tyfolpedagogika klasyfikacja.docx

(15 KB) Pobierz

Znaczenie wzroku i  innych zmysłów w życiu człowieka.

O dostępie informacji decydują zmysły w różnym stopniu:

·         Wzrok 82%

·         Słuch 11%

·         Węch 3,5%

·         Dotyk 1,5%

·         Smak 1%

·         Inne 1%

 

Znaczenie wzroku:

·         Oddziałuje na niego największa liczba bodźców

·         Należy do tzw. Telezmysłów- odbiera bodźce z pewnej odległości

·         Należy do zmysłów wrażeń tzw. Jednoczesnych, a więc potrafi obejmować wszystkie wzrokowe cechy jednocześnie wielu przedmiotów i zjawisk znajdujących się w polu percepcji

·         Jest zmysłem receptorycznym, tzn. że stale oddziałują na niego bodźce  niezależnie od woli człowieka

·         Dostarcza takich bodźców które mogą nie być odbierane przez inne zmysły (np.barwy, jasność, stosunki przestrzenne)

·         Pozwala poznać rzeczywistość zjawisk, przedmiotów

·         Pełni funkcję orientacyjną

·         Pozwala nawiązać kontakt z innymi osobami

·         Bierze udział w zajęciach wymagających współudziału z osobami innymi

·         Pozwala korzystać z dóbr kultury: film, malarstwo

·         Bierze  udział w zajęciach sportowo-rekreacyjnych..

 

 

1.       Ze względu na czas utraty wzroku:

·         Osoby niewidome- osoby te utraciły wzrok przed 5 rokiem życia

·         Osoby ociemniałe- osoby te straciły wzrok po 5 roku życia

2.       Międzynarodowa klasyfikacja uszkodzeń, niepełnosprawności i ograniczeń w rolach, opublikowana przez WHO w 1980r.:

·         Wzrok normalny- ostrość wzroku powyżej 0,3

·         Słabowzroczność- obniżenie ostrości wzroku od 0,3-0,05

·         Ślepota- ostrość od 0,02-0,05; poczucie światła; całkowite zniesienie czynności wzrokowych

3.       Ze względu na uszkodzenie pola widzenia:

Normalne pole widzenia każdego oka wynosi w płaszczyźnie poziomej 150 stopni, a w

płaszczyźnie pionowej 120 stopni.

·         Koncentryczne( równomierne) ograniczenie pola widzenia które może być:

ü      Niewielkie-średnica pola widzenia 120 i mniej

ü      Umiarkowane- średnica pola 60 i mniej

ü      Znaczne- średnica pola 20 i mniej

ü      Głębokie-średnica pola 5 i mniej

ü      Widzenie lunetowe-widzenie tylko bardzo małą częścią siatkówki( jak w przypadku patrzenia przez dziurkę od klucza)

 

·         Widzenie  połowicze( ślepota połowicza) polegająca na wypadnięciu połowy pola widzenia po lewej lub prawej stronie

·         Inne uszkodzenia pola widzenia- np. wysypkowe ubytki pola widzenia w postaci mroczków( np. mroczek centralny w okolicy plamki żółtej) lub ćwiartkowego wypadnięcia pola widzenia.

4.       Wg. Zaburzenia widzenia barwnego (wg. Szewczuk 1979)

·         Monochromatyzm-całkowita ślepota na barwy człowiek widzi całą rzeczywistość tylko w różnych odcieniach szarości

·         Dichromatyzm – czyli ślepotę w obrębie pewnych barw:

ü      Protanopia- nierozpoznawanie barwy czerwonej mylenie jej z zieloną

ü      Deuteranopia-(daltonizm)- nierozpoznawanie barwy zielonej lub mylenie jej z czerwoną

ü      Tritanopia- nierozpoznawanie barwy żółtej i niebieskiej

·         Trój chromatyzm nieprawidłowy- nieznaczne zaburzenia widzenia barwnego przejawiające się najczęściej w gorszym rozróżnianiu barwy zielonej i czerwonej bez całkowitej utraty wrażliwości na te barwy

5.       wg . definicji zawodowej:

·         Osoby niewidome- osoby które w pracy zawodowej opierają się głównie na pozostałych zmysłach, a więc całkowicie niewidomi. Natomiast w odniesieniu do innych osób z uszkodzonym wzrokiem oznacza to że zachowana sprawność wzrokowa jest zbyt mała do wypełniania funkcji orientacyjnych na stanowisku i w miejscu pracy oraz funkcji kierującej i kontrolującej w trakcie wykonywania pracy są to osoby ZAWODOWO NIEWIDOME

·         Osoby słabo widzące- osoby które pomimo znacznego uszkodzenia czynności wzrokowych wykorzystują je dla orientacji, kierowania i kontrolowania przebiegu pracy.

6.       Aspekt pedagogiczny wyróznia:

·         Niewidomych- dzieci które nic nie widzą. Cechuje je niemożność korzystania z wrażeń wzrokowych

·         Szczątkowo- widzące- spostrzegają przedmioty, a właściwie zarys ich kształtów oraz ruchy; mogą mieć także możliwość rozróżniania barw oraz wzrokowej orientacji przestrzennej

·         Słabo widzące-zalicza się dzieci u których ostrość wzroku mieści się w przedziale od 0,06 do 0,25 normalnej ostrości. Oznacza to że z odległości 1-5 m mogą one odróżnić czarne znaki wysokości 3 cm, które osoby z normalną ostrością wzroku widzą z odległości 20 m

7.       Obecna terminologia pedagogiczna rozróżnia :

·         Niewidome- na skutek braku wzroku posługują się pismem punktowym Braille’a

·         Słabo widzące- które mogą posługiwać się pismem drukowanym

Zgłoś jeśli naruszono regulamin