Etyka I zajęcia.pdf
(
188 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - Etyka I zajęcia
ETYKA W DZIENNIKARSTWIE
PLAN:
¾
Etyka – wstęp i definicja. Etyka ogólna a etyka zawodowa.
¾
Dziennikarstwo – zawód czy powołanie? Profesja i misja w zawodzie
dziennikarza.
¾
Funkcje dziennikarstwa. Informacja, krytyka, kontrola, rozrywka,
edukacja.
¾
Dziennikarz w otoczeniu społ. Dziennikarstwo a gosp., polityka, kultura.
¾
Dziennikarstwo i wpływy zewnętrzne. Globalizacja i powiązanie sieci a
oferta medialna.
¾
Sprostowanie i odpowiedź.
¾
Przepisy karne, dostęp do informacji.
¾
Prawo autorskie. Własność intelektualna, materiał dziennikarski jako
produkt medialny.
¾
Prawo prasowe. Obowiązki i prawa dziennikarza.
¾
Normy etyczne dziennikarstwa w Polsce. Karta Praw Mediów. KRRiT,
Kodeks Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich.
¾
Etyka a normy zawodowe. Dziennikarskie standardy BBC.
¾
Systematyka problemów etycznych. Zasada bezstronności, naruszenie
prywatności.
¾
Ochrona informatora.
¾
Dziennikarz a odbiorca. Problemy mistyfikacji, plagiat, wiarygodność
dziennikarska.
¾
Etyka dziennikarska w świecie cyfrowym.
LITERATURA:
o
Pleszyński – Etyka dziennikarska, Wa‐wa ‘07
o
Chyliński M, Russ‐Mohl ‐ Dziennikarstwo
o
ABC Dziennikarstwa – Lis, Skowroński, Ozimecki, Wa‐wa 2002
WYKŁAD 1
Etyka – wstęp i definicja
1.
Etyka – podstawowe pojęcia
•
Etyka jest terminem pochodzenia greckiego a jego prototypem są
dwa słowa:
ethos
oraz
oethos
oznaczające zwyczaj, obyczaj a także
usposobienie, charakter, zachowanie się.
•
We współczesnej euro‐amerykańskiej terminologii ethica
wystepuje zawsze łącznie ze słowem moralność, które oznacza:
„występuje zazwyczaj w świadomości każdego społeczeństwa
ludzkiego system moralnych ideałów, ocen i norm postępowania,
w świetle których orzeka się o czynach spełnionych przez członków
społeczeństwa. W kategorii dobra/zła moralnego, winy lub cnoty.
•
Początki etyki:
9
Początków filozofii moralności szukamy w starożytnej Grecji
(Sokrates, Platon, Arystoteles, Epikur i inni). Pytając o sens
życia człowieka czy o istotę szczęścia, myśliciele Ci
odwoływali się do idei najwyższego dobra, intelektualnego
poznania prawdy.
•
Jakie pytania stawia etyka?
9
Przedmiotem etyki jest zjawisko moralności, jej zadaniem
jest poddać to zjawisko filozoficznej refleksji, aby za pomocą
odpowiednich metod wykryć jego składowe struktury,
ustalić rządzące nimi prawidłowości i uzyskać tym sposobem
narzędzia do sformułowania najogólniej zasad moralności
oraz uprawomocnienia reguł.
9
Soren Kierkegaard (1813‐1855) – Co jest etyczne a co
nieetyczne)
2.
Od etyki ogólnej do etyki zawodowej
•
Na podstawie świadectwa historii można stwierdzić, że w moralnej
świadomości wszystkich ludów pierwotnych i cywilizowanych
występuje pewien fundament (ogólnoludzki i nieznany) system
moralnych wartości, które zharmonizowane i przedstawione w
pewnej hierarchii stanowią podstawę dla całego porządku
moralnego. Co więcej, przysługuje im atrybut idealnych wzorców
postępowania i działania, jak np. mówienie prawdy jest aktem
moralnie dobrym, kłamstwo zaś – moralnie złym.
•
W obszarze społ. Działania jednostki mówimy o wzajemnej relacji
dwóch podmiotów: osoby ludzkiej i społecznej. Na gruncie tej
relacji buduje się odmienny zestaw ocen i norm w ramach etyki
ogólnej: konstytuuje się wtedy tzw. etyka osobowa i etyka
społeczna a na ich gruncie
etyka zawodowa.
•
Etyka społeczna obejmuje takie społeczności jak małżeństwo i
rodzina, społeczności zawodowe, naród i państwo.
3.
3 warunki zasad. Tworzenie dla danej gr. Zawodowej odrębnej etyki:
•
Ranga wartości, której dotyczą działania przedstawiciela danego zawodu
( w przyp. dziennikarza będzie to prawda, prawnika‐wolność,
nauczyciela‐światopogląd i moralność młodego człowieka, lekarza‐życie
pacjenta)
•
Autonomiczność decyzji oraz prestiż społeczny
•
Wysokie kwalifikacje wymagane do wykorzystywania zawodu oraz
odpowiedzialności społecznej
4
. Etyka dziennikarska to etyka stosowana
•
Etykę stosowaną można utożsamić z etyką zawodową czyli profesjonalną
•
Fundamentalnym warunkiem uzasadniającym tworzenie wszelkich rad
etycznych, kodeksów dziennikarskich czy prasowych jest wolność słowa i
obowiązek dążenia do prawdy.
5.
Etyka dziennikarska – definicja.
•
„Etyka dziennikarska jest to postawa charakteryzująca się dążeniem do
prawdy i adekwatności; bezstronnością i uczciwością, szacunkiem dla
prywatności innych, niezależnością od wpływu ze strony grup interesów,
szacunkiem dla prawa, respektowaniem dobrych obyczajów i dobrego
smaku”
•
„Etyka mediów, etyka dziennikarska, deontologia dziennikarska – ogół
ocen, norm, zasad i ideałów określających poglądy, zachowania i
działania uważane za właściwe, dobre, uzasadnione moralnie w pracy
dziennikarza i funkcjonowaniu mediów.
6.
Etyka dylematów – Quandry Ethics
•
Stosowana w syt. wątpliwości i moralnych dylematów, udzieli
odpowiedzi na to co etyczne, dozwolone a co nie, w zawodzie
dziennikarza
•
Amerykańskie podręczniki dziennikarskie przedstawiają hipotetyczne
przypadki i próbują je odnieść do konkretnych norm.
Zawód dziennikarza i kultura medialna wiążą się z ochroną dóbr
osobowych człowieka. Jednym z podstawowych doświadczeń życia
człowieka jest wolność, która się wyraża w różnych aspektach: możemy
mówić o wolności sumienia, wolności religijnej, wolności informacji,
wolności politycznej, gospodarczej czy wolności nauki i kultury.
7.
Wolność i demokracja – fundamenty etyki dziennikarskiej.
•
•
Dziennikarski kodeks obyczajowy mówi, że: „ochrona dóbr osobistych nie
może być naruszona. Dopuszcza się natomiast informacje o prywatności
życia osób pełniących funkcje publiczne, gdy osoba swą prywatność
wprowadza do życia publicznego. Niedopuszczalne jest używanie słów
obelżywych, które godzą w godność człowieka, stawianie zarzutów, które
go oczerniają w opinii publicznej, narażają na utratę zaufania, stosowanie
szantażu.”
8.
Etyka dziennikarska w demokracji:
•
Po pierwsze: w demokracji media są pierwotnym źródłem informacji, a
dokładna i wiarygodna informacja jest podstawą istnienia demokracji
•
Po drugie: Media charakteryzuje potężna siła perswazji, w sposób
decydujący wpływają na opinię publiczną.
WYKŁAD 2
Dziennikarstwo – zawód czy powołanie?
1
. Zawód dziennikarza w świetle prawa
•
Dziennikarstwo w Polsce jest zawodem wolnym co znaczy, że każda
osoba, nawet ta która nie ukończyła studiów dziennikarskich ma prawo
uważać siebie za dziennikarza.
2.
Zawód dziennikarza w świetle prawa prasowego
•
Dziennikarzem jest osoba zajmująca się redagowaniem, tworzeniem lub
przygotowaniem materiałów prasowych, pozostająca w stosunku pracy z
redakcją lub zajmująca się także działalnością na rzecz i z „upoważnienia
redakcji”
3.
Dziennikarstwo jako misja i powołanie
•
Wg. Tomasza Lisa „wystarczy być ciekawym świata, patrzeć, widzieć,
rozumieć, umieć to przekazać i przeanalizować”.
•
Prof. Krystyna Czuba mówiąc o talentach w zawodzie a raczej misji
dziennikarza wskazuje na : „umiejętność poprawnego, logicznego
formułowania problemów, umiejętność przekazywania myśli o
rzeczywistości w słowie, a także umiejętności nawiązywania kontaktów z
ludźmi”
•
Wg. Jana Pawła II praca dziennikarza: „nie może być podporządkowana
kryterium interesu, sensacji i doraźnego sukcesu”.
4.
Funkcje dziennikarstwa – wymiar etyczny.
•
Jednym z podstawowych obowiązków etycznych dziennikarza jest
jego wiarygodność a rzetelnie przedstawione informacje legitymizuje
ten zawód
•
Informowanie jest jedną z podstawowych funkcji dziennikarza.
Odbiorcy oczekują od mediów informacji takiego rodzaju i w takim
wymiarze, aby mogli lepiej funkcjonować w życiu codziennym oraz
aby informacje pomogły im w podejmowaniu decyzji.
5.
Zbieranie informacji:
•
Metoda uzyskiwania informacji nie może być zuchwalstwo, uciążliwa
nachalność i grubiaństwo czy wymuszanie informacji drogą szantażu
wchodząc w prywatne życie zwykłych ludzi, nie wcielając się w skutki
jakie dana relacja czy informacja może spowodować.
6.
Edukacja:
•
We współczesnym globalnym i informacyjnym społeczeństwie, to
właśnie media, ze względu na ogromny wpływ jaki wywierają na
odbiorców bardzo często zastępuje tradycyjne instytucje wychowania
i edukacji dzieci i młodzieży.
•
Bez wzg. Na stosunek do mediów jest faktem niezaprzeczalnym, że
dzisiaj znaczna część naszej wiedzy ogólnej nabywamy poprzez
Internet, prasę, radio i TV. Stąd ogromna odpowiedzialność moralna
dziennikarzy, aby dostarczyć wiedzy w sposób pełny, rzetelny,
obiektywny, ukierunkowany na człowieka i służący jego rozwojowi.
7.
Manipulację obejmują:
9
Inf. nieprawdziwe,
9
Inf. nieważne lub mało ważne z pominięciem najważniejszych,
9
Inf. Bardzo ważne przekazywane jako mało ważne lub bez znaczenia,
9
Inf. Spreparowane w wyniku celowej interwencji,
9
Inf. Wieloznaczne, aby utrudnić ich rozumienie,
9
Inf. Przekazywane w nadmiarze , aby spowodować chaos,
dezinformacyjny.
8.
Rozrywka:
9
Odbiorcy oczekują od mediów rozrywki zapewniającej wypełnienia
wolnego czasu poprzez relaks i rozrywkę, w ten sposób media i samo
dziennikarstwo staje się integralną częścią „społecznej zabawy” i
Plik z chomika:
WSBeuropeistyka
Inne pliki z tego folderu:
Etyka dziennikarska 10.04.2010r.docx
(14 KB)
Etyka dziennikarska 22.05.2010.docx
(15 KB)
ETYAKA.pdf
(3012 KB)
badura.pdf
(138 KB)
Etyka I zajęcia.pdf
(188 KB)
Inne foldery tego chomika:
Ekonomia - WYRZYKOWSKA
JĘZYKI OBCE
Komunikacja Społeczna - BIELICKA
Niemiecki
Polityki wspólnotowe - BARTCZAK
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin