zasady redagowania prac magisterskich cz.1.doc

(53 KB) Pobierz
Załącznik Nr 1

Uchwała RW 114 z dni.15.06.2009r

ZASADY REDAGOWANIA PRAC MAGISTERSKICH

NA WYDZIALE OPIEKI ZDROWOTNEJ

ŚLĄSKIEGO UNIWERSYTETU MEDYCZNEGO W KATOWICACH

 

Opracowano na podstawie załącznika nr 1 do Uchwały nr 101/2006 Senatu ŚAM                      z dn. 26.04.2006 r. dotyczącego redakcji rozpraw doktorskich.

 

Praca magisterska może mieć charakter badawczy – istotny w praktyce zawodowej. Dopuszczalne są także prace o charakterze poglądowym, które jednak powinny zawierać część praktyczną, opracowaną przez magistranta w oparciu o własne doświadczenie zawodowe. Praca powinna być zredagowana bez zarzutu pod względem stylistycznym, zgodnie z obowiązującą pisownią, mianownictwem oraz niniejszym regulaminem.

 

Struktura pracy magisterskiej:

 

1.      Karta tytułowa

2.      Spis treści

3.      Tekst pracy

4.      Piśmiennictwo

5.      Streszczenie

6.      Wykaz tabel i rycin (wykres lub fotografię określa się słowem rycina)

7.      Aneks

 

Rozdziały i podrozdziały należy oznaczać cyframi arabskimi. Tytuły rozdziałów należy pisać dużymi literami.

Strony powinny być ponumerowane (za wyjątkiem strony tytułowej), najlepiej w prawym dolnym rogu.

Można użyć „nagłówka”, który zawiera tytuł rozdziału. Poprawia to czytelność tekstu, ułatwia poszukiwanie poszczególnych stron.

 

Ad. 1. Pierwsza strona karty tytułowej powinna zawierać w kolejności następujące dane:

 

a)      Pełną nazwę Uczelni, Wydziału i Kierunku

b)      Imię i nazwisko autora

c)      Tytuł pracy (bez kropki na końcu)

d)      Podtytuł: Praca magisterska napisana pod kierunkiem (tu należy podać tytuł lub stopień naukowy, imię i nazwisko, stanowisko i miejsce pracy promotora)

e)      Miejsce i rok obrony

 

Na odwrocie strony tytułowej należy podać w części górnej – adres autora pracy wraz z adresem poczty elektronicznej.

 

 

Ad 2. Spis treści powinien charakteryzować się jasnym i logicznym podziałem pracy na  rozdziały i ew. podrozdziały. Tytuły poszczególnych rozdziałów/podrozdziałów muszą             w jasny sposób określać ich treść.

 

 

 

Ad. 3. Tekst pracy badawczej powinien zostać podzielony na 6 rozdziałów tj. Wstęp, Założenia i cele pracy, Materiał i metody, Wyniki, Omówienie wyników oraz Wnioski.

 

Tekst pracy poglądowej powinien być podzielony  na 5 rozdziałów: Wstęp, Założenia i cele pracy, Omówienie badanego zagadnienia, Część praktyczna, Wnioski.

 

Każdy rozdział należy pisać od nowej strony.

Przypisy bibliograficzne (numery cytowanych prac) powinny być umieszczone                  w nawiasach kwadratowych. W tekście można powołać się na nazwisko pierwszego autora (bez imienia), a w nawiasie podać odpowiedni numer z listy piśmiennictwa.

 

Niedopuszczalne jest przepisywanie całych fragmentów tekstu z innych prac (jest to popełnianie plagiatu).

Wykorzystanie rycin lub tabel pochodzących z innych prac (także z Internetu) wymaga uzyskania pisemnej zgody autora (autorów) na ich publikację.

 

Wstęp pracy badawczej powinien mieć charakter pracy poglądowej na temat badanego problemu i stanowić   30-40% zasadniczego tekstu pracy (bez wliczania piśmiennictwa, wykazu rycin i aneksu).

 

Wstęp pracy poglądowej powinien stanowić zwięzłe wprowadzenie  w problematykę podjętą przez magistranta.

 

Założenia i cel(e) pracy należy przedstawić zwięźle.

 

Rozdział  Materiał i metody (dot. pracy badawczej) powinien zawierać wyczerpujące informacje o rekrutacji i liczbie osób biorących udział w badaniach. Liczby te muszą być zgodne z przedstawionymi w tabelach lub na rycinach. Należy przedstawić demograficzną charakterystyką badanych  (np. wiek, płeć) oraz określić kryteria włączenia i wyłączenia do/z badań. Należy podać informację o opinii Komisji Bioetycznej/ zatwierdzeniu projektu pracy przez Komisję Bioetyczną (jeżeli istniała konieczność uzyskania zgody Komisji).

 

Precyzyjnie należy opisywać metody, którymi posłużył się autor pracy. Opis metod wykorzystanych w pracy, a stosowanych przez innych autorów powinien zostać opatrzony odpowiednim odnośnikiem literaturowym.

 

Skróty powinny zostać objaśnione w tekście w miejscu, w którym pojawią się po raz pierwszy.

 

Wyniki (dot. pracy badawczej) należy opracować matematycznie podając je np. w procentach. Powinny być one przedstawiane w tabelach i na rycinach w logicznej kolejności, z odpowiednimi odnośnikami w tekście. Pomiary długości, wysokości, masy ciała i objętości należy wyrażać w jednostkach metrycznych (metry, gramy, kilogramy, litry) lub ich przelicznikach dziesiętnych. Temperaturę należy wyrażać w stopniach Celsjusza, a ciśnienie tętnicze w milimetrach słupa rtęci. Wszystkie wartości wyrażające stężenia związków chemicznych muszą być podane w jednostkach systemu SI (International System of Units). Wartości wyrażone w jednostkach alternatywnych i nienależących do układu SI można podać w nawiasie.

 

Nie należy przedstawiać tych samych danych jednocześnie w tabelach i na rycinach. Tabele       i ryciny powinny być objaśnione przez nadany numer (tabele – cyfry rzymskie, ryciny – cyfry arabskie) i tytuł (nad tabelą lub ryciną) oraz legendę (pod tabelą lub ryciną). Zaleca się umieszczanie tabel i rycin w pobliżu informacji tekstowych na ich temat. W wyjątkowych sytuacjach tabele i ryciny można umieścić na końcu pracy (za streszczeniem).

 

W rozdziale Omówienie wyników (dot. pracy badawczej) należy podsumować uzyskane wyniki i przedstawić ich własną interpretację.

 

Rozdział Omówienie badanego zagadnienia (dot. pracy poglądowej) powinien zawierać informacje uzyskane przez autora pracy z przeglądu piśmiennictwa dotyczącego problemu określonego w tytule pracy.

Rozdział Część praktyczna (dot. pracy poglądowej) może zawierać opis obserwacji klinicznej pacjentów, metod diagnostycznych – w których magistrant uczestniczył, metod leczniczych – które magistrant obserwował lub stosował.

Rozdział ten nie może stanowić mniej niż 10% tekstu pracy, bez wliczania piśmiennictwa, wykazu rycin i tabel oraz aneksu.

 

Wnioski powinny stanowić odpowiedź na założone cele pracy. Nie powinny być powtórzeniem wyników.

 

Ad. 4. Piśmiennictwo powinno zawierać wszystkie ważne dla pracy pozycje literaturowe,          nie mniej niż 30. Większość pozycji piśmiennictwa powinna dotyczyć ostatnich 5 lat.              Spis piśmiennictwa powinien zostać ułożony według kolejności cytowania w tekście.

 

W pracach zbiorowych należy wymienić wszystkich autorów publikacji. Nie należy umieszczać kropek po inicjałach imion autorów, ani po tytule lub oficjalnym skrócie tytułu czasopisma. Tytuł musi być podany w oryginalnym języku publikacji. Należy podać rok, tom (wolumin) oraz pierwszą i ostatnią stronę artykułu. Dla czasopism, w których numeracja stron prowadzona jest oddzielnie dla każdego zeszytu należy podać jego numer. Prace opublikowane na stronach internetowych, za wyjątkiem recenzowanych czasopism, nie powinny być uwzględniane w piśmiennictwie. Książki i podręczniki cytowane w pracy nie powinny przekraczać 30% pozycji piśmiennictwa.

 

Poniżej przedstawiono przykłady prawidłowego zapisu artykułów, książek, rozdziałów            w książkach, doniesień zjazdowych.

             

 

Artykuł:

Toporowska-Kowalska E, Gębora-Kowalska B, Plocek A, Wąsowska-Królikowska K. Obraz kliniczny nieswoistych zapaleń jelit u dzieci w materiale własnym. Pediatr Pol 2007; 82 (5-6): 389-394.

 

Książka:

Pawlaczyk B. (red): Zarys pediatrii. Podręcznik dla studiów medycznych. Warszawa:  PZWL; 2005, wyd. I.

 

 

Rozdział w książce:

Religa Z. Przeszczepy serca oraz serca i płuc u dzieci. [W:] Skalski JH, Religa Z. (red.) Kardiochirurgia dziecięca. Katowice: Wydawnictwo Naukowe Śląsk; 2003; t. II,  384-401.

 

W  przypadku książki lub rozdziału w książce zagranicznej w miejsce „red.” należy wpisać „ed.”, a w miejsce „W” wpisać „In”.

 

Doniesienie zjazdowe (streszczenia):

w czasopiśmie:

Kniażewska M, Urban K, Obuchowicz A, Witanowska J: Ocena grubości kompleksu intima-media u dzieci i młodzieży z nadciśnieniem tętniczym skojarzonym z otyłością prostą. Nadciśnienie Tętn. 2008, 12, suppl. D: 47.

w materiałach zjazdowych:

Obuchowicz A. Wielkoszyński T, Krzywiecka M, Bukowska C: Ocena biernego narażenia dzieci w wieku od 1 miesiąca do 7 lat na dym tytoniowy w środowisku domowym. Materiały zjazdowe (streszczenie) 4 Ogólnopolska Konferencja Naukowa – Tytoń a zdrowie. Choroby odtytoniowe. Poznań 4.12.2003, s. 198. 

 

 

 

/W przypadku zagranicznego doniesienia zjazdowego słowo „streszczenie” należy zastąpić słowem „abstract”/

 

 

Ad. 5. Na końcu pracy (po piśmiennictwie) należy umieścić  streszczenie  w języku polskim.

 

Streszczenie powinno być autonomiczną częścią rozprawy, tzn. nie może zawierać nieobjaśnionych skrótów, ani odwoływać się do tekstu pracy. Streszczenie nie powinno przekraczać 400 słów.

 

Ad. 6. Wykaz tabel i rycin stanowi spis ich tytułów, kolejno ponumerowanych (tabele – cyframi rzymskimi, ryciny – arabskimi). Jeśli w pracy zamieszczono wykresy lub fotografie należy je nazywać rycinami.

 

Ad. 7. Aneks stanowi ostatnią część pracy. Powinien zawierać materiały istotne dla zrozumienia i oceny pracy np. kwestionariusze ankiet, z których korzystał magistrant zbierając materiał badawczy, standardy postępowania, kserokopie aktów prawnych.

Informacja o istnieniu załączników powinna zostać zamieszczona w tekście pracy.  

 

 

                                                                                   

 

 

                        Dr hab. n. med. Anna Obuchowicz

Dr hab. n. med. Izabela Ulman-Włodarz

Prof. dr hab. n. med. Janusz Nowotny

 

 

2

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin