzył największe lotnicze
centrum przeładunkowe w Azji.
DHL Express North Asia Hub na mię-
dzynarodowym lotnisku Szanghaj – Pu-
dong kosztowało 175 mln USD. Do 2014
roku irma planuje zainwestować 132
mln USD w osiem samolotów do obsłu-
gi tras między Szanghajem a północną
Azją, Europą i USA.
Zlokalizowany na działce o powierzchni
88.000 m² (w przybliżeniu równej wiel-
kości 13 boisk piłkarskich), północno-
azjatycki hub może obsłużyć do 20 tys.
przesyłek dokumentowych i 20 tys.
paczek na godzinę. Obiekt wyposażono
w nowoczesne rozwiązania proekolo-
giczne, m.in. energooszczędne oświe-
tlenie T5 i zasilany energią słoneczną
system na ciepłą wodę. System sortu-
6
Sierpień-Wrzesień 2012 nr 4/2012 (71) / www.eurologistics.pl
Plik z chomika:
Szymuszka
Inne pliki z tego folderu:
kleska-restrukturyzacyjna-molocha.pdf
(249 KB)
zasoby-ukryte-w-pracownikach.pdf
(535 KB)
eliminowanie-marnotrawstwa.pdf
(242 KB)
przesylka-na-cztery-rece.pdf
(223 KB)
katalizator-postepu.pdf
(309 KB)
Inne foldery tego chomika:
Pliki dostępne do 27.02.2021
Angielski
Anxiety Coaches Podcast
Audiobooks ENG
Audiobooks PL
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin