Tadeusz Miciński, Wybór poezji, wstęp i oprac. W. Gutowski
WSTĘP
I Wieczny wędrowiec
- Tadeusz Teodor Miciński urodził się 9.11.1873 r. w Łodzi.
- ojciec Rudolf, matka Wanda z Pruskich (pewne zdolności literackie)
- 1892-1893 guwernerka na Polesiu, tu poznał swoją przyszłą żonę Marię Dobrowolską
- 1893-1895 – rozpoczął studia na UJ (historia i literatura polska)
· Kształtują się pewne cechy osobowości twórczej Micińskiego – przełamywanie tendencji pozytywistycznych, kształtowanie „poszukującego”, „neurastenicznego” bohatera, potrzeba zaangażowania w ruch niepodległościowy, niechęć do stabilizacji, osiadłego życia, skłonność do ciągłych peregrynacji
- 1895 – studia w Lipsku, 1896 – studia w Berlinie
· Zetknął się z literaturą starogermańską
· Poznał Przybyszewskiego
- 1897 – wizyta w Hiszpanii u Wincentego Lutosławskiego
· Inspiracja malarstwem Goi
· Pogłębienie znajomości mistyki karmelitańskiej
· Zainteresowanie dramatem hiszpańskim (Calderon)
· Rozumiał się z żoną Lutosławskiego – Zofią Casanova – tłumaczył jej wiersz
· Zetknięcie się ze śladami działalności inkwizycji – cykl wierszy In loco tormentorum
- druga połowa 1898 – Petersburg, Moskwa
- w latach dziewięćdziesiątych próbował się osiedlić we własnym domu w Warszawie, ale i tak go ciągle nosiło
- fascynował się działalnością różnych bractw i zgrupowań (Bractwo Pracy – w Rosji, Zakopane i inne)
- po wybuchu I wojny światowej udał się z rodzina na Polesie, tu został internowany, więziony w Kałudze, zwolniony w 1914 roku – po powrocie do Warszawy zdecydowanie opowiadał się po stronie prorosyjskiej, wierzył, że Rosja zdoła wydźwignąć Polskę
- przeniósł się z rodziną do Moskwy, współpracował z rosyjskimi czasopismami, udzielał się przy organizacjach polonijnych, kontakty z polskim i rosyjskim środowiskiem artystycznym
- rewolucja bolszewicka przyniosła mu zawód
- w 1918 wrócił do Polski
- zginął zamordowany w drodze powrotnej z pogrzebu Marii Dohrn-Baranowskiej w 1918r. nie wiadomo, czy napastnicy byli przypadkowi czy celowo nasłani, grób Micińskiego znajduje się w osadzie Małe Małynicze
II Poeta-wizjoner – prorok-ideolog. Zarys twórczości
- w twórczości Micińskiego ujawniają się – często sprzeczne – postawy „poety wyzwolonej wyobraźni” oraz „proroka-wieszcza”, a nawet „ideologa”, zatroskanego głównie o skuteczność i donośność swego programu
- Gutowski wyróżnia trzy okresy w twórczości Micińskiego:
1) początek lat `90 do 1904r. – od młodzieńczych prób literackich do poety-wizjoera
· najważniejsze dzieło – tom poezji W mroku gwiazd (1902)
· praca nad poematem Niespełniony. Kuszenie Chrystusa Pana na pustyni (1901-1905) – poemat prozą, mroczny, pełen katastroficznych wizji, egzystencja jako domena Lucyfera, trwoga, pozorna twórczość, niemożność nawiązania dialogu z Chrystusem
· próby dramatyczne – Noc, Matka (ok. 1896), Veni Creator albo walka dusz (ok. 1897-1899), Noc rabinowa (1903) – to ostatnie, to ironiczne potraktowanie dzieł wieszczów, groteska, ludycznie traktowane motywy i symbole
· fascynował się Królem-Duchem Słowackiego, chciał stworzyć coś podobnego
2) 1905-1913 – przemyślenia religinjne, metafizyczne i społeczne („Xiądz Faust”) 1906 cykl esejów, manifestów światopoglądowych, programów „odrodzeńczych” Do źródeł duszy polskiej – poszukiwania duszoznawcze pokazywały zmagania postawy lucyferycznej i Chrystusowej
· fascynacja problematyką metafizyczno-moralną – Walka o Chrystusa (1911), dramaty Kniaź Potiomkin i W mrokach złotego pałacu, czyli Bazylissa Teofanu (1909). – nadmiar idei i środków artystycznych sprawiał, że nie dało ise etgo wystawić na scenie
· powieści inicjacyjne – Nietota (1910) i Xiądz Faust (1913) – współczesne fakty i rzeczywiste postacie uzyskują wymiar symboliczny – są w nich różne formy literackie (powieść historyczna, sensacyjna, współczesna, fr. satyryczno-groteskowe, wierszowane traktaty, cykle liryków, nowe wersje poematów prozą)
· cykl dramatów Koniec Wenety „uniwersalno-dydaktyczna przypowieść o trwałości słowiańsko-germańskiego konfliktu”
· powieść Wita (powst. 1912-1913) – nawiązuje do okresu rozbiorów
· patriotyczny dydaktyzm kosztem symbolizmu
3) 1814-1918 – historiozof-neomesjanista
· Termopile polskie. Misterium na tle życia i śmierci Józefa Poniatowskiego.
· Mené-Mené-Thekel-Upharisim
- współpraca z Sewerem (Ignacym Maciejewskim) – wspólny utwór dramatyczny Marcin Łuba (1896)
- debiut poetycki – Łazarz (1895, druk 1896)
- debiut prozatorski – nowela Nauczycielka (1895, druk1896)
- obydwa debiuty wyrażają modernistyczne niepokoje (wyobcowanie artysty, skrępowanie rolą społeczną, poczucie niespełnienia)
- z czasem coraz mniej artyzmu, coraz więcej służalczości wobec polityki
III Apologia i rozumienie. O recepcji poezji Micińskiego
- inne dzieła Micińskiego niż poezję krytykowano, ale kiedy pisał wiersze, widziano w nim wielki talent
- początkowe recenzje bardzo entuzjastyczne
- Adolf Nowaczyński z twórczości całej epoki najwyżej cenił twórczość właśnie Micińskiego
- elastyczność, indywidualistyczny mistycyzm, wizjonerstwo, odkrywa świat duszy
- zalecano czytać przez współodczuwanie
- słowo-klucz CHAOS – dostrzegano w nim siłę ekspresji, moc wyobraźni (przeciwnicy mówili, ze gubi się w chaosie własnej duszy)
- krytycznie i złośliwie o dziełach Micińskiego pisał Józef Albin Horbaczewski, ale nawet on stwierdził, że te dzieł pozostaną w polskiej literaturze, mają swój mistyczny urok
- Brzozowski – ambiwalencja – miał duży potencjał, włożył dużo wysiłku, ale dzieła były niespójne
- XX wiek – podkreślano prekursorstwo wobec nurtów awangardowych (Stur, Witkacy)
- po wojnie dokładniejsze studia badawcze
- Wyka widział w Micińskim głównego przedstawiciela ekspresjonizmu w Młodej Polsce
- Antoni Czyż i Jerzy Sosnowski czytali dzieła Micińskiego w kontekście „barokowego światoodczucia”
-Podraza-Kwiatkowska podkreślała związki z symbolizmem
- Jan Józef Lipski widział w Micińskim prekursora surrealizmu
- Erazm Kuźma podkreślał rolę oksymoronu (na różnych poziomach tekstu)
- Edward Balcerzan za podstawę konstrukcyjną uznał dualizm przestrzeni przedstawionej
- kluczem nowszych interpretacji jest „psychologia głębi” Junga – u Micińskiego wewnętrzna walka nie przynosi ostatecznych rozstrzygnięć
- Jan Tomkowski – związki z gnozą
IV Pierwsze projekty poetyckie
- Modlitwa
· Kryzys religijny, rozterki modernistyczne, które można przezwyciężyć w obcowaniu z transcendentnym Bogiem
· Bóg jest życzliwym partnerem człowieka, rozmawia z człowiekiem
· Człowiek tęskni za utraconym sacrum
· Obcowanie z Bogiem przywraca nadzieję
- Zawierucha
· Antyteza Modlitwy
· Zwrot-ku-szatanowi
· Nihilistyczna fascynacja złem i cierpieniem
· Kontakt z Bogiem niesie rozczarowanie
· Wątki narodowej tradycji wzmacniają radość niszczenia
· Wędrowiec znajduje dom w błądzeniu, zamieszkuje przestrzeń nie do zamieszkania
- Resurrecturi
· Nawiązanie do wiersza Krasińskiego
· Bohater utożsamia się z ukrzyżowanym Chrystusem, tylko nie ma nadziei na zmartwychwstanie
· Nie chce nowego życia wobec śmierci Polski – połączeni egzystencjalno-metafizycznego odrodzenia jednostki z odzyskaniem przez Polskę niepodległości
· Integracja cierpiącej jednostki z duszą narodu jest impulsem przezwyciężającym śmierć – nowy Król-Duch
V W mroku gwiazd – poemat metafizycznego protestu i rozpaczliwej nadziei
- można czytać tomik jako pewna całość (stąd poemat)
- autor w spisie treści podzielił tomik na siedem dużych cyklów, dwa z nich maja jeszcze podcykle; grupy ze wspólnym podmiotem wypowiedzi lub podobną poetką
- autor również używa słowa poemat w dedykacji dla żony „kończący się tu poemat W mroku gwiazd”
1) Ekspresja, kreacja, ocalenie (zarys programu)
- Koloseum – utwór inicjalny
· Oryginalny program szczytowej fazy Młodej Polski
· Prolog poematu, inwokacja
· Sytuacja wypowiedzi: wewnętrzny pejzaż to świat po katastrofie, cierpienie, szaleństwo, obszar otwarty, ślady świetnej przeszłości, lęki i jednoczesna możliwość działania
· Destrukcja i poczucie wolności
· Doświadczenia rozpadu i przekroczenie granic „ja” i kultury macierzystej
· Możliwość penetrowania mare tenebrarum „głębii duszy”
· Podwójny ruch wertykalny (ruch wertykalny jest kluczowym motywem w poezji Micińskiego): wstępowanie i zejście w chaotyczne ciemności
· Poeta jest jednocześnie poznającym różne kultury i tym, który poznaje głębie duszy – ekspresjonista, hermeneuta symboli i mitów, kreator, terapeuta, zbawca
· Końcówka – zejście w głąb staje się wywyższeniem – im głębiej schodzi, tym swobodniej osiąga pułap transcendencji, wolności twórczej
· Konteksty w twórczości innych modernistów: Przybyszewski, Kasprowicz, Staff – Miciński jest wobec nich polemistą: wbrew Przybyszewskiemu szuka odrodzenia religijnego i moralnego, jest pocieszycielem i jednocześnie śmiało wyraża nieświadome; przeciwnie niż Tetmajer nie produkuje gotowych doskonałych przedmiotów, tylko fragmentaryczne wizje; przeciwnie niż Kasprowicz swobodnie porusza się na polach innych wiar, odwołuje się do religijnego panteonu; przeciwnie niż Staff boi się zatracenia w głębiach duszy, psychicznych labiryntach
· Symbolika ruchu wertykalnego wyraża dynamikę życia jednostki i społeczeństwa, narodu; w poezji zazwyczaj jest to dialektyka obumarcia-odrodzenia, czasem jednak bohaterowie giną w ciemnościach
· Świat pulsuje rytmem regresu, rozpadu, katastrofy, śmierci i odrodzenia, kreacji, wolności, nadziei
2) Wymiary świata poetyckiego
- poezja Micińskiego jest polem walki między chaosem a porządkiem
- chaos można rozumieć dwojako:
· Spontaniczne skomplikowane przeżycia, które nie mieszczą się w tradycyjnych formach – stąd ich burzenie, zrujnowanie systemów symboliczno-mitycznych (Czarne xsięstwo)
· Dezintegracja rzeczywistości, natłok dręczących obsesji, które potęgują cierpienie i absurd
- porządek jest rozumiany analogicznie do chaosu
· Dążenie odrodzeńcze, integrujące, próbujące stworzyć nowe relacje z człowiekiem, światem, Bogiem
· Porządek jako pseudoład świata-więzienia (Reinkarnacja, Ananke, Zamek duszy)
- walka między ładem a chaosem nie jest rozstrzygnięta
- zewnętrzna warstwa tekstu pokazuje „poetykę zaskoczenia” (oksymorony, antytezy, kontrasty)
· Celowe burzenie początkowej regularności wersyfikacyjnej na rzecz nieregularnego wiersza wolnego – dynamika emocji, konflikty wewnętrzne podmiotu (Minotaur, Zamek duszy)
· Te najbardziej mroczne partie ostentacyjne regularny rytm – podkreślenia kontrastu między cierpieniem a mową lub oswojenie tego cierpienia (In loco tormentorum)
· Emocyjny wiersz wolny (Strach)
· Dekonstrukcja formy np. sonetu (Palmy), ballady (Strach, Baśń)
· Zestawienia wierszy regularnych i nieregularnych obok siebie
· Antytezy, składnia mówiona (zdania niedokończone, wykrzykniki, równoważniki zdań, elipsy, wtrącenia, pauzy, nawiasy) – nie jest to jednak język potoczny, przeciwnie, leksyka jest symbolistyczna 9obrazowe równoważniki, zestawienie pól semantycznych sakralnych i demoniczno-bluźnierczych), ale pozorny „nieporządek” zbliża poetę do ekspresjonizmu
- wyobraźnia o cechach onirycznych – wizje, halucynacje
- udramatyzowane fabuły oniryczne, zakończone przebudzeniem, demaskują treści naganne, wyparte, tym bardziej dręczące
- wizje senne są też znakiem mocy wieszcza
- sny bliskie marzeniu (terapeutyczne, bliskie kontemplacji, harmonia, istnienie ukrytego porządku świata, również sny erotyczne, które są maską ideału) i sny-koszmary (egzystencjalne lęki, poczucie osaczenia i absurdu, upiorność jest źródłem lęku i bluźnierstwa, sen-tortura wywołuje masochistyczne rozkosze, sen trupi – rozkład, rozterki, niepewność, nekrofilskie pragnienia; Strach)
- znaczenie przestrzeni
· Bohaterowie są w ciągłym ruchu, ciągle przekraczają granice przestrzeni, które są formami ekspresji
· Egzystencja bohaterów jest złączona z pejzażami, przez które przechodzą
· Opozycje przestrzeni zewnętrznej/wewnętrznej, immanentnej/transcendentnej, mieszkalnej/kosmicznej, ale nigdy nie subiektywna/obiektywna – zawsze jest subiektywna
· Dwie główne opozycje przestrzeni: kosmiczna/ intymna i osaczenia, katastrofy/ocalenia > 4 główne odmiany symbolicznych przestrzeni:
a) Intymne przestrzenie osaczenia – np. symbole architektoniczne znane z literatury mistyczne, pozbawione swych pozytywnych znaczeń, za to wywołujące poczucie uwięzienia (labirynty, narzędzia tortur, stojąca woda)
b) Intymne pejzaże ocalenia – azyle wewnętrzne bohaterów, nietrwałe, enklawy ładu i szczęścia
c) Przestrzenie kosmosu-więzienia – pejzaże wyludnione, bez życia, zamrożone, przestrzenie otwarte, wypełnione energią rozkładu i śmierci, w których symbole wiary i żywioły wolności ulegają destrukcji i potęgują cierpienie, obszary daremnego poszukiwania
d) Kosmiczne przestrzenia ocalenia – pejzaż jako boska księga natury, otwarty, wieloznaczny pejzaż dążenia ku Bogu
- podmiotami wypowiedzi Miciński najczęściej czyni symbole-maski, postaci z różnych mitologii i tradycji literackich
- jest siedem cyklów poetyckich (znaczenie symboliczne siódemki, siódemka pojawia się również później, w niektórych utworach, jest to więc świadomy zabieg)
- pierwszy cykl jest zapowiedzią lucyferyzmu, ostatni franciszkanizmu – osobliwa rama całości
- Lucyfer
· symbol człowieka, który w indywidualnym buncie dostrzegł warunek swojej autonomii i podstawę twórczości
· postać tragiczna, niejednoznaczna, sprzeczna – ma świadomość jednoczesnego istnienia w materii, mroku i niebie, przeniknięty wolą życia, wola wiedzy i samopoznania
· skupia w sobie ból istnienia – wybrał dla siebie taki nie inny los, jak samobójca (Samobójca), sprzeciw wobec chaosu i wobec prseudoporządku
- wątki franciszkańskie – prawie nie zauważane
· w ostatnim cyklu bunt zastąpiony został gestem ofiary i pokory
· lucyferyczny św. Franiszek – cierpi, posiada atrybuty szaleństwa, ale przeżywa wszechobecność Boga
...
Pro_Christo