Przewodnik fotografa.docx

(2625 KB) Pobierz

 

Dół formularza

Przewodnik fotografa: Jak wykonać estetyczne zdjęcia

Niniejszy przewodnik pomoże Ci w pełni wykorzystać możliwości aparatu

Co to jest plik RAW? Dlaczego powinienem używać formatu RAW?

Jeśli wcześniej używałeś kompaktowego aparatu cyfrowego, prawdopodobnie wszystkie zdjęcia były zapisywane jako pliki JPEG. Aparat DSLR również posiada taką możliwość, ale oferuje również wybór zapisu w postaci formatu RAW. Czym jest więc plik RAW i jakie argumenty przemawiają za jego wykorzystywaniem zamiast formatu JPEG, do którego przyzwyczajeni są użytkownicy aparatów?

Podczas wykonywania zdjęcia, przetwornik aparatu rejestruje ogromną ilość danych, znacznie większą niż ta, która zawarta jest w pliku JPEG. Gdy aparat przetwarza obraz, musi odrzucić wiele z tych danych, aby stworzyć mniejszy plik. Powstały w ten sposób obraz wystarczy w większości przypadków, np. w celu wydrukowania lub wysłania e-mailem bądź publikacji na stronie internetowej.

W przeciwieństwie do pliku JPEG, plik Raw nie jest przetwarzany ani kompresowany przez aparat. Zawiera on wszystkie dane zarejestrowane przez przetwornik obrazu podczas wykonywania zdjęcia. Ma zacznie szerszą paletę kolorów i odcieni niż w przypadku formatu JPEG i może zawierać znacznie więcej szczegółów w skrajnie ciemnych i jasnych obszarach. Z tego powodu jest czasem nazywany "negatywem cyfrowymldquo;. Wywoływanie i powielanie własnych fotografii w ciemni umożliwia otrzymanie znacznie lepszych efektów niż w przypadku korzystania z usług miejscowego zakładu fotograficznego. Podobnie jest w przypadku dodatkowych danych zapisanych w pliku Raw, dzięki którym możliwe jest otrzymanie wysokiej jakości zdjęć. Potrzeba jedynie odrobiny wprawy.

Aby przetwarzać pliki Raw, potrzeba specjalnego "konwertera rawldquo;, np. programu Image Data Converter SR dostarczonego wraz z aparatem.

Gdy otworzysz plik Raw w programie Image Data Converter SR, wyświetli on zdjęcie tak, jak wyglądałoby ono po zastosowaniu ustawień aparatu podczas jego wykonywania. Można wtedy dokonać zmian naświetlania, balansu bieli, trybu kolorów, kontrastu oraz szeregu innych ustawień, aż do uzyskania żądanego efektu. Możliwe jest nawet wyświetlanie obok siebie zdjęć "przedldquo; i "po" modyfikacjach, aby móc zobaczyć ich efekt. Nie trzeba się więc przejmować ewentualnymi błędami. Gdy zmiany zostaną już wprowadzone, można zapisać rezultat jako nowy plik TIFF lub JPEG. Pierwotny plik Raw pozostaje całkowicie niezmieniony, więc możliwy jest powrót do wcześniejszej postaci i dokonanie szeregu zupełnie innych modyfikacji.

Oto przykłady efektu, który można osiągnąć, stosując format RAW zamiast JPEG:

Przykład 1

Na tym przykładzie wyraźnie widać, że krople spadające na podłogę nie są przedstawione w szczegółach na zdjęciu JPEG. Ponadto w całym zdjęciu brakuje wielu szczegółów w jasnych obszarach.

http://support.sony-europe.com/tutorials/dime/images/th_sample1_jpeg.jpg

http://support.sony-europe.com/tutorials/dime/images/img_enlarge.gifPowiększ obraz

Na zdjęciu w formacie RAW widać znacznie więcej szczegółów, co sprawia, że jest on bardziej wyrazisty.

http://support.sony-europe.com/tutorials/dime/images/th_sample1_row.jpg

http://support.sony-europe.com/tutorials/dime/images/img_enlarge.gifPowiększ obraz

Powiększenie ukazujące różnice między RAW i JPEG

http://support.sony-europe.com/tutorials/dime/images/th_sample1_comp.jpg

http://support.sony-europe.com/tutorials/dime/images/img_enlarge.gifPowiększ obraz

Przykład 2

Zdjęcie wykonane w trybie JPEG

http://support.sony-europe.com/tutorials/dime/images/example1.jpg

W tym przykładzie zdjęcie zostało wykonane pod koniec dnia, o zachodzie słońca. Czerwona poświata utrzymywała się jedynie kilka minut. Zadanie polega na oddaniu tej czerwonej kolorystyki na zdjęciu. Zdjęcie w trybie jpeg jest niedoświetlone, a kolory są mało wyraziste. Zdjęcie to w żaden sposób się nie wyróżnia.

Plik RAW po modyfikacjach

przykład 2

Kontrast, nasycenie i ostrość

Wszystkie te parametry wpływają na to, jak będzie wyglądał końcowy efekt.

Nie da się ich właściwie ocenić, patrząc na ekran monitora lub aparatu, tak więc przed podjęciem decyzji co do poziomu kontrastu, nasycenia czy ostrości, który chcesz zastosować, najlepiej zrobić kilka zdjęć przy różnych ustawieniach i zapisać je na komputerze, aby móc później je obejrzeć i dokonać szczegółowych modyfikacji.

Kontrast: Kontrast decyduje o tym, jak różne jasne i ciemne odcienie wyglądają zdjęciu. Jeśli kontrast jest niski, cały obraz jest w odcieniach szarości, natomiast przy wysokim kontraście otrzymujemy bardzo wyraziste jasne i ciemne obszary z małą ilością odcieni pośrednich. Nie ma "idealnego" ustawienia kontrastu. Będzie ono zależało od charakteru wykonywanego zdjęcia. Na przykład przy fotografowaniu dokumentów zwiększenie kontrastu sprawi, że tekst będzie lepiej wyróżniał się od tła. Kontrast jest szczególnie ważny przy korzystaniu z ustawienia zdjęć czarno-białych. Jednak dla najlepszych rezultatów zaleca się zawsze robienie zdjęć w trybie Raw. Kliknij tutaj, aby uzyskać informacje o trybie Raw.

Nasycenie: Oznacza intensywność barw. Jeśli wcześniej korzystałeś z kompaktowego aparatu automatycznego, na początku może okazać się, że zdjęcia wykonane aparatem cyfrowym SLR nie są tak kolorowe, jak można by się było spodziewać, ponieważ aparaty kompaktowe są często ustawione na wysoki poziom "normalnego" nasycenia. Podobnie jak w przypadku kontrastu, wybór zależy tak naprawdę od rodzaju wykonywanego zdjęcia. Na przykład przyjęcie dla dzieci z dużą ilością kolorowych dekoracji i papierowych kapeluszy zyska na wyższym ustawieniu nasycenia, ale podczas wykonywania zdjęć przyrody użytkownik zwykle chce oddać rzeczywiste kolory. Niezwykle istotne jest, aby wyboru ustawienia nasycenia dokonywać na podstawie obserwacji obrazów na komputerze, ponieważ zakres kolorów dostępnych na wyświetlaczu LCD nie jest wystarczający do podjęcia decyzji.

Ostrość: Ten parametr nie ma nic wspólnego z ogniskowaniem. Jeśli zdjęcie w ogóle jest nieostre, regulacja ostrości w programie nie pomoże.

Proces wykonywania zdjęcia cyfrowego prowadzi do otrzymania obrazu, który jest trochę "miękki". Dzieje się tak, ponieważ pełne kształty składane są z elementów (pikseli) mających mniej więcej kwadratowy kształt. Wszystko, co nie jest prostą poziomą ani pionową linią będzie miało poszarpane krawędzie. Jeśli na przykład nakreślimy okrąg, otrzymamy coś, co bardziej przypomina koło zębate! Po przetworzeniu danych, poszarpane linie zostaną wygładzone, a następnie stosuje się wyostrzanie obrazu. Można wybrać stopień wyostrzania pasujący do fotografowanego obiektu. Na przykład portret może wyglądać lepiej z niewielkim rozmyciem, natomiast zdjęcie zawierające wiele precyzyjnych szczegółów prezentuje się zwykle najlepiej przy większym poziomie wyostrzania.

Stosowanie wyostrzania jest możliwe po pobraniu zdjęć z aparatu na komputer. Zrobisz tak najprawdopodobniej w przypadku, gdy zdjęcie zostało wykonane w formacie Raw. Natomiast pliki JPEG wyglądają zwykle najlepiej wtedy, gdy wyostrzania dokonuje się w aparacie.

Przykłady regulacji kontrastu, nasycenia i ostrości.

Poniższe zdjęcie zrobiono zaraz po burzy. Światło słoneczne zaczynało wydobywać się przez bardzo ciemne chmury, a w tle można było jeszcze zobaczyć deszcz padający nad morzem. W pierwszym z przykładów obraz nie był regulowany. Chmurom brakuje szczegółów, balans bieli jest nieprawidłowy, a tło jest ubogie w szczegóły.

http://support.sony-europe.com/tutorials/dime/images/th_example5.jpg

http://support.sony-europe.com/tutorials/dime/images/img_enlarge.gifPowiększ obraz

Wywołanie intensywnych emocji przy oglądaniu zdjęcia to prawdziwe wyzwanie. Poprawiono kontrast, nasycono szarości i zastosowano niewielkie wyostrzenie. Przy dużo większej ilości szczegółów nieba i skał zdjęcie to nabierze dramatyzmu.

http://support.sony-europe.com/tutorials/dime/images/th_example6.jpg

http://support.sony-europe.com/tutorials/dime/images/img_enlarge.gifPowiększ obraz

Do czego służy balans bieli?

Balans bieli umożliwia aparatowi osiągnięcie naturalnych barw w różnych warunkach oświetlenia. Kolor światła zmienia się w ciągu dnia, a sztuczne źródła oświetlenia mają zupełnie inną barwę od światła dziennego. Zwykle tego nie zauważasz, ponieważ oczy dostrajają się automatycznie, aby można było zawsze widzieć właściwe kolory. Jednak na obrazie z aparatu temperatura barw jest bardzo widoczna.

Twój aparat posiada pewną ilość różnych ustawień balansu bieli. W zależności od modelu aparatu nie wszystkie ustawienia mogą być dostępne.

Auto: Po przejściu w trybie auto, aparat ustawi się automatycznie, mierząc kolor otaczającego światła. Ustawienie to można pozostawić w większości przypadków.

Jednak opcja Auto nie zawsze jest najlepszym wyborem. Jeśli warunki oświetleniowe są zróżnicowane lub jeśli fotografujący znajduje się w innym świetle niż fotografowany, opcja Auto nie dokona właściwej regulacji. Aparat oferuje więc różne sposoby wyboru określonego balansu bieli w zależności od sytuacji.

Gotowe ustawienia balansu bieli: Aparat posiada następujące opcje odpowiadające najczęściej spotykanym warunkom oświetlenia.

Światło dzienne: Jest to oświetlenie, które dostrzegamy jako normalne światło, takie jakie napotykamy na dworze w słoneczny dzień.

Żarówka: Jest to typowe oświetlenie domowe. Jest bardziej żółte niż światło dzienne i tworzy żółty/pomarańczowy poblask w przypadku braku korekcji.

Jarzeniówka: Oświetlenie jarzeniowe spotyka się zwykle w biurach i sklepach. Daje ono zielonkawe światło sprawiające, że kolory na zdjęciach są "mętne".

Lampa błyskowa: Ten rodzaj oświetlenia daje kolor podobny do światła dziennego. Aparat wybierze to ustawienie automatyczne jeśli wykryje, że została włączona lampa błyskowa lub przyłączono zewnętrzne urządzenie błyskowe. Jednak jeśli korzystasz ze "studyjnej" lampy błyskowej lub zewnętrznej lampy, które nie współpracuje automatycznie z aparatem, należy samodzielnie wybrać to ustawienie.

Zachmurzenie: W pochmurny lub zachmurzony dzień światło ma bardziej niebieski kolor, a zdjęcia wykonane w takich warunkach wydają się mieć "chłodną" kolorystykę. Zastosowanie tego ustawienia "ociepla" kolory, także wydają się one bardziej naturalne.

Cień: Nawet w słoneczny dzień, jeśli znajdujesz się w cieniu, poza bezpośrednio padającym światłem słonecznym, w świetle jest nadmiar niebieskiego, który może dać efekt podobny do zachmurzenia.

Każde z gotowych ustawień pozwala również na dokładniejszą regulację +/-, aby umożliwić precyzyjne dopasowanie do rzeczywistych warunków oświetlenia. Efekt można sprawdzić na wyświetlaczu LCD, ale dla dokładniejszej regulacji zaleca się pobranie przykładowych obrazów na komputer tak, aby można było je porównywać, zestawiając je obok siebie. Podczas korzystania z ustawienia Fluorescent można użyć opcji +/- w celu dostosowania ustawienia do różnych typów jarzeniówki (białej, ciepłej, dającej światło dzienne, itp.).

Jeśli nie można uzyskać naturalnie wyglądających kolorów za pomocą opcji AWB ani żadnego z ustawień, można stworzyć "balans bieli użytkownika". W tym trybie używa się białego "celu", np. białej kartki lub arkusza papieru, umożliwiając aparatowi dostosowanie się do koloru przeważającego światła. Ustawienie balansu bieli użytkownika zostaje zachowane w pamięci aparatu aż do wprowadzenia nowego.

Ostatnie z omawianych ustawień to "temperatura kolorów" lub 'K'. Profesjonalni fotografowie używają często światłomierza w celu pomiaru koloru światła, w którym pracują. Odczyty ze światłomierza można wprowadzić do niektórych aparatów.

Są pewne rodzaje oświetlenia, których nie może zrekompensować balans bieli. Są to lampy rtęciowe oraz sodowe szeroko stosowane w oświetleniach ulicznych oraz w obiektach przemysłowych. Jedynym sposobem na uzyskanie wiernych kolorów w takim oświetleniu jest użycie lampy błyskowej, o ile fotografowany przedmiot lub osoba są wystarczająco blisko.


 

 

 

 

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

 

Zwiększanie kontrastu, jasności, nasycenia i krzywej tonalnej

Nie usuwaj zdjęć, jeśli uważasz, że są prześwietlone lub niedoświetlone. Za pomocą programów Picture Motion Browser dla plików JPEG lub Image Data Converter SR dla obrazów w formacie RAW (w zależności od modelu aparatu), możesz sprawić, że Twoje zdjęcia będą wyglądały jak widokówki.

Za pomocą regulacji kontrastu, nasycenia i jasności można wybrnąć z beznadziejnych sytuacji i uzyskać piękne kolory.

Kontrast to różnica w barwie i jasności poszczególnych części obrazu.
Nasycenie to intensywność określonej barwy.

Jak opanować te techniki?

Uważamy, że nie ma na to lepszego sposobu niż samodzielne wykonanie ćwiczeń online.

Ćwiczenie 1

W tym przewodniku nauczymy Cię, jak uratować niedoświetlone zdjęcie za pomocą oprogramowania Picture Motion Browser dostarczonego wraz z aparatem.

http://support.sony-europe.com/tutorials/dime/images/ex1img1.jpg

http://support.sony-europe.com/tutorials/dime/images/ex1img2.jpg

Ćwiczenie 2

Spraw, aby Twoje zdjęcia z wakacji wyglądały jak na widokówce.

http://support.sony-europe.com/tutorials/dime/images/ex2img1.jpg

http://support.sony-europe.com/tutorials/dime/images/ex2img2.jpg

Ćwiczenie 3

Nadaj zdjęciom osobisty i artystyczny charakter.
Dla użytkowników posiadających aparat wykonujący zdjęcia w formacie RAW.

http://support.sony-europe.com/tutorials/dime/images/ex3img1.jpg

http://support.sony-europe.com/tutorials/dime/images/ex3img2.jpg

Ćwiczenie 4

Nadaj zdjęciom osobisty i artystyczny charakter.
Dla użytkowników posiadających aparat wykonujący zdjęcia w formacie RAW.

http://support.sony-europe.com/tutorials/dime/images/ex4_after.jpg

 


 

 

 

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Ćwiczenie 1

W niektórych warunkach trudno dobrać ustawienia aparatu. Na przykład o zachodzie słońca, gdy oświetlenie jest słabe, należy wybrać odpowiednią prędkość migawki. W przypadku nieprawidłowo wybranej prędkości migawki obraz może być niedoświetlony lub prześwietlony.

http://support.sony-europe.com/tutorials/dime/images/ex1img1_big.jpg

Na zdjęciu powyżej brak detali na pierwszym planie (skały). Obraz był niedoświetlony.

http://support.sony-europe.com/tutorials/dime/images/ex1img2_big.jpg

Na drugim zdjęciu (powyżej) widać efekt zastosowania regulacji kontrastu, nasycenia barw i jasności: skały są wyraźniejsze i widać znacznie więcej szczegółów.

 

Dół formularza

Aby uzyskać efekt widoczny na fotografii powyżej, wykonaj następujące czynności.

1.      Po zakończeniu pobierania otwórz plik sunset.jpg za pomocą programu Picture Motion Browser.

2.      Po wyświetleniu zdjęcia kliknij ikonę narzędzia na pasku menu.

3.      Wybierz opcję "Brightness Correction" (korekcja jasności) i przesuń suwak "Dark areas" (ciemne obszary) do maksimum (lub wpisz w polu wartość 100), aby rozjaśnić skały na pierwszym planie. Kliknij OK i powtórz powyższą czynność.

4.      Wybierz opcję "Brightness Correction" (korekcja jasności) i przesuń suwak "Light areas" (jasne obszary) do 90, a następnie kliknij "OK".

5.      Kliknij ikonę narzędzia na pasku menu i wybierz opcję "Saturation" (nasycenie). Przesuń suwak do 90, aby zwiększyć nasycenie kolorów nieba.


 

Ćwiczenie 2

Dlaczego twoje zdjęcia z wakacji nigdy nie wyglądają tak, jak te, które widujesz na pocztówkach lub w czasopismach?
Po zrobieniu zdjęcia plaży i przyjrzeniu się mu z rozczarowaniem stwierdzasz, że kolory i przezroczystość wody nie oddają tego, co naprawdę widziałeś.

W tym ćwiczeniu nauczymy Cię, jak przywracać barwy, które widziałeś, będąc na plaży.

http://support.sony-europe.com/tutorials/dime/images/ex2img1_big.jpg

Pierwsze zdjęcie (powyżej) wygląda na lekko prześwietlone. Kontrast pomiędzy wodą a niebem jest niewielki. Zdjęcie jest odrobinę "chłodne".

http://support.sony-europe.com/tutorials/dime/images/ex2img2_big.jpg

Na drugim zdjęciu (powyżej) widać efekt zastosowania regulacji kontrastu, nasycenia barw, jasności oraz krzywej tonalnej: obraz jest cieplejszy, a kontrast między wszystkimi jego obszarami silniejszy.

 

Dół formularza

Aby uzyskać efekt widoczny na fotografii powyżej, wykonaj następujące czynności.

1.      Po zakończeniu pobierania otwórz plik beach.jpg za pomocą programu Picture Motion Browser.

2.      Po wyświetleniu zdjęcia kliknij ikonę narzędzia na pasku menu.

3.      Wybierz opcję "Brightness Correction" (korekcja jasności) i przesuń suwak "Entire image" (cały obraz) do -30 (lub wpisz w polu wartość -30), aby przyciemnić obraz.

4.      Przesuń suwak "Dark areas" (ciemne obszary) do -60.

5.      Przesuń suwak "Light area" (jasny obszar) do -35.

6.      Przesuń suwak "Contrast" (kontrast) do 19. Zamknij okno dialogowe "Brightness Correction" (korekcja jasności), klikając "OK".

 

Ćwiczenie 3

 

Nadaj zdjęciom osobisty charakter za pomocą programu Image Data Converter SR

(dostarczony z niektórymi modelami aparatów)

 

Program Image Data Converter SR umożliwia przeglądanie i edycję zdjęć w formacie RAW wykonanych aparatem Sony. Image Data Converter SR pozwala na dokonanie szeregu różnych zmian w pliku RAW polegających na regulacji balansu bieli, nasycenia, odcieni oraz ostrości.

Co to jest plik RAW?

RAW to format pliku, w którym zapisywane są nieskompresowane, nieprzetworzone dane obrazu zarejestrowanego za pomocą przetwornika obrazu aparatu cyfrowego. Oprócz samych danych obrazu, plik RAW zawiera dane dotyczące jego przetwarzania. Zapisując obraz jako plik RAW, można oprócz danych obrazu zachować zmienione ustawienia bez zmniejszania jakości oryginalnego zdjęcia. Plik RAW zachowuje również informacje o zdjęciu w takiej postaci, jaką miało ono podczas jego wykonywania za pomocą aparatu. Można więc powtarzać zmiany ustawień i przywracać plik do pierwotnego stanu dowolną ilość razy.

Aby uzyskać więcej informacji o wykonywaniu zdjęć, kliknij tutaj: Przewodnik fotografa: jak wykonać ładne zdjęcia.

Wykonywanie i edycja zdjęć w formacie RAW pozwala na kreatywność przy ich prezentowaniu i/lub drukowaniu.

http://support.sony-europe.com/tutorials/dime/images/idc_sunflowerraw.jpg

http://support.sony-europe.com/tutorials/dime/images/idc_sunflower_edited.jpg

Oryginalne zdjęcie

Zdjęcie po edycji w programie Image Data Converter SR

Jak uzyskać taki efekt?

Po przeczytaniu i zaakceptowaniu poniższego zastrzeżenia, pobierz oryginalny plik RAW i poddaj go edycji w programie Image Data Converter. sunflower_raw.ARW (rozmiar pliku: 10 201 224 bajtów).

 

Dół formularza

Aby uzyskać efekt widoczny na fotografii powyżej, wykonaj następujące czynności.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin