ZA__7_.DOC

(75 KB) Pobierz
POKONYWANIE PRZESZKÓD WODNYCH

578

 

Załącznik 7

CZYNNOŚCI ZWIĄZANE Z PRZYGOTOWANIEM BWP DO POKONANIA PRZESZKODY WODNEJ

BWP zdolny jest do pokonywania przeszkody wodnej przy falowaniu wody nie większym niż dwa stopnie, przy szybkości prądu nie większej niż 1,2 m/s. Przy szybkości prądu większej niż 1,2 m/s odcinek forsowania wyznacza się po przeprowadzeniu rozpoznania inżynieryjnego lub po próbnym pokonaniu przeszkody. Pokonywanie przeszkód wodnych w nocy wykonuje się tymi samymi metodami, co i w dzień.

Kompletnie wyposażony BWP z całą załogą i desantem jak również bez desantu (przy zamkniętych włazach i wkręconych korkach kadłuba i wieży) ma dobrą wyporność i jest niezatapialny. BWP zachowuje zdolność pokonywania przeszkód przy niesprawnościach, uszkodzeniach i braku błotników oraz urządzeń kierujących.. Przy tym szybkość poruszania się i manewrowość są ograniczone.

Przeszkody wodne pokonuje się przy zamkniętych włazach, ustawionym falochronie, ustawionej rurze doprowadzającej powietrze, zam­kniętym zaworze odprowadzania kurzu i zamkniętej zasłonie zasysania  powietrza w zimie. Stan osobowy podczas pokonywania przeszkód wodnych powinien­ być w kamizelkach ratunkowych.

 

Zasady bezpieczeństwa przy pokonywaniu przeszkód wodnych

Do pokonywania przeszkód wodnych dopuszcza się wyłącznie załogi (kierowców) umiejących pływać pojazdem oraz tych, którzy przeszli specjalne przygotowanie i znają zasady bezpieczeństwa.

Przed przystąpieniem do pokonywania przeszkody wodnej należy sprawdzić stan techniczny pojazdu, prawidłowość założenia kamizelek ratunkowych przez całą załogę wraz z desantem. O gotowości do pokonywania przeszkody wodnej dowódca pojazdu melduje dowódcy plutonu. W przypadku niepełnego stanu osobowego desantu należy desant lub balast nieprzekraczający sumarycznego ciężaru brakujących członków desantu rozmieścić rów­nomiernie wzdłuż boków przedziału desantowego. Balast należy umocować w sposób uniemożliwiający jego przesuwanie się podczas bocznych i wzdłużnych przechyłów.

Nie wjeżdżać do wody z opuszczonym falochronem. Maksymalny dopuszczalny bieg przy pływaniu BWP z podniesionym falochronem - trzeci bieg; a z opu­szczonym falochronem - nie wyższy niż drugi.

Jeżeli w czasie pływania ulegnie uszkodzeniu falo­chron i przednia część pojazdu i zacznie zanurzać się w wodę, należy, nie zmniejszając obrotów silnika szyb­ko wyłączyć sprzęgło główne i po spłynięciu wody z przedniej części pojazdu kontynuować pływanie na drugim biegu.

W czasie pokonywania przeszkody wodnej :

-          nie otwierać włazów kierowcy i dowódcy, otworów strzelniczych; tylnych drzwi, pokryw górnych przedziału desantowego, z wyjątkiem przypadków desantowania lub awaryjnego opuszczania pojazdu;

-          nie uruchamiać silnika przy jego nagłym unieru­chomieniu, jeżeli nie zadziałał mechanizm ochrony silnika przed przedostaniem się doń wody;

-          w przypadku obfitego napływu wody do wnętrza pojazdu, przy wjeździe do wody, należy pojazd zatrzy­mać i wyprowadzić na brzeg na tylnym biegu.

 

W przypadku unieruchomienia silnika lub utraty ste­rowności pojazdem w czasie pływania należy:

-          wyłączyć bieg;

-          uruchomić silnik (jeżeli zadziałał mechanizm ochro­ny silnika) przy zamkniętych zaworach mechanizmu;

-          jeżeli nie uda się uruchomić silnika, należy drogą radiową zameldować o tym dowódcy (ponadto w nocy należy podać sygnał świetlny), a następnie wezwać pły­wający transporter w celu ewakuacji pojazdu na brzeg.

P a m i ę t a j ! W przypadku unieruchomienia silnika katego­rycznie zabrania się obracać wał korbowy bez podania paliwa, a także próbować uruchamiać silnik z podawaniem paliwa więcej niż jeden raz.

Jeżeli w przypadku pływania bez desantu (balastu) wpływająca woda osiągnie poziom taki, że zrówna się z dolną krawędzią zaworu przelewowego, znajdującego się w przedziale kierowania, kierowca powinien otwo­rzyć zawór i kontynuować pływanie. Jeżeli poziom wo­dy w dalszym ciągu będzie podnosił się, kierowca po­winien wyłączyć bieg i ustalić ręcznym napędem poda­nia paliwa obroty wału korbowego silnika 2000-2200 obr/min. Następnie funkcyjni załogi powinni opuścić pojazd przez włazy dowódcy i operatora, zamknąć wła­zy kluczem, przygotować pojazd do holowania i czekać na holowanie.

W przypadku szybkiego przedostawania się wody do pojazdu, gdy pompy zenzowe nie nadążąją usuwać wo­dy, pierwsi opuszczaj pojazd żołnierze desantu przez swoje włazy i zamykają je kluczem. Następnie po za­meldowaniu  drogą radiową dowódcy plutonu, opuszczają pojazd przez właz w wieży działonowy operator i dowódca. Jeżeli jest możliwość, to również kierowca opuszcza pojazd przez właz w wieży. Jeżeli takiej możliwości nie ma, kierowca opuszcza pojazd jako ostatni przez swój właz.

U w a g a !  W razie potrzeby opuszczenia pojazdu będącego w ruchu żołnierze desantu wychodzą przez swoje włazy i po zamknięciu ich skaczą z tylnej części pojazdu do tyłu, tak aby wykluczyć możliwość urazów gąsienicami.

 

Przygotowanie pojazdu do pokonania przeszkody wodnej

Przed pokonaniem przeszkody wodnej należy:

1.      Sprawdzić stan i umocowanie pokryw włazów i korków w kadłu­bie pojazdu.

  1. Zwolnić umocowanie lin holowniczych przez odkręcenie śrub ścią­gających jarzma mocujące i ustawienie jarzm równolegle do lin. Kausze każdej liny należy nałożyć na przednie haki holownicze, a liny ułożyć na kadłubie i połączyć szeklą. Boję umocować za pomocą nawiniętej na nią liny do przedniego prawego uchwytu wieży i nałożyć na stojak na wieży razem z kluczem do otwierania włazów.

3.      Zamontować peryskop TNP-350B na miejsce środkowego perys­kopu TNPO-170 mechanika-kierowcy.

U w a g a ! W celu uniknięcia uderzeń armaty o peryskop TNP-350B obracać wieżą w lewym przednim sektorze zamontowania przyrządu przy kącie podniesienia armaty nie mniejszym niż kąt ładowania (około +3°30').

4.      Przed pokonaniem przeszkody wodnej w nocy zamontować na wieży reflektor FG-126 dla lepszego oświetlenia terenu.

5.      Sprawdzić działanie zaworów zabezpieczenia silnika przy otwar­tym włazie nad silnikiem.

W tym celu należy:

a) przy unieruchomionym silniku zamknąć zawory zabezpieczenia silnika przez obrócenie rękojeści ku dołowi (jeżeli nie znaj­duje się ona w tym położeniu), następnie podnieść ją do góry i umocować;

b) włączyć wyłącznik obwodu elektrycznego do sterowania zaworami zabezpieczenia silnika. Przy tym zamkną się zawory zabezpieczenia sil­nika i zaświeci się lampa "Zawór". Jeśli lampa się nie świeci, należy ustalić przyczynę i usunąć niesprawność;

c) zamknąć właz nad silnikiem, wyłączyć wyłącznik obwodu elek­trycznego do sterowania zaworami i zamknąć zawory zabezpieczenia silnika przez obrócenie rękojeści ku dołowi, a następnie ku górze i umocowanie jej;

d) jeśli podczas sprawdzania lampa nie zaświeciła się lub rękojeść obraca się zbyt lekko, zawory nie zostały zamknięte to należy usunąć niesprawność.

6.      Sprawdzić działanie mechanizmów podnoszenia rury doprowadza­nia powietrza, ustawienia falochronu i zamknięcia zaworu odsysania kurzu. W tym celu należy:

a) przesunąć rękojeść kurka do położenia "Wjazd do wody" a rękojeść kurka sterowania falochronem przesunąć do oporu w po­łożenie "Podnieść" i upewnić się, czy rura i falochron są uniesione, a za­wór odsysania kurzu został zamknięty; trzpień tłoka siłownika powinien być wysunięty;

b) upewnić się, czy pokrowiec nie zwisa i podczas obracania wieży nie zaczepia się o podniesioną rurę doprowadzenia powietrza;

c) po sprawdzeniu wcisnąć uchwyt rękojeści i przesunąć ją (zatrzymując w położeniu "Wyjście z wody"), a po opuszczeniu falo­chronu ustawić uchwyt rękojeści w położenie "Ląd".

7.      Sprawdzić i w razie potrzeby oczyścić przez kilkakrotne otwiera­nie i zamykanie zawór do spuszczenia wody z eżektora i za­wór do spuszczania wody z układu chłodzenia oraz sprawdzić z zewnątrz ich zamknięcie.

8.      Wskazane jest uzupełnić smar w mostku pedałowym. W tym celu należy:

- zdjąć pokrywy otworów;

- odkręcić korek otworu smarowego mostka pedałów;

- napełnić smarem maszynowym mostek pedałów za pomocą smarownicy aż do ukazania się smaru spod tulejek rury;

- wkręcić korek i założyć pokrywy otworów na swoje miejsca.

  1. Jeżeli stan desantu jest niepełny, należy go rozmieścić równomier­nie po bokach pojazdu wraz z balastem nie przekraczającym ciężaru bra­kującego stanu desantu.

Umocowanie ciężaru powinno uniemożliwiać jego przemieszczanie się w czasie przechyłów pojazdu.

  1. Sprawdzić czystość zaworów do usuwania wody wypompowywa­nej przez pompy i unosząc wkrętakiem grzybki zaworów upewnić się, czy niezawodnie przemieszczają się.
  2. Zabezpieczyć tylne drzwi, włazy mechanika-kierowcy, dowódcy, działonowego-operatora  i desantu, otwory strzelnicze do strzelania z broni  osobistej oraz sprawdzić niezawodność zamykania włazu przeciwpancernych pocisków kierowanych i wylotu gazów z kotła podgrzewacza.

U w a g a! Podczas zabezpieczania otworu podgrzewacza należy pamiętać, ze pokrywa otworu ma lewy gwint.Całkowite zamknięcie włazu mechanika-kierowcy uzyskuje się przez zamknięcie zamka,  a tylnych drzwi - przez obrócenie pokrętła zgadnie z rucham wskazówek zegara.

  1. Włączyć ogrzewacz, przy tym filtr powinien być zamknięty.                            
  2. Przed pokonaniem przeszkody wodnej w zimie należy zamknąć zasłonę doprowadzania zimnego powietrza. W tym celu trzeba zdjąć pokrywę otworu i po dokręceniu rękojeści mieszczącej się na ścianie filtru powietrza do oporu w kierunku strzałki "Zamknięte", założyć pokrywę otworu na miejsce.                            
  3. W przewidywaniu dłuższego pływania pojazdem, o ile są możliwości, należy sprawdzić szczelność kadłuba przez wjazd pojazdem do wody w ciągu 5-10 minut, przy unieruchomionym silniku. W tym przypadku należy wizualnie i słuchowo upewnić się o braku przecieków do wnętrza pojazdu.              
  4. Sprawdzić ustawienie ręcznego napędu podania paliwa na 800- 1000 obr/min wału korbowego silnika.

Bezpośrednio przed wjazdem pojazdu do wody należy :                                          

  1. Przesunąć rękojeść kurka w położenie "Wjazd do wody" a rękojeść kurka przesunąć do oporu w położenie "Podnieś.”

U w a g a! Przy podniesionej rurze doprowadzania powietrza zabrania się obracać wieżą z armatą do tyłu.                                          

  1. Włączyć wyłącznik "Pływ." na tablicy górnej przy pracującym silniku.
  2. Wyłącznikami włączyć przednią i tylną pompę do usuwania wody z wnętrza kadłuba.

 

Wybór miejsca do pokonania przeszkody wodnej

W celu szybkiego i bezpiecznego pokonania pojazdem przeszkody wodnej niezbędne są następujące warunki:

1.      W miejscach wjazdu i wyjazdu z wody odpowiednio równe i ła­godne brzegi, bez głazów i innych przeszkód.

2.      Poziom pochylenia brzegu przy wjeździe do wody nie powinien. przekraczać na twardych podłożach: w części nadwodnej - 30°, w podwodnej - 15°, na miękkich lub sypkich podłożach: w części nadwod­nej - 25°, w części podwodnej - 15°.

3.      Pochyłość wzniesienia przy wyjeździe z wody nie powinna prze­kraczać na twardych podłożach: w części nadwodnej - 25°, w części podwodnej - 15°, na miękkich i sypkich podłożach: w części nadwod­nej - 20°, w części podwodnej - 15°.

Warunki te powinna uwzględniać służba inżynieryjna przy wyborze­ i rozpoznaniu tras marszu.

 

Wjeżdżanie pojazdem do wody

1.      Do wody należy wjeżdżać z ustawionym falochronem w sposób następujący:

-          z łagodnego brzegu - na drugim biegu, przy obrotach wału kor­bowego silnika nie większych niż 1000-1200 obr/min;

-          ze stromego brzegu (ponad 10-15°) - na pierwszym biegu, przy­hamowując pojazd hamulcami i nie dopuszczając do swobodnego stacza­nia się pojazdu.

Obroty wału korbowego silnika nie powinny być większe niý 850-­1000 obr/min.

2.      Po zanurzeniu przedniej części pojazdu w wodzie wskazane jest za pomocą hamulców, wyłączając jednocześnie sprzęgło główne, zatrzy­mać pojazd do momentu wypłynięcia przedniej części z wody, następnie należy kontynuować jazdę.

 

Pływanie bwp

1.      Przy podniesionym falochronie dopuszczalne jest pływanie maksy­malnie na trzecim biegu.

Przy opuszczonym falochronie pojazd może poruszać się zarówno z de­santem, jak i bez desantu najwyżej na drugim biegu.

Pływanie po nie rozpoznanych zbiornikach wodnych nie powinno być szybsze niż na drugim biegu. Prędkość jazdy w tym przypadku reguluje się przez zmianę obrotów wału korbowego silnika, które powinny być w granicach 1500-2400 obr/min. Jazda na czwartym i piątym biegu jest niedopuszczalna, ponieważ w tym przypadku maleją obroty silnika i wzrasta temperatura cieczy chłodzącej.

U w a g a! W czasie długotrwałego pokonywania przeszkody wodnej, przy zwięk­szonym falowaniu powierzchni wody, może nastąpić obniżenie temperatury cieczy chłodzącej w układzie wskutek zalewania eżektora wodą. W tym przypadku należy zwrócić szczególną uwagę na wskazania wskaźnika termometru.

Przy obniżeniu się temperatury cieczy chłodzącej do +65°C należy zasłonić żaluzje, a po wzroście temperatury do +90°C - ponownie je odsłonić.

2.      Obroty wału korbowego silnika podczas pływania, oprócz momen­tów przełączania biegów, wskazane jest utrzymywać w granicach obro­tów maksymalnych.

W czasie przełączania z wyższego biegu na niższy należy płynnie zmniejszać obroty.

3.      Skręty pojazdem i jazdę do tyłu uzyskuje, się za pomocą tych samych mechanizmów sterowania i w taki sam sposób co i na lądzie.

4.      Po najechaniu na podwodną przeszkodę należy zmniejszyć obroty, włączyć tylny bieg i próbować ostrożnie zjechać z przeszkody.

5.      Jeżeli podczas poruszania się po wodzie nastąpi uszkodzenie falo­chronu i przednia część pojazdu zanurzy się w wodzie, to należy nie zmniejszając obrotów, szybko wyłączyć sprzęgło główne i po spłynięciu wody z czołowej płyty kontynuować pływanie po włączeniu drugiego biegu.

W celu uniknięcia uszkodzenia falochronu podczas prowadzenia ognia z armaty lub sprzężonego karabinu maszynowego należy w czasie pły­wania opuścić falochron, przez obrócenie rękojeści kurka w po­łożenie "Opuszcz." i utrzymywać rękojeść w tym położeniu.

Przed opuszczeniem falochronu należy włączyć drugi bieg i zmniejszyć obroty silnika do 2000 obr/min.

6.      Jeśli podczas strzału z armaty nastąpi zamknięcie zaworów za­bezpieczenia silnika (zaświeci się lampka kontrolna "Zawór"), to należy ponownie napiąć zawory i zabezpieczyć  rękojeść.

7.      Jeśli wskutek unieruchomienia silnika zostaną zamknięte zawory zabezpieczenia silnika (zaświeci się lampa kontrolna "Zawór"), to należy uruchomić silnik i dopiero potem otworzyć zawory i zabezpieczyć  rękojeść.

U w a g a! Kategorycznie zabrania się, w przypadku unieruchomienia silnika, obracać wał korbowy bez podania paliwa i uruchamiać silnik z podaniem paliwa więcej niż jeden raz.

8.               W razie niemożliwości poruszania się pojazdu na własnym biegu załoga opuszcza pojazd      przez właz działono...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin