rozwoj_osobisty_test_hollanda_omowienie.pdf

(89 KB) Pobierz
KONCEPCJA OSOBOWOŚCI ZAWODOWEJ JOHNA HOLLANDA
TEORIA OSOBOWOŚCI ZAWODOWEJ JOHNA HOLLANDA
I. KONCEPCJA OSOBOWOŚCI ZAWODOWEJ
1. Realistyczny(R)
2. Badawczy(I)
3. Konwencjonalny(C)
4. Przedsiębiorczy(E)
5. Artystyczny(A)
6. Społeczny(S)
TYP OSOBOWOŚCI REALISTYCZNY
Preferowane zachowania posługiwanie się rzeczami, narzędziami, maszynami i
zwierzętami
Kompetencje
kompetencje manualne mechaniczne, rolnicze, elektryczne,
techniczne
Słabe strony
społeczne, oświatowe
Wizerunek samego siebie zdolności mechaniczne, sprawność fizyczna
Wartości
pieniądze, władza, status
Cechy
nietowarzyski, bezpośredni, uparty, jednostronny
Zainteresowania
zawodowe
rośliny i zwierzęta, mechaniczne, ochronne przemysłowe
Zawody
inżynier mechanik, pilot helikoptera, projektant narzędzi,
stolarz
TYP OSOBOWOŚCI BADAWCZY
Preferowane
zachowania
badanie zjawisk: fizycznych, biologicznych, kulturowych
Kompetencje
kompetencje naukowe i matematyczne
Słabe strony
przywództwo, perswazja
Wizerunek samego
siebie
zdolności intelektualne, szkolne, matematyczne i naukowe
Wartości
nauka
Cechy
analityczny, dociekliwy, niezależny, introspektywny,
precyzyjny, racjonalny, chłodny
Zainteresowania
zawodowe
naukowe
Zawody
biochemik, botanik, dentysta, chemik
760550722.003.png
TYP OSOBOWOŚCI ARTYSTYCZNY
Preferowane
zachowania
posługiwanie się materiałem fizycznym, słownym i ludzkim w
celu wytworzenia dzieł sztuki lub produkcji artystycznej
Kompetencje
kompetencje artystyczne: języki, sztuka, muzyka, teatr,
pisarstwo
Słabe strony
biurowe
Wizerunek samego
siebie
ekspresyjny, oryginalny, intuicyjny, introspektywny,
niekonformistyczny, niezależny, „niepoukładany”
Wartości
estetyka
Cechy
niezorganizowany, ekspresyjny delikatny, oryginalny,
niezależny, introspektywny
Zainteresowania
zawodowe
artystyczne
Zawody
architekt, projektant wnętrz, projektant mody, autor
scenariuszy
TYP OSOBOWOŚCI SPOŁECZNY
Preferowane
zachowania
manipulowanie innymi w celu informowania, szkolenia,
rozwoju,
Kompetencje
kompetencje międzyludzkie i oświatowe
Słabe strony
manualne i techniczne oraz zdolności naukowe
Wizerunek samego
siebie
lubiący pomagać innym, rozumiejący innych, zdolności
nauczania
Wartości
działalność społeczna i etyczna
Cechy
chętny do współpracy, przyjacielski, pomocny, dobry, pełen
taktu, ciepły
Zainteresowania
zawodowe
humanitarne, przywódcze - wpływanie na innych, usługi
Zawody
doradca zawodowy, dietetyk, pielęgniarka szkolna, dyrektor
760550722.004.png
TYP OSOBOWOŚCI KONWENCJONALNY
Preferowane
zachowania
manipulowanie danymi
Kompetencje
kompetencje biurowe, obliczeniowe
Słabe strony
artystyczne
Wizerunek samego
siebie
konformistyczny, zorganizowany, zdolności urzędnicze i
arytmetyczne
Wartości
osiągnięcia w biznesie
Cechy
zorganizowany, konformistyczny, wydajny, z kompleksami,
rozważny, posłuszny
Zainteresowania
zawodowe
szczegółowa praca biurowa
Zawody
stróż nocny, planista działalności gospodarczej, rachmistrz
TYP OSOBOWOŚCI PRZEDSIĘBIORCZY
Preferowane
zachowania
manipulowanie innymi w celu osiągnięcia celów organizacji
lub korzyści ekonomicznych
Kompetencje
kompetencje przywódcze, międzyludzkie, umiejętność
perswazji
Słabe strony
naukowe
Wizerunek samego
siebie
agresywny, lubiany, pewien siebie, towarzyski, zdolności
krasomówcze
Wartości
osiągnięcia w dziedzinie polityki i gospodarki
Cechy
pełen ambicji, dominujący, ekstrawertyczny, rozmowny,
optymistyczny
Zainteresowania
zawodowe
przewodzenie, wpływanie na innych, sprzedaż
Zawody
prawnik, reprezentant handlowy, kucharz, kierownik
Każda osoba posiada cechy każdego typu występujące hierarchicznie w
malejącym natężeniu
760550722.005.png 760550722.006.png
II. TYPY ŚRODOWISK PRACY
Istnieje sześć typów środowisk pracy. Każde środowisko przyciąga konkretne typy
osobowości.
Ludzie poszukują takiego środowiska pracy, które umożliwia im realizacje własnych
umiejętności, wyrażanie wartości, cech charakteru, preferowanych ról oraz będzie zgodne z
ich postrzeganiem samego siebie. Jeśli poszukiwanie środowiska nie kończy się
powodzeniem, jednostka odczuwa konflikt i frustrację, ma niskie osiągnięcia i niską
motywację do pracy.
ŚRODOWISKO RELISTYCZNE
Zachowania
stosowanie zasad mechaniki: maszyny i narzędzia,
zorientowane na rzeczy
Promowany sposób
postrzegania siebie
zdolności mechaniczne
Obraz świata
prosty, namacalny, tradycyjny
Nagradzane wartości
dobra materialne, pieniądze, władza, własność
Wzmacniane cechy
nietowarzyski, bezpośredni, konformistyczny, uparty
Pożądane kompetencje,
osiągnięcia
kompetencje realistyczne
Wzmacniany styl radzenia
sobie z problemem
prosty, bezpośredni, naturalny, metodyczny
Zawody
inżynier mechanik, projektant, rzeźnik, stolarz
ŚRODOWISKO BADAWCZE
Zachowania
odkrywanie, zbieranie oraz analizowanie danych na
temat świata przyrody i stosowanie odkryć
naukowych
Promowany sposób postrzegania
siebie
zdolności w nauce, matematyczne i naukowe
Obraz świata
złożony, abstrakcyjny, niezależny, oryginalny
Nagradzane wartości
wartości naukowe
Wzmacniane cechy
analityczny, dociekliwy, niezależny, badawczy,
racjonalny, skromny
Pożądane kompetencje,
osiągnięcia
kompetencje naukowe, osiągnięcia w nauce
Wzmacniany styl radzenia sobie
z problemem
racjonalny, analityczny
Zawody
biochemik, dentysta radiolog, gleboznawca
760550722.001.png
ŚRODOWISKO ARTYSTYCZNE
Zachowania
rysowanie, aktorstwo, śpiew, taniec, dekorowanie
Promowany sposób
postrzegania siebie
ekspresyjny, oryginalny, intuicyjny,
niekonformistyczny, niezależny, posiadający
uzdolnienia artystyczne
Obraz świata
złożony, niezależny, niekonwencjonalne i elastyczne
rozwiązania
Nagradzane wartości
wartości artystyczne
Wzmacniane cechy
niezorganizowany, emocjonalny, idealistyczny, pełen
wyobraźni, niekonformistyczny, delikatny,
introspektywny, ekspresyjny
Pożądane kompetencje,
osiągnięcia
kompetencje artystyczne i osiągnięcia
Wzmacniany styl radzenia
sobie z problemem
emocjonalny, ekspresyjny, rozwiązania
niekonwencjonalne
Zawody
projektant odzieży, kompozytor, architekt,
projektant wnętrz, pisarz
ŚRODOWISKO SPOŁECZNE
Zachowania
pomaganie osobom z problemami psychicznymi,
duchowymi, społecznymi, fizycznymi lub zawodowymi,
usługi szpitalne
Promowany sposób
postrzegania siebie
pomagający innym, rozumiejący innych, współpracujący
z innymi i towarzyski
Obraz świata
elastyczne rozwiązania
Nagradzane wartości
wartości społeczne, etyczne
Wzmacniane cechy
chętny do współpracy, współczujący, pomocny, pełen
taktu, ciepły
Pożądane kompetencje,
osiągnięcia
kompetencje społeczne
Wzmacniany styl radzenia
sobie z problemem
przyjacielski, pomocny, chętny do współpracy
Zawody
doradca zawodowy, terapeuta, fizykoterapeuta,
pielęgniarka szkolna
760550722.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin