wyklad_agresja_przemoc.pdf

(493 KB) Pobierz
Microsoft PowerPoint - wyklad_przemoc_agresja
Niepos ł ł usze
uszeń stwo, agresja i przemoc
stwo, agresja i przemoc
Podstawy psychologii
w szkole
Nieposłuszeństwo (źródła, pomoc)
Agresja (definicja, źródła, wzmacnianie i
osłabianie zachowańagresywnych)
Przemoc w szkole
Charakterystyka ofiar i sprawców przemocy
Czynniki sprzyjające zjawisku przemocy w szkole
Zapobieganie przemocy w szkole
Niepos ł ł usze
stwo, agresja
i przemoc w szkole
i przemoc w szkole
Nieposłuszeństwo
Nieposłuszeństwo -źródła
Odmowa podporządkowania siępoleceniom i
prośbom dorosłych
Zachowania polegające na stawianiu oporu i nie
słuchaniu innych sądoświadczeniem każdego…
jednak spostrzegane sąjako szczególnie
kłopotliwe w dzieciństwie
Gdy znacznie nasilone i utrzymujące sięprzez
dłuższy czas –problem
Czynniki związane z dzieckiem
Czynniki genetyczne mniejsze znaczenie niżśrodowiskowe/społeczne
Temperament (jako czynnik pośredniczący między wyposażeniem
genetycznym a otoczeniem)
Ewentualnie trudności z rozpoznawaniem i rozumieniem sygnałów
społecznych oraz reagowaniem odpowiednio do sytuacji
Czynniki związane z interakcjami z dorosłymi
Polecenia dorosłych wydawane pospiesznie, podirytowanym tonem,
postawa czujna i napięta i natychmiastowa interwencja w przypadku
nieposłuszeństwa
Spodziewając sięnieposłuszeństwa rodzice nie nalegająna
wypełnienie polecenia lub w inny sposób dająwyraz swojej rezygnacji
(ton głosu cichy, niewyraźny, postawa obronna)
Nieposłuszeństwo -źródła
Nieposłuszeństwo
Dorosły wydaje
polecenie
Dziecko nie wypełnia polecenia
(np. spostrzega je jako
awersyjne/niepożądane)
Wyznacz standardy zachowania sięw klasie
Przekażswoje oczekiwania w sposób jasny i
stanowczy
Ustal spójne i odpowiednie konsekwencje dla
określonych zachowań(nagradzaj pożądane
lub ignoruj/łagodnie karz niepożądane)
Dorosły
wycofuje polecenie
(wzmocnienie nieposłu-
szeństwadziecka)
usiłuje przekonać/nakłonićdziecko
do podporządkowania się
może czućsięcoraz bardziej
sfrustrowany i zaczyna krzyczeć,
straszyć, karaćfizycznie
Dziecko
wypełnia polecenia
(wzmocnienie agresywnego / awersyjnego
zachowania dorosłego –przeświadczenie, że
to jedyny sposób dotarcia do dziecka)
mimo to nie wypełnia polecenia
(dostrzeże moc przeciwstawiania się
woli rodzica, nawet jeśli odczuwa
silny strach –poczucie władzy –
wzmocnienie dla dziecka)
1
Niepos
Niepos
uszeń stwo, agresja
269836718.016.png 269836718.017.png
Agresja
Agresja -źródła
Zachowanie ukierunkowane na zadanie
cierpienia innemu człowiekowi (zwierzęciu),
które jest motywowany (-ne) do uniknięcia
tego cierpienia
Agresja, jako instynkt
Zachowanie wrodzone, zdeterminowane biologiczną
koniecznościąwyładowania agresywnej energii
Teoria uczenia się
Zachowanie nabyte w trakcie życia jednostki; rezultat
uczenia się
Teoria popędu
Agresja stanowi rozładowanie popędu, ale sam popęd jest
rezultatem oddziaływania czynników środowiskowych;
sposób rozładowania jest uzależniony od procesów
uczenia się
Wroga (gniewna) –cierpienie
ofiary jest głównym (bądź
jedynym) celem sprawcy
Instrumentalna –agresja
(cierpienie) instrument do
osiągnięcia innego celu
(np. kradzież, wymuszenie)
Wprost, bezpośrednia, jawna Pośrednia, niejawna
Fizyczna
Słowna, werbalna
Agresja -źródła
Ź r ród ł ł em agresji jest frustracja
Agresja
em agresji jest frustracja (teoria Dollardai in.)
Frustracja to zablokowanie aktywności organizmu skierowanej na
cel, bądźteżstan wynikający z napotkania przeszkody w realizacji
celu
Agresja będzie rosła gdy
Rośnie wartośćzablokowanego celu
Rośnie liczba działańna osiągnięcie celu
Pobudzenie wywołane różnymi frustracjami może kumulowaćsięw
organizmie
Agresja nie zawsze musi byćujawniana –hamulec –strach przed
karą
Zmiana postaci agresji (jawna →niejawna)
Agresja nie zawsze kierowana jest na czynnik wywołujący frustrację-
przemieszczenie –skierowanie agresji na inny obiekt zagrożony
słabsząkarą
da frustracja prowadzi do agresji
Zachowania skierowane na uniknięcie przeszkody,
mechanizmy obronne (regresja, fiksacja), apatia,
wycofanie
FRUSTRACJA Gotowośćdo agresji AGRESJA
Negatywne pobudzenie emocjonalne
interpretowane jako gniew
Sygnały wywoławcze agresji (bodźce
kojarzone z czynnikami wzbudzającymi gniew)
Frustracja nasila zachowania agresywne u osó b, kt
b, któ re si
re się
niej nauczy ł ł y y
Procesy warunkowania instrumentalnego
Uczenie sięspołeczne (modelowanie)
Agresja
PRZEMOC w szkole
Warunki sytuacyjne
wspieraj
ce zach. agresywne
Anonimowość
Możliwośćprzeniesienia odpowiedzialności na innych,
autorytety
wspieraj
Rola nauczycieli
Stosunek nauczycieli do przemocy i ich sposób
reagowania ma kluczowe znaczenie dla skali
problemu
ce redukowanie zach. agresywnych
Zmniejszenie odległości między ludźmi
Empatia emocjonalna (spostrzeganie i rozumienie uczuć
innych ludzi)
Rozweselenie, doprowadzenie do śmiechu
Możliwośćkonstruktywnego reagowania na stres i frustrację
Zarówno ofiary jak i sprawcy twierdzą,
że rodzice i nauczyciele rzadko interweniują
2
Nie ka
Nie ka ż ż da frustracja prowadzi do agresji
Frustracja nasila zachowania agresywne u os
ich wcze
ich wcze ś ś niej nauczy
Warunki sytuacyjne
wspierają ce zach. agresywne
wspierają ce redukowanie zach. agresywnych
269836718.018.png 269836718.019.png 269836718.001.png
PRZEMOC w szkole
PRZEMOC w szkole
w świetle badań (T.Sak)
w świetle badań (T.Sak)
Do najczęściej spotykanych form przemocy szkolnej
można zaliczyć:
Bezpośredniąprzemoc fizyczną (bicie, kopanie, plucie,
popychanie, szarpanie, wymuszanie pieniędzy, zabieranie
przedmiotów, niszczenie własności)
Bezpośredniąprzemoc słownąi niewerbalną –dokuczanie,
przezywanie, wyśmiewanie, wyszydzanie, obrażanie, ośmieszanie,
grożenie, rozpowszechnianie plotek i oszczerstw, pokazywanie
nieprzyzwoitych gestów
Pośrednie formy przemocy –namawianie innych do ataków
fizycznych lub słownych, naznaczanie, wykluczanie i izolowanie z
grupy
Zjawisko przemocy występowaćmoże na trzech
płaszczyznach
DZIECKO-DZIECKO
DZIECKO-NAUCZYCIEL
NAUCZYCIEL-DZIECKO
PRZEMOC w szkole
PRZEMOC w szkole - konsekwencje
Sprawcy
Fascynacja przemocąi jej
narzędziami
Silna potrzeba dominacji
Agresja, impulsywność
Siła fizyczna
Niski poziom lęku i
niepewności
Ofiary
Ostrożne, wrażliwe, nieśmiałe
Małomówne
Niska samoocena
Reakcja wycofania, ucieczki
Negatywnie nastawione do
przemocy i jej narzędzi
Słabośćfizyczna
Sprawcy
Utrwalenie agresywnych
zachowań
Obniżenie poczucia
odpowiedzialności za własne
działania
Skłonnośćdo zachowań
aspołecznych; wchodzenie w
konflikty z prawem
Ofiary
Poczucie poniżenia, upokorzenia
Przeżywanie wstydu, lęku,
rozpaczy, smutku
Obniżenie poczucia własnej
wartości
Problemy w kontaktach
społecznych –skłonnośćdo
izolacji oraz trudności w
nawiązywaniu kontaktów
Ofiary
prowokujące
Silnie pobudzone
Odpowiadająna zaczepki
Swoim zachowaniem
wywołująnapięcie
Świadkowie Poczucie winy, niezadowolenie,
pretensje do siebie
Bierność, bezradność
Nie reagowanie w trudnych
sytuacjach
PRZEMOC w szkole
Źródła przemocy
PRZEMOC w szkole
Źródła przemocy
System szkolny
System szkolny
System norm
Sprzecznośćkoncepcji wychowania i postępowania
Normy preferujące użycie siły
Nieprzestrzeganie norm przez osoby znaczące
Brak reakcji na zachowania agresywne
Brak reakcji na drobne wykroczenia (wagary, spóźnianie się,
graffiti)
Brak reakcji i bagatelizowanie zachowańagresywnych uczniów
przez nauczycieli
Brak programów rozwiązywania konfliktów
Biernośćświadków
Czynniki związane z organizacjąnauczania
Nuda, brak zagospodarowania czasu
Ograniczenie przestrzeni, zagęszczenie, hałas
Brak możliwośćrelaksu i odprężenia (dla uczniów i nauczycieli)
Mała ilośćzajęćpozalekcyjnych
Czynniki związane z relacjami uczeń-nauczyciel-rodzic
Brak autentycznego kontaktu, dialogu między uczniami,
nauczycielami i rodzicami
Wysoki poziom frustracji wśród nauczycieli
3
269836718.002.png 269836718.003.png 269836718.004.png 269836718.005.png 269836718.006.png 269836718.007.png 269836718.008.png 269836718.009.png
PRZEMOC w szkole
Źródła przemocy
PRZEMOC w szkole
System szkolny
dysfunkcjonalny
Szkolny program przeciwdziałania przemocy
funkcjonalny
Otwarta komunikacja
Przekazywanie informacji
Nazywanie problemów
Wyrażanie uczuć, potrzeb,
oczekiwań
Zaufanie
Wsparcie
Współpraca
Podziałodpowiedzialności
Kompetencje
Procedury działania
W systemie funkcjonalnym
problemy sąwcześnie
wykrywane i rozwiązywane
dysfunkcjonalny
Komunikacja zaburzona
Ukrywanie informacji
Ukrywanie problemów
Ukrywanie uczuć, potrzeb, oczekiwań
Nieufność, wrogość, podważanie
kompetencji, poszukiwanie winnych
Rywalizacja
Niejasna odpowiedzialnośći podział
zadań
Niewystarczające kompetencje
Brak procedur
W systemie dysfunkcjonalnym problemy
mogąbyćukrywane -„tabu”,
przypisywane jednej osobie „kozioł
ofiarny”, delegowane poza system
Przemoc w szkole należy traktowaćjako dysfunkcję
systemu
Jednostka (nauczyciel, rodzic, uczeń) nie jest w stanie
rozwiązaćproblemu przemocy w szkole –potrzebne są
działania systemowe
Działania systemowe są:
Zaplanowane i prowadzone w oparciu o diagnozęsytuacji w
szkole
Prowadzone na wszystkich poziomach systemu szkolnego
(środowisko nauczycieli, uczniów, rodziców)
Realizowane konsekwentnie i monitorowane
PRZEMOC w szkole
PRZEMOC w szkole
Szkolny program przeciwdziałania przemocy
Szkolny program przeciwdziałania przemocy
Zakresy działania
Zakresy działania
Szkoła Klasa Jednostka
Szkoła Klasa Jednostka
Rada pedagogiczna-uświadomienie problemu, tworzenie programu
zaradczego, doskonalenie umiejętności
Przeprowadzenie ankiety wśród uczniów-analiza sytuacji
Dzieńpoświęcony przemocy w szkole
Większa kontrola podczas przerw
Ogólnoszkolne zebranie rodziców-zaangażowanie rodziców do
współpracy
PRZEMOC w szkole
PRZEMOC w szkole
Szkolny program przeciwdziałania przemocy
Szkolny program przeciwdziałania przemocy
Zakresy działania
Zakresy działania
Szkoła Klasa Jednostka
Szkoła Klasa Jednostka
Rozmowy ze sprawcami
przemocy
Rozmowy z ofiarami przemocy
Rozmowy z rodzicami
Edukacja dotycząca przemocy i umiejętności
reagowania na nią
Zajęcia integrujące klasę
Diagnoza atmosfery w klasie
Bezpośrednia interwencja w stosunki panujące
w klasie
Stworzenie klasowego regulaminu
zapobiegania przemocy
4
funkcjonalny
269836718.010.png 269836718.011.png 269836718.012.png
Materiały dodatkowe
Zachowania opozycyjno-buntownicze
W literaturze opisywane sąrównież
zaburzenia kliniczne związane z problemami
omawianymi na wykładzie
Zaburzenia opozycyjno-buntownicze
Zaburzenia zachowania
-objawy
Przez 6 miesięcy (co najmniej 4 objawy)
Często traci panowanie nad sobą
Często kłóci sięz dorosłymi
Często łamie ustalone zasady lub odmawia
stosowania siędo wymagańdorosłych
Często umyślnie irytuje ludzi,
Jest drażliwy, łatwo irytujągo inni
Często oskarża innych o popełnianie błędów lub
niewłaściwe zachowanie
Często jest rozgniewany lub urażony
Często jest złośliwy i mściwy
Zaburzenia zachowania
Zaburzenia zachowania -objawy
Cechy zachowania
Łamanie podstawowych praw innych ludzi
Agresja fizyczna, przyjmująca formę
okrucieństwa, niszczenia własności innych lub
podpaleń
Łamanie podstawowych norm społecznych
stosownych dla danego wieku
Zaburzenia przejawiająsięw różnych
sytuacjach (dom, szkoła, otoczenie
rówieśników)
W ciągu 12 kolejnych miesięcy 3 zachowania; w
ciągu ostatnich 6 miesięcy przynajmniej 1 objaw
Agresja w stosunku do ludzi i zwierząt
Znęcanie się, grożenie lub zastraszanie innych
Wszczynanie bójek
Użycie broni, która może spowodowaćpoważne
uszkodzenia ciała
Fizyczne okrucieństwo wobec zwierząt
Dokonanie kradzieży połączonej z konfrontacjąz
ofiarą
Zmuszanie kogośdo czynności seksualnych
Zaburzenia zachowania -objawy
Zaburzenia zachowania -objawy
Niszczenie mienia
Umyślne podłożenie ognia z zamiarem
spowodowania znacznych szkód
Umyślne niszczenie cudzej własności
Oszustwo lub kradzież
Włamanie siędo cudzego domu, budynku lub
samochodu
Kłamstwa w celu zdobycia dóbr lub przysług albo
uniknięcia zobowiązań
Kradzieżprzedmiotów nie połączona z konfrontacją
Naruszanie zasad
Nie wracanie na noc do domu pomimo zakazu
rodziców (począwszy od wieku poniżej 13 lat)
Nocne ucieczki z domu podczas mieszkania z
rodzicami lub opiekunami
Wagarowanie (zaczynające sięod wieku poniżej 13
lat)
5
269836718.013.png 269836718.014.png 269836718.015.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin