Etyka I zajęcia.pdf

(188 KB) Pobierz
Microsoft Word - Etyka I zajęcia
ETYKA W DZIENNIKARSTWIE   
 
PLAN: 
¾ Etyka – wstęp i definicja. Etyka ogólna a etyka zawodowa. 
¾ Dziennikarstwo – zawód czy powołanie? Profesja i misja w zawodzie 
dziennikarza. 
¾ Funkcje dziennikarstwa. Informacja, krytyka, kontrola, rozrywka, 
edukacja. 
¾ Dziennikarz w otoczeniu społ. Dziennikarstwo a gosp., polityka, kultura. 
¾ Dziennikarstwo i wpływy zewnętrzne. Globalizacja i powiązanie sieci a 
oferta medialna. 
¾ Sprostowanie i odpowiedź. 
¾ Przepisy karne, dostęp do informacji. 
¾ Prawo autorskie. Własność intelektualna, materiał dziennikarski jako 
produkt medialny. 
¾ Prawo prasowe. Obowiązki i prawa dziennikarza. 
¾ Normy etyczne dziennikarstwa w Polsce. Karta Praw Mediów. KRRiT, 
Kodeks Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich. 
¾ Etyka a normy zawodowe. Dziennikarskie standardy BBC. 
¾ Systematyka problemów etycznych. Zasada bezstronności, naruszenie 
prywatności. 
¾ Ochrona informatora. 
¾ Dziennikarz a odbiorca. Problemy mistyfikacji, plagiat, wiarygodność 
dziennikarska. 
¾ Etyka dziennikarska w świecie cyfrowym. 
 
LITERATURA: 
o Pleszyński – Etyka dziennikarska, Wa‐wa ‘07  
o Chyliński M, Russ‐Mohl ‐ Dziennikarstwo  
o ABC Dziennikarstwa – Lis, Skowroński, Ozimecki, Wa‐wa 2002  
 
 
WYKŁAD 1   
Etyka – wstęp i definicja  
 
1. Etyka – podstawowe pojęcia 
Etyka jest terminem pochodzenia greckiego a jego prototypem są 
dwa słowa:  ethos  oraz  oethos  oznaczające zwyczaj, obyczaj a także 
usposobienie, charakter, zachowanie się. 
 
We współczesnej euro‐amerykańskiej terminologii ethica 
wystepuje zawsze łącznie ze słowem moralność, które oznacza: 
„występuje zazwyczaj w świadomości każdego społeczeństwa 
ludzkiego system moralnych ideałów, ocen i norm postępowania, 
w świetle których orzeka się o czynach spełnionych przez członków 
społeczeństwa. W kategorii dobra/zła moralnego, winy lub cnoty. 
Początki etyki: 
9 Początków filozofii moralności szukamy w starożytnej Grecji 
(Sokrates, Platon, Arystoteles, Epikur i inni). Pytając o sens 
życia człowieka czy o istotę szczęścia, myśliciele Ci 
odwoływali się do idei najwyższego dobra, intelektualnego 
poznania prawdy. 
Jakie pytania stawia etyka? 
9 Przedmiotem etyki jest zjawisko moralności, jej zadaniem 
jest poddać to zjawisko filozoficznej refleksji, aby za pomocą 
odpowiednich metod wykryć jego składowe struktury, 
ustalić rządzące nimi prawidłowości i uzyskać tym sposobem 
narzędzia do sformułowania najogólniej zasad moralności 
oraz uprawomocnienia reguł. 
9 Soren Kierkegaard (1813‐1855) – Co jest etyczne a co 
nieetyczne) 
 
2. Od etyki ogólnej do etyki zawodowej 
Na podstawie świadectwa historii można stwierdzić, że w moralnej 
świadomości wszystkich ludów pierwotnych i cywilizowanych 
występuje pewien fundament (ogólnoludzki i nieznany) system 
moralnych wartości, które zharmonizowane i przedstawione w 
pewnej hierarchii stanowią podstawę dla całego porządku 
moralnego. Co więcej, przysługuje im atrybut idealnych wzorców 
postępowania i działania, jak np. mówienie prawdy jest aktem 
moralnie dobrym, kłamstwo zaś – moralnie złym. 
W obszarze społ. Działania jednostki mówimy o wzajemnej relacji 
dwóch podmiotów: osoby ludzkiej i społecznej. Na gruncie tej 
relacji buduje się odmienny zestaw ocen i norm w ramach etyki 
ogólnej: konstytuuje się wtedy tzw. etyka osobowa i etyka 
społeczna a na ich gruncie  etyka zawodowa.  
Etyka społeczna obejmuje takie społeczności jak małżeństwo i 
rodzina, społeczności zawodowe, naród i państwo. 
 
 
3. 3 warunki zasad. Tworzenie dla danej gr. Zawodowej odrębnej etyki: 
Ranga wartości, której dotyczą działania przedstawiciela danego zawodu 
( w przyp. dziennikarza będzie to prawda, prawnika‐wolność, 
nauczyciela‐światopogląd i moralność młodego człowieka, lekarza‐życie 
pacjenta) 
Autonomiczność decyzji oraz prestiż społeczny 
Wysokie kwalifikacje wymagane do wykorzystywania zawodu oraz 
odpowiedzialności społecznej 
 
4 . Etyka dziennikarska to etyka stosowana 
Etykę stosowaną można utożsamić z etyką zawodową czyli profesjonalną 
Fundamentalnym warunkiem uzasadniającym tworzenie wszelkich rad 
etycznych, kodeksów dziennikarskich czy prasowych jest wolność słowa i 
obowiązek dążenia do prawdy. 
 
5.  Etyka dziennikarska – definicja. 
„Etyka dziennikarska jest to postawa charakteryzująca się dążeniem do 
prawdy i adekwatności; bezstronnością i uczciwością, szacunkiem dla 
prywatności innych, niezależnością od wpływu ze strony grup interesów, 
szacunkiem dla prawa, respektowaniem dobrych obyczajów i dobrego 
smaku” 
„Etyka mediów, etyka dziennikarska, deontologia dziennikarska – ogół 
ocen, norm, zasad i ideałów określających poglądy, zachowania i 
działania uważane za właściwe, dobre, uzasadnione moralnie w pracy 
dziennikarza i funkcjonowaniu mediów. 
 
6.  Etyka dylematów – Quandry Ethics 
Stosowana w syt. wątpliwości i moralnych dylematów, udzieli 
odpowiedzi na to co etyczne, dozwolone a co nie, w zawodzie 
dziennikarza 
Amerykańskie podręczniki dziennikarskie przedstawiają hipotetyczne 
przypadki i próbują je odnieść do konkretnych norm. 
Zawód dziennikarza  i kultura medialna wiążą się z ochroną dóbr 
osobowych człowieka. Jednym z podstawowych doświadczeń życia 
człowieka jest wolność, która się wyraża w różnych aspektach: możemy 
mówić o wolności sumienia, wolności religijnej, wolności informacji, 
wolności politycznej, gospodarczej czy wolności nauki i kultury. 
 
7.  Wolność i demokracja – fundamenty etyki dziennikarskiej. 
Dziennikarski kodeks obyczajowy mówi, że: „ochrona dóbr osobistych nie 
może być naruszona. Dopuszcza się natomiast informacje o prywatności 
życia osób pełniących funkcje publiczne, gdy osoba swą prywatność 
wprowadza do życia publicznego. Niedopuszczalne jest używanie słów 
obelżywych, które godzą w godność człowieka, stawianie zarzutów, które 
go oczerniają w opinii publicznej, narażają na utratę zaufania, stosowanie 
szantażu.” 
 
8.   Etyka dziennikarska w demokracji: 
Po pierwsze: w demokracji media są pierwotnym źródłem informacji, a 
dokładna i wiarygodna informacja jest podstawą istnienia demokracji 
Po drugie: Media charakteryzuje potężna siła perswazji, w sposób 
decydujący wpływają na opinię publiczną. 
 
WYKŁAD 2  
Dziennikarstwo – zawód czy powołanie? 
 
1 . Zawód dziennikarza w świetle prawa 
Dziennikarstwo w Polsce jest zawodem wolnym co znaczy, że każda 
osoba, nawet ta która nie ukończyła studiów dziennikarskich ma prawo 
uważać siebie za dziennikarza. 
 
2. Zawód dziennikarza w świetle prawa prasowego 
Dziennikarzem jest osoba zajmująca się redagowaniem, tworzeniem lub 
przygotowaniem materiałów prasowych, pozostająca w stosunku pracy z 
redakcją lub zajmująca się także działalnością na rzecz i z „upoważnienia 
redakcji” 
 
3. Dziennikarstwo jako misja i powołanie 
Wg. Tomasza Lisa „wystarczy być ciekawym świata, patrzeć, widzieć, 
rozumieć, umieć to przekazać i przeanalizować”. 
Prof. Krystyna Czuba mówiąc o talentach w zawodzie a raczej misji 
dziennikarza wskazuje na : „umiejętność poprawnego, logicznego 
formułowania problemów, umiejętność przekazywania myśli o 
rzeczywistości w słowie, a także umiejętności nawiązywania kontaktów z 
ludźmi” 
Wg. Jana Pawła II praca dziennikarza: „nie może być podporządkowana 
kryterium interesu, sensacji i doraźnego sukcesu”.  
 
 
4. Funkcje dziennikarstwa – wymiar etyczny. 
Jednym z podstawowych obowiązków etycznych dziennikarza jest 
jego wiarygodność a rzetelnie przedstawione informacje legitymizuje 
ten zawód 
Informowanie jest jedną z podstawowych funkcji dziennikarza. 
Odbiorcy oczekują od mediów informacji takiego rodzaju i w takim 
wymiarze, aby mogli lepiej funkcjonować w życiu codziennym oraz 
aby informacje pomogły im w podejmowaniu decyzji. 
 
5. Zbieranie informacji: 
Metoda uzyskiwania informacji nie może być zuchwalstwo, uciążliwa 
nachalność i grubiaństwo czy wymuszanie informacji drogą szantażu 
wchodząc w prywatne życie zwykłych ludzi, nie wcielając się w skutki 
jakie dana relacja czy informacja może spowodować. 
 
6. Edukacja: 
We współczesnym globalnym i informacyjnym społeczeństwie, to 
właśnie media, ze względu na ogromny wpływ jaki wywierają na 
odbiorców bardzo często zastępuje tradycyjne instytucje wychowania 
i edukacji dzieci i młodzieży. 
Bez wzg. Na stosunek do mediów jest faktem niezaprzeczalnym, że 
dzisiaj znaczna część naszej wiedzy ogólnej nabywamy poprzez 
Internet, prasę, radio i TV. Stąd ogromna odpowiedzialność moralna 
dziennikarzy, aby dostarczyć wiedzy w sposób pełny, rzetelny, 
obiektywny, ukierunkowany na człowieka i służący jego rozwojowi. 
 
7. Manipulację obejmują: 
9 Inf. nieprawdziwe, 
9 Inf. nieważne lub mało ważne z pominięciem najważniejszych, 
9 Inf. Bardzo ważne przekazywane jako mało ważne lub bez znaczenia, 
9 Inf. Spreparowane w wyniku celowej interwencji, 
9 Inf. Wieloznaczne, aby utrudnić ich rozumienie, 
9 Inf. Przekazywane w nadmiarze , aby spowodować chaos, 
dezinformacyjny. 
  
8. Rozrywka: 
9 Odbiorcy oczekują od mediów rozrywki zapewniającej wypełnienia 
wolnego czasu poprzez relaks i rozrywkę, w ten sposób media i samo 
dziennikarstwo staje się integralną częścią „społecznej zabawy” i 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin