Mróz_Prezentacja Dania.pdf

(172 KB) Pobierz
Microsoft Word - 23_STR._237_-_PREZ._DANII.doc
PalleUlstrup
PREZENTACJARYNKUNIERUCHOMOŚCIDANII
Celem niniejszej prezentacji jest zapoznanie polskich pośredników w obrocie
nieruchomościamiipozostałychuczestnikówrynkunieruchomościzaktualnymi
wymaganiami,jakichmogąoczekiwaćzestronyzagranicznychklientów .
1. Systemprawny
Podstawoweprzepisy,zasadyKonstytucji
Konstytucjapochodzizroku1849izostałapoprawionawroku1953.Konstytucja
przewidujepodziałwładzynaustawodawczą,wykonawcząisądownicza.
TeoretyczniewładzęustawodawcząsprawujeFolketinget(duńskiparlament)oraz
Królowa–alewpraktycetoFolketingetzajmujesięuchwalaniemiodrzucaniem
ustaw.
Folketinget składa się z 179 parlamentarzystów wybieranych w wyborach
bezpośrednich.SąoniczłonkamiróŜnychpartiipolitycznych(wchwiliobecnejw
parlamencie obecnych jest 8 partii). Partie polityczne nie są wspomniane w
Konstytucjiiformalnieniemająkonstytucyjnegoznaczenia,mimotowywierają
waŜnywpływnaskładipracęparlamentu.
Wszystkieustawysąuchwalanewiększościągłosówczłonkówparlamentu.
Konstytucja zawiera kilka obostrzeń legislacyjnych (takich jak wolność słowa,
wolność zgromadzeń, itp., których nie moŜna ograniczać przepisami). Istnieją
przykładyustaw,którezostałyuznanezaniewaŜnezewzględunaichniezgodność
ztymiobostrzeniami.
Władza wykonawcza jest sprawowana wyłącznie przez Królową. Teoretycznie
Królowa wykonuje swoją władzę za pośrednictwem rządu i ministrów, których
samawyznaczaiusuwazestanowisk.Alewpraktycetowiększośćparlamentarna
wybieraizmieniarządy.
Rząd składa się z ministrów, na czele których stoi statsminister (premier).
Ministrowieniemusząbyćczłonkamiparlamentu.
Rządposiadainicjatywęustawodawcząiwiększośćustawjestproponowanaprzez
rząd.Jednak,jakwspomnianopowyŜej,zanimwejdąwŜycieustawymuszązostać
uchwaloneprzezparlament.
Konstytucyjneobowiązkirządusąpodkontroląparlamentu,częściowozapomocą
zapytańkierowanychdoministrówiwspółpracyzkomisjamiparlamentarnymi,a
częściowo poprzez Izbę Kontroli (rigsrevisionen). Ostatecznie administracja
znajdujesiępodkontroląParlamentarnegoRzecznikaPrawObywatelskich,który
reprezentujeobywateliDanii.
1
267135022.003.png
Obecnyrządskładasięz18ministrów.Rządjestpopieranyprzezpartieliberalnei
partienarodowe/postępowe,któreniesąreprezentowanewrządzie.
Władzasądowniczajestsprawowanawyłącznieprzezsądy.WładzataniemoŜe
byćwŜadensposóbograniczana.NiejestmoŜliwenadawanieokreślonymsądom
jakiejśczęściwładzysądowniczej.Warunkidziałaniasądumogąbyćzmieniane
wyłączniepoprzezzmianęprawa.
Sędziowiesąwyznaczaniprzezorganysądownicze,któreniesązaleŜneodrządu.
Sędziowieniemogąbyćusuwaniinaczej,niŜnadrodzesądowej.SądyniŜszego
szczeblerozpatrująwszystkierodzajespraw.
Wniosek:
Teoretycznie w Danii panuje ograniczona monarchia,w ramach której Królowa
posiada najwyŜszy autorytet w kwestiach publicznych. To Królowa sprawuje
wyłącznąwładzęwykonawczą.
WładzaustawodawczanaleŜydokompetencjiFolketinget(duńskiegoparlamentu)
oraz Królowej, jednak w praktyce to parlament uchwala lub odrzuca ustawy.
Oznaczato,Ŝezawładzęwykonawcząodpowiadagabinet,aparlament posiada
pełnięwładzyustawodawczejikontrolęnadwładząwykonawczą.
Stronainternetowa:www.ft.dk.
Prawocywilne–metodakodyfikacji
KaŜdaustawamusibyćuchwalonawiększościągłosówwparlamencie.
Projekt ustawy moŜe być poddawany pod głosowanie przez rząd lub przez
członkówparlamentu.
Wparlamencieprojektustawymusiprzejśćtrzyetapyprocesulegislacyjnego.Po
etapie1.i2.projektustawyzostajeskierowanydopodkomisji,wramachktórej
partie obecne w parlamencie dokonują oceny projektu i mają moŜliwość
wprowadzeniapoprawek.
Rocznieuchwalanychjestśrednio275ustaw.
Projektyustaw,któreniezostałyuchwalonedokońcasesjiparlamentu,musząbyć
poddanepodgłosowanieponowniepowznowieniupracparlamentu.
Znaczące poprawki są z reguły wprowadzane przez komisje wyznaczone przez
rząd, zwykle po rozwaŜeniu zakresu działania ustawy. Komisje składają się z
urzędników państwowych oraz specjalistów wyznaczanych przez organizacje
przedsiębiorców.
Prawogospodarcze
Nie istnieją szczególne procedury dotyczące uchwalania ustawodawstwa
gospodarczego.
(Nieistniejeonojakoosobnyobszarwprawieduńskim.)
2
267135022.004.png 267135022.005.png
Prawokarneiprawowykroczeń
Nieistniejąszczególneprocedurydotycząceuchwalaniaprawakarnego.Przepisy
dotyczącekarznajdująsięwprawiekarnymorazwoddzielnymustawodawstwie.
KaraniejestmoŜliwa,oileniejestzgodnazprawem.
Osobyopóźnionewrozwoju,chorepsychicznieorazdziecidolat15niemogąbyć
karane,jednakmogąbyćumieszczanepodnadzoremnaczasnieokreślony,jeŜeli
udowodniimsięcięŜkieprzestępstwa,takiejakgwałt,zabójstwo,rabunek,itp.
Większość przestępstw podlega ściganiu z urzędu. Jednak zniesławienie, itp.
podlegająwarunkowemuściganiuprzezoskarŜycielapublicznegolubściganiuz
powództwacywilnego.
ProceskaraniajestregulowanyprzepisamiUstawyoWymiarzeSprawiedliwości.
Śledztwa są prowadzone przez policję. Pewne rodzaje czynności śledczych
(podsłuchrozmówtelefonicznych,czytaniekorespondencjiprywatnej)sąmoŜliwe
tylkowobecosób,któresąpodejrzewaneopopełnieniecięŜkichprzestępstwiza
kaŜdymrazemnadziałaniatakiemusiwyrazićzgodęsędzia.
KaŜdyaresztowanymusistanąćprzedobliczemsędziegowciągu24godzin.
Sędziamaobowiązekocenić,czyaresztmoŜezostaćprzedłuŜonydotrzechdni,
czyteŜpodejrzanegotrzebazwolnićlubzatrzymaćwareszcienadłuŜej.
Podejrzanymaprawodoobrońcy.
OskarŜyciel publiczny moŜe wnosić oskarŜenie, aby udowodnić winę
oskarŜonego.WtrakcieprocesuprokuraturamarównieŜobowiązekbadaćtakie
wątkidochodzenia,któremogąwskazaćnaniewinnośćoskarŜonego.
Zarówno obrońca jak i sędzia musza być dobrze zaznajomieni z procesem i
proceduramidziałaniaprokuratury–obejmujetotakŜezeznaniaiprzesłuchania
świadkówstronyprzeciwnej,nowezasady/przepisydotycząceświadkaincognito,
utajnienieistotnychmateriałówwpowaŜnychsprawachdotyczącychprzestępstw
gospodarczychinarkotykowychorazograniczeniedostępudotakichmateriałów
wyłączniedlasędziegoiobrońcy.
ProcesywsprawachwaŜnychodbywająsięzudziałemławników.
PrawowprezentowanymkrajuwobecprzepisówUniiEuropejskiejiprawa
międzynarodowego
UstawodawstwocywilneihandlowewDaniijestwogromnymstopniuwynikiem
dostosowania gododyrektywUE,dziękiczemumiędzyprzepisamiduńskimia
UEniewystępująznacząceróŜnice.
W Danii strony mają formalnie swobodę zawierania umów dotyczących ich
wzajemnychrelacjiprawnych.
Ustawodawstwojestobszerne,aprzepisyprawasądeklaratoryjne.Jednakznaleźć
moŜnakilkaprzepisównakazowych,naprzykładwduńskimprawieoumowach
(Rozdział III – dotyczący niewaŜności umów) i w szczególnych obszarach
prawnych,naprzykładdotyczącychkonsumentów.
3
267135022.006.png
Czynnikami, które tworzą podstawę przepisów prawnych (źródła prawa) są
przepisy (dotyczące na przykład motywów), praktyka prawna i prawo
zwyczajowe.
I wreszcie, w kwestiach formułowania i rozwoju przepisów znaczący wpływ
wywierająkodeksy.
ZdrugiejstronysądynieodgrywająwaŜnejroliwDanii,gdychodziotworzenie
ustaw i przepisów. Większość ustaw jest uchwalana zgodnie z prawem w
parlamencie. JednakŜe sądy odgrywają istotną rolę w interpretowaniu prawa.
Pewnepodstawoweikluczowezasadysąmimowszystkotworzoneprzezsądy,
np.odpowiedzialnośćwzwiązkuzczynaminiedozwolonymi.
2. Prawoospółkach,zwłaszczawodniesieniudopośrednictwa,
zarządzanianieruchomościamiiwyceny
Podstawoweprzepisyprawawewnętrznegowprezentowanymkraju
TeoretyczniewDaniipanujewolnyrynek.Jednakpewnerodzajedziałalnościw
ramachwolnychzawodówwymagająpozwolenia,np.działaniejakopośrednikw
obrocie nieruchomościami mieszkalnymi. Pozwolenie takie nie jest jednak
wymagane w przypadku pośredniczenia w sprzedaŜy nieruchomości
komercyjnych.
Teoretycznie kaŜdy w Danii ma prawo dokonać transakcji, co obejmuje na
przykładwolnośćzawieraniaugodypolubownejbezrozprawysądowej.
Niektóreprzepisyokreślająlubustanawiajązasadydziałaniaspółekwodniesieniu
do ich organizacji, księgowości i zasad profesjonalizmu. Niektóre obszary
działalnościmająswojekodeksyhandloweikodeksyetyczne.
Członkowie Duńskiego Stowarzyszenia Licencjonowanych Pośredników w
ObrocieNieruchomościami(DE)sązobowiązanidoprzestrzeganiawewnętrznych
przepisów DE, które obejmują m.in. kodeks etyczny i standardowe warunki
stowarzyszenia.
WiększośćdziałalnościkomercyjnejpodlegaopodatkowaniupodatkiemVATza
wyjątkiem np. administrowania nieruchomościami i pobierania róŜnego rodzaju
opłat.
W Danii istnieją dwa typy spółek z ograniczona odpowiedzialnością: spółki z
ograniczoną odpowiedzialnością (Ltd.) oraz prywatne spółki z ograniczoną
odpowiedzialnością. Ponadto naleŜy wspomnieć o rodzajach spółek z
nieograniczoną odpowiedzialnością, na przykład spółkach handlowych,
fundacjach,itp.
Ustawaospółkachokreślanastępującezasadydziałaniaspółek:
KaŜda osoba zamieszkała na terenie UE moŜe utworzyć spółkę z ograniczoną
odpowiedzialnością.JedynymwymogiemjestobecnośćzałoŜyciela.
Obywatele spoza UE mogą zostać współzałoŜycielami spółki z o.o., jeŜeli
przynajmniej jeden z załoŜycieli mieszka w UE. Zarejestrowane spółki z o.o.
4
267135022.001.png
moŜna uzyskać za kwotę około 10.000 – 15.000 koron duńskich (1350 – 2000
EUR).
W spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością wymagana jest wpłata kapitału
udziałowego,któregowartośćmusiwynosićconajmniej500.000koronduńskich
(ok.67.000EUR).
Spółka jest zarządzana przez zarząd (co najmniej trzyosobowy) oraz dyrekcję
spółki (co najmniej 1 osoba). Co najmniej połowa zarządu i co najmniej jedna
osobazdyrekcjispółkimusząbyćobywatelamikrajówUE.
Zarząd ponosi ogólną odpowiedzialność za spółkę, podczas gdy dyrekcja jest
odpowiedzialnazabieŜącezarządzaniespółką.
Zarząd jest wybierany przez udziałowców lub komitet udziałowców na walnym
zgromadzeniu.NiewięcejniŜpołowazarządumoŜebyćjednocześnieczłonkami
dyrekcji,aprzewodniczącyzarząduniemoŜebyćdyrektoremnaczelnym,aninie
moŜebyćwinnysposóbzaangaŜowanywbieŜącezarządzaniespółką.
Pracownicy mają prawo do posiadania reprezentacji w zarządzie, jeŜeli spółka
zatrudniawięcejniŜ35osób.
Członkowie zarządu są odpowiedzialni za zapewnienie właściwej kontroli nad
księgowością i zarządzaniem aktywami spółki. Zarząd ponosi takŜe ogólną
odpowiedzialność za gromadzenie wiedzy o wszelkich istotnych kwestiach i
wydarzeniachdotyczącychspółkiizadziałaniezgodnieztakąwiedzą.
Indywidualni członkowie zarządu mogą być osobiście pociągani do
odpowiedzialnościzastratyponiesioneprzezspółkęlubstronętrzeciąwynikające
zniewywiązaniasięprzezczłonkazarząduzeswoichobowiązków.
Dyrekcjaspółkijestwyznaczanaprzezzarząd.Dyrekcjaodpowiadazaspółkębez
konieczności uzyskiwania zgody zarządu w kwestiach dotyczących bieŜącej
działalnościspółki.
Coroczne walne zgromadzenie jest najwyŜszą władzą spółki. Podczas
zgromadzenia udziałowcy maja prawo podejmować decyzje dotyczące spółki.
Wszyscy udziałowcy mogą uczestniczyć w corocznym walnym zgromadzeniu
udziałowców.
Jednak w niektórych spółkach pewne udziały są uprzywilejowane w
głosowaniach. Maksymalna róŜnica w prawie głosu między udziałami wynosi
10:1.
Coroczne walne zgromadzenie musi zostać zwołane najpóźniej 5 miesięcy od
zakończeniarokufinansowego.Nadzwyczajneogólnezgromadzeniarocznemogą
odbywaćsięwprzypadku,gdyzarządlubaudytorzyuznajątozastosowne.
Na corocznym walnym zgromadzeniu o wszystkich kwestiach decyduje się
zwykłąwiększościągłosów,chybaŜestatutspółkiprzewidujeinaczej.
Poprawkidostatutuspółkimogąbyćuchwalanewiększościąconajmniejdwóch
trzecich głosów oddanych przez udziałowców uczestniczących w walnym
zgromadzeniuiposiadającychprawogłosu,którzyreprezentująconajmniejdwie
trzeciekapitałuudziałowego.
5
267135022.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin