mowa Buddy w Benare.pdf

(41 KB) Pobierz
5935294 UNPDF
Mowa Buddy Siakjamuniego w Benares
tªumacz nieznany
W drodze do drzewa Bodhi - drzewa przebudzenia - do Gaya, asceta Upa-
ka zwróciª si¦ do O±wieconego:
ÿTwoje rysy bªyszcz¡ w pogodnym spokoju, drogi przyjacielu, twoje odbicie
jest czyste i klarowne. Dla czyjego imienia wyrzekªe± si¦ swego domu, kto
jest twoim mistrzem, jak¡ nauk¦ uznajesz?"
Budda odpowiedziaª mu:
ÿWszystko pokonaªem i wszystko zrozumiaªem. Przerwaªem kajdany, poko-
naªem pragnienie. Wszystkiego si¦ wyrzekaj¡c poznaªem wolno±¢. Sam tego
dokonaªem, kogó» miaªbym wymieni¢? Nie mam nauczyciela, nikt nie jest mi
równy, ani tu na ziemi, ani w królestwie nieba. wi¦ty i najwy»szy mistrz, oto
kim jestem. Jedyny w peªni przebudzony, po wieczno±¢ w pokoju. W Benares
zostaªo zaªo»one królestwo prawdy. lepemu ±wiatu triumfalnie obwieszcza
nie±miertelno±¢."
Tak sªyszaªem:
Raz przebywaª Czcigodny w gaju gazeli Isipatany pod Benares. Tam prze-
mówiª do pi¦ciu bhików:
Kto d¡»y do dobra, niech unika dwóch skrajno±ci:
Jedn¡ jest ªase szcz¦±cia oddawanie si¦ przyjemno±ci¡ zmysªów; jest ono ni-
skie, nikczemne, ±wiatowe, nieszlachetne, bezcelowe.
Drug¡ jest oddawanie si¦ samoudr¦czeniu; jest ono bolesne, nieszlachetne,
bezcelowe.
1
Tych dwóch skrajno±ci unikn¡ª Doskonaªy i caªkowicie zrozumiaª ±rodko-
w¡ ±cie»k¦, bardzo po»¡dan¡, która oarowuje poznanie, która prowadzi do
spokoju, do najwy»szej prawdy, do przebudzenia, do Nirwany.
rodkow¡ ±cie»k¡ jest ta o±mioraka droga:
sªuszny wgl¡d, sªuszna postawa, sªuszna mowa, sªuszne dziaªanie, sªuszne pro-
wadzenie »ycia, sªuszna walka, sªuszne rozmy±lanie, sªuszne skupienie umy-
sªu.
To jest szlachetna prawda o tym, co zªe:
Narodziny s¡ zªem, choroba jest zªem, umieranie jest zªem; troska, »al, ból,
zgryzota i zw¡tpienie s¡ zªem; by¢ zª¡czonym z niekochanym i by¢ rozdzielo-
nym z kochanym jest zªem; nie osi¡gn¡¢ tego co si¦ pragnie jest zªem; krótko,
pi¦¢ grup chwytania jest zªem.
To jest szlachetna prawda o ¹ródle zªa:
Jest nim pragnienie, które wytwarza ponowne narodziny, któremu towarzyszy
powodzenie i przyjemno±¢, która szuka zaspokojenie raz tu, raz tam, miano-
wicie pragnienie »ycia, pragnienie samou±miercenia.
To jest szlachetna prawda o prowadz¡cej do ko«ca zªa ±cie»ce:
Jest to o±mioraka droga, mianowicie: sªuszny wgl¡d, sªuszna postawa, sªuszna
mowa, sªuszne dziaªanie, sªuszne prowadzenie »ycia, sªuszna walka, sªuszne
rozmy±lanie, sªuszne skupienie umysªu.
Te nauki nie zostaªy przekazane, lecz ja jestem tym, który pierwszy roz-
poznaª, czym jest zªo i co nale»y czyni¢, aby pozna¢ jego istot¦ i jasno sobie
u±wiadomiªem, »e sªusznie to rozpoznaªem. Tak samo jako pierwszy caªko-
wicie jasno rozpoznaªem ¹ródªo zªa, koniec zªa i ±cie»k¦ prowadz¡c¡ do jego
ko«ca.
To jest szlachetna o±mioraka ±cie»ka:
Sªuszny wgl¡d, sªuszna postawa, sªuszna mowa, sªuszne dziaªanie, sªusz-
ne prowadzenie »ycia, sªuszna walka, sªuszne rozmy±lanie, sªuszne skupienie
2
umysªu.
Sªuszny wgl¡d oznacza: zrozumie¢ cztery szlachetne prawdy: o tym co zªe, o
¹ródle zªa, o ko«cu zªa i o prowadz¡cej do ko«ca zªa ±cie»ce.
Sªuszna postawa oznacza: wyrzec si¦ (wewn¦trznie) ±wiata, nie »ywi¢ »ad-
nych zªych zamiarów, nie powodowa¢ cierpienia.
Sªuszna mowa oznacza: nie kªama¢, nie obmawia¢, nie u»ywa¢ pustych sªów
i nie papla¢ bez sensu.
Sªuszne dziaªanie oznacza: nie niszczy¢ »adnego »ycia, nie bra¢ tego, co nie
zostaªo (dobrowolnie) dane, nie prowadzi¢ si¦ nieskromnie.
Sªuszne prowadzenie »ycia oznacza: unika¢ faªszywego prowadzenia »ycia.
Faªszywe prowadzenie »ycia to nieszczero±¢, zdrada, pos¡dzenia, wypytywa-
nie, lichwa, handel broni¡, »ywymi istotami, mi¦sem, odurzaj¡cymi napojami
lub trucizn¡.
Sªuszna walka oznacza: walczy¢ z caªych siª i swoim umysªem tak kierowa¢,
aby nie powstawaªy »adne zªe, szkodliwe my±li, ju» istniej¡ce zªe i szkodliwe
my±li usuwa¢, budzi¢ sªuszne my±li, a kiedy ju» si¦ pojawi¡ pilnowa¢ ich i
strzec.
Sªuszne rozmy±lanie oznacza: gorliwie, z jasnym umysªem w rozwadze, zapo-
minaj¡c o wszystkich pragnieniach i troskach, rozmy±la¢ o ciele, uczuciach,
o my±lach i o przedmiotach nauki.
Sªuszne skupienie umysªu oznacza: ¢wiczy¢ pierwszy, drugi, trzeci i czwarty
stopie« koncentracji.
Jednak tak powiedziaª Czcigodny; tak to sªyszaªem:
Wszystko, co mo»emy uczyni¢ dla polepszenia naszego przyszªego losu, tra-
ci na warto±ci wobec dobra wybawiaj¡cego serce. Wybawiaj¡ce serce dobro
wchªania w siebie wszystko i ±wieci i l±ni i bªyszczy tak samo jak blask gwiaz-
dy znika przy blasku ksi¦»yca, który wchªania blask gwiazd i ±wiec i l±ni i
3
bªyszczy.
Oryginaª z:
Majikimanikaya 26; Samyuttnikaya LVI, 11 i XLV, 8; Jttiruttaka 27
Dalsze pouczenia z Udama III, 10
Teksty pochodz¡ z pracy Kurta Schmidta, Sªowa Przebudzonego, O.W. Barth-
Verlag, Munchen 1951
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin