ESTRADA I STUDIO - 2008 - 09.pdf

(24592 KB) Pobierz
untitled
2 PYTY GRATIS
CD+DVD
MASTERING CZARNYCH PYT | NOWY ALBUM LAO CHE
NOWY ALBUM LAO CHE | GONIKI HI-FI W STUDIU
GONIKI HI FI W STUDIU
GONIKI HI FI W STUDIU
Kulisy realizacji
wielkiego hitu
wielkiego hitu
Madonny
Magazyn muzyków i realizatorów
Nr 9/2008 (144)
cena 14,70 z (w tym 0% VAT)
Madonny
Komputer
nagra
Nadszed czas, by przej na komputery
z procesorami wielordzeniowymi
z procesorami wielordzeniowymi
Moog Voyager OS
Dla tych, którzy wci lubi krci
Dla tych, którzy wci lubi krci
M a c h in e H a t
T EST Y
Behringer DDM4000
M-Audio ProFire 2626
Use Audio Plugiator
Use Audio Plugiator | | Fostex PM-2 Mk II
Fostex PM-2 Mk II
ART Headamp 6 Pro | SM Pro Audio ADDA 192-S
SM Pro Audio ADDA 192-S
INDEX 345369 * ISSN 1427-0404
Mojave Audio MA-100 | Alto MP8D
Alto MP8D | Martech MSS-10
Martech MSS-10
Zero-G Phaedra | | TC Helicon Voicetone
TC Helicon Voicetone | | Myriad PDFtoMusic Pro
Myriad PDFtoMusic Pro
TC Electronic Konnekt 6 | QL Stormdrum 2
QL Stormdrum 2 | | Arturia AF Experience
Arturia AF Experience
Nakład 12.000 egz.
MASTERING CZARNYCH PYT
Kulisy realizacji
do studia
Nadszed czas, by przej na komputery
Nadszed czas, by przej na komputery
z procesorami wielordzeniowymi
ANALOG I GÓR !
Moog Voyager OS
IGS NE1972 | | M-Audio ProFire 2626
IGS NE1972
ART Headamp 6 Pro
Mojave Audio MA-100
Zero-G Phaedra
TC Electronic Konnekt 6
64625165.051.png 64625165.054.png 64625165.055.png 64625165.056.png 64625165.001.png 64625165.002.png 64625165.003.png 64625165.004.png 64625165.005.png 64625165.006.png 64625165.007.png 64625165.008.png 64625165.009.png 64625165.010.png 64625165.011.png 64625165.012.png 64625165.013.png 64625165.014.png 64625165.015.png 64625165.016.png 64625165.017.png 64625165.018.png 64625165.019.png 64625165.020.png
64625165.021.png 64625165.022.png 64625165.023.png 64625165.024.png 64625165.025.png 64625165.026.png
WSTP
Twój koncert
w Internecie
ransmisja koncertów w Internecie to w sumie nic nowego. Korzystają już z tej możliwości największe
gwiazdy muzyki, by dotrzeć do swoich słuchaczy, choć z tą docieralnością różnie bywa. Jeśli jest to
koncert otwarty dla każdego, wówczas serwery transmitujące dźwięk (ewentualnie także obraz) są
tak przeciążone, że odbiorcy gdzieś na krańcu Neostrady słyszą jedynie co piąte słowo, a obraz przedsta-
wiający pustą scenę widzą do końca tej niby-transmisji.
Ci, którzy próbowali odsłuchać, a może nawet obejrzeć koncert jakiejś gwiazdy
w Internecie i nawet udało im się „złapać” dźwięk i obraz, z pewnością byli zirytowani fak-
tem, że jakość jednego, jak i drugiego, nawet do pięt nie dorasta jakości, jaką możemy mieć
podglądając sąsiadów przez dziurkę od klucza. Obraz rozmazany i spóźniony w stosunku
do dźwięku prezentuje się szczególnie groteskowo, gdy reżyserzy widowiska zadbali o nie-
samowite efekty synchronizacji dźwięku i pirotechniki. Wokaliści i cała sekcja robią wielkie
„łuuup!”, w realu w tym samym czasie wybucha wszystko, co ma wybuchnąć i zapala się
wszystko, co ma się zapalić, następują dwie sekundy ciszy, kiedy słychać tylko trzask kilku-
dziesięciu tysięcy szczęk opadających na widowni, a Ty, oglądając ten koncert w malutkim
okienku gdzieś w rogu swojego monitora, masz wrażenie, że pirotechnicy zaspali, a zespo-
łowi coś się pomyliło.
Oglądanie transmisji koncertów w Internecie wymaga dużej wyobraźni. Wymaga też
pozazmysłowej umiejętności synchronizowania rozmazanych plam, które widzimy w obraz-
ku 150 na 200 pikseli i rzężącego przekazu dźwiękowego, przy którym jakość rozmowy
telefonicznej między Katowicami a Gdańskiem w latach 70. minionego wieku to absolutny
hi-end. Ja w każdym razie tak kojarzę każdy koncert w Internecie, który miałem nieprzyjemność oglądać.
Być może technologia rwie do przodu w takim tempie, że to już historia i dziś wszystko odbywa się
płynnie, ale jakoś w to nie wierzę. Dla mnie Internet zawsze będzie przypominał autostrady w cywilizo-
wanych miejscach tego świata. Obojętnie ile jest na nich pasów i ułatwień, to zawsze, gdy dzieje się coś
szczególnego (gromadny wyjazd połowy narodu na wakacje, przebudowa jednego pasa na odcinku kilku-
nastu metrów, opady śniegu, gradobicie czy biegnąca poboczem niekompletnie ubrana kobieta), musi być
korek. I to monstrualny korek. Wszystkie te współczesne sieci komunikacyjno-transmisyjne tak właśnie
działają – jest dobrze, gdy jest bardzo dobrze, i jest bardzo źle, gdy jest choć trochę gorzej.
Właśnie dlatego, przez przekorę, chciałbym Was zachęcić do korzystania z możliwości koncertowania
w Internecie... I nie upadłem na głowę ani nie użądliła mnie osa. Po prostu koncertowanie w Internecie
to duża szansa dla młodych wykonawców, dla których zorganizowanie koncertu dla kilkuset osób to
już ważna sprawa. Jeśli przynajmniej drugie tyle miałoby możliwość obejrzenia tego koncertu w Sieci,
to rzecz robi się bardzo atrakcyjna. I nie ma się co martwić o jakość transmisji. Na koncercie zespołu X
z Rzeszowa czy Olsztyna nie zalogują się dziesiątki milionów internautów z całego świata (choć szczerze
muzykom tego życzę). Nie będzie przeciążenia serwerów, czkawki dźwięku i innych artefaktów, które
zniechęcą do słuchania. Takie właśnie są założenia koncertowego radia, które znajdziecie pod adresem
www.vombatradio.com (szczegóły na stronie 24). To może być ciekawa rzecz dla tych wykonawców,
którzy póki co przywożą swój sprzęt na koncert w samochodzie osobowym, a nie w piętnastu TIR-ach.
Wystarczy przed występem skontaktować się z Vombat Radio, znaleźć gdzieś w okolicy połączenie
internetowe 256 kbps lub szybsze, podłączyć doń komputer, na który podamy dźwięk z mikrofonów lub
konsolety i już możemy transmitować. Ponieważ Vombat Radio jest w fazie rozruchu, więc na pewno się
nie obrażą, gdy prześlemy im do emisji uprzednio nagrany koncert – rzecz i tak się dzieje na żywo, tylko...
trochę wcześniej.
Tomasz Wróblewski
redaktor naczelny
różni się
nieco od numerów wydawa-
nych przez kilka ostatnich
lat – jest po prostu większy.
Zdecydowaliśmy się zmienić
format między innymi po
to, by zwiększyć margines
wewnętrzny (znacznie
lepiej czyta się wtedy tekst
w pobliżu środka każdej
rozkładówki), a także mieć
możliwość powiększenia
ilustracji i zamieszczenia
większej ilości tekstu. To nie
jedyna zmiana, jaką mamy
dla Was w tym numerze. Do
grona stałych autorów EiS
dołączył Paul Tingen , znany
muzyk i dziennikarz, spe-
cjalizujący się w wywiadach
z największymi gwiazdami
show businessu, mający
dostęp do najbardziej zna-
nych realizatorów i studiów
nagrań rejestrujących płyty
wykonawców z czołówek
list przebojów. Naszą
współpracę zaczynamy
z wysokiego „C”, bo od opisu
sesji 4 Minutes – wielkiego
przeboju Madonny z płyty
Hard Candy .
Redakcja miesięcznika „Estrada i Studio”, razem z redakcjami siostrzanych pism „Gitarzysta” oraz „Live
Sound Polska” zaprasza wszystkich swoich Czytelników, Przyjaciół oraz wszystkie osoby zajmujące się
produkcją muzyczną, techniką sceniczną, oświetleniową, muzyką oraz szeroko pojętą branżą audio, na
Music Media – 4. Targi Instrumentów, Sprzętu Muzycznego, Scenicznego i Oświetleniowego, które odbędą
się w dniach 25-27.09.2008 w Krakowie, w hali wystawienniczej przy ul. Centralnej 41A.
Estrada i Studio • wrzesie 2008
3
T
Jeszcze więksi,
jeszcze lepsi...
Jak zapewne zauważyliście,
ten numer
EiS
64625165.027.png 64625165.028.png 64625165.029.png 64625165.030.png 64625165.031.png 64625165.032.png 64625165.033.png
W NUMERZE
TECHNOLOGIA
98 Mastering czarnych pyt
Kady z muzyków, realizatorów i producen-
tów muzycznych powinien dysponowa wiedz
na temat wymaga, jakie niesie ze sob przy-
gotowanie materiau pod ktem wytoczenia
w winylu
ROZMOWY
92 Demacio „Demo” Castellon
4 Minutes – hit z pyty Madonny
Hard Candy
Popularno Madonny nie sabnie, przede
wszystkim dziki jej wyjtkowej zdolnoci
odnajdywania utalentowanych wspópracowni-
ków. Producent i realizator Demo Castellon opo-
wiedzia nam, jak powsta jej kolejny hit
110 Komputer PC do studia nagra
Za kwot ok. 4.500 z istnieje moliwo zbu-
dowania niezawodnego komputera do pracy
studyjnej. Taka maszyna bdzie dysponowaa
moc, pozwalajc wykona wszystkie posta-
nowione przed ni zadania
104 Gospel na setk
Trzecia pyta zespou Lao Che zaskoczya wielu
suchaczy i recenzentów, jednak jest wyjtkowo
spójna stylistycznie i brzmieniowo. Wynika to
midzy innymi z zastosowania techniki nagry-
wania na tzw. setk
122 Hi-fi w studiu
Zestawy konsumenckie jako
odsuch bliskiego pola?
„Czy mog zastosowa typowe goniki
domowe hi-fi w charakterze monitorów odsu-
chowych?”. Tu odpowied moe by tylko jedna:
„To zaley od wielu czynników”. Ale chyba nie
wszystkich taka odpowied satysfakcjonuje...
116 Micha Jelonek
Micha Jelonek to skrzypek znany ze wspópracy
z wykonawcami polskiej sceny rockowej i popo-
wej. Na naszej pycie DVD znajdziecie cieki
utworu MachineHat do remiksu oraz filmy
z realizacji pyty Jelonek i teledysk BaRock
TEMATY Z OKADKI:
Komputer PC do studia nagra ..............................110
Minimoog Voyager OS.............................................32
4 Minutes – hit z pyty Madonny Hard Candy ...........92
Mastering czarnych pyt ..........................................98
Gospel na setk (Lao Che) ....................................104
122
9 92
fot. Jeremy Lewis
104
9 98
4
Estrada i Studio • wrzesie 2008
64625165.034.png 64625165.035.png 64625165.036.png 64625165.037.png 64625165.038.png 64625165.039.png 64625165.040.png 64625165.041.png 64625165.042.png 64625165.043.png 64625165.044.png
TESTY
Alto MP8D .................................................................... 66
8-kanaowy przedwzmacniacz i przetwornik A/C
ART Headamp 6 Pro ..................................................... 60
6-kanaowy wzmacniacz suchawkowy
Arturia Analog Factory Experience .............................. 78
wirtualny syntezator z kontrolerem sprztowym
6 66
Behringer DDM4000 ..................................................... 38
cyfrowy mikser dla dideja
6 60
Fostex PM-2 Mk II ........................................................ 56
aktywne monitory studyjne
IGS NE1972 .................................................................. 44
przedwzmacniacz mikrofonowy
Martech MSS-10 ........................................................... 74
przedwzmacniacz mikrofonowy
M-Audio ProFire 2626 .................................................. 46
interfejs audio/MIDI FireWire
Minimoog Voyager OS .................................................. 32
syntezator analogowy
Mojave Audio MA-100 .................................................. 64
mikrofon lampowy
STAE RUBRYKI
Myriad PDFtoMusic Pro ............................................... 90
odtwarzacz i konwerter nutowych plików PDF
Quantum Leap Stormdrum 2 ......................................... 76
biblioteka próbek i brzmie perkusyjnych
3 Wstp
6 Spis CD i DVD
Spis zawartoci krka CD Audio oraz pyty DVD zawierajcej filmy, pro-
gramy, dokumentacj uzupeniajc itp.
SM Pro Audio ADDA 192-S ............................................ 62
dwukanaowy przedwzmacniacz/konwerter
TC Electronic Desktop Konnekt 6 ................................. 70
interfejs FireWire
10 Mieszanka
Najnowsze informacje ze wiata producentów i dystrybutorów sprztu
i oprogramowania przeznaczonego na scen i do studia
TC Helicon Voicetone Correct, Create, Double ............. 86
procesory podogowe dla wokalistów
26 Pytania, odpowiedzi, porady
Dzia, w którym znajdziecie odpowiedzi na pytania zadawane w listach do
redakcji oraz na naszym Forum www.eis.com.pl
Use Audio Plugiator ..................................................... 50
sprztowa platforma DSP
130 Przylij nam swoje demo
Zero-G Phaedra ............................................................ 82
wirtualny modu dwikowy
132 Recenzje
W tym dziale opisujemy ciekawe wydawnictwa pytowe, jakie niedawno
pokazay si na naszym rynku
3 32
134 Rynek EiS
Chcesz co kupi, sprzeda bd zamieni? A moe zaproponowa swoje
usugi lub da prac? To miejsce jest dla Ciebie!
143 Zaprenumeruj EiS
Prenumerata EiS jest najtasz i najprostsz form zakupu naszego mie-
sicznika. Przy okazji mona te co wygra (patrz str. 8)
144 W nastpnym numerze
146 Felieton EiS
Estrada i Studio • wrzesie 2008
5
5
64625165.045.png 64625165.046.png 64625165.047.png 64625165.048.png 64625165.049.png 64625165.050.png 64625165.052.png 64625165.053.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin