MIEJSCE – Przedszkole Publiczne nr. 26 w Włocławku
KLASA – grupa sześciolatków
NAUCZYCIEL PROWADZĄCY – Krzysztof Zawiszewski
TEMATYKA KOMPLEKSOWA – „Śmigus - Dyngus”
TEMAT DNIA – „Wielkanocne zwyczaje”
DATA – 25.03.2013
CEL OGÓLNY – wprowadzenie w świąteczny nastrój
CELE SZCZEGÓŁOWE:
· Dziecko poznaje zwyczaje związane z obchodami Świąt Wielkanocnych
· Dziecko rozwija słownictwo związane z omawianym tematem
· Dziecko udoskonala umiejętność wypowiedzi na temat własnych przeżyć, doświadczeń
· Dziecko rozwija umiejętność łączenia technik plastycznych
· Dziecko rozwija sprawność manualną
METODY PRACY:
· Podająca - rozmowa
· Problemowa
· Praktyczne działania – ćwiczebne
POMOCE DYDAKTYCZNE
· Ilustracje świąteczne
· Fragmenty wiersza „Wielkanoc”
· Piłka, gwizdek
· Sylwetki świątecznego stołu oraz ozdób i potraw
· Wyprawka s. 15
· Kredki
· Farby plakatowe
· Pędzle
· Plastelina, tkanina, wata
Tok zajęć
Zadania nauczyciela
Zadania dzieci
Cele operacyjne
Wskazówki organizacyjno-metodyczne
1.
2.
3.
4.
Zorganizowanie wystawki świątecznej
Zabawa ruchowa rzutna „Do trzech podaj”
Odczytanie fragmentów wiersza „Wielkanoc” (z: „Bardzo ważne daty dla Ciebie, Mamy i Taty”); omówienie wiersza, zadawanie pytań; zabawa dydaktyczna „Świąteczny stół”- nauczyciel przypina do tablicy sylwetkę stołu i rozkłada sylwetki ozdób i potraw świątecznych
Nauczyciel rozdaje Wyprawkę s. 15, przybory plastyczne, omawia etapy pracy nad obrazkiem, organizuje aktywność sprzątając z dziećmi, organizuje wystawę świątecznych obrazków
Dzieci potrafią wspólnie układać przyniesione przez siebie przedmioty – symbole Świąt Wielkanocnych
Dzieci biegają, na sygnał nauczyciela dziecko posiadające piłkę podaje ją do następnego dziecka licząc głośno „Raz”, następne podaje licząc „Dwa”, po doliczeniu do trzech dzieci znów biegają
Dzieci wysłuchują fragmentów wiersza; potrafią dzielić się własnymi doświadczeniami związanymi ze Świętami Wielkanocnymi, wypowiadają się na temat rodzinnych tradycji; potrafią wybrać i nazwać sylwetki świątecznych ozdób i potraw, a następnie ułożyć je na stole
Dzieci wykonują prace plastyczne zgodnie z omówionymi etapami; korzystają z różnego rodzaju materiałów; wypowiadają się na temat prac wykonanych przez siebie i kolegów; planują czynności porządkowe
Dziecko łączy symbole i potrawy z różnymi świętami (np. opłatek z Bożym Narodzeniem0
Dziecko przestrzega wspólnie ustalonych zasad podczas zabawy i gier zespołowych
Dziecko jest zainteresowane słuchaniem dłuższych opowiadań i wierszy, potrafi wypowiedzieć się na temat wysłuchanego utworu; umie opowiedzieć o swoich wrażeniach i odczuciach; klasyfikuje konkretne obiekty lub przedstawione na obrazkach przedmioty; rozumie i wykonuje polecenia kierowane do niego lub do całej grupy
Dziecko potrafi wykonać prace plastyczne zgodnie z zaleceniami, wyraża się w różnych technikach plastycznych, tworzy proste kompozycje, jest sprawne manualnie, trzyma się w miarę możliwości zaznaczonych linii; potrafi zaplanować czynności porządkowe w swoim otoczeniu
Dziecko wie, jakiej jest narodowości, że mieszka w Polsce, a stolicą Polski jest Warszawa, nazywa godło i flagę państwową, zna polski hymn oraz najważniejsze tradycje
Dziecko przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać w zabawach i w sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie dorosłych
Dziecko słucha, np. opowiadań, baśni i rozmawia o nich; interesuje się książkami; uważnie słucha, pyta o niezrozumiałe fakty i formułuje dłuższe wypowiedzi o ważnych sprawach; grupuje obiekty w sensowny sposób i formułuje uogólnienia typu: to pasuje do tego, te obiekty są podobne, te są inne; przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej oraz w świecie dorosłych
Dziecko umie wypowiadać się w różnych technikach plastycznych i przy użyciu podstawowych środków wyrazu, w postaci prostych kompozycji i form konstrukcyjnych; dysponuje sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo-ruchową potrzebną do rysowania, wycinania i nauki pisania; utrzymuje porządek w swoim otoczeniu
Podpis osoby prowadzącej Potwierdzenie nauczyciela opiekuna
TEMAT DNIA – „Śmigus - Dyngus”
DATA – 26.03.2013
CEL OGÓLNY – utrwalenie znajomości symboli i zwyczajów świątecznych
· Dziecko doskonali myślenie przyczynowo-skutkowe
· Dziecko doskonali analizę i syntezę wzrokową
· Dziecko doskonali słuch fonematyczny
· Waloryzująca
· Podająca
· Historyjka obrazkowa
· Obrazki
· Pocięte karty świąteczne
· Woreczki
· Gwizdek
...
chrisstofferr