Kolanczyk Alina - Wprowadzenie do psychologii.doc

(418 KB) Pobierz

Internetowa Baza Pomocy Studentów Psychologii - psychol

www.psychobaza.prv.pl

Odwiedź nas!







                                                                            

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wykłady: Dr hab. Alina Kolańczyk, prof. UG                             

Ćwiczenia: Dr A. Bobłowska 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WYKŁAD I

PSYCHOLOGIA JAKO DZIEDZINA BADAŃ PODSTAWOWYCH I STOSOWANYCH

 

 

Psychologia jako nauka

 

1)     Źródłosłów (grecki): psyche – dusza, umysł; logos – nauka, powszechna prawidłowość.

2)     Okres przednaukowy: do XIX w. jako dziedzina filozofii.

3)     1879r.: pierwsze laboratorium psychologiczne (eksperymentalne) założone przez W. Wundta w Lipsku.

4)     Rozwój szkół i podejść psychologicznych: szkoła – grupa ludzi podzielających poglądy co do przedmiotu badań i metod badawczych (introspekcjonizm, behawioryzm, psychoanaliza, psych. postaci, psych. humanistyczna, psych. poznawcza).

 

Cele dydaktyczne

 

1)     Uzyskanie orientacji w całości problematyki psychologicznej („mapa terenu”).

2)     Poznanie nowego języka (terminologii psychologicznej).

3)     Rozpoznanie własnych motywów wyboru studiów (ku czemu zmierzamy?) (Sic!)

 

Psychologia jako nauka podstawowa

 

1)     Wyjaśnia zachowania się człowieka i wyżej zorganizowanych zwierząt, w tym ich doświadczenia.

2)     Nauka: źródło wiedzy ogólnej; system twierdzeń uzasadnionych i sprawdzonych, dotyczących ważnej dla człowieka dziedziny rzeczywistości (Kotarbiński)

3)     Opisuje i wyjaśnia.

4)     Nie formuje sądów wartościujących.

5)     Twierdzenia uzasadnione i sprawdzone: wysunięte na podstawie doświadczenia, obserwacji; zawsze otwarte na dyskusję, weryfikowane przy pomocy uznanych metod (nie trzeba ich dalej uzasadniać).

 

Mechanizmy zachowania się

 

Czynniki

Głównie zewnętrzne

Głównie podmiotowe

Aktualne, chwilowe

Sytuacja

Procesy psychiczne
Względnie stałe

Środowisko

Osobowość

 

„Uzasadnianie” – weryfikacja hipotez

 

1)     Opis „faktów”: zachowania się w kontekście sytuacji.

2)     Trudność oddzielenia obserwacji od wniosków i wartościowań.

3)     Wyjaśnienie: wyprowadzenie wyjaśnień z teorii, szukanie nowych związków przyczynowych lub strukturalnych (tworzenie hipotez, przypuszczeń).

4)     Weryfikacja hipotez: przy użyciu przyjętych metod. W psychologii naukowej zwykle metodą eksperymentu.

 

Psychologia jako nauka stosowana

 

1)     Dziedziny: kliniczna, wychowawcza, organizacji i zarządzania, ekologiczna.

2)     Stosuje prawa podstawowe w tych dziedzinach.

3)     Formułuje własne obszary badań i dociekań naukowych (np. wyjaśnia zaburzenia zachowania).

4)     Dostarcza narzędzi pomocy psychologicznej – metody badania psychologa praktyka: np. testy, reguły prowadzenia rozmowy psychologicznej itp. 

 

Porównanie postępowania badawczego naukowca (klinicysta) i praktyka

 

Etapy

Nauka

Praktyka

1

Obserwacja zachowań wielu ludzi kierowane wiedzą psychologiczną.

Obserwacja zachowania się osoby – klienta (także zachowań werbalnych).

2

Pytanie o źródła zachowań – próba odpowiedzi; formułowanie hipotez.

Wyłonienie istotnych objawów zaburzonego zach. – hipotezy.

3

Wyłonienie zmiennych, ich operacjonalizacja, eksperyment.

Stosowanie standaryzowanych metod diagnostycznych.

4

Statystyczna analiza wyników – przyjęcie bądź odrzucenie hipotezy.

Zebranie wskaźników z różnych metod – włączenie diagnozy w proces terapii.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Internetowa Baza Pomocy Studentów Psychologii - psychol

www.psychobaza.prv.pl

Odwiedź nas!

WYKŁAD II

OTOCZENIE CZŁOWIEKA

 

Przedmiot psychologii (dziedzina jej badań)

 

Układ: człowiek – otoczenie (społeczne, kulturowe, przyrodnicze itp.).

-          Relacje pomiędzy podmiotem (aktywnym człowiekiem) a otoczeniem określają               mechanizm zachowania się, a więc determinują dane zachowanie.

-          Osobowości uczymy się na skutek socjalizacji, uwewnętrznienia (internalizacji) norm społecznych.

-          Nasze spostrzeganie, uczucia i myślenie odnoszą się przede wszystkim do realnej rzeczywistości (ludzi i zjawisk otoczenia).

 

Człowiek – otoczenie

 

-          Kierunek regulacji wzajemnych stosunków człowieka z otoczeniem zależy od obu stron układu.

-          Standardy regulacji to pożądane stany otoczenia, podmioty lub relacji pomiędzy nimi.

 

CZŁOWIEK

OTOCZENIE

Potrzeby biologiczne (popędy); zależne od homeostatów organizmu – częściowo wyuczone.

Normy społeczne (etyczne, obyczajowe, prawne).

Potrzeby psychologiczne (wyuczone) zależne od psych. standardów regulacji.

Chwilowe (aktualne) naciski: potrzeby, oczekiwania innych ludzi, zmiany przyrodnicze wymagające dostosowania.

 

Standardy regulacji

 

1)     Zapisane kodem (językiem) biologicznym w ośrodkowym układzie nerwowym (fizjologiczne stany organizmu rejestrowane np. w pniu mózgu); organizm poci się po zarejestrowaniu zbyt wysokiej temperatury.

2)     Zapisane w postaci odruchów i nawykowych sposobów działania (należą do tzw. Pamięci proceduralnej); Adam stara się jeździć samochodem szybciej niż inni.

3)     Zapisane w postaci sadów w naszym systemie poznawczym (są częścią tzw. Pamięci deklaratywnej); Ewa wie, że najlepsze dla niej są kameralne spotkania towarzyskie; w domu nie powinno być kotów.

 

Zewnętrzne standardy regulacji

 

-          ich źródłem jest otoczenie społeczne.

-          Znaczna ich część przenika do podmiotu w procesie wychowania i przekształca się w podmiotowe standardy regulacji; nie kradnij! – nie wezmę obcego pióra, chociaż go nie mam, nie zniósłbym wyrzutów sumienia.

-          Otoczenie kształtuje człowieka, ale i on zmienia kształt otoczenia. Trwałe zmiany zachodzą przede wszystkim w zakresie środowiska.

-          W psychologicznym sensie środowisko zawsze ma wyróżniony podmiot (jest czyjeś).

 

Środowisko

 

Środowisko – struktura elementów otoczenia człowieka tworząca funkcjonalną całość (system) np. szkoła, dzielnica, rodzina.

 

Rodzina:

M

 

T





















C

S2

S1

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin