Rekrutacja pracownikow.pdf

(575 KB) Pobierz
Rekrutacja.vp
e-kadry.com.pl
Justyna Tyborowska
Rekrutacja
pracowników
Beck
InfoBiznes
www.beckinfobiznes.pl
294203458.001.png
Rekrutacja pracowników
wydanie 1.
ISBN 978-83-255-0048-1
Autor: Justyna Tyborowska
Redakcja: Joanna Tyszkiewicz
Wydawnictwo C.H. Beck
Ul. Gen. Zajczka 9, 01-518 Warszawa
Tel. (022) 311 22 22
Faks (022) 33 77 601
Skład i łamanie: Wydawnictwo C.H. Beck
Ul. Gen. Zajczka 9, 01-518 Warszawa
Wszelkie prawa zastrzeone.
Rady zawarte w niniejszej publikacji wyraaj punkt widzenia Autorów.
Spis treœci
4
Wykaz piktogramów . ........................................................
6
I. Przygotowanie procesu rekrutacji ........................................
7
1. Przygotowanie procesu rekrutacji ......................................
7
2. Etapy rekrutacji ......................................................
8
II. Pozyskiwanie kandydatów .............................................. 9
1. Rekrutacja wewnêtrzna ............................................... 9
2. Rekrutacja zewnêtrzna ................................................ 9
3. Przedstaw prawdziwy charakter pracy .................................. 10
III. Selekcja kandydatów ................................................... 12
1. Analiza CV .......................................................... 12
2. Rozmowy kwalifikacyjne .............................................. 13
3. Inne metody oceny ................................................... 14
VI. Narzêdzia zwi¹zane z pozyskiwaniem zasobów . ........................... 17
Narzêdzie 1. Opis stanowiska. ............................................ 18
Narzêdzie 2. Zamówienie na rekrutacjê .................................... 30
Narzêdzie 3. Formularz notatek z wywiadu ................................ 33
3
Spis treœci
 
S³ownik wybranych pojêæ i zwrotów obcojêzycznych
Assessment
center
S³ownik wybranych pojêæ i zwrotów obcojêzycznych
ocena typu assessment center polega na ewaluacji kompetencji pracowników
poprzez porównanie poziomu posiadanych przez nich kompetencji do po-
ziomu po¿¹danego na danym stanowisku (lub na przysz³ym stanowisku,
które ma obj¹æ pracownik). To zbiór ró¿nych æwiczeñ symulacyjnych, testów,
studiów przypadków, zadañ grupowych, dyskusji oraz innych zadañ, któ-
rych celem jest sprawdzenie kompetencji osoby badanej w dzia³aniu. Metoda
ta wykorzystywana jest jako narzêdzie pomocnicze przy decyzjach o awan-
sach, planowaniu sukcesji oraz przy analizie potrzeb szkoleniowych, a tak¿e
w procesie selekcji kandydatów do pracy.
Benefity
pozap³acowe formy œwiadczeñ (np. opieka medyczna, karty cz³onkowskie
do klubów fitness, ubezpieczenie na ¿ycie).
Coaching
metoda pomagaj¹ca doskonaliæ dzia³ania pracowników zarówno dla potrzeb
organizacji, jak i dla ich osobistego rozwoju. Jest procesem rozwijania pracow-
ników, przekazywania wiedzy i umiejêtnoœci, zwiêkszania ich efektywnoœci
osobistej w dzia³aniu poprzez stosowanie okreœlonych kompetencji. Polega na
odbyciu serii ustrukturalizowanych rozmów z coachem.
Coach
osoba prowadz¹ca coaching .
Ewaluacja
inaczej ocena; w u¿ywanym w ksi¹¿ce kontekœcie oznacza dzia³anie maj¹ce
na celu dokonanie oceny predyspozycji b¹dŸ efektów pracy pracownika.
Exit interview wywiady z odchodz¹cymi pracownikami, maj¹ce na celu poznanie przyczyn
odejœcia i zmniejszenie zjawiska fluktuacji.
Fluktuacja
zjawisko p³ynnoœci kadr, czyli przyjœæ i odejœæ z organizacji (zarówno dobro-
wolnych jak i wymuszonych przez pracodawcê).
Headhunter
„³owca g³ów” – wyspecjalizowany konsultant zajmuj¹cy siê pozyskiwaniem
kandydatów na najwy¿sze lub rzadkie stanowiska poprzez poszukiwania
bezpoœrednie. Poszukiwania bezpoœrednie polegaj¹ na docieraniu do kandy-
datów wy³onionych podczas badania rynku (tzw. research’u ), jako najlepiej
spe³niaj¹cych oczekiwania klienta i zainteresowaniu ich ofert¹ pracy. Nastêp-
ny krok to wybór i przedstawienie klientowi kilku najlepszych spoœród nich.
HR
Human Resources zasoby ludzkie.
Outsourcing zlecenie obs³ugi pewnych procesów (np. p³ac, administracji kadrowej, ksiê-
gowoœci, IT) na zewn¹trz i powierzenie ich wyspecjalizowanej firmie. Out-
sourcing jest jedn¹ ze strategii obni¿ania kosztów prowadzenia dzia³alnoœci
i umo¿liwia firmom skoncentrowanie siê na kluczowych obszarach ich funk-
cjonowania.
4
 
Słownik wybranych pojęć i zwrotów obcojęzycznych
Retencja
dzia³ania maj¹ce na celu zmniejszanie zjawiska fluktuacji pracowników po-
przez tworzenie atrakcyjnego i konkurencyjnego œrodowiska pracy.
Sukcesja
planowanie obsadzania stanowisk osobami z wnêtrza organizacji, wy³onio-
nymi ró¿nymi metodami selekcji i w³aœciwie przygotowywanymi do objêcia
nowych stanowisk poprzez odpowiednie szkolenia, coaching itp.
Warsztaty
follow up
warsztaty szkoleniowe odœwie¿aj¹ce i przypominaj¹ce materia³ szkolenio-
wy, maj¹ce na celu wzmocnienie efektu szkoleniowego.
5
294203458.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin