europejczyk-na-facebooku.pdf

(6440 KB) Pobierz
Portale społecznościowe stymulują rozwój gospodarczy
europejczyk na Facebooku
W 2011 roku dzięki działalności Facebooka i irm z nią powiązanych 27 państw należących
do ue oraz Szwajcaria zarobiło 15,3 mld euro. W Polsce może to być kwota sięgająca nawet
200 mln euro.
Fot. Fotolia
Takie wnioski płyną z analizy „Me-
asuring Facebook’s Economic impact
in Europe” przygotowanej przez irmę
doradczą Deloitte. Aktywność interne-
towego giganta przyczyniła się także
do stworzenia 232 tys. miejsc pracy na
kontynencie. Na popularności serwisu
korzystają także dostawcy urządzeń mo-
bilnych i usług internetowych – szacuje
się, że w ubiegłym roku wartość sprzeda-
ży sprzętu i dostaw łączy szerokopasmo-
wych wyniosła 6,5 mld euro. Ponad 800
milionów ludzi korzysta z funkcji Face-
booka, blisko 50 procent z nich loguje się
na portalu codziennie.
wpływu w 2011 roku w krajach Unii
Europejskiej oraz Szwajcarii przeprowa-
dziła irma doradcza Deloitte. Jej wyniki
pokazują, że portal społecznościowy od-
działuje na gospodarki krajów zarówno
w wąskim zakresie, poprzez codzienną
aktywność irmy Facebook, jak i w szero-
kim spektrum poprzez działalność pod-
miotów trzecich, które korzystają z jego
ekosystemu.
Do działań bezpośrednich zalicza się
m.in. wydatki Facebooka na pensje pra-
cowników, podatki oraz zysk wygene-
rowany z aktywności w 2011 roku, a
także wartość wytworzoną w różnych
gałęziach przemysłu związanych zapew-
nianiem dostaw dla irmy. Szacuje się, że
wymienione wyżej obszary działalności
generują wartość dodaną w wysokości
214 mln euro (z czego 124 mln euro
płynie bezpośrednio z działalności Face-
booka) i utrzymują ponad 3 tys. miejsc
pracy w Europie – w tym 600 osób to
bezpośredni pracownicy zatrudnieni
przez portal.
dzięki korzystaniu z platformy stworzo-
nej przez serwis. Udział biznesu przeja-
wia się m.in. poprzez wzrost świadomo-
ści wybranych marek, a co za tym idzie,
zwiększenie sprzedaży. Osobne miejsce
w analizie zajął wzrost popytu na nowo-
czesne technologie, stymulowany przez
użytkowników portalu. Z opracowania
wynika, że całkowita wartość wpływu
Facebooka na gospodarki 27 krajów Unii
Europejskiej i Szwajcarii w 2011 roku,
z uwzględnieniem działalności innych
podmiotów, wyniosła 15,3 mld euro, a
także przyczyniła się do stworzenia 232
tys. miejsc pracy. - Największy udział
w tej kwocie mają działania przedsię-
biorstw, które wykorzystują Facebooka
do promocji swoich usług i produktów,
m.in. poprzez tworzenie reklam i apli-
kacji, które za pośrednictwem portalu
traiają do docelowego konsumenta. Do-
datkowe przychody pochodzą z budowy
i modyikacji korporacyjnych stron in-
ternetowych, które muszą w obecnych
czasach być kompatybilne z serwisem
społecznościowym. Niemałe znaczenie
ma także działalność reklamowa - ocenia
się, że same wydatki na płatne reklamy
to suma rzędu 700 mln euro. Intensyi-
kacja działań marketingowych przekłada
się dodatkowo na podniesienie poziomu
Znaczący wpływ w skali
całego kontynentu generuje
działalność związana z
tworzeniem i korzystaniem
z aplikacji na Facebooku
Szerokie oddziaływanie
Facebook stał się fenomenem na skalę
globalną nie tylko ze względu na stwo-
rzenie nowego modelu komunikowania
się użytkowników Internetu. Jego wy-
jątkowa pozycja wynika także z ekono-
micznego wpływu, który wywiera na
inne podmioty. Analizę wielkości tego
Pośredni wpływ
Mierząc oddziaływanie Facebooka na
gospodarki UE w szerszej perspektywie
eksperci Deloitte oszacowali wielkość
wpływów, które uzyskują inne podmioty
16
Kwiecień-Maj 2012 nr 2/2012 (69) / www.eurologistics.pl
939213221.444.png 939213221.507.png 939213221.518.png 939213221.529.png 939213221.001.png 939213221.012.png 939213221.023.png 939213221.034.png 939213221.045.png 939213221.056.png 939213221.067.png 939213221.078.png 939213221.089.png 939213221.100.png 939213221.111.png
 
939213221.132.png 939213221.143.png 939213221.154.png 939213221.165.png 939213221.176.png 939213221.187.png 939213221.194.png 939213221.195.png 939213221.197.png 939213221.198.png 939213221.201.png 939213221.202.png 939213221.203.png 939213221.204.png 939213221.208.png 939213221.219.png 939213221.230.png 939213221.239.png 939213221.250.png 939213221.260.png 939213221.262.png 939213221.268.png 939213221.271.png 939213221.280.png 939213221.291.png 939213221.302.png 939213221.313.png 939213221.324.png 939213221.334.png 939213221.345.png 939213221.356.png 939213221.367.png 939213221.378.png 939213221.389.png 939213221.400.png 939213221.411.png 939213221.422.png 939213221.433.png 939213221.445.png 939213221.456.png 939213221.467.png 939213221.478.png 939213221.489.png 939213221.500.png 939213221.503.png 939213221.504.png 939213221.505.png 939213221.506.png 939213221.508.png 939213221.509.png 939213221.510.png 939213221.511.png 939213221.512.png 939213221.513.png 939213221.514.png 939213221.515.png 939213221.516.png
Wpływ na gospodarkę w 2011 r.
Bezpośrednie
zatrudnienie
(tys.)
Bezpośrednia
wartość dodana 2011
(mln euro)
Pośredni wpływ na
zatrudnienie 2011
(tys.)
Pośredni wpływ na
wartość dodaną 2011
(mln euro)
Całkowite
zatrudnienie 2011
(tys.)
Całkowita wartość
dodana 2011
(mln euro)
Kraj
UE 27
0,62
123,8
2,5
90,4
3,2
214,2
UE 6
0,59
120,9
2,4
89,5
3,0
210,4
Wielka Brytania
0,10
26,3
0,5
5,6
0,6
32,0
Hiszpania
0,01
1,4
<0,1
0,3
<0,1
1,7
Francja
0,03
4,5
<0,1
0,3
0,1
4,8
Włochy
0,01
2,0
<0,1
1,5
0,1
3,5
Niemcy
0,02
2,8
<0,1
0,0
0,1
2,8
Irlandia
0,42
83,9
1,8
81,8
2,2
165,7
Inne kraje UE
0,03
2,9
0,1
0,9
0,1
3,8
Źródło: Analizy Deloitte
świadomości marek oraz zwiększenie
sprzedaży produktów - mówi Dariusz
Nachyła, partner zarządzający działem
Technologii, Mediów i Telekomunikacji
Deloitte w Europie Środkowej.
ności wynoszą 2,2 mld euro, a zjawisko
dotyka mniej lub bardziej ponad 30 000
stanowisk pracy.
Dodatkowe 200 mln euro przynoszą
spotkania i wydarzenia organizowane
przez użytkowników portalu. Dzięki na-
rzędziom udostępnionym przez twórców
serwisu organizatorzy mogą zaprosić
większą ilość uczestników oraz zorgani-
zować więcej spotkań, a ich goście będą
mieli okazję do wydania pieniędzy, co
przełoży się na dodatkowe wpływy do
budżetów państw. W porównaniu do tra-
dycyjnych form komunikacji, jakimi są
email czy telefon, platforma pozwala na
znaczne zaoszczędzenie czasu i szybszą
dystrybucję informacji.
narzędzie organizujące
Znaczący wpływ w skali całego konty-
nentu generuje działalność związana z
tworzeniem i korzystaniem z aplikacji na
Facebooku. Deloitte szacuje, że w anali-
zowanych krajach dochody z tej działal-
Portal w telefonie
Nie bez znaczenia jest pozytywne od-
działywanie Facebooka na branżę tech-
nologiczną. Obecnie na świecie jest
ponad 350 milionów aktywnych użyt-
kowników Facebooka, którzy uzyskują
17
www.eurologistics.pl / Kwiecień-Maj 2012 nr 2/2012 (69)
939213221.517.png 939213221.519.png 939213221.520.png 939213221.521.png 939213221.522.png 939213221.523.png 939213221.524.png 939213221.525.png 939213221.526.png 939213221.527.png 939213221.528.png 939213221.530.png 939213221.531.png 939213221.532.png 939213221.533.png
 
939213221.534.png 939213221.535.png 939213221.536.png 939213221.537.png 939213221.538.png 939213221.002.png 939213221.003.png 939213221.004.png 939213221.005.png 939213221.006.png 939213221.007.png 939213221.008.png 939213221.009.png 939213221.010.png 939213221.011.png 939213221.013.png 939213221.014.png 939213221.015.png 939213221.016.png 939213221.017.png 939213221.018.png 939213221.019.png 939213221.020.png 939213221.021.png 939213221.022.png 939213221.024.png 939213221.025.png 939213221.026.png 939213221.027.png 939213221.028.png 939213221.029.png 939213221.030.png 939213221.031.png 939213221.032.png 939213221.033.png 939213221.035.png 939213221.036.png 939213221.037.png 939213221.038.png 939213221.039.png 939213221.040.png 939213221.041.png 939213221.042.png 939213221.043.png 939213221.044.png 939213221.046.png 939213221.047.png 939213221.048.png 939213221.049.png 939213221.050.png 939213221.051.png 939213221.052.png 939213221.053.png 939213221.054.png 939213221.055.png 939213221.057.png 939213221.058.png 939213221.059.png 939213221.060.png 939213221.061.png 939213221.062.png 939213221.063.png 939213221.064.png 939213221.065.png 939213221.066.png 939213221.068.png 939213221.069.png 939213221.070.png 939213221.071.png 939213221.072.png 939213221.073.png 939213221.074.png 939213221.075.png 939213221.076.png 939213221.077.png 939213221.079.png 939213221.080.png 939213221.081.png 939213221.082.png 939213221.083.png 939213221.084.png 939213221.085.png 939213221.086.png 939213221.087.png 939213221.088.png 939213221.090.png 939213221.091.png 939213221.092.png 939213221.093.png 939213221.094.png 939213221.095.png 939213221.096.png 939213221.097.png 939213221.098.png 939213221.099.png 939213221.101.png 939213221.102.png 939213221.103.png 939213221.104.png 939213221.105.png 939213221.106.png 939213221.107.png 939213221.108.png 939213221.109.png 939213221.110.png 939213221.112.png 939213221.113.png 939213221.114.png 939213221.115.png 939213221.116.png 939213221.117.png 939213221.118.png 939213221.119.png 939213221.120.png 939213221.121.png 939213221.122.png 939213221.123.png 939213221.124.png 939213221.125.png 939213221.126.png 939213221.127.png 939213221.128.png 939213221.129.png 939213221.130.png 939213221.131.png 939213221.133.png 939213221.134.png 939213221.135.png 939213221.136.png 939213221.137.png 939213221.138.png 939213221.139.png 939213221.140.png 939213221.141.png 939213221.142.png 939213221.144.png 939213221.145.png 939213221.146.png 939213221.147.png 939213221.148.png 939213221.149.png 939213221.150.png 939213221.151.png 939213221.152.png 939213221.153.png 939213221.155.png 939213221.156.png 939213221.157.png 939213221.158.png 939213221.159.png 939213221.160.png 939213221.161.png 939213221.162.png 939213221.163.png 939213221.164.png 939213221.166.png 939213221.167.png 939213221.168.png 939213221.169.png 939213221.170.png 939213221.171.png 939213221.172.png 939213221.173.png 939213221.174.png 939213221.175.png 939213221.177.png 939213221.178.png 939213221.179.png
dostęp do sieci społecznościowej za po-
mocą telefonów komórkowych. Wspo-
maga ich w tym ponad 475 operatorów
usług komórkowych na świecie, którzy
promują i wdrażają usługi ułatwiające
korzystanie z portalu społecznościowe-
go. Eksperci Deloitte obliczyli, że naj-
chętniej z siecią łączą się użytkownicy
telefonów komórkowych Apple iPhone
– w całej Europie w październiku 2011 r.
było ich ponad 33 miliony, na drugim
miejscu znaleźli się właściciele Nokii, za
nimi HTC/Android oraz Samsung. Dodat-
kowo wzrasta zapotrzebowanie na usługi
szerokopasmowego Internetu. Z anali-
zy wynika, że zysk brutto ze sprzedaży
urządzeń i usług szerokopasmowego In-
ternetu w Europie wyniósł 6,5 mld euro.
Największy udział mają w tym Niemcy,
których zakupy wyniosły niemal 1,5 mld
euro. Z raportu wynika, że osoby posia-
dające telefony o wiele chętnie korzysta-
ją z możliwości portalu.
to przede wszystkim z dużej aktywno-
ści irm, które chętnie korzystają z tej
platformy do promowania swoich usług
i produktów. Trzy wymienione wyżej
kraje są także liderami pod względem
ilości stanowisk pracy, które wspierane
są przez działalność Facebooka – łącznie
jest to około 100 000 pracowników.
kiej strategii w ogóle.
Dla polskich irm główną motywacją do
korzystania z mediów społecznościo-
wych jest fakt, że narzędzia tego używa
konkurencja – twierdzi tak aż 62% przed-
stawicieli przedsiębiorstw, które wzię-
ły udział w badaniu przeprowadzonym
przez irmę doradczą Deloitte w ramach
raportu „Biznes społecznościowy – nowa
era w komunikacji biznesowej”.
Media społecznościowe są narzędziem
coraz powszechniej wykorzystywanym
przez polskich przedsiębiorców – aż 86%
przepytanych przez Deloitte irm ma
swój proil na Facebooku. Jednak mene-
dżerowie odpowiedzialni za marketing
i komunikację nie mają jasnej strategii
wykorzystania serwisów społecznościo-
wych do wspierania biznesu, zwłaszcza
w dziedzinie zarządzania zasobami ludz-
kimi.
Polskie firmy w mediach
społecznościowych
Raport nie podaje wartości dodanej wy-
tworzonej dzięki Facebookowi w Polsce.
Biorąc pod uwagę proporcje PKB oraz
poziom popularności Facebooka w Pol-
sce, można szacować ją na około 150-
200 mln euro rocznie.
Strategia obecności irmy w mediach
społecznościowych to plan konkret-
nych działań mający na celu osiągnięcie
założonych, mierzalnych rezultatów, w
którym zdeiniowane zostały przejrzy-
ste kryteria oceny efektywności. Brak
takiej strategii lub jej niedostosowanie
do ogólnych założeń przedsiębiorstwa
niweluje główne korzyści działań spo-
łecznościowych, podnosi koszty komu-
nikacji i zwiększa ryzyko błędów.
Niestety tylko 17% przebadanych przez
Deloitte polskich menadżerów i kierow-
ników posiada szczegółową strategię
działania w mediach społecznościo-
wych w pełni zintegrowaną ze strategią
rozwoju biznesu i planami marketingo-
wymi. 43% deklaruje, że ich działania
w mediach społecznościowych są czę-
ścią strategii marketingowej i wspie-
rają tradycyjne działania promocyjne
i PR, natomiast aż 15% nie posiada ta-
Obecnie na świecie jest ponad
350 milionów aktywnych
użytkowników Facebooka
Aktywność internetowego
giganta przyczyniła się także
do stworzenia 232 tys. miejsc
pracy na kontynencie
Z badania irmy doradczej Deloitte wy-
nika, że połowa polskich irm (49%) nie
posiada w swoich strukturach osoby
oddelegowanej wyłącznie do koordyno-
wania komunikacji w mediach społecz-
nościowych. Zazwyczaj zajmuje się tym
pracownik, który zarządza tym obszarem
w ramach innych obowiązków. Niemniej
jednak stosunkowo wysoki odsetek re-
spondentów - 37% deklaruje, że ich irma
posiada osobę zatrudnioną specjalnie do
tego celu.
Z przeprowadzonego badania wynika,
że jedynie 4% polskich przedsiębiorstw
mierzy wskaźnik ROI. Efekt działań irmy
w mediach społecznościowych w Polsce
mierzy się nadal nieefektywnie – poprzez
liczbę aktywnych użytkowników (56%)
i częstotliwość odwiedzin na stronie
(52%).
Beneficjenci
Najwięcej korzyści z działalności Facebo-
oka i powiązanych z nią podmiotów od-
niosły Niemcy i Wielka Brytania – prze-
łożyło się to na wkład do PKB każdego z
tych krajów na poziomie 2,6 mld euro.
Na trzecim miejscu znalazły się Włochy
z wpływem na poziomie 2,5 mld euro, a
za nimi Francja z 1,9 mld euro, wynika
Jaki jest cel obecności w mediach społecznościowych polskich firm?
70%
62%
59%
60%
50%
Opracował Przemysław Ozga
40%
35%
28%
Ogólny uzyskany dochód
(mln euro)
30%
25%
Państwo
20%
EU27
22,295
11%
EU6
16,148
10%
Włochy
4,558
0%
WB
4,378
Pozytywny wpływ
na wizerunek
marki
Podążanie za
trendami
widocznymi na
rynku/ u
konkurencji
Zdobycie wiedzy
na temat
konsumentów/
klientów
(w tym
potencjalnych)
Zwiększenie
sprzedaży
Rekrutacja Obniżenie kosztów
pozyskiwania
klientów
Francja
3,035
Niemcy
2,005
Hiszpania
1,947
Irlandia
0,223
Źródło: Raport na podstawie badania „Polskie irmy na Facebooku - portale
społecznościowe w komunikacji marketingowej polskich przedsiębiorstw” Deloitte.
Inne państwa
6,146
18
Kwiecień-Maj 2012 nr 2/2012 (69) / www.eurologistics.pl
939213221.180.png 939213221.181.png 939213221.182.png 939213221.183.png 939213221.184.png 939213221.185.png 939213221.186.png 939213221.188.png 939213221.189.png 939213221.190.png 939213221.191.png 939213221.192.png
 
 
939213221.193.png
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
939213221.196.png
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
939213221.199.png
 
 
 
 
939213221.200.png
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
939213221.205.png
 
939213221.206.png 939213221.207.png 939213221.209.png 939213221.210.png 939213221.211.png 939213221.212.png 939213221.213.png 939213221.214.png 939213221.215.png 939213221.216.png 939213221.217.png 939213221.218.png 939213221.220.png 939213221.221.png 939213221.222.png 939213221.223.png 939213221.224.png 939213221.225.png 939213221.226.png 939213221.227.png 939213221.228.png 939213221.229.png 939213221.231.png 939213221.232.png 939213221.233.png 939213221.234.png
 
939213221.235.png
 
939213221.236.png 939213221.237.png 939213221.238.png 939213221.240.png 939213221.241.png 939213221.242.png 939213221.243.png 939213221.244.png 939213221.245.png 939213221.246.png 939213221.247.png 939213221.248.png 939213221.249.png 939213221.251.png 939213221.252.png 939213221.253.png 939213221.254.png 939213221.255.png 939213221.256.png 939213221.257.png 939213221.258.png 939213221.259.png
 
939213221.261.png
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
939213221.263.png 939213221.264.png 939213221.265.png 939213221.266.png 939213221.267.png
 
 
 
 
 
 
939213221.269.png 939213221.270.png
 
 
 
 
 
939213221.272.png
 
939213221.273.png 939213221.274.png 939213221.275.png 939213221.276.png 939213221.277.png 939213221.278.png 939213221.279.png 939213221.281.png 939213221.282.png 939213221.283.png 939213221.284.png 939213221.285.png 939213221.286.png 939213221.287.png 939213221.288.png 939213221.289.png 939213221.290.png 939213221.292.png 939213221.293.png 939213221.294.png 939213221.295.png 939213221.296.png 939213221.297.png 939213221.298.png 939213221.299.png 939213221.300.png 939213221.301.png 939213221.303.png 939213221.304.png 939213221.305.png 939213221.306.png 939213221.307.png 939213221.308.png 939213221.309.png 939213221.310.png 939213221.311.png 939213221.312.png 939213221.314.png 939213221.315.png 939213221.316.png 939213221.317.png 939213221.318.png 939213221.319.png 939213221.320.png 939213221.321.png 939213221.322.png 939213221.323.png 939213221.325.png 939213221.326.png 939213221.327.png 939213221.328.png 939213221.329.png
 
939213221.330.png 939213221.331.png 939213221.332.png 939213221.333.png 939213221.335.png 939213221.336.png 939213221.337.png 939213221.338.png 939213221.339.png 939213221.340.png 939213221.341.png 939213221.342.png 939213221.343.png 939213221.344.png 939213221.346.png 939213221.347.png 939213221.348.png 939213221.349.png 939213221.350.png 939213221.351.png 939213221.352.png 939213221.353.png 939213221.354.png 939213221.355.png 939213221.357.png 939213221.358.png 939213221.359.png 939213221.360.png 939213221.361.png 939213221.362.png 939213221.363.png 939213221.364.png 939213221.365.png 939213221.366.png 939213221.368.png 939213221.369.png 939213221.370.png 939213221.371.png 939213221.372.png 939213221.373.png 939213221.374.png 939213221.375.png 939213221.376.png 939213221.377.png 939213221.379.png 939213221.380.png 939213221.381.png 939213221.382.png 939213221.383.png 939213221.384.png 939213221.385.png 939213221.386.png 939213221.387.png 939213221.388.png 939213221.390.png 939213221.391.png 939213221.392.png 939213221.393.png 939213221.394.png 939213221.395.png 939213221.396.png 939213221.397.png 939213221.398.png 939213221.399.png 939213221.401.png 939213221.402.png 939213221.403.png 939213221.404.png 939213221.405.png 939213221.406.png 939213221.407.png 939213221.408.png 939213221.409.png 939213221.410.png 939213221.412.png 939213221.413.png 939213221.414.png 939213221.415.png 939213221.416.png 939213221.417.png 939213221.418.png 939213221.419.png 939213221.420.png 939213221.421.png 939213221.423.png 939213221.424.png 939213221.425.png 939213221.426.png 939213221.427.png 939213221.428.png 939213221.429.png 939213221.430.png 939213221.431.png 939213221.432.png 939213221.434.png 939213221.435.png 939213221.436.png 939213221.437.png 939213221.438.png 939213221.439.png 939213221.440.png 939213221.441.png 939213221.442.png 939213221.443.png 939213221.446.png 939213221.447.png 939213221.448.png 939213221.449.png 939213221.450.png 939213221.451.png 939213221.452.png 939213221.453.png 939213221.454.png 939213221.455.png 939213221.457.png 939213221.458.png 939213221.459.png 939213221.460.png 939213221.461.png 939213221.462.png 939213221.463.png 939213221.464.png 939213221.465.png 939213221.466.png 939213221.468.png 939213221.469.png 939213221.470.png 939213221.471.png 939213221.472.png 939213221.473.png 939213221.474.png 939213221.475.png 939213221.476.png 939213221.477.png 939213221.479.png 939213221.480.png 939213221.481.png 939213221.482.png 939213221.483.png 939213221.484.png 939213221.485.png 939213221.486.png 939213221.487.png 939213221.488.png 939213221.490.png 939213221.491.png 939213221.492.png 939213221.493.png 939213221.494.png 939213221.495.png 939213221.496.png 939213221.497.png 939213221.498.png 939213221.499.png 939213221.501.png 939213221.502.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin