pd5_m_sosinska_20041029.pdf

(195 KB) Pobierz
Microsoft Word - pdf_Scenariusz lekcji z edukacji czytelniczej i medialnej –
Scenariusz lekcji
z edukacji czytelniczej
i medialnej
dla klasy III
„Jak zbudowana jest
ksi
Opracowała
Małgorzata Sosi ń ska
ąż ka”
TEMAT LEKCJI:
Jak zbudowana jest ksi
ąż
ka ?
CEL GŁÓWNY:
Poznanie podstawowych elementów budowy ksi
ąż
ki i ich funkcji.
CELE OPERACYJNE:
Na poziomie wiadomo
ś
ci ucze
ń
po lekcji powinien:
zapami ę ta ć nazwy i układ elementów tworz ą cych ksi ąż k ę ,
rozumie
ć
ż
nic
ę
pomi
ę
dzy poszczególnymi elementami budowy ksi
ąż
ki oraz ich funkcje:
ochronn
ą
, zdobnicz
ą
, reklamow
ą
, informacyjn
ą
,
rozumie ć znaczenie poj ę cia: szata graficzna ksi ąż ki,
wiedzie
ć
, do czego słu
ż
y zakładka;
Na poziomie umiej ę tno ś ci ucze ń powinien:
w sytuacjach typowych :
wskaza
ć
odpowiedni element w ksi
ąż
ce,
wskaza
ć
ż
nic
ę
w budowie ksi
ąż
ek,
okre ś li ć ich znaczenie dla czytelnika,
wybra
ć
informacje przydatne do prezentacji danego elementu,
korzysta
ć
z poszczególnych cz
ęś
ci ksi
ąż
ki,
współpracowa ć w grupie,
dokona
ć
autokorekty i samooceny,
u
ż
y
ć
zakładki do ksi
ąż
ki;
w sytuacjach problemowych potrafi:
za pomoc
ą
spis tre
ś
ci odszuka
ć
wybrany rozdział, wiersz, bajk
ę
w tek
ś
cie głównym,
ustali
ć
, za pomoc
ą
odpowiednich cz
ęś
ci ksi
ąż
ki, o czym jest dana pozycja.
METODY:
słowna – pogadanka, heureza; metoda ogl
ą
dowa - pokaz, praktycznego działania uczniów – praca
z ksi
ąż
k
ą
, ekspresja ruchowa - elementy dramy,
ć
wiczeni integruj
ą
ce grup
ę
, gry dydaktyczne, ewaluacja
zaj
ęć
.
FORMY PRACY:
zespołowa, grupowa, indywidualna.
Ś RODKI:
wystawka ksi
ąż
ek, tablica pogl
ą
dowa „ BUDOWA KSI
ĄŻ
KI”, zestaw ksi
ąż
ek z poleceniem dla ka
ż
dego
ucznia, zakładki, krzy
ż
ówka dla ka
ż
dej grupy, koperty z „ PRO
Ś
BAMI KSI
ĄŻ
KI” dla ka
ż
dej grupy –
rozsypanka wyrazowa, karta konkursowa - schemat graficzny ksi
ąż
ki do uzupełnienia, kartki z cechami
poszczególnych cz
ęś
ci ksi
ąż
ki do rozpoznania, wizytówki dla ka
ż
dej grupy, plakietki dla ka
ż
dego
ucznia, kartki do ewaluacji zaj ęć .
CZAS TRWANIA:
90 minut
1
OGNIWA DYDAKTYCZNE ZAJ ĘĆ
I. CZ
ĘŚĆ
WST
Ę
PNA
1. Czynno
ś
ci organizacyjno porz
ą
dkowe:
Powitanie uczniów.
Podział na grupy.
ci.
Ć wiczenia integruj ą ce zespół.
Sprawdzenie obecno
ś
Przypomnienie zasad pracy w grupie.
2. Pogadanka na temat ksi
ąż
ek i ich funkcji. Skierowanie pyta
ń
do uczniów:
Po co przychodzimy do biblioteki?
Jakiego rodzaju ksi
ąż
ki znajduj
ą
si
ę
w bibliotece i czemu słu
żą
?
Czym ró ż ni ą si ę ksi ąż ki od siebie pod wzgl ę dem zewn ę trznym?
- Obejrzenie wystawki ksi
ąż
ek, zwrócenie uwagi na ich cechy zewn
ę
trzne.
- Przypomnienie uczniom o poszanowaniu ksi
ąż
ek (prezentacja ksi
ąż
ki nowej
i zniszczonej).
3. Rozwi ą zanie krzy ż ówki – sygnalizuj ą cej temat lekcji – praca w grupach. (zał ą cznik nr 1).
4. Podanie tematu i celu zaj
ęć
.
5. Skierowanie pytania do uczniów:
Jak my ś licie, czy warto wiedzie ć , jak zbudowana jest ksi ąż ka ?
II. CZ ĘŚĆ ZASADNICZA
1. Próba samodzielnego okre
ś
lenia elementów z jakich składa si
ę
ksi
ąż
ka.
2. Wspólne ustalenie - na podstawie obserwacji i pod kierunkiem nauczyciela -charakterystycznych cech
poszczególnych cz
ci ksi
ąż
ki:
okładka (odsłoni
ę
cie I cz. planszy)
strona tytułowa (odsłoni
ę
cie II cz. planszy)
tekst główny (odsłoni
ę
cie III cz. planszy)
spis tre
ś
ci (odsłoni
ę
cie IV cz. planszy)
Ustalenie ró
ż
nic w budowie oraz funkcji, jak
ą
pełni
ą
poszczególne elementy budowy ksi
ąż
ki.
3. Prezentacja całej tablicy pogl ą dowej: „BUDOWA KSI ĄŻ KI”
4.
Ć
wiczenia praktyczne w posługiwaniu si
ę
spisem tre
ś
ci – indywidualna praca z ksi
ąż
k
ą
.
Znalezienie danego rozdziału w tek
ś
cie głównym. (zał
ą
cznik nr 2)
Ustalenie na podstawie spisu tre ś ci, o czym jest dana ksi ąż ka.
Zastosowanie zakładki.
5. Omówienie roli szaty graficznej ksi ąż ek.
2
ęś
6. Ć wiczenia ś ródlekcyjne – elementy dramy.
Za pomoc
ą
gestów i min uczniowie pokazuj
ą
, jak wygl
ą
da ksi
ąż
ka, o któr
ą
dbaj
ą
czytelnicy,
a jak ksi
ąż
ka przez nich zniszczona. Uczniowie wcielaj
ą
si
ę
w rol
ę
zarówno „smutnej”, jak i
„wesołej” ksi
ąż
ki – dyskutuj
ą
o swoich odczuciach.
7. Przypomnienie uczniom, w jaki sposób nale ż y dba ć o ksi ąż k ę .
Przedstawiciele grup losuj
ą
koperty z rozsypank
ą
wyrazow
ą
zawieraj
ą
c
ą
„PRO
Ś
BY
KSI
ĄŻ
KI” skierowane do czytelnika.
Gło
ś
ne odczytanie „PRÓ
Ś
B KSI
ĄŻ
KI”.
8. Ogłoszenie konkursu:
„KTO POTRAFI BEZBŁ
Ę
DNIE WYMIENI
Ć
WSZYSTKIE ELEMENTY BUDOWY KSI
ĄŻ
KI”
Gło
ś
ne odczytanie planszy - „BUDOWA KSI
ĄŻ
KI”.
Zasłoni
ę
cie tablicy.
Omówienie regulaminu konkursu.
Rozdanie kartek z schematem graficznym ksi
ąż
ki do uzupełnienia - samodzielna praca
uczniów. (zał
ą
cznik nr 3)
9. Ustalenie, kto wypisał poprawnie najwi
ę
cej elementów budowy ksi
ąż
ki (dla najlepszych brawa).
10. Ponowne odsłoni ę cie planszy w celu dokonania samokontroli i autokorekty oraz uzupełnienie
wiadomo
ci pod kierunkiem nauczyciela - wklejenie kart do zeszytu.
11. Wspólna zabawa – budowanie ksi
ąż
ki.
Uczniowie losuj
ą
poszczególne elementy budowy ksi
ąż
ki.
Tworzenie ksi ąż ki – na znak dany przez nauczyciela dzieci buduj ą z siebie ksi ąż k ę ,
ustawiaj
ą
c si
ę
w odpowiedniej kolejno
ś
ci.
III. CZE
ŚĆ
KO
Ń
COWA
1. Podsumowanie i utrwalenie wiadomo ś ci.
Czego dowiedzieli
cie si
ę
na dzisiejszych zaj
ę
ciach?
Kto teraz potrafiłby wymieni
ć
wszystkie elementy, z jakich składa si
ę
ksi
ąż
ka? -
samoocena.
2. Ocena aktywno
ś
ci uczniów przez nauczyciela i samoocena pracy własnej uczniów.
3. Podanie zadania domowego - Napiszcie kilka zda
ń
na temat: Dlaczego warto czyta
ć
? Najlepsze
wypowiedzi zamieszczone zostan
ą
w naszej szkolnej gazetce.
4. Ewaluacja zaj
ęć
.
5. Po
ż
egnanie uczniów – zach
ę
canie ich do odwiedzania biblioteki i korzystania z jej zbiorów.
3
ś
ś
Zał ą cznik nr 1
Rozwi ąż krzy ż ówk ę i podaj hasło
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
13.
10.
11.
12.
w nim pszczoły
4. Wracasz do niego po szkole
5. Jabłko
6. Ci ą gn ę ła je lokomotywa w wierszu Juliana Tuwima
7. Jak miał na imi ę chłopiec z Grenlandii – tytułowy bohater lektury dla kl. III?
ą
8. .................... Puchatek
9. Mieszkał nad Wisł
ą
i zion
ą
ł ogniem
10. Ta
ń
cowała z nitk
ą
w wierszu Jana Brzechwy
w Kopciuszku
12. Przysmak bociana
13. S
ę
w bibliotece
14. Zgubił na balu pantofelek
ą
HASŁO : .....................................................................
4
1. Czytane dzieciom na dobranoc
2. Mieszkaj
11. Zakochał si
311243428.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin