apokryfy.pdf

(40 KB) Pobierz
10727280 UNPDF
Wszystko o niczym, czyli nic o wszystkim
Apokryfy
Apokryfy
Cudowno¶ci
Liczne pisma apokryficzne, np. dziesi±tki ró¿nych rzekomych "ewangelii" podaje tysi±ce niesamowitych
wydarzeñ jakie miały miejsce w czasie ¿ycia Jezusa. O¿ywianie goł±bków przez małego Jezusa, kwiaty,
które wyrastały na Jego ¶ladach itp. Niektóre z tych informacji uwa¿a siê za prawdziwe - np. imiona
dziadków Jezusa. Czytaj wiêcej w dziale apokryfy.
Herezje
Mity o randze wiary
Powa¿ej zostały przedstawione pomysły dotycz±ce wydarzeñ lub informacji o ¿yciu Jezusa. Je¶li taki
pomysł dotyczył dogmatów, a wiêc istotnych cech teologicznych stawał siê on herezj±. Mity o dacie
narodzin nie s± podstaw± wiary, jednak kwestia np. boskiej natury Jezusa ma ju¿ wpływ na sposób w jaki
wierzymy i co z tego wynika dla nas. Poni¿ej wykaz najbardziej charakterystycznych herezji dotycz±cych
Jezusa.
Krótkie opisy najwa¿niejszych apokryfów
STARY TESTAMENT
Ksiêgi Henoha
Trzy ksiêgi przypisywana jednemu z najwiêkszych patriarchów ¿ydowskich, wymienianego wielokrotnie w
pismach kanonicznych. 1. Ksiêga - "etiopska" (z racji jêzyka najstarszej kopii) pochodzi z ok. roku 150
przed n. Chr. Druga "słowiañska" opowiada o podró¿y patriarchy przez niebo i piekło. Trzecia "hebrajska"
to mistyczny utwór w II wieku po n. Chr.
Apokalipsa Moj¿esza
Inaczej Ksiêga Jubileuszów - rzekomo przekazana Moj¿eszowi na górze Synaj. Znajduje siê tutaj jedno z
najstarszych palestyñskich odniesieñ do nie¶miertelno¶ci.
List Arysteasza
Napisany ok. 200 r. przed n. Chr. po grecku w Egipcie. Przykład najbardziej pozytywnego ze znanych
¿ydowskiego stosunku do kultury greckiej wskazuj±cy na mo¿liwo¶æ wzajemnych przenikañ kultur. Z
dzieła tego pochodz± informacje o najsłynniejszym greckim tłumaczeniu Starego Testamentu -
septuaginty (równie¿ nazwa).
Testament dwunastu patriarchów
Dzieło u¿ywa znanej formy błogosławieñstwa dla synów.
Ksiêgi Ezdrasza
Czêsto mylone z ksiêg± Ezdrasza i ksiêg± Nehemiasza. 1 ksiêga Ezdrasza (w niektórych wydaniach
protestanckich przedstawiana jako 3 po tych które w katolickich wydaniach nazwane s± jak wy¿ej) oprócz
zapo¿yczeñ z innych ksi±g opisuje dzieje powrotu z niewoli babiloñskiej. Druga (4) składa siê z trzech
czê¶ci, dwóch pó¼niejszych - chrze¶cijañskich i ¿ydowskiej lamentacji po zburzeniu Jerozolimy.
Ksiêgi Machabejskie
1 i 2 uznane s± za kanoniczne - choæ nie s± uznawane przez protestantów. Trzecia jest legend± napisan±
dla pokrzepieniu serc w obliczu inwazji rzymskiej. Czwarta to rozprawa o wy¿szo¶ci rozumu wypełnionego
wiar± nad emocjami, cierpieniem i prze¶ladowaniami.
Psalmy Salomona
Podobne do psalmów biblijnych. Niekiedy uznawane były w kanonie. Główny temat to kara dla
zwierzchników za zbytnie ze¶wiedczenie.
Testament Moj¿esza
Inaczej "Wniebowziêcie Moj¿esza" - rodzaj przepowiedni w formie zaleceñ dla Jozuego.
Mêczeñstwo Izaasza
Opowie¶æ o tym jak Izaasz został przepiłowany na pół wraz z pó¼niejszymi dodatkami, rzekomymi
przepowiedniami narodzin, ¶mierci i zmartwychwstania Jezusa.
Ksiêgi Barucha
Druga i trzecia (obok pierwszej kanonicznej) ksiêgi sekretarza Jeremiasza opisuj± wizje tłumacz±ce
Baruchowi przyczyny upadku Jerozolimy a tak¿e wizje podró¿y przez sfery niebieskie. Pisma s±
przeredagowane przez chrze¶cijañskich autorów. Inne nazwy to "Syryjska Apokalipsa Barucha" i "Grecka
Apokalipsa"
Modlitwa Manassesa
Psalm pokutny stworzony jako modlitwa króla Judy. Umieszczana niekiedy w miêdzywyznaniowych
wydaniach Biblii.
Ksiêgi sybiliñskie
Pochodz±cy z ok. 500 po n. Chr. zbiór ró¿nych przepowiedni, którego autorkami były "sybille" kobiety -
wieszczki, który czêsto pojawiały siê w historii. W zbiorze pojawiaj± siê przepowiednie przyj¶cia
Chrystusa.
http://www.ann.yoyo.pl
Kreator PDF
Utworzono 10 June, 2008, 09:02
10727280.003.png
 
Wszystko o niczym, czyli nic o wszystkim
Pokuta Adama
¯ycie Adama i Ewy
Psalm 151
NOWY TESTAMENT
Ewangelia Piotra
Z zachowanych fragmentów widaæ, ¿e jest to zsumowanie czterech kanonicznych ewangelii z dodanymi
szczegółami. Maj± one dowodziæ słuszno¶ci wiary. Błêdy dotycz± np. obrazu zmartwychwstania, który
dzieje siê na oczach pogan i ¯ydów. Pismo cechuje doketyzm (zaprzeczanie ludzkiej natury Chrystusa)
Ewangelia Tomasza
114 mów Jezusa - niemal pozbawione narracji. Niektóre s± identyczne ze znanymi, wiêkszo¶æ nieco ró¿ni
siê lub jest nieznana. Pojawiaj± siê tutaj przekazy o niezwykłym dzieciñstwie Jezusa, jego
ponadnaturalnych zdolno¶ciach umysłowych w dzieciñstwie i innych przypadkach charakteryzuj±cych
postawê doketyczn± (nie uznaj±c± ludzkiej natury Jezusa). Znajduje siê te¿ cud o¿ywienia glinianego
goł±bka przez 12-letniego Jezusa. Dzieło mo¿e zawieraæ nieznane autentyczne fragmenty, lecz redakcja
ma charakter gnostycki, a u¿ywane było przez syryjsk± gnostyck± sektê naaseneñsk±. Znana z
przekładów greckich, łaciñskich i syryjskich nieco ró¿ni±cych siê od siebie.
Ewangelia pseudo-Mateusza
W czê¶ci zbie¿na z protoewangeli± Jakuba. Smoki, lwy i pustynne zwierzêta odwiedzaj± w niej szopkê a
¦wiêta Rodzina do Egiptu udaje siê lec±c. Po¿ywienie zdobywaj± zrywaj±c owoc z palm, które pochylaj±
siê a¿ do ziemi na słowa Jezusa.
Ewangelie Hebrajczyków, Ewangelia Ebionitów
Trzy podobne, powstałe w II w. dzieła z przeznaczeniem dla chrze¶cijan pochodzenia ¿ydowskiego.
Ewangelie Hebrajczyków s± znane jedynie ze wzmianek Ojców Ko¶cioła. Zawieraj± interesuj±ce, choæ
nieco ró¿ni±ce siê od kanonicznych fragmenty, w szczególno¶ci nieznane wypowiedzi Jezusa.
Protoewangelia Jakuba
Przykład wczesnego kultu Maryi opowiada dzieje jej narodzenia, dzieciñstwa, ofiarowania w ¶wi±tyni, jej
rodziny, wdowieñstwa Józefa i cudownego wybrania na oblubieñca poprzez gołêbicê odpoczywaj±c± na
jego głowie. Z tej ewangelii znamy imiona Anny i Joachima.
Dzieje Józefa Cie¶li
Inaczej "Arabska Ewangelia Dzieciñstwa", lub "Apokryf Józefa Kajfasza - najwy¿szego kapłana". Woda, w
której Jezus myje siê, ma cudowne wła¶ciwo¶ci, podobnie jak rzeczy, których dotyka, czy ubrania, które
nosi. St±d pochodzi te¿ legenda o dwóch łotrach Tytusie i Dumachusie, którzy zamierzaj± okra¶æ ¦wiêt±
Rodzinê, gdy Jezus ma 13 lat. Nawracaj± siê jednak, a pó¼niej zostaj± razem z Jezusem ukrzy¿owani i id±
do raju. Dzieło przetworzone wtórnie w my¶l idei katolickiej pierwotnie było gnostyck± kompilacj±
ewangelii i legend. Dzieło znajduje uznanie w¶ród syryjskich nestorian.
Ewangelia Gamaliela
Kolekcja koptyjskich tekstów zbie¿nych z innymi apokryfami pisana rzekomo przez członka Sanhedrynu,
który wstawia siê za ¶w. Piotrem.
Wniebowziêcie Dziewicy
Dzieło o sugerowanym autorstwie ¶w. Jana powstało jako reakcja na podobne dzieło gnostyckie. W dziele
tym przy ¶mierci Marii asystuj± wszyscy apostołowie, niektórzy cudownie przeniesieni z ró¿nych czê¶ci
¶wiata, niektórzy o¿ywieni po swojej ¶mierci. Chrystus zstêpuje z nieba w asy¶cie aniołów i zabiera ciało
Matki.
Ewangelia wg Egipcjan
Skomponowana dla potrzeb gnostyckiej sekty w Egipcie. Nie wyparła ksi±g kanonicznych, lecz u¿ywana
była niekiedy przez Koptów. Jest prawdopodobne, ¿e wzorowała siê niekiedy na nieznanych, bardzo
wczesnych przekazach. Nie ma jednak ¿adnej pewno¶ci, co do prawdziwo¶ci owych ¼ródeł.
Ewangelia Filipa
Zachowane tylko dwa fragmenty o gnostyckim charakterze
Ewangelia Macieja
Dzieło, które fragmenty maj± zabarwienie gnostyckie charakterystyczne dla sekty bazylidianów.
Ewangelia Bartłomieja
Dzieło z pocz±tków IV wieku, zachowane w koptyjskich fragmentach.
Ewangelia Judasza
Dzieło znane od kilkuset lat, u¿ywane przez gnostyck± sektê Kainitów, którzy głosili, ¿e Judasz rozpoznał,
¿e zabicie Jezusa bêdzie lepsze dla dziejów ¶wiata, pochwalali sodomitów i czcili Kaina. W sekcie te¿
u¿ywano innego apokryfu - Wniebowziêcia ¶w. Pawła. Pisma były te¿ u¿ywane przez kwintylian (uczniów
kobiety wywodz±cej siê z kainitów). Wiele wspólnego z sekt± miało XIX-wieczne wolnomularstwo
adonhiramickie.
Ewangelia 12 apostołów
Zachowana w kilku koptyjskich fragmentach ewangelia u¿ywana przez gnostyck± sektê ebionitów - która
http://www.ann.yoyo.pl
Kreator PDF
Utworzono 10 June, 2008, 09:02
10727280.004.png
 
Wszystko o niczym, czyli nic o wszystkim
głosiła adopcjanizm (ludzkie przymioty wyniosły Jezusa do godno¶ci Syna Bo¿ego) i ubóstwo.
Akta Piłata
Inaczej zwane jako Ewangelia Nikodema. Rozpowszechnione bardzo dzieło znane z licznych tłumaczeñ.
Zawiera przewa¿nie historie mêki i zmartwychwstania wzbogacone o relacje przed Sanhedrynem dwóch
¶wiadków, Leuciusza i Karinusa, powstałych z martwych po ukrzy¿owaniu. (Imiona zbie¿ne z autorem
innego apokryfu: Podró¿y Apostołów). Niektóre tłumaczenia zawieraj± najwcze¶niejsze podania legendy o
¶w. Weronice.
Ewangelia Bo¿ego Narodzenia
Ewangelia Narodzin Maryi
Ewangelia Dzieciñstwa Jezusa
Ewangelia Marii
Ewangelia Andrzeja
Ewangelia Barnaby
Ewangelia Tadeusza
Ewangelia Ewy
Podró¿e Apostołów
Napisane przez Leukiosa Charinosa w III wieku
Dzieje Pawła
Jest to opis nieujêtych w Dziejach Apostolskich i listach okresów z ¿ycia ¶w. Pawła. Znajdujemy tu opis
nawrócenia Tekli i cudownej jej ucieczki z areny dzikich zwierz±t, pobytu Pawła w rzymskim wiêzieniu i
jego rozmowy z Neronem
Dzieje Piłata
Zbiór legend dotycz±cych nie tylko rzekomego nawrócenia siê Piłata, ale te¿ rzekomego ¶wiadectwa kilku
¯ydów o dziewictwie Maryi, gdy w czasie ci±¿y oskar¿ona jest o cudzołóstwo. Dzieło miało słu¿yæ jako
odparcie niektórych argumentów.
Dzieje Piotra
Historia spotkania z Szymonem Czarnoksiê¿nikiem, dzieje córki ¶w. Piotra oraz historia Quo Vadis. Dzieje
zawieraj± przesłania gnostyckie (jak zreszt± wiêkszo¶æ rzekomych "Dziejów" poszczególnych Apostołów).
Dzieje Jana
Dokecka, gnostycka opowie¶æ o losach ¶w. Jana, pełna fantastycznych zjawisk. Pisana
najprawdopodobniej przez tego samego autora, który napisał Dzieje Piotra i mo¿e Dzieje Andrzeja.
Dzieje Andrzeja
Znane w trzech ró¿nych formach - Dzieje Andrzeja i Mateusza (bł±d z Macieja), Andrzeja i Piotra i
Mêczeñstwo Andrzeja. Pisma u¿ywane przez sekty gnostyckie i manichejskie. Na podstawie pierwszego
dzieła powstała najprawdopodobniej koptyjsko-etiopska legenda o mêczeñstwie ¶w. Mateusza.
Dzieje Tomasza
Opowiadaj± historie Tomasza, jego wêdrówkê do Indii i mêczeñstwo tam dokonane. Zawieraj± piêkne
hymny. Dzieło u¿ywane było przez sektê Bardesanitów w Syrii i Mezopotamii, którzy teologiê prowadzili
jako skomplikowany zestaw mitów. Duch ¦wiêty był siostr± i ¿on± Syna, z którym spłodził dwa
pierwiastki - ¶wiat niewidzialny i widzialny itp. Sekta przyjmowała te¿ reinkarnacjê.
List Barnaby
Jedne z najwcze¶niejszych apokryfów - powstały ok. 130 r. Rzekomy list towarzysza podró¿y ¶w. Pawła.
Bezwzglêdna krytyka ¿ydowskich tendencji w chrze¶cijañstwie wł±cznie z uznawaniem Starego
Testamentu za dzieło diabła.
Apokalipsa Piotra
Długo wahano siê, co do kanoniczno¶ci tej ksiêgi, w której widaæ barwne opisy niebiañskiej szczê¶liwo¶ci
kar piekielnych.
Raport Piłata do imperatora Klaudiusza
Rzekomy list, w którym Piłat opowiada o zbrodni dokonanej przez ¯ydów na własnym Mesjaszu, który
dokonał wielu wiarygodnych cudów. Mówi te¿ o ¿ołnierzach rzymskich strzeg±cych grobu (co jest błêdem
historycznym - zob. Zmartwychwstanie). W IV wieku powstał w innych krêgach raport Piłata przeciwny
Chrze¶cijañstwu. Jest wielce prawdopodobne, ¿e podobny raport mógł istnieæ, lecz nie jest to ¿aden z
powy¿szych.
Ditessaron
Dzieło powa¿ne, bêd±ce całkiem udan± kompilacj± czterech ewangelii w jeden tekst. Do dzisiaj wchodzi w
skład liturgii syryjskiej. Znany jest autor - Tacjan - uczeñ ¶w. Justyna.
Legenda Agbara
Znana jako korespondencja Agbara z Jezusem. Mówi o niej Euzebiusz twierdz±c, ¿e sam tłumaczył owe
listy. Agbar - król Edessy w Syrii zapraszał Jezusa i prosił o uzdrowienie, Jezus odpisał mu, ¿e nie mo¿e
przybyæ, ale go błogosławi za to, ¿e uwierzył nie widz±c i przy¶le mu jednego ze swych uczniów. Uczniem
jest Tadeusz jeden z 70-ciu wspomnianych w Dziejach. Dopiero XIX - wieczne badania podwa¿yły
autentyczno¶æ tej korespondencji ł±cz±c j± z królem panuj±cym w latach 179-216. Korespondencja była
http://www.ann.yoyo.pl
Kreator PDF
Utworzono 10 June, 2008, 09:02
10727280.001.png
 
Wszystko o niczym, czyli nic o wszystkim
jednak ¼ródłem wielu legend i kolejnych apokryficznych pism, a tak¿e jednym ze ¼ródeł wiary
edesseñczyków.
Listy
Istnieje wiele listów, o których niekiedy rozwa¿ano, czy nie powinny wej¶æ w skład kanonu. Wiele stanowi
dzisiaj czê¶æ literatury autorstwa ¶wiêtych, uznanych postaci. Niektóre s± te¿ im niesłusznie
przypisywane, jak np. 2 List ¶w. Klemensa czy dalsze Listy ¶w. Pawła
Apokalipsa ¶w. Pawła
Apokalipsa ¶w. Tomasza
listy Koryntian do ¶w. Pawła
dalsze listy ¶w. Pawła do Koryntian
listy ¶w. Pawła do Laodycejczyków
Listy ¶w. Pawła do Seneki
Dzieje Mateusza
Dzieje Bartłomieja
Dzieje Tadeusza
Dzieje Barnaby
Dzieje Marka
Dzieje Tymoteusza
Listy Piłata do Heroda
Listy Piłata do Tyberiusza
Inne pisma
Powy¿szy wykaz nie jest pełnym zbiorem dzieł maj±cych na¶ladowaæ styl ewangeliczny. Oprócz tych
istniej± wa¿ne pisma, które dzisiaj s± uznawane za historyczne i stanowi± materiał ¼ródłowy a były próby
umieszczenia ich w kanonie albo chocia¿ zalecane do czytania wraz z Bibli±. To np. Pasterz Hermasa
(brata papie¿a Piusa I), Didache, 1 List Klemensa, Ody Salomona
List Lentulusa do senatu rzymskiego
Utwór nie bêd±cy ¶cisłym apokryfem. Pochodzi z przełomu XII i XIV wieku. Kilkadziesi±t linijek tekstu
oddaje rzekomy wygl±d Jezusa (stwierdza np., ¿e nigdy nie płacze ani siê nie ¶mieje - co z pewno¶ci± nie
jest prawd±)
Opowie¶æ Józefa z Arymatei
XII wieczna wersja legendy o dwóch złodziejach ukrzy¿owanych z Jezusem. Popularna w Bizancjum.
Rozmy¶lania przemyskie
To wyj±tkowe dzieło powstało w ¶redniowieczu i choæ nie jest typowym apokryfem ma jednak taki
charakter. Jest to wybitny zbiór kompilacji i własnych dodatków napisanych w literackim stylu.
Polskie pisma apokryfo-podobne
Oprócz wspomnianych wy¿ej znamy kilka innych polskich "apokryfów" na¶laduj±cych styl ewangeliczny a
pisanych zapewne w celach pobudzenia religijno¶ci. S± to m.in. Sprawa chêdoga o mêce Pana
Chrystusowej, Ewangelia Nikodema (w której znajduj± siê rzekome akta Piłata), Historia Trzech Króli. S±
te¿ historie Józefa ¿eni±cego siê z ksiê¿niczk± egipsk±, zapiski narad czartowskich, szczegółowe opisy
mêki Pana Jezusa.
Współczesne pisma pseudo-apokryficzne
Literaturê apokryficzn± spotykamy niekiedy i dzisiaj w formie wydawanych tu i ówdzie opisów prorockich
wizji osób natchnionych. Co roku pojawia siê wiele a do Komisji Nauki Wiary trafia nawet i kilkadziesi±t
spraw objawieñ prywatnych rocznie, z których wiele dotyczy odkrywania tajemnic ¿ycia Jezusa, Maryi i
apostołów.
http://www.ann.yoyo.pl
Kreator PDF
Utworzono 10 June, 2008, 09:02
10727280.002.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin