Controlling logistyczny w sieciach usług transportowych.pdf

(152 KB) Pobierz
00_spis tresci z69
PRACE NAUKOWE POLITECHNIKI WARSZAWSKIEJ
z. 69
Transport
2009
Stanisław KRAWCZYK
Katedra Logistyki Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
ul. Komandorska 118/120
53-345 Wrocław
stanislaw.krawczyk@ue.wroc.pl
CONTROLLING LOGISTYCZNY W SIECIACH USŁUG
TRANSPORTOWYCH
Streszczenie
Powszechnie uwaa si, e rozwój małych i rednich przedsibiorstw w Polsce jest ograniczony przede
wszystkim barierami kapitałowymi. Nie podwaajc tego sdu, naley zwróci uwag na inn barier, jak jest
podtrzymywanie przez firmy z tych grup tendencji zachowania pełnej samodzielnoci i odrbnoci. Opcj nowej
formy działalnoci jest włczenie do grupy tworzcej sie. Utworzenie i funkcjonowanie sieci wymaga od
uczestników wypracowania zasad współpracy i wzajemnego respektowania niezalenoci. Obserwacje
funkcjonujcych sieci przedsibiorstw sugeruj wyranie, e czuwanie nad poprawnoci funkcjonowania nie
moe ograniczy si do standardowych zada controllingu. Niezbdne staje si dostrzeganie nowych zada
odnoszcych si nie tylko do działalnoci podstawowej lecz równie do uwarunkowa logistycznych
funkcjonowania sieci. W referacie zostan przedstawione wybrane zadania controllingu logistycznego w sieciach
przedsibiorstw.
Słowa kluczowe: controlling logistyczny, sieci.
1. DEFINICJA CONTROLLINGU
Powstanie controllingu mona wywodzi z dynamicznego rozwoju czstkowych
systemów kierowania (np. system celów, organizacja, system kierowania personelem, system
informacyjny jak równie system planowania i kontroli). Współdziałanie tych systemów
czstkowych wymaga koordynacji, która przerodziła si w controlling.
Controlling w swej standardowej funkcji jest powizany z zadaniami poprawnego
zarzdzania przedsibiorstwem. Sporód rónych uj definicji controllingu przytoczmy
definicj sformułowan przez P. Horvátha [6].
Controlling – rozpatrywany funkcjonalnie – jest podsystemem kierowania, który
koordynuje planowanie i kontrol uzyskiwania wyników przez systemowe gromadzenie
informacji dotyczcych osigania celów, wspomagajc w ten sposób adaptacj i koordynacj
całego systemu. Koordynacja systemowa to tworzenie stałych struktur wytwarzania
i procesów, pozwalajce wpływa na uzgodnienia zada i przez to, na ich dostosowanie do
oczekiwanych przyszłych zdarze.
Jak podkrela S. Nowosielski, szczególnym zadaniem controllingu jest kreowanie
i wspomaganie antycypacyjnego zarzdzania (sterowania) działalnoci gospodarcz. Chodzi
tu o przewidywanie potencjalnych odchyle, analizowanie moliwych przyczyn ich
wystpienia i w miar skuteczne im przeciwdziałanie (zapobieganie) [4], [11], [12]. Uwaa
90
Stanisław Krawczyk
si, e controller powinien by doradc wszystkich decydentów i nawigatorem osigania
celów, a jego zadanie mona okreli jako „czuwanie nad poprawnoci planowania
i realizacji” [1].
Podstawowy zakres zada controllingu mona uj w trzy bloki:
dostarczanie kierownictwu informacji majcych znaczenie dla wyników działalnoci,
doradztwo w planowaniu i procesie sterowania działalnoci,
działania na rzecz koordynacji i porozumie wewntrz i midzy podsystemami
organizacji.
W wielkim skrócie mona powiedzie, e controlling przedsibiorstwa jest nastawiony
na czuwanie nad poprawnoci osigania wyników w podstawowej działalnoci.
Symbolicznie odzwierciedla to rysunek 1.
Rys. 1. Rola controllingu w działalnoci przedsibiorstwa
ródło: opracowanie własne.
W spełnianiu swych zada koordynacyjnych controlling musi odwoływa si do
systemu celów firmy, z którego powinien wywodzi kryteria swych aktywnoci. Wszelkie
rozwaania dotyczce controllingu maj sens, gdy firma zna swoje cele nadrzdne wynikajce
z jej strategii. Cele nadrzdne musz by przetransformowane w system celów dopasowanych
do podsystemów firmy. Zadanie okrelenia tej transformacji i sprawdzenie jej poprawnoci
naley do controllingu. Controlling w ramach swych zada ma obowizek analizowa
dostrzegane odchylenia i proponowa przeciwdziałania.
W praktyce controlling bywa utosamiany z kontrol. Jest to zbyt wskie traktowanie
controllingu. Intencj wprowadzenia pojcia controlling było wskazanie znacznie szerszego
i innego jakociowo traktowania roli funkcji o charakterze nadzoru. Mona uzna, e rónic
midzy controllingiem i kontrol odzwierciedlaj ujcia: controlling oznacza „czuwanie nad
poprawnoci” natomiast kontrola to „sprawdzanie poprawnoci”. Łatwo dostrzec, e zadania
kontrolne nale do controllingu, ale nie stanowi jego zasadniczego zakresu. W pełnym
okreleniu roli, controller jest analitykiem, doradc i kontrolerem.
2. CONTROLLING LOGISTYCZNY
W licznych pracach zwraca si uwag, e zadania controllingu logistycznego naley
cile powiza ze standardami uznawania w danej jednostce, co jest logistyk.
Gdy logistyka jest wyróniana jako zbiór zada z zakresu transportu, przeładunków
i magazynowania, controlling logistyczny powinien koncentrowa si na poprawnoci
uzyskiwania wyników, zapewnienia jakoci i poszukiwaniu moliwoci obniki kosztów
logistyki, przy uwzgldnieniu podstawowych parametrów wykonania, jakimi s czasy
realizacji, poziomy zapasów, dyspozycyjno w pozyskiwaniu zasobów i dotrzymywanie
terminów.
277882346.009.png
Controlling logistyczny w sieciach usług transportowych
91
W przypadkach, gdy zadania logistyczne s rozszerzone do koordynacji przepływów
materiałów i informacji, zmienia si równie zakres zada controllingu logistycznego. Zakres
standardowych zada jest uzupełniony zadaniami czuwania nad uzgodnieniami logistycznymi
midzy dostawcami i odbiorcami materiałów i informacji oraz nad sprawnym, płynnym
przebiegiem operacji realizowanych w procesach przepływów.
Punktem cikoci controllingu logistycznego powinny by wszelkie aspekty
koordynacji procesów. Ogólnie mona uzna, e controlling w logistyce obejmuje 1:
wypracowanie koncepcji kształtowania i skoordynowanego funkcjonowania
informacyjnego dla podejmowania decyzji logistycznych z ukierunkowaniem na
poprawianie sprawnoci wyznaczania decyzji oraz ich jakoci,
wypracowanie koncepcji kształtowania i skoordynowanego funkcjonowania systemu
planowania i kontroli na potrzeby logistyki,
koordynacj działa planistycznych i kontrolnych w obszarze logistyki,
wypracowanie przesłanek poprawiania efektywnoci i sprawnoci systemu zarzdzania
logistycznego.
Zwile mona powiedzie, e do podstawowych funkcji controllingu w logistyce
naley koordynacja pozyskiwania informacji, planowania i kontroli na rzecz poprawnej
działalnoci logistycznej oraz powizanie i uzgodnienie tych działa z całokształtem
działalnoci przedsibiorstwa. Obszary controllingu logistycznego symbolicznie przedstawia
rysunek 2.
Rys. 2. Obszary controllingu logistycznego
ródło: opracowanie własne.
Schemat przedstawiony na rysunku 2 wskazuje e controlling logistyczny mona
rozpatrywa osobno po stronie dopływów jak i odpływów z przedsibiorstwa. Ale rzeczywisty
controlling logistyczny powinien rozpatrywa równie poprawno zalenoci midzy
wejciem i wyjciem. Tak rozumiany, kompleksowy zakres zada pozwala postrzega
controlling logistyczny jako składow controllingu przedsibiorstwa.
Uznajc, e logistyka obejmuje równie kształtowanie struktur zapewniajcych
właciwe wspomaganie podstawowej działalnoci przedsibiorstwa oraz działania
menederskie w tym obszarze, zadania controllingu logistycznego naley uzupełni o [8],
[10]:
sprawdzanie poprawnoci uwarunkowa i zalenoci midzy jednostkami, które
dokonuj uzgodnie logistycznych,
1
Zmodyfikowane ujcie z [5].
277882346.010.png 277882346.011.png 277882346.012.png 277882346.001.png 277882346.002.png 277882346.003.png 277882346.004.png 277882346.005.png 277882346.006.png 277882346.007.png
92
Stanisław Krawczyk
sprawdzanie prawidłowoci infrastruktury systemów logistycznych wspomagajcych
działalno przedsibiorstwa,
identyfikacj i analiz słabych wzłów systemów i moliwoci poprawy ich
funkcjonowania,
analiz poprawnoci relacji midzy jednostkami,
okrelenie budetu niezbdnego do realizacji sugerowanych zmian w systemach
logistycznych.
Dokonany przegld wyranie pozwala dostrzec rónice w rozumieniu controllingu.
W przypadkach, gdy logistyka jest traktowana instrumentalnie, na poziomie sterowania
transferami dóbr materialnych i towarzyszcym im informacji, controlling spełnia rol
sprawozdawcz. Przyporzdkowujc logistyce zadania kształtowania infrastruktury, musimy
zmieni zadania controllingu, nadajc controllerowi rang doradcy w zakresie wskazywania,
analizy i oceny zmian w zakresie wspomagania działalnoci podstawowej przedsibiorstwa.
W odrónieniu od roli controllingu w odniesieniu do podstawowej działalnoci
przedsibiorstwa, controlling logistyczny nie podejmuje si zadania sprawdzania
efektywnoci finansowej.
Identyfikacj szczegółowych zada controllingu logistycznego wygodnie jest
przeledzi na wybranych segmentach działalnoci przedsibiorstwa produkcyjnego.
Wdefinicjach celów przedsibiorstwa jako fundamentalny wymienia si uzyskiwanie
wyników spełniajcych oczekiwania klientów. Oczywicie, głównym wynikiem, jakim jest
zainteresowany klient, jest produkt. Wytworzenie produktu jest jednak jedynie stworzeniem
potencjalnej wartoci dla klienta. Produkt uzyskuje rzeczywist warto dopiero wtedy, gdy
zapewnione jest jego przejcie przez klienta, co wymaga logistycznej obsługi. Zapewnienie
poprawnoci wykonywania zada logistycznych w obsłudze klienta odnosi si do:
operacji fizycznych, a wic transportu, składowania, przeładunków, komisjonowania
i pakowania,
czynnoci administracyjnych zwizanych z obsług zamówienia, rejestracj przyj
i wyda produktów, dokumentacj stanów magazynowych,
czynnoci dyspozytorskich odnoszcych si do planowania tras i przyporzdkowania do
nich rodków transportowych, dyspozycji wydawania i przyjmowania i wydawania
towarów.
Starajc si stworzy prosty system controllingu logistycznego naley w pierwszej
kolejnoci skoncentrowa si na krytycznych elementach procesu z pozycji klienta. Zalicza si
do nich: czas, niezawodno, jako i elastyczno dostawy. Jak pokazuje praktyka,
pierwszym krokiem, który mona zaliczy do controllingu, jest dokładne uzgodnienie
znaczenia wymienionych poj i przyjcia odpowiednich miar wykonania.
W zasadzie przyjmuje si:
czas dostawy jest liczony od momentu potwierdzonego przyjcia zamówienia przez
dostawc do momentu dotarcia dostawy do odbiorcy;
niezawodno dostawy powinna oznacza zgodno deklarowanego i dotrzymanego
terminu dostawy,
jako dostawy odnosi si do dokładnoci co do rodzaju i iloci dostarczonych produktów
w odniesieniu do zamówienia jak równie do stanu produktów w dostawie,
elastyczno dostawy z pozycji klienta ma odzwierciedla zarówno zdolno do
przyjmowania zamówie w rónorodnej formie, dostosowania si do terminów dostawy
Controlling logistyczny w sieciach usług transportowych
93
okrelanych przez klienta, jak i moliwoci dokonywania zmian w zakresie specyfikacji,
iloci i terminów dostawy.
W systemie miar odnoszcym si do logistycznej obsługi klienta znaczc grup tworz
wskaniki zwizane z wykonywaniem zada transportowych. Miary wykonania dotyczce
poprawnoci obsługi klienta musz by rozpatrywane w konfrontacji ze wskanikami
controllingowymi odzwierciedlajcymi ogóln gospodarno w zakresie zada
transportowych. Dla przedsibiorstwa usługowego wykonujcego zadania przewozowe
oznacza to odniesienie do systemu wskaników, które mona podzieli na grupy:
1. Wskaniki ogólne
liczba zlece transportowych,
odległoci transportowe,
miary ładunków,
• koszty transportu.
2. Wskaniki sprawnoci
redni czas transportu,
stopie wykorzystania ładownoci,
rednia trasa przewozu rodkiem transportowym.
3. Wskaniki efektywnoci
rednia warto zlecenia transportowego,
• koszt jednostkowy przewozu np. jednej tony na kilometr przewozu.
4. Wskaniki jakociowe
niezawodno dostawy (terminowo),
zgodno przewozów z wymaganiami odbiorców,
wypadkowo.
Konfrontacji wskaza powinna towarzyszy analiza przyczyn odchyle od ustale
przyjmowanych w planowaniu. Nie wolno jej ogranicza do przegldu poprawnoci
wykonywania operacji technicznych w procesach przewozów. Przyczyny mog by ukryte
w czynnociach administracyjnych i wydawanych dyspozycjach. Zbyt póne zgłoszenia
wysyłek, niedokładne informacje o ładunkach, brak dyscypliny w przestrzeganiu kolejnoci
komisjonowania i załadunku, obniaj poziom wyników i s powodem ponoszenia
dodatkowych kosztów.
3. SIECI PRZEDSIBIORSTW
Rozpatrujc zbiorowo obiektów prowadzcych działalno gospodarcz, termin
„sie” odnosimy najczciej do grup podmiotów rozpoznawalnych przez powizania
wynikajce z tego samego typu działalnoci, jak np. sieci handlowe, sieci transportowe, sieci
aptek, sieci stacji benzynowych, sieci telefoniczne itp. S to nazwy utrwalone w jzyku
powszechnym i zaakceptowane w terminologii.
W naukach o organizacji termin sie wprowadzono w zmodyfikowanym rozumieniu,
które przedstawimy w wersji sformułowanej przez J. Sydowa, powszechnie cytowanej
w literaturze europejskiej.
Sieci s form organizacji, w której co najmniej dwie prawnie samodzielne i formalnie
niezalene jednostki przyjmuj i akceptuj obowizek przestrzegania okrelonych, wzgldnie
stabilnych relacji, które ograniczaj ich swobod działa rynkowych, ale nie wprowadzaj
zalenoci hierarchicznych. Uregulowane prawnie powizania midzy jednostkami,
277882346.008.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin