00.doc

(116 KB) Pobierz

 

Delphi 4
dla każdego


Czytając tę książkę zrozumiesz, dlaczego Delphi zaliczane jest do narzędzi do błyskawicznego tworzenia aplikacji (RAD). Tworząc programy o różnym stopniu komplikacji poznasz te elementy, na których Delphi opiera swą siłę, zaznajomisz się również z najważniejszymi elementami języka Object Pascal. Nauczysz się efektywnie wykorzystywać mechanizmy funkcjonalne środowiska zintegrowanego IDE – i w krótkim czasie stworzysz prawdziwy (być może Twój pierwszy) program dla Windows. Posługując się komponentami VCL zapoznasz się z ich właściwościami, metodami i zdarzeniami, a także z ich możliwościami w zakresie bezpośredniej obsługi komunikatów Windows; zobaczysz również, w jak ogromnym stopniu Delphi wspomaga tworzenie i wykorzystywanie kontrolek ActiveX stanowiących przejaw zdobywającej coraz większą popularność technologii COM. Poznasz również filozofię tworzenia w Delphi aplikacji bazodanowych i komponenty oraz mechanizmy biorące udział w tym procesie. Przekonasz się także, z jaką łatwością można w Delphi tworzyć aplikacje i kontrolki dla żywiołowo rozwijających się zastosowań internetowych.

 

Tłumaczenie: Andrzej Grażyński, Janusz Grabis, Wiesław Skarzyński, Aleksander Miler

 

Projekt okładki:               Maciej Pasek, „ARTGRAF

 

Authorized translation from the English language edition published by Sams Publishing

Copyright © 1998

All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means, electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system, without permission from the Publisher.

 

Polish language edition published by Wydawnictwo Helion.

Copyright © 1999

 

ISBN: 83-7197-034-X

 

Wydawnictwo Helion

ul. Chopina 6, 44-100 GLIWICE

tel. (32) 231-22-19, (32) 230-98-63

e-mail: helion@helion.com.pl

www.helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek)

 

Drogi Czytelniku!

Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres: www.helion.com.pl/ksiazki/delph4.htm

Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.

Wszystkie znaki występujące w tekście książki są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli.

Autor oraz Wydawnictwo Helion dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich.

Autor oraz Wydawnictwo Helion nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce.

Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.

Printed in Poland.

 

 

Spis treści


 

Spis treści              15

O autorze              17

Dedykacja              17

Podziękowania              17

Wstęp – jesteś tutaj              19

Przedmowa  do wydania polskiego              21

Część I

Rozdział 1. Zaczynamy              25

Czym właściwie jest Delphi?              25

Rzut oka na Delphi IDE              26

Inspektor Obiektów              27

Przestrzeń robocza              27

Twój pierwszy program: Hello World              28

Tworzenie programu              28

Modyfikacja programu              29

Zamknięcie projektu              30

Twój drugi program: Hello World II              30

Tworzenie programu Hello World II              30

Modyfikacja programu Hello World II              31

Przegląd języka Object Pascal              32

Trochę historii              33

Moduły              34

Komentarze              41

Zmienne              42

Typy danych w Object Pascalu              44

Operatory w Object Pascalu              48

Stałe              48

Tablice              50

Łańcuchy              53

Podsumowanie              61

Warsztat              61

Pytania i odpowiedzi              61

Quiz              62

Ćwiczenia              62

Rozdział 2. Pascal bardziej zaawansowany              63

if, then, else              63

Wykonywanie wielu instrukcji              64

Dodajemy else              65

Zagnieżdżone instrukcje if              66

Wyrażenie if ... then ... else, wariant 1              67

Wyrażenie warunkowe if ... then ... else, wariant 2              68

Pętle              68

Pętla for              69

Pętla while              73

Pętla repeat              74

Instrukcja goto              75

Procedury Continue i Break              77

Instrukcja case              78

Zakres widzialności              79

Rekordy              81

Instrukcja with              82

Tablice rekordów              83

Pliki dołączane              83

Funkcje, procedury i metody              84

Deklaracja i definicja              88

Parametry przekazywane przez stałą, przez wartość i przez referencję              90

Funkcje i procedury lokalne              92

Przeciążanie funkcji i procedur              93

Parametry domyślne procedur i funkcji              94

Podsumowanie              95

Warsztat              95

Pytania i odpowiedzi              96

Quiz              96

Ćwiczenia              97

Rozdział 3. Klasy i programowanie zorientowane obiektowo              99

Zbiory              99

Rzutowanie typów              101

Wskaźniki              102

Zmienne statyczne kontra zmienne dynamiczne              103

Alokacja dynamiczna i wskaźniki              104

Odwoływanie się do danych dynamicznych              105

Klasy              106

Anatomia klasy              107

Poziomy dostępu do składników klasy              107

Konstruktory              109

Destruktory              111

Pola              113

Metody              114

Wskaźnik Self              115

Przykład klasy              117

Dziedziczenie              121

Zastępowanie metod              122

Słowa kluczowe: is i as              124

Podsumowanie              125

Warsztat              125

Pytania i odpowiedzi              125

Quiz              126

Ćwiczenia              127

Rozdział 4. Środowisko zintegrowane (IDE)              129

Delphi IDE              129

Projekty              130

Pliki używane w projektach              131

Pliki źródłowe modułów              134

Menu główne i paski narzędzi              135

Używanie Palety Komponentów              136

Umieszczanie wielu kopii danego komponentu na formularzu              137

Umieszczanie komponentów na środku formularza              138

Menu kontekstowe palety komponentów              138

Poruszanie się po Palecie Komponentów              138

Aplikacja składająca się  z wielu formularzy              139

Dodawanie modułów              141

Kompilowanie, budowanie i łączenie              141

Kompilacja innych rodzajów programów w Object Pascalu              143

Więcej o formularzach Delphi              144

Formularze okna głównego              144

Formularze okien dialogowych              144

Tradycyjne okna dialogowe              145

Okna dialogowe Delphi              147

Tworzenie formularza okna dialogowego              147

Okna drugorzędne a okna dialogowe              150

Model aplikacji wielodokumentowej              151

Najważniejsze właściwości formularzy              151

Właściwości ustawiane  w czasie projektowania aplikacji              152

Właściwości ustawiane w czasie działania programu              154

Metody formularzy              154

Metody MDI              155

Zdarzenia formularzy              155

Inspektor Obiektów              156

Lista wyboru komponentu              157

Karta Properties              158

Karta Events              160

Dokowalne okna IDE              161

Miejsca dokowania              162

Eksperymentowanie z oknami dokowalnymi              162

Wyłączanie dokowania              164

Przykładowy program MDI              165

Utworzenie formularza głównego              166

Napisanie kodu obsługującego opcje  File | Open i File | Save as…              168

Napisanie kodu obsługującego opcje menu Window              169

Utworzenie okna podporządkowanego MDI              170

Utworzenie okna „O Programie”              171

Końcowe poprawki              173

Podsumowanie              174

Warsztat              175

Pytania i odpowiedzi              175

Quiz              176

Ćwiczenia              176

Rozdział 5. Model komponentów wizualnych              179

Podstawowe wiadomości  o bibliotekach klas              179

Dlaczego powinniśmy się zajmować bibliotekami klas?         ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin