pd5_m_sosinska_20041029.pdf
(
195 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - pdf_Scenariusz lekcji z edukacji czytelniczej i medialnej –
Scenariusz lekcji
z edukacji czytelniczej
i medialnej
dla klasy III
„Jak zbudowana jest
ksi
Opracowała
Małgorzata Sosi
ń
ska
ąż
ka”
TEMAT LEKCJI:
Jak zbudowana jest ksi
ąż
ka ?
CEL GŁÓWNY:
Poznanie podstawowych elementów budowy ksi
ąż
ki i ich funkcji.
CELE OPERACYJNE:
⇒
Na poziomie
wiadomo
ś
ci
ucze
ń
po lekcji powinien:
zapami
ę
ta
ć
nazwy i układ elementów tworz
ą
cych ksi
ąż
k
ę
,
rozumie
ć
ró
ż
nic
ę
pomi
ę
dzy poszczególnymi elementami budowy ksi
ąż
ki oraz ich funkcje:
ochronn
ą
, zdobnicz
ą
, reklamow
ą
, informacyjn
ą
,
rozumie
ć
znaczenie poj
ę
cia: szata graficzna ksi
ąż
ki,
wiedzie
ć
, do czego słu
ż
y zakładka;
⇒
Na poziomie
umiej
ę
tno
ś
ci
ucze
ń
powinien:
w sytuacjach
typowych
:
•
wskaza
ć
odpowiedni element w ksi
ąż
ce,
wskaza
ć
ró
ż
nic
ę
w budowie ksi
ąż
ek,
okre
ś
li
ć
ich znaczenie dla czytelnika,
wybra
ć
informacje przydatne do prezentacji danego elementu,
korzysta
ć
z poszczególnych cz
ęś
ci ksi
ąż
ki,
współpracowa
ć
w grupie,
dokona
ć
autokorekty i samooceny,
u
ż
y
ć
zakładki do ksi
ąż
ki;
w sytuacjach
problemowych
potrafi:
•
za pomoc
ą
spis tre
ś
ci odszuka
ć
wybrany rozdział, wiersz, bajk
ę
w tek
ś
cie głównym,
ustali
ć
, za pomoc
ą
odpowiednich cz
ęś
ci ksi
ąż
ki, o czym jest dana pozycja.
METODY:
słowna – pogadanka, heureza; metoda ogl
ą
dowa - pokaz, praktycznego działania uczniów – praca
z ksi
ąż
k
ą
, ekspresja ruchowa - elementy dramy,
ć
wiczeni integruj
ą
ce grup
ę
, gry dydaktyczne, ewaluacja
zaj
ęć
.
FORMY PRACY:
zespołowa, grupowa, indywidualna.
Ś
RODKI:
wystawka ksi
ąż
ek, tablica pogl
ą
dowa „ BUDOWA KSI
ĄŻ
KI”, zestaw ksi
ąż
ek z poleceniem dla ka
ż
dego
ucznia, zakładki, krzy
ż
ówka dla ka
ż
dej grupy, koperty z „ PRO
Ś
BAMI KSI
ĄŻ
KI” dla ka
ż
dej grupy –
rozsypanka wyrazowa, karta konkursowa - schemat graficzny ksi
ąż
ki do uzupełnienia, kartki z cechami
poszczególnych cz
ęś
ci ksi
ąż
ki do rozpoznania, wizytówki dla ka
ż
dej grupy, plakietki dla ka
ż
dego
ucznia, kartki do ewaluacji zaj
ęć
.
CZAS TRWANIA:
90 minut
1
OGNIWA DYDAKTYCZNE ZAJ
ĘĆ
I. CZ
ĘŚĆ
WST
Ę
PNA
1. Czynno
ś
ci organizacyjno porz
ą
dkowe:
Powitanie uczniów.
Podział na grupy.
ci.
•
Ć
wiczenia integruj
ą
ce zespół.
Sprawdzenie obecno
ś
Przypomnienie zasad pracy w grupie.
2. Pogadanka na temat ksi
ąż
ek i ich funkcji. Skierowanie pyta
ń
do uczniów:
Po co przychodzimy do biblioteki?
Jakiego rodzaju ksi
ąż
ki znajduj
ą
si
ę
w bibliotece i czemu słu
żą
?
Czym ró
ż
ni
ą
si
ę
ksi
ąż
ki od siebie pod wzgl
ę
dem zewn
ę
trznym?
- Obejrzenie wystawki ksi
ąż
ek, zwrócenie uwagi na ich cechy zewn
ę
trzne.
- Przypomnienie uczniom o poszanowaniu ksi
ąż
ek (prezentacja ksi
ąż
ki nowej
i zniszczonej).
3. Rozwi
ą
zanie krzy
ż
ówki – sygnalizuj
ą
cej temat lekcji – praca w grupach.
(zał
ą
cznik nr 1).
4. Podanie tematu i celu zaj
ęć
.
5. Skierowanie pytania do uczniów:
Jak my
ś
licie, czy warto wiedzie
ć
, jak zbudowana jest ksi
ąż
ka ?
II. CZ
ĘŚĆ
ZASADNICZA
1. Próba samodzielnego okre
ś
lenia elementów z jakich składa si
ę
ksi
ąż
ka.
2. Wspólne ustalenie - na podstawie obserwacji i pod kierunkiem nauczyciela -charakterystycznych cech
poszczególnych cz
ci ksi
ąż
ki:
okładka (odsłoni
ę
cie I cz. planszy)
strona tytułowa (odsłoni
ę
cie II cz. planszy)
tekst główny (odsłoni
ę
cie III cz. planszy)
spis tre
ś
ci (odsłoni
ę
cie IV cz. planszy)
Ustalenie ró
ż
nic w budowie oraz funkcji, jak
ą
pełni
ą
poszczególne elementy budowy ksi
ąż
ki.
3. Prezentacja całej tablicy pogl
ą
dowej:
„BUDOWA KSI
ĄŻ
KI”
4.
Ć
wiczenia praktyczne w posługiwaniu si
ę
spisem tre
ś
ci – indywidualna praca z ksi
ąż
k
ą
.
Znalezienie danego rozdziału w tek
ś
cie głównym.
(zał
ą
cznik nr 2)
Ustalenie na podstawie spisu tre
ś
ci, o czym jest dana ksi
ąż
ka.
Zastosowanie zakładki.
5. Omówienie roli szaty graficznej ksi
ąż
ek.
2
ęś
6.
Ć
wiczenia
ś
ródlekcyjne – elementy dramy.
Za pomoc
ą
gestów i min uczniowie pokazuj
ą
, jak wygl
ą
da ksi
ąż
ka, o któr
ą
dbaj
ą
czytelnicy,
a jak ksi
ąż
ka przez nich zniszczona. Uczniowie wcielaj
ą
si
ę
w rol
ę
zarówno „smutnej”, jak i
„wesołej” ksi
ąż
ki – dyskutuj
ą
o swoich odczuciach.
7. Przypomnienie uczniom, w jaki sposób nale
ż
y dba
ć
o ksi
ąż
k
ę
.
•
Przedstawiciele grup losuj
ą
koperty z rozsypank
ą
wyrazow
ą
zawieraj
ą
c
ą
„PRO
Ś
BY
KSI
ĄŻ
KI”
skierowane do czytelnika.
Gło
ś
ne odczytanie
„PRÓ
Ś
B KSI
ĄŻ
KI”.
8. Ogłoszenie konkursu:
„KTO POTRAFI BEZBŁ
Ę
DNIE WYMIENI
Ć
WSZYSTKIE ELEMENTY BUDOWY KSI
ĄŻ
KI”
Gło
ś
ne odczytanie planszy - „BUDOWA KSI
ĄŻ
KI”.
Zasłoni
ę
cie tablicy.
Omówienie regulaminu konkursu.
Rozdanie kartek z schematem graficznym ksi
ąż
ki do uzupełnienia - samodzielna praca
uczniów.
(zał
ą
cznik nr 3)
9. Ustalenie, kto wypisał poprawnie najwi
ę
cej elementów budowy ksi
ąż
ki (dla najlepszych brawa).
10. Ponowne odsłoni
ę
cie planszy w celu dokonania samokontroli i autokorekty oraz uzupełnienie
wiadomo
ci pod kierunkiem nauczyciela - wklejenie kart do zeszytu.
11. Wspólna zabawa – budowanie ksi
ąż
ki.
Uczniowie losuj
ą
poszczególne elementy budowy ksi
ąż
ki.
Tworzenie ksi
ąż
ki – na znak dany przez nauczyciela dzieci buduj
ą
z siebie ksi
ąż
k
ę
,
ustawiaj
ą
c si
ę
w odpowiedniej kolejno
ś
ci.
III. CZE
ŚĆ
KO
Ń
COWA
1. Podsumowanie i utrwalenie wiadomo
ś
ci.
•
Czego dowiedzieli
cie si
ę
na dzisiejszych zaj
ę
ciach?
Kto teraz potrafiłby wymieni
ć
wszystkie elementy, z jakich składa si
ę
ksi
ąż
ka? -
samoocena.
2. Ocena aktywno
ś
ci uczniów przez nauczyciela i samoocena pracy własnej uczniów.
3. Podanie zadania domowego - Napiszcie kilka zda
ń
na temat: Dlaczego warto czyta
ć
? Najlepsze
wypowiedzi zamieszczone zostan
ą
w naszej szkolnej gazetce.
4. Ewaluacja zaj
ęć
.
5. Po
ż
egnanie uczniów – zach
ę
canie ich do odwiedzania biblioteki i korzystania z jej zbiorów.
3
ś
ś
Zał
ą
cznik nr 1
Rozwi
ąż
krzy
ż
ówk
ę
i podaj hasło
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
13.
10.
11.
12.
w nim pszczoły
4. Wracasz do niego po szkole
5. Jabłko
6. Ci
ą
gn
ę
ła je lokomotywa w wierszu Juliana Tuwima
7. Jak miał na imi
ę
chłopiec z Grenlandii – tytułowy bohater lektury dla kl. III?
ą
8. .................... Puchatek
9. Mieszkał nad Wisł
ą
i zion
ą
ł ogniem
10. Ta
ń
cowała z nitk
ą
w wierszu Jana Brzechwy
w Kopciuszku
12. Przysmak bociana
13. S
ę
w bibliotece
14. Zgubił na balu pantofelek
ą
HASŁO : .....................................................................
4
1. Czytane dzieciom na dobranoc
2. Mieszkaj
11. Zakochał si
Plik z chomika:
kiciusia13
Inne pliki z tego folderu:
SCENARIUSZ SPOTKANIA KMK.pdf
(173 KB)
czyta.JPG
(74 KB)
jak_powstaje_ksiazka.pdf
(394 KB)
Szanuj książki.doc
(19 KB)
modrzewska_grazyna_1.pdf
(343 KB)
Inne foldery tego chomika:
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin