578
Załącznik 7
CZYNNOŚCI ZWIĄZANE Z PRZYGOTOWANIEM BWP DO POKONANIA PRZESZKODY WODNEJ
BWP zdolny jest do pokonywania przeszkody wodnej przy falowaniu wody nie większym niż dwa stopnie, przy szybkości prądu nie większej niż 1,2 m/s. Przy szybkości prądu większej niż 1,2 m/s odcinek forsowania wyznacza się po przeprowadzeniu rozpoznania inżynieryjnego lub po próbnym pokonaniu przeszkody. Pokonywanie przeszkód wodnych w nocy wykonuje się tymi samymi metodami, co i w dzień.
Kompletnie wyposażony BWP z całą załogą i desantem jak również bez desantu (przy zamkniętych włazach i wkręconych korkach kadłuba i wieży) ma dobrą wyporność i jest niezatapialny. BWP zachowuje zdolność pokonywania przeszkód przy niesprawnościach, uszkodzeniach i braku błotników oraz urządzeń kierujących.. Przy tym szybkość poruszania się i manewrowość są ograniczone.
Przeszkody wodne pokonuje się przy zamkniętych włazach, ustawionym falochronie, ustawionej rurze doprowadzającej powietrze, zamkniętym zaworze odprowadzania kurzu i zamkniętej zasłonie zasysania powietrza w zimie. Stan osobowy podczas pokonywania przeszkód wodnych powinien być w kamizelkach ratunkowych.
Zasady bezpieczeństwa przy pokonywaniu przeszkód wodnych
Do pokonywania przeszkód wodnych dopuszcza się wyłącznie załogi (kierowców) umiejących pływać pojazdem oraz tych, którzy przeszli specjalne przygotowanie i znają zasady bezpieczeństwa.
Przed przystąpieniem do pokonywania przeszkody wodnej należy sprawdzić stan techniczny pojazdu, prawidłowość założenia kamizelek ratunkowych przez całą załogę wraz z desantem. O gotowości do pokonywania przeszkody wodnej dowódca pojazdu melduje dowódcy plutonu. W przypadku niepełnego stanu osobowego desantu należy desant lub balast nieprzekraczający sumarycznego ciężaru brakujących członków desantu rozmieścić równomiernie wzdłuż boków przedziału desantowego. Balast należy umocować w sposób uniemożliwiający jego przesuwanie się podczas bocznych i wzdłużnych przechyłów.
Nie wjeżdżać do wody z opuszczonym falochronem. Maksymalny dopuszczalny bieg przy pływaniu BWP z podniesionym falochronem - trzeci bieg; a z opuszczonym falochronem - nie wyższy niż drugi.
Jeżeli w czasie pływania ulegnie uszkodzeniu falochron i przednia część pojazdu i zacznie zanurzać się w wodę, należy, nie zmniejszając obrotów silnika szybko wyłączyć sprzęgło główne i po spłynięciu wody z przedniej części pojazdu kontynuować pływanie na drugim biegu.
W czasie pokonywania przeszkody wodnej :
- nie otwierać włazów kierowcy i dowódcy, otworów strzelniczych; tylnych drzwi, pokryw górnych przedziału desantowego, z wyjątkiem przypadków desantowania lub awaryjnego opuszczania pojazdu;
- nie uruchamiać silnika przy jego nagłym unieruchomieniu, jeżeli nie zadziałał mechanizm ochrony silnika przed przedostaniem się doń wody;
- w przypadku obfitego napływu wody do wnętrza pojazdu, przy wjeździe do wody, należy pojazd zatrzymać i wyprowadzić na brzeg na tylnym biegu.
W przypadku unieruchomienia silnika lub utraty sterowności pojazdem w czasie pływania należy:
- wyłączyć bieg;
- uruchomić silnik (jeżeli zadziałał mechanizm ochrony silnika) przy zamkniętych zaworach mechanizmu;
- jeżeli nie uda się uruchomić silnika, należy drogą radiową zameldować o tym dowódcy (ponadto w nocy należy podać sygnał świetlny), a następnie wezwać pływający transporter w celu ewakuacji pojazdu na brzeg.
P a m i ę t a j ! W przypadku unieruchomienia silnika kategorycznie zabrania się obracać wał korbowy bez podania paliwa, a także próbować uruchamiać silnik z podawaniem paliwa więcej niż jeden raz.
Jeżeli w przypadku pływania bez desantu (balastu) wpływająca woda osiągnie poziom taki, że zrówna się z dolną krawędzią zaworu przelewowego, znajdującego się w przedziale kierowania, kierowca powinien otworzyć zawór i kontynuować pływanie. Jeżeli poziom wody w dalszym ciągu będzie podnosił się, kierowca powinien wyłączyć bieg i ustalić ręcznym napędem podania paliwa obroty wału korbowego silnika 2000-2200 obr/min. Następnie funkcyjni załogi powinni opuścić pojazd przez włazy dowódcy i operatora, zamknąć włazy kluczem, przygotować pojazd do holowania i czekać na holowanie.
W przypadku szybkiego przedostawania się wody do pojazdu, gdy pompy zenzowe nie nadążąją usuwać wody, pierwsi opuszczaj pojazd żołnierze desantu przez swoje włazy i zamykają je kluczem. Następnie po zameldowaniu drogą radiową dowódcy plutonu, opuszczają pojazd przez właz w wieży działonowy operator i dowódca. Jeżeli jest możliwość, to również kierowca opuszcza pojazd przez właz w wieży. Jeżeli takiej możliwości nie ma, kierowca opuszcza pojazd jako ostatni przez swój właz.
U w a g a ! W razie potrzeby opuszczenia pojazdu będącego w ruchu żołnierze desantu wychodzą przez swoje włazy i po zamknięciu ich skaczą z tylnej części pojazdu do tyłu, tak aby wykluczyć możliwość urazów gąsienicami.
Przygotowanie pojazdu do pokonania przeszkody wodnej
Przed pokonaniem przeszkody wodnej należy:
1. Sprawdzić stan i umocowanie pokryw włazów i korków w kadłubie pojazdu.
3. Zamontować peryskop TNP-350B na miejsce środkowego peryskopu TNPO-170 mechanika-kierowcy.
U w a g a ! W celu uniknięcia uderzeń armaty o peryskop TNP-350B obracać wieżą w lewym przednim sektorze zamontowania przyrządu przy kącie podniesienia armaty nie mniejszym niż kąt ładowania (około +3°30').
4. Przed pokonaniem przeszkody wodnej w nocy zamontować na wieży reflektor FG-126 dla lepszego oświetlenia terenu.
5. Sprawdzić działanie zaworów zabezpieczenia silnika przy otwartym włazie nad silnikiem.
W tym celu należy:
a) przy unieruchomionym silniku zamknąć zawory zabezpieczenia silnika przez obrócenie rękojeści ku dołowi (jeżeli nie znajduje się ona w tym położeniu), następnie podnieść ją do góry i umocować;
b) włączyć wyłącznik obwodu elektrycznego do sterowania zaworami zabezpieczenia silnika. Przy tym zamkną się zawory zabezpieczenia silnika i zaświeci się lampa "Zawór". Jeśli lampa się nie świeci, należy ustalić przyczynę i usunąć niesprawność;
c) zamknąć właz nad silnikiem, wyłączyć wyłącznik obwodu elektrycznego do sterowania zaworami i zamknąć zawory zabezpieczenia silnika przez obrócenie rękojeści ku dołowi, a następnie ku górze i umocowanie jej;
d) jeśli podczas sprawdzania lampa nie zaświeciła się lub rękojeść obraca się zbyt lekko, zawory nie zostały zamknięte to należy usunąć niesprawność.
6. Sprawdzić działanie mechanizmów podnoszenia rury doprowadzania powietrza, ustawienia falochronu i zamknięcia zaworu odsysania kurzu. W tym celu należy:
a) przesunąć rękojeść kurka do położenia "Wjazd do wody" a rękojeść kurka sterowania falochronem przesunąć do oporu w położenie "Podnieść" i upewnić się, czy rura i falochron są uniesione, a zawór odsysania kurzu został zamknięty; trzpień tłoka siłownika powinien być wysunięty;
b) upewnić się, czy pokrowiec nie zwisa i podczas obracania wieży nie zaczepia się o podniesioną rurę doprowadzenia powietrza;
c) po sprawdzeniu wcisnąć uchwyt rękojeści i przesunąć ją (zatrzymując w położeniu "Wyjście z wody"), a po opuszczeniu falochronu ustawić uchwyt rękojeści w położenie "Ląd".
7. Sprawdzić i w razie potrzeby oczyścić przez kilkakrotne otwieranie i zamykanie zawór do spuszczenia wody z eżektora i zawór do spuszczania wody z układu chłodzenia oraz sprawdzić z zewnątrz ich zamknięcie.
8. Wskazane jest uzupełnić smar w mostku pedałowym. W tym celu należy:
- zdjąć pokrywy otworów;
- odkręcić korek otworu smarowego mostka pedałów;
- napełnić smarem maszynowym mostek pedałów za pomocą smarownicy aż do ukazania się smaru spod tulejek rury;
- wkręcić korek i założyć pokrywy otworów na swoje miejsca.
Umocowanie ciężaru powinno uniemożliwiać jego przemieszczanie się w czasie przechyłów pojazdu.
U w a g a! Podczas zabezpieczania otworu podgrzewacza należy pamiętać, ze pokrywa otworu ma lewy gwint.Całkowite zamknięcie włazu mechanika-kierowcy uzyskuje się przez zamknięcie zamka, a tylnych drzwi - przez obrócenie pokrętła zgadnie z rucham wskazówek zegara.
Bezpośrednio przed wjazdem pojazdu do wody należy :
U w a g a! Przy podniesionej rurze doprowadzania powietrza zabrania się obracać wieżą z armatą do tyłu.
W celu szybkiego i bezpiecznego pokonania pojazdem przeszkody wodnej niezbędne są następujące warunki:
1. W miejscach wjazdu i wyjazdu z wody odpowiednio równe i łagodne brzegi, bez głazów i innych przeszkód.
2. Poziom pochylenia brzegu przy wjeździe do wody nie powinien. przekraczać na twardych podłożach: w części nadwodnej - 30°, w podwodnej - 15°, na miękkich lub sypkich podłożach: w części nadwodnej - 25°, w części podwodnej - 15°.
3. Pochyłość wzniesienia przy wyjeździe z wody nie powinna przekraczać na twardych podłożach: w części nadwodnej - 25°, w części podwodnej - 15°, na miękkich i sypkich podłożach: w części nadwodnej - 20°, w części podwodnej - 15°.
Warunki te powinna uwzględniać służba inżynieryjna przy wyborze i rozpoznaniu tras marszu.
1. Do wody należy wjeżdżać z ustawionym falochronem w sposób następujący:
- z łagodnego brzegu - na drugim biegu, przy obrotach wału korbowego silnika nie większych niż 1000-1200 obr/min;
- ze stromego brzegu (ponad 10-15°) - na pierwszym biegu, przyhamowując pojazd hamulcami i nie dopuszczając do swobodnego staczania się pojazdu.
Obroty wału korbowego silnika nie powinny być większe niý 850-1000 obr/min.
2. Po zanurzeniu przedniej części pojazdu w wodzie wskazane jest za pomocą hamulców, wyłączając jednocześnie sprzęgło główne, zatrzymać pojazd do momentu wypłynięcia przedniej części z wody, następnie należy kontynuować jazdę.
1. Przy podniesionym falochronie dopuszczalne jest pływanie maksymalnie na trzecim biegu.
Przy opuszczonym falochronie pojazd może poruszać się zarówno z desantem, jak i bez desantu najwyżej na drugim biegu.
Pływanie po nie rozpoznanych zbiornikach wodnych nie powinno być szybsze niż na drugim biegu. Prędkość jazdy w tym przypadku reguluje się przez zmianę obrotów wału korbowego silnika, które powinny być w granicach 1500-2400 obr/min. Jazda na czwartym i piątym biegu jest niedopuszczalna, ponieważ w tym przypadku maleją obroty silnika i wzrasta temperatura cieczy chłodzącej.
U w a g a! W czasie długotrwałego pokonywania przeszkody wodnej, przy zwiększonym falowaniu powierzchni wody, może nastąpić obniżenie temperatury cieczy chłodzącej w układzie wskutek zalewania eżektora wodą. W tym przypadku należy zwrócić szczególną uwagę na wskazania wskaźnika termometru.
Przy obniżeniu się temperatury cieczy chłodzącej do +65°C należy zasłonić żaluzje, a po wzroście temperatury do +90°C - ponownie je odsłonić.
2. Obroty wału korbowego silnika podczas pływania, oprócz momentów przełączania biegów, wskazane jest utrzymywać w granicach obrotów maksymalnych.
W czasie przełączania z wyższego biegu na niższy należy płynnie zmniejszać obroty.
3. Skręty pojazdem i jazdę do tyłu uzyskuje, się za pomocą tych samych mechanizmów sterowania i w taki sam sposób co i na lądzie.
4. Po najechaniu na podwodną przeszkodę należy zmniejszyć obroty, włączyć tylny bieg i próbować ostrożnie zjechać z przeszkody.
5. Jeżeli podczas poruszania się po wodzie nastąpi uszkodzenie falochronu i przednia część pojazdu zanurzy się w wodzie, to należy nie zmniejszając obrotów, szybko wyłączyć sprzęgło główne i po spłynięciu wody z czołowej płyty kontynuować pływanie po włączeniu drugiego biegu.
W celu uniknięcia uszkodzenia falochronu podczas prowadzenia ognia z armaty lub sprzężonego karabinu maszynowego należy w czasie pływania opuścić falochron, przez obrócenie rękojeści kurka w położenie "Opuszcz." i utrzymywać rękojeść w tym położeniu.
Przed opuszczeniem falochronu należy włączyć drugi bieg i zmniejszyć obroty silnika do 2000 obr/min.
6. Jeśli podczas strzału z armaty nastąpi zamknięcie zaworów zabezpieczenia silnika (zaświeci się lampka kontrolna "Zawór"), to należy ponownie napiąć zawory i zabezpieczyć rękojeść.
7. Jeśli wskutek unieruchomienia silnika zostaną zamknięte zawory zabezpieczenia silnika (zaświeci się lampa kontrolna "Zawór"), to należy uruchomić silnik i dopiero potem otworzyć zawory i zabezpieczyć rękojeść.
U w a g a! Kategorycznie zabrania się, w przypadku unieruchomienia silnika, obracać wał korbowy bez podania paliwa i uruchamiać silnik z podaniem paliwa więcej niż jeden raz.
8. W razie niemożliwości poruszania się pojazdu na własnym biegu załoga opuszcza pojazd przez właz działono...
ross154